Vervanging voor mijn Rotel Ra980BX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:18
Ik zoek een vervanger voor mijn rotel RA 980 BX
Naast simpelweg versterken zou ik ook graag local-streaming/usb playback functionaliteit willen toevoegen .

Wat is je budget?
Budget ongeveer € 500, kan eventueel verhoogd worden naar 800-1000

Huidige setup is:

Luidsprekers Elac EL 121 Jet
Platenspeler Project debut III esprit
CD speler Marantz CD 6006( was een Rotel RCD-950 maar die heeft 3 jaar geleden al de geest gegeven
Versterker Rotel RA 980 BX

Ik heb al gekeken naar de Marantz PM 6007, maar die heeft minder vermogen dan mijn Rotel. Past wel mooi bij de CD speler.
Ook de PM7000N van marantz past qua model er goed bij, maar is wel iets boven budget. zit wel wat dichter bij de huidge versterker qua vermogen.

De Denon PMA 600NE of 900HNE zouden ook in aanmerking komen maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. 25 jaar geleden was ik goed thuis in de hifi wereld, maar in mijn zoektocht naar een vervanger kom ik merken tegen waar ik nog nooit van gehoord heb.

Primair zoek ik een goede versterker die vooral gebruikt zal worden in combinatie met de Project platenspeler, maar daarnaast heb ik ongeveer 30.000 nummers gedigitaliseerd (MP3 en flac) die ik ook graag af zou willen kunnen spelen. Ik weet dat de Marantz CD speler een usb aansluiting heeft waar ik een usb stick in kan doen, maar de ervaring heeft mij geleerd dat die kuren geeft wanneer er meer dan 50 nummers op de usb stick staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@wjg Ik zou vermogen vergeten. In huiskamersituaties gebruik je maar een fractie van het aangegeven vermogen. Ook merken zeggen niet zoveel. Het hoeft niet zo te zijn dat een Arcam beter in zijn werk is dan een Sony. Gebruik deze stappen: Jorgen in "Keuze tussen receivers" eens in de Pricewatch. Wat komt er dan uit?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
@Jorgen Vermogen is niet alleen geluidsdruk, maar voor een redelijk gedeelte ook de vervormingskromme en daarnaast hebben de Elac speakers (86db 1w/1m) wat meer vermogen nodig dan de meeste moderne speakers die vaak al op 90db of hoger zitten.. Maar los daarvan heb je gelijk dat je in een huiskamer zelden of nooit meer dan 20Watt rms zult gebruiken. De bepaling van het maximum wattage wordt echter gebaseerd op de maximale vervorming welke optreed, en daar gaan sommige merken wat creatief mee om, net als de definitie van het wattage.

De stappen heb(had ik al) ik gebruikt, net als het forum. Dan komen de door mij genoemde modellen er uit(net als de Yamaha RN600A, Nad C338,Arcam SA10 en cambridge AXR100), maar dat is op basis van puur technische informatie.

De Marantz PM7000N is bijvoorbeeld erg populair op diverse fora, maar dat was de CD6006 CD speler ook, en die vind ik erg tegenvallen uiteindelijk. populariteit is daarin m.i. niet zaligmakend.
Wat ik zoek is ervaringsdeskundigheid van mede-tweakers die een vergelijkbaar traject hebben afgelegd en die mij hun ervaringen kunnen meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@wjg Je moet het natuurlijk helemaal zelf beslissen. De ene persoon zit aan de kant van "daar hoor en merk je niks van" en de andere aan de kant van "het is heel belangrijk en je hoort het wel". Voor wat betreft de ervaringsdeskundigheid kom je de meeste mensen hier op Tweakers tegen in de eerste groep. Persoonlijk zou ik me er bij de aankoop helemaal geen zorgen over maken, maar als het voor jou fijner voelt om er wel rekening mee te houden, dan moet je dat natuurlijk doen.

Ik ben nu wel benieuwd wat je vindt tegenvallen aan de 6006. Ik heb hier zijn broertje staan (de 5005) en dat vind ik een prima cd-speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
@Jorgen

De CD speler geeft een mindere weergave in vergelijking met de Rotel waarvoor hij in de plaats kwam. Vooral ruimtelijk detail en dynamiek zijn minder. Maar dat is niet hetgeen ik me aan stoor, Ik heb destijds bewust gekozen voor het prijstechnische optimum omdat ik bij echte luistersessies de platenspeler liever gebruik.
De 6006 heeft de mogelijkheid een usb stick aan te sluiten, en daar zitten nogal wat limitaties aan. Zo werkt het random afspelen niet echt random, krijg ik veel foutmeldingen bij het afspelen die ik niet krijg wanneer ik hetzelfde bestand afspeel op de computer of de telefoon. en als laatste kan de 6006 blijkbaar niet overweg met meer dan ongeveer 50 bestanden, want wanneer ik er meer op de usb stick zet dan loopt hij vast op random nummers en moet ik de cd speler uitschakelen en weer inschakelen om opnieuw muziek af te kunnen spelen. Kortom, ik heb meer geld voor de CD speler uitgegeven dan achteraf nodig was omdat de gewenste functionaliteit niet goed genoeg is voor mij om lekker te gebruiken.

De CD kant van de speler is OK, maar de extra mogelijkheden van het afspelen van MP3 vanaf een usb stick is ronduit slecht geïmplementeerd en dus niet echt bruikbaar(voor mijn doel). Dit werd nergens benoemd in de (erg positieve) reviews en tests, dus vandaar dat ik voorzichtiger geworden ben in het kopen op basis van reviews en ik graag input/feedback ontvang van personen die een vergelijkbaar keuzeproces hebben doorlopen om niet bij de keuze van de versterker eenzelfde fout te maken als bij de vervanging van de CD speler.

(Ik ben niet van de zilveren elfenhaar kabels, maar heb wel een goed, en vooral getraind, gehoor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:31
Misschien zoiets:
uitvoering: Marantz Stereo 70s Zwart

Of:
uitvoering: Denon DRA-900H Zwart

Bezwaar tegen deze is alleen dat de streaming functionaliteit om lokale bestanden te streamen niet erg mooi is uitgewerkt.

Wil je dat beter bruikbaar dan misschien toch eens naar een NAD kijken met een BluOS module erin.

Of een losse Bluesound Node erbij voor het streamen.
Dan zit je niet vast aan een bepaald merk versterker.

[ Voor 37% gewijzigd door RobbieT op 08-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
@RobbieT
de Marantz stereo 70s heb ik inmiddels al op mijn wishlist staan, de Denon DRA-900H is meer een AV versterker. het versterkerdeel blijft duidelijk achter bij de PMA-900HNE. Dat komt omdat er logischerwijs een deel van het beschikbare budget gaat naar de diverse AV en HDMI mogelijkheden.
Aangezien ik absoluut geen plannen heb om de versterker in combinatie met mijn TV te gaan gebruiken is dat voor mij dus niet interessant.
NAD C368 had ik naar gekeken, maar met de BluOS module erbij kom ik echt boven budget.

Losse node erbij( evt later) had ik nog niet over nagedacht. alles zit toch in een kast weggewerkt. Dan zouden er ineens meer versterkers mogelijk zijn. Heb je tips voor een eenvoudige maar goede losse bluesound node?

edit, Marantz s70 van de wishlist af vanwege hetzelfde nadeel als de DRA 900

[ Voor 5% gewijzigd door wjg op 08-10-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Een Bluesound Node Nano kan een goede optie zijn:
uitvoering: Bluesound NODE NANO (N030)

https://www.avforums.com/...no-streamer-review.22020/
De duurdere Bluesound Node N130 is mooi, maar eet in dit geval teveel budget.
En als je de review leest, is de Nano zo te zien sowieso de betere keuze.

Of een Cambridge Audio MXN10:
https://iear.nl/product/c...oHcAE3e0Yca0aAlT8EALw_wcB

https://www.avforums.com/...rk-streamer-review.20709/

Krijgt ook goede reviews, is alleen weer duurder en is niet een eco-systeem met mogelijkheden om speakers en streamers over meerdere ruimtes te koppelen.

Dan is er nog genoeg budget voor een goede stereo versterker.

Bijkomend voordeel, streamers verouderen qua techniek sneller dan een stereo versterker.
Zo is dat makkelijker te upgraden over een aantal jaar.

[ Voor 57% gewijzigd door RobbieT op 08-10-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geen idee of je budget op te rekken is, maar je zou eens kunnen kijken naar:

- Cambridge Audio CX-A61 versterker
- Cambridge Audio CXN100 streamer

Ik heb deze combi (maar dan met de voorganger van de CXN100, de CXN v2). Echt een super combi. Heel mooi geluid, kan van alles streamen (radio, mp3, flac, dsf, spotify, tidal enz). Beide hebben veel rewards ontvangen, en niet voor niets.
En zoals hierboven al gezegd: staar je niet blind op vermogen. De CX-A61 is op papier "maar" 60W, maar dat heb in een woonkamer echt niet nodig. Als de knop halverwege staat komen de buren al klagen... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 08-10-2024 16:11 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Even een andere vraag, waarom wil je een andere versterker als je weer terug gaat naar iets vergelijkbaars?
Als de elco's slecht aan het worden zijn is (laten) re-cappen misschien ook een optie.

https://audiokarma.org/fo...-a-rotel-ra-970bx.732725/

En dan een leuke streamer erbij.

[ Voor 19% gewijzigd door RobbieT op 08-10-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@wjg Dank voor je uitleg! Ik denk dat we dan teveel uit elkaar zitten qua visie op en beleving van audio. Ik kan je onmogelijk adviseren op punten waar ik niet in geloof, maar waar jij wel veel waarde aan hecht. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjg
@RobbieT een optioneel streaming device ga ik zeker meenemen in mijn overwegingen, het zijn echter wel aanzienlijke bedragen voor streaming. Kan hetzelfde niet bereikt worden met bijvoorbeeld een raspberry Pi? dan zet ik mijn zoon wel even aan het werk....

De Rotel (laten) reviseren is zeker een goede tip. wat me daarbij een beetje tegenhoud is dat ik hem volgens mij al 27 jaar heb, en ik dus niet weet hoelang hij na een revisie nog mee kan. Voor wat de prestaties betreft ben ik meer dan tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjg
@Microkid
Ik weet dat de cambridge audio CX-A61 een prima versterker is, ik heb alleen niets met dat merk. Ik zou dan eerder kijken naar een Yamaha A-S701. Wel bedankt voor je input, het helpt me het zoekveld beter uit te lichten.

Het streamen deel is vooral een leuke optie wanneer het niet veel meer kost. Ik zou al tevreden zijn wanneer de huidige Marantz CD6006 de usbstick fatsoenlijk af zou willen spelen, want dan zet ik een keer per week een paar 100 nieuwe nummer erop die daarna random afgespeeld kunnen worden wanneer ik gewoon wat muziek op wil zetten zonder er bewust mee bezig te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjg
@Jorgen
we can always agree to disagree. ;)

Het is geen kwestie van geloof. Muziek (maken en luisteren) is emotie. dat is simpelweg niet voor 100% in meetbare resultaten te vatten. Wat voor de een werkt, werkt voor een ander niet zo. Wat ons samenbrengt is de liefde voor muziek. Dat kan ik zelfs ervaren op een Sony walkman. Maar net als dat een Dacia sandero uit 2024 mij van A naar B kan brengen, het is toch leuker om dat ofwel te doen met een Bugatti Chiron( onbetaalbaar maar wel leuk om over te dromen of met de armeluis Ferrari, een gerestaureerde fiat 850 (sport of spider). Die rijd vrijwel zeker minder goed dan de Dacia, maar het plezier is zeker groter.... maar meest waarschijnlijk kiezen we voor het meest praktische dus doen we de rit met een Skoda Octavia oid.

