iMac 5k 2017 scherm kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:16
Hi,

Ik heb een iMac uit 2017 staan, prima ding verder. Ik merk alleen dat het scherm een paar rare "strepen" in beeld heeft.

Ik heb de achtergrond even roze gemaakt omdat je het dan goed ziet. Scherm doet het verder prima, video's worden mooi getoond en verder ook geen klagen over.

Na wat gegoogle heb ik wat opties om te proberen gevonden. Ik heb al even een andere stekker/stroomgroep geprobeerd, laatste updates gedraaid, andere resoluties geprobeerd, ik las iets over Ghosting wat een mogelijk probleem kan zijn enz. maar tot op heden hebben die zaken nog geen resultaat gehad.

Hij heeft een tijdje stil gestaan voordat hij bij mij kwam, ik hoop het niet maar mogelijk is het iets met vocht geweest o.i.d. Het zou raar zijn want hij heeft altijd in een droge ruimte opgeslagen gestaan (kantoor).

Zijn er mogelijk wat kenners hier die me op weg kunnen helpen? Alvast dank :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0QD6Gs_BamiiOcHD0T96wS0mxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvvj09ZxMkv5zA9ynRXbycCd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ervh op 07-10-2024 21:03 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:29
ervh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:02:
Hi,

Ik heb een iMac uit 2017 staan, prima ding verder. Ik merk alleen dat het scherm een paar rare "strepen" in beeld heeft.

Ik heb de achtergrond even roze gemaakt omdat je het dan goed ziet. Scherm doet het verder prima, video's worden mooi getoond en verder ook geen klagen over.

Na wat gegoogle heb ik wat opties om te proberen gevonden. Ik heb al even een andere stekker/stroomgroep geprobeerd, laatste updates gedraaid, andere resoluties geprobeerd, ik las iets over Ghosting wat een mogelijk probleem kan zijn enz. maar tot op heden hebben die zaken nog geen resultaat gehad.

Hij heeft een tijdje stil gestaan voordat hij bij mij kwam, ik hoop het niet maar mogelijk is het iets met vocht geweest o.i.d. Het zou raar zijn want hij heeft altijd in een droge ruimte opgeslagen gestaan (kantoor).

Zijn er mogelijk wat kenners hier die me op weg kunnen helpen? Alvast dank :)[Afbeelding]
Strepen kunnen het gevolg zijn van een slecht werkende videokaart. Om het helemaal uit te sluiten zou je macOS nog eens opnieuw kunnen installeren. Dan weet je zeker dat het de software niet is die dit veroorzaakt.

Als er iets aan de hardware zelf mis is en je wil dat onderzoeken, dan moet het scherm sowieso open. Dat is zeker niet onmogelijk, maar ook niet het makkelijkste klusje. Het scherm zit met adhesive strips aan de behuizing geplakt. Een nieuw setje plakstrips is dan sowieso nodig om het scherm weer aan de behuizing te plakken na je onderzoek.

Lang verhaal kort: kijk eerst eens of een herinstallatie iets teweeg brengt en overweeg dan of je achter het scherm gaat onderzoeken. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Thanks; ga ik proberen. Het zijn zulke rare vlekken dat ik in eerste instantie geen software fout zou aanmerken, maar wie weet.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:29
ervh schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:37:
Thanks; ga ik proberen. Het zijn zulke rare vlekken dat ik in eerste instantie geen software fout zou aanmerken, maar wie weet.
Als ik jouw beschrijving zo lees denk ik dat ook niet, maar toch. ;)

Ben benieuwd. Laat maar weten wat er uit komt.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Een complete herinstallatie heeft trouwens geholpen! Goed om nog even te reageren natuurlijk :) Dank voor de hulp.