PC op tapijt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-04 09:52
Mijn pc staat op tapijt dus heeft van onderen geen mogelijkheid tot koelen.
Nu zat ik er aan te denken deze te kopen:
https://www.ikea.com/nl/n...len-donkergrijs-40507785/

1. zou dat helpen?
2. stel ik ben statisch, het word weer winter natuurlijk. Kan dan zo'n ijzeren onderkant zorgen voor een schok die mijn pc beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
Onwaarschijnlijk. Zijn wel meer typen, ook hoger, even zoeken op pc trolley. Helpt zeker voor het koelen en scheelt een stuk stof inname.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:53
1) Het helpt alleen als jouw tapijt nu de lucht afsluit. Die kans is klein, lucht kan makkelijk door/langs tapijt. Aan jezelf om te oordelen. Je kunt ook een foto plaatsen.
Je kunt ook testen met twee tijdelijke plankjes of iets dergelijks.

2) Je zet de pc op een plaat, die alleen verbonden is met de metalen buitenkant van de PC. De PC loopt geen enkel risico door een statische schok van jou vanaf de buitenkant. Niet meer dan zonder de plaat in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je gewoon een geaard stopcontact gebruikt dan is de kans klein dat je je PC een schok geeft via de kast die genoeg is om schade aan te brengen. Als je geen geaard stopcontact gebruikt dan zou ik me niet alleen druk maken om statische elektriciteit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:34
@Drag0nizer
Sowieso een goed idee om hem boven het tapijt te krijgen. Al zou het alleen al tegen het stof zijn.
Maar waarom zo'n duur ding van de ikea?
Je kan bijna alles gebruiken, een paar boeken, pak papier of een simpel stuk hout wat je netjes zwart maakt.

Maak je je zorgen over schokken, zorg dat je pc is aangesloten op een geaard stopcontact. Of zorg dat je zelf niet statisch bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
vier asbakjes van de action en je bent voor twee euro nogwat klaar!

https://www.action.com/nl-nl/p/2515178/asbak/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f3WgJDppL4uhgNFl8bNCgbTHdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iCfSepAMlr0msbahxv5ysei.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-05 14:02

Jorissie87

No diggity

1) Ja het helpt wat. Tapijt is doorgaans erg stofvasthoudend dus houd er wel rekening mee dat je PC een stuk meer stof naar binnen gaat zuigen (zorg voor stoffilters of maak je pc regelmatig schoon)
2) Nee, wieltjes zijn van kunststof dus maakt niet uit
Als je kan zou ik een PC altijd op een bureau plaatsen. Mijn ervaring is dat een PC op de grond veel eerder stof slurpt, zelfs met goede filters.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou veel meer zorgen maken om stof dat je PC in gezogen wordt dan fysieke blokkades. Paar cm hoger zetten helpt daar iets bij, maar zorgen dat je ook regelmatig onder en achter je PC stofzuigt nog een stuk meer Ook regelmatig kast openmaken en stof eruit blazen (niet zuigen ivm esd) helpt.

Mbt statische elektriciteit: behuizing van je PC is opzettelijk geleidend om een kooi v Faraday rond kwetsbare componenten erbinnen te vormen. Zolang de kast dicht is is er niets aan de hand. Je kunt zelf wel een schok krijgen van de kast als je OC niet geaard aangesloten is. Dat is onverantwoord maar de componenten aan de binnenkant hebben er geen last van. Wel kun je aansluitingen van/voor randapparatuur beschadigen bij gebrekkige if afwezige aarding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
dion_b schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:04:
Ik zou veel meer zorgen maken om stof dat je PC in gezogen wordt dan fysieke blokkades. Paar cm hoger zetten helpt daar iets bij, maar zorgen dat je ook regelmatig onder en achter je PC stofzuigt nog een stuk meer Ook regelmatig kast openmaken en stof eruit blazen (niet zuigen ivm esd) helpt.

Mbt statische elektriciteit: behuizing van je PC is opzettelijk geleidend om een kooi v Faraday rond kwetsbare componenten erbinnen te vormen. Zolang de kast dicht is is er niets aan de hand. Je kunt zelf wel een schok krijgen van de kast als je OC niet geaard aangesloten is. Dat is onverantwoord maar de componenten aan de binnenkant hebben er geen last van. Wel kun je aansluitingen van/voor randapparatuur beschadigen bij gebrekkige if afwezige aarding.
Ok dus een metalen onderkant kan dan niet zorgen voor een stroomschok loop(weet even geen nl woord ervoor)?

En denk je dat er meer stof ingezogen word als ik het op een verhoger plaats dan als ik het gewoon op het tapijt laat staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:55
Welke PC behuizing heb je eigenlijk?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Drag0nizer schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Ok dus een metalen onderkant kan dan niet zorgen voor een stroomschok loop(weet even geen nl woord ervoor)?
Nee. Dat is netjes afgeschermd.
En denk je dat er meer stof ingezogen word als ik het op een verhoger plaats dan als ik het gewoon op het tapijt laat staan?
Nee, andersom. De PC verhogen vermindert juist de hoeveelheid stof. Desalniettemin zul je wel regelmatig de kast van stof moeten ontdoen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
Yaksa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:25:
Welke PC behuizing heb je eigenlijk?
Fractal north, maakt dat nog verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:55
Drag0nizer schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:31:
[...]Fractal north, maakt dat nog verschil?
Ja, want deze kast is (voor zover ik aan de specs bij de fabrikant lees) aan de onderkant gesloten en zuigt daar dus geen stof aan.
Ik denk dat wanneer je de frequentie wat verhoogt in de keren dat jouw interieurverzorgster het tapijt reinigt meer zal uitmaken dan het verhogen van de case ten opzichte van datzelfde tapijt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:53
Hij heeft wel ventilatie mogelijkheid aan onderkant voor de psu, en daar ook speciaal een filter voor.
De vraag is of het je psu is die warm wordt, als het andere onderdelen zijn heeft het omhoog halen weinig zin voor temperatuur.

Natuurlijk is de hoeveelheid stof die de voeding ingezogen wordt wel minder als er meer afstand tot tapijt aanwezig is.

Heb je al extra fans geplaatst in de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan ook een hondje halen bij de action en hornbach voor €7.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLX16
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:28
Ik heb hem op een action meubel roller
staan.
Pagina: 1