Ik zou ook best wel de Bugatti willen, maar mijn budget geeft aan dat een Octavia meer realistisch is. Ik denk dat dat voor jou niet zo heel anders is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Er zijn zeker goedkopere oplossingen.

Als je iets hebt als een NAS waar je LMS (Logitech Media Server, van de Squeezeboxen) op kan draaien, dan kan je de clientside op een Raspberry Pi draaien.

Alleen is een Raspberry Pi met een goede behuizing, Een top voor de audio out en een goede voeding ook al ruim boven de €100

https://www.sossolutions....udio-kit-met-pi4-compleet

Met HifiBerryOS kan je ook al veel:
https://www.hifiberry.com/hifiberryos/

Je betaald bij bedrijven als BlueSound / NAD, Sonos of Cambridge Audio voor een product wat af is en de bijbehorende ervaring.

Je kan dus goedkoper wel iets bouwen, alleen dan zal je er zelf wat energie in moeten steken.

Voor wat betreft de oude Rotel reviseren, als de schakelaars schoongermaakt worden, en de elco’s door nieuwe kwalitatief goede exemplaren vervangen worden, kan je denk ik weer jaren vooruit, om die kwaliteit nu terug te kopen zal je meer uit moeten geven dan je budget.

Revisie zal ook wel wat kosten, goede elco’s zijn niet goedkoop, maar bedenk dat een hoop nieuwe apparaten niet met die kwaliteit elco’s geleverd worden.

Sowieso niet met de kwaliteit componenten van die oude Rotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

wjg schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:17:
@Jorgen
we can always agree to disagree. ;)

Het is geen kwestie van geloof. Muziek (maken en luisteren) is emotie. dat is simpelweg niet voor 100% in meetbare resultaten te vatten. Wat voor de een werkt, werkt voor een ander niet zo. Wat ons samenbrengt is de liefde voor muziek. Dat kan ik zelfs ervaren op een Sony walkman. Maar net als dat een Dacia sandero uit 2024 mij van A naar B kan brengen, het is toch leuker om dat ofwel te doen met een Bugatti Chiron( onbetaalbaar maar wel leuk om over te dromen of met de armeluis Ferrari, een gerestaureerde fiat 850 (sport of spider). Die rijd vrijwel zeker minder goed dan de Dacia, maar het plezier is zeker groter.... maar meest waarschijnlijk kiezen we voor het meest praktische dus doen we de rit met een Skoda Octavia oid.

Ik zou ook best wel de Bugatti willen, maar mijn budget geeft aan dat een Octavia meer realistisch is. Ik denk dat dat voor jou niet zo heel anders is....
Dat kan ik dan weer met je eens zijn. 😊 Het is de liefde voor muziek die verbindt. Vaak zet ik een playlist op puur om te luisteren naar wat mijn speakerset kunnen laten horen en daar enorm van te genieten. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjg
@Jorgen @RobbieT @Microkid Bedankt voor jullie inbreng. Het heeft mij geholpen een wat bredere kijk te geven . Voor nu is de eerste insteek kijken wat reparatie gaat kosten. Als dat te duur zou zijn heb ik nu een shortlist voor black friday en ga ik kijken of ik een nieuwe in een mooie aanbieding kan scoren.

Droomlijst waarvoor ik het budget zou willen verhogen tot bijvoorbeeld € 1500,=
Rotel RA-1572 MKII
Yamaha R-N2000A
maar die modellen moeten echt ver in prijs zakken om op 1500 te komen, dus dat lijkt mij niet realistisch, maar daarom heet het ook de droomlijst..

Whislist
Yamaha RN-800A
Yamaha A-S701 (met later een losse streamer)
Marantz PM7000N
Denon PMA-900HNE

Nog even tijd dus om de soldeerbout uit de kelder te halen en te kijken of het reparabel is, en wat dat dan zou gaan kosten.
Pagina: 1