Overstekend deel tuinhuis buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expatriot
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-05 19:41
Hoi Allen,

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Casus 7 jaar geleden hebben wij ons huidige huis gekocht met een tuinhuis achter ons huis. Nu heb ik dit weekend dit tuinhuis afgebroken en kom een overhangend deel van het tuinhuis van onze buren tegen welke over de erfgrens steekt. Ergens wil ik af van deze situatie, maar weet niet goed welk recht hier van toepassing is.

Dit zou ik wel graag weten voordat ik het gesprek aanga met hun, daar deze buurman niet als mega soepel bekend staat hier in de buurt.

Online word ik niet echt wijzer van de antwoorden daar het een stuk afwatering betreft en maar er ook regels zijn voor tuinhuizen.

Waarschijnlijk staat het tuinhuis van onze buren er al een poos daar ze er al 20+ jaren wonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atleIQ511GA6QdJxCBge_MZ23-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZhapkscipJ1s8c2Mz3ulgaE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTKiO4RwV5YS_Jjn15aqKgLphpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pIt0ZesRrpEI1wEuBjwXqcN.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Expatriot op 07-10-2024 21:24)

• rtxxx
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Expatriot schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:23:
Hoi Allen,

Casus 7 jaar geleden hebben wij ons huidige huis gekocht met een tuinhuis achter ons huis. Nu heb ik dit weekend dit tuinhuis afgebroken en kom een overhangend deel van het tuinhuis van onze buren tegen welke over de erfgrens steekt. Ergens wil ik af van deze situatie, maar weet niet goed welk recht hier van toepassing is.

Dit zou ik wel graag weten voordat ik het gesprek aanga met hun, daar deze buurman niet als mega soepel bekend staat hier in de buurt.

Online word ik niet echt wijzer van de antwoorden daar het een stuk afwatering betreft en maar er ook regels zijn voor tuinhuizen.

Waarschijnlijk staat het tuinhuis van onze buren er al een poos daar ze er al 20+ jaren wonen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het moet er 20 jaar onrechtmatig hebben gestaan of 10 jaar ter goede trouw(kan in dit geval niet).

Als ik het zo zie denk ik dat vorige buurman akkoord hiermee was of gedoogd heeft, dat betekend dat de verjaring pas is gaan lopen toen jij het gekocht hebt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
Wellicht kun je op oude earth view foto's zien of het er inderdaad al 20+ jaar staat.

In principe, tenzij het in de notariele akte staat, mag het niet. Mja, we kennen allemaal frank visser en de term verjaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 15:44
Lijkt me lastig om na al die jaren daar nu nog wat van te gaan vinden.

Plantenbakken met wat hoog groen ervoor zodat dit tuinhuis wederom uit het zicht valt en niet meer aan denken?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:13

St@m

@ Your Service

Dus in die 7 jaar dat je er woont heb je vanuit de buurt moeten vernemen dat de buurman niet als mega soepel bekend staat.. :D

Ik zou toch echt gewoon even aanbellen, en de situatie uitleggen. Maar goed, gezien het aantal topics is dát echt heel raar.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expatriot
Haha, neehoor zelf ook al eens meegemaakt toen het gesprek ging over de gezamenlijke parkeerplek van onze 2 onder 1 kappers en de positie van de de te parkeren wagens maar dat ter zeide.

Zoals ik in mijn openingpost ook al aangaf is de intentie inderdaad om dit met een bak koffie te bespreken. Echter ben ik wel benieuwd wat wel en niet mag in officiële zin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:59
Ik kan me heel goed voorstellen dat je geen vrienden maakt bij je buurman als je van hem nu gaat eisen dat hij zijn tuinhuis afbreekt/aanpakt omdat hij een paar cm oversteekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:05
Dat tuinhuisje mag daar dan 20 jaar staan maar die schutting toch echt niet hoor. De vorige bewoners zijn of hiermee akkoord gegaan of vonden ze het de moeite niet waard.

Afgezien van het feit dat ik denk dat je niet zoveel poten hebt om op te staan vraag ik me ook echt af wat je nu van de buurman verwacht. Hele tuinhuis verplaatsen? Want die regengoot kan ook niet weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Stond jullie tuinhuis niet ook over de schutting heen aan de rechterkant?

Verder kan een goed gesprek ook geen kwaad.
Nu het tuinhuis laten afbreken of verplaatsen is misschien veel gevraagd.
Maar met een nieuw tuinhuis kunnen ze er rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
klein schopje naar wonen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:58
Verkoop dat stukje grond aan de buurman?
Allicht het kadaster laten meten om te zien of die schutting goed staat? Zo ja, dan is het echt een heel klein stukje. Of direct de Rijdende rechter inschakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-10-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
__R__ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:38:
Dat tuinhuisje mag daar dan 20 jaar staan maar die schutting toch echt niet hoor. .
Waarom niet? Kan makