Ledstrip voor een optica print met zonsondergang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkaam
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 15:36
Hallo allemaal,

Ik heb een optica print (zie afbeelding) die ik in een 'glasbak' (+/- A4 groot) met mooie lijst heb. Daar zaten vroeger kaarslampjes in maar daardoor kon het lichtbakje niet lang aan want dat werd al snel te warm.

Ik wil daar nu een Ledstip in, die ik een U-vorm wil plakken op de binnenwand. Denk dus 1 meter strip te kopen en die door te knippen en met haakse verbindingsstukjes tot een U-vorm te plakken.
Ik ben er nog niet uit of ik 1 constante kleur wil en welke dat dan zou moeten zijn. Dat zou ook zomaar hel wit kunnen zijn omdat de geprikte gaatjes soms erg klein zijn. Aan de andere kant zou ik misschien zelfs wel de afzonderlijke ledjes zelf willen kunnen aanzetten en van kleur voorzien. Bijvoorbeeld een zonsondergang simuleren. Aansturing zou via wifi moeten kunnen zodat ik met Home Assitant ook wat kan regelen.

Daarnaast mogen er het liefst geen draden uit komen dus zou een batterij nodig zijn.
Voor de LED strip zit ik te denken aan een SK6812 daarmee kan ik alle kanten op. Voor een batterij zit ik te kijken naar een 12v batterij zoals de LEDStripKoning ze heeft maar die zijn wel 4cm dik. Hoe weet ik waar ik op moet letten? Ik moet ook nog een wifi controller van stroom voor zien. Ook daar geen idee over. Liever geen Tuya of ander cloud afh. Tasmota ok. Kortom de volgende vragen:

1. Welke strip
2. Welke Wifi controller
3. Welke batterij
4. Hoe lang gaat de batterij mee..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUY2JBB1wwQIMrMFgO1mi5nuWVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4RHzYhjct1BbKuQQ0PnjNCJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door jvkaam op 07-10-2024 20:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Ik denk niet dat een ledstrip in zo'n 'antieke' omgeving gaat werken. Een deel van het effect wat je nu hebt zal waarschijnlijk verloren gaan.
Welke kaarslampjes zitten er nu in? Welke fitting?
Want er zijn vervangende LED lampjes te koop, warm white, ook met E5 en E14 fitting.
Die E5 zijn meestal wel 12-14V maar dat valt nog wel te fabrieken met een kleine voeding.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkaam
Belangrijk is ook wel om geen uitgaande draden te hebben.. (Lees geen zin om sleuven te frezen en muur opnieuw te verven). Zo'n led strip heeft toch wel aardig wat LED'jes zou dat echt minder zijn dan het oude kaarslampje? Zou de binnenkant ook nog met zilverpapier kunnen beplakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 18:05

MsG

Forumzwerver

Een esp met wled geen optie? Dat is van de meestgebruikte opties met zelfbouwledsystemen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 20:46
Led-verlichting wordt ook warm. Het is een misverstand dat LED niet warm kan worden. De led verlichting zal wel voldoende verlichting geven. Mogelijk meer dan de huidige kaarsverlichting. Zit er in de bak nu wel ventilatie om de warmte kwijt te kunnen?

Wat al aangegeven wordt: Kijk eens naar vervangende verlichting voor de huidige verlichting. De huidige verlichting is ook met batterijen / Accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkaam
Er zit nu geen ventilatie in.. hooguit wat gaten waar de oude bekabeling doorheen liep. Hij heeft ook nooit lang gebrand.. Ging altijd alleen maar even aan voor de show. Wat natuurlijk jammer is.
Goeie tip om over de ventilatie na te denken. Moet oppassen met gaten om dan geen vals licht te krijgen.
Voorheen was het gewoon kaarslicht met een 220v snoertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 19:57
Is een lichtplaat voor tekenen/knutselen misschien iets? Action verkoopt ze in a4 formaat: https://www.action.com/nl.../crafts-co-led-tekenbord/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkaam
Leuk idee maar vraagt wel een stroom snoertje.. en ben bang dat mijn huidige kastje niet precies A4 is. Dus zou nieuw kastje moeten maken dan. Heb nog steeds lichte voorkeur voor Led strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:57

dragonhaertt

@_'.'

Een leuk idee, maar een redelijke hoeveelheid knutselen nodig om dit allemaal mooi weekend te krijgen.
Wifi, accu, battery management, alles bedraden, led strip, led driver, aansturing (home automation of arduino?).

Als je dan vragen als "welke led strip" en "hoe lang gaat de accu mee" moet stellen weet ik niet of dit wel voor je is weggelegd.

Dit is redelijk wat werk om het af te krijgen en je vragen hangen af van je andere vragen.
De accu gaat zo lang mee als de capaciteit / alle stroomverbruikers. Als je nog niet weet welke andere onderdelen je wil, wordt dat bijvoorbeeld lastig om te beantwoorden.

Weet je zeker dat je dit allemaal zelf wil bouwen? Dan lijkt het me nuttig om wat meer voorwerk zelf te doen zodat je gerichte vragen kan stellen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:28
@jvkaam welke lampjes zaten er in? (aantal, voltage, wattage) En gaf dat voldoende licht voor een mooi effect? Zonder antwoord op die vragen is het onmogelijk om jouw vragen te beantwoorden...

En als je het over een bepaalde ledstrip of batterij hebt plaats dan ook ook linkje, dan hoeft niet iedereen te zoeken....

Maar goed laat ik een gokje wagen:
Je hebt hebt het over 'kaarsjes' dat kunnen E14 peertjes in kaarsvorm zijn van 15 - 25W óf een snoer kerstlichtjes met ~20 3W gloeilampjes. Oftewel tussen de 15 en 60W aan gloeilampen (180 - 700 lumen), om die te vervangen heb je 2 - 9W aan LED nodig.
De accu die ik vond is 6,6Ah @ 12V en dus 79Wh. Daarvan kan je 80% gebruiken (63Wh) en daar kan een 9W led 7u op branden, excl verliezen en stroomverbruik van de controller.

En als je gloeilampen / kaarsjes gaat vervangen door led zou ik denken dat je (extra)warm wit nodig hebt

[ Voor 6% gewijzigd door Rrob op 08-10-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkaam
Voorheen zaten er 2 kaarslampjes van 15W in. Ze zaten links en rechts in het midden en dat kan je ook nog wel een beetje op de foto zien. Het is zeker niet te weinig licht geweest. Voor de zekerheid zou ik dus gaan voor een Ledstrip zoals een SK6812 die alle kleuren heeft maar ook warm wit en helder wit. Bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...50077_1#nav-specification

Specificatie:
LED-bron: 5050SMD RGBW ingebouwde SK6812-chipset.
Spanning (DC): DC 5V.
Vermogen: 144LEDs/meter ------- 43,2 W/Meter.

60LEDs/meter --------- 18 W/Meter.
30LEDs/meter --------- 9W / Meter.

LED type : SMD5050.
IC-type : SK6812 RGBW.

LED/per meter: 30, 60.144 leds/Meter (elke LED wordt afzonderlijk gecontroleerd).
IC/per meter: 30, 60,144IC/Meter (1 IC drives 1 led chip).

Pixel /per meter: 30, 60.144 Pixels/Meter.
Grijze kwaliteit: 256.

Kleur: RGBW (WW 2700-3000K ; CW 6000-6500K; NW 4000-4500K).

PCB-kleur: Wit/Zwart beschikbaar.
Waterdichte kwaliteit: IP30-----NON-waterdicht, IP65 ----- Epoxy, IP67 ----- siliconen buis.

Dus voor 1 meter zou ik 18W nodig hebben.

Voor de controller zit ik te denken aan een ESP32 WLED zoals hier: https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Specificatie:

Naam van het product: WLED Strip Light Controller
Modelnr.:GL-C-015WL-M (met microfoon, muziek bestuurd)
Spanning: DC 5-24V
IC-hoeveelheid: 800 Max
Totale stroom: 15A Max

Grootte: 109*20*47mm
Bedrijfstemperatuur: -20-45 °C

Ondersteunde Strip: WS2811, SK6812, SM 16703P,WS2812B,WS2812B,WS2814,TM1814-UCS2904-RGBW enz

4MB ESP8266-chip: kan worden geüpgraded met officiële WLED-firmware.

Besturingsmethode: de Gledopto WLED-lichtstripcontroller gebruikt de WLED-app voor bediening, met ondersteuning voor draadloze bediening en afstandsbediening via Wi-Fi-interface.

Dynamische modi: De WLED-app heeft meer dan 100 dynamische modi om uit te kiezen, geschikt voor een verscheidenheid aan toepassingsscenario's zoals verjaardagsfeestjes, wijnproeverijen en avondontspanning.

DIY-modi: Naast de ingebouwde modi ondersteunt de Gledopto WLED-lichtstripcontroller aangepaste modi, zodat gebruikers DIY kunnen maken
Meerdere modi volgens hun voorkeuren.

Compatibiliteit met lichtstrip: de Gledopto WLED-lichtstripcontroller ondersteunt maximaal 800 lichtstrip-IC's en is
Compatibel met een verscheidenheid aan lichte strips, zoals WS2812B, SM 16703P, SK6812,WS2811, enz., die gebruikers voorzien van flexibele keuzes.

Moet ik alleen nog uitvinden wat voor batterij geschikt is.. Ben ook benieuwd welke onderdelen allemaal hoe warm gaan worden.
Pagina: 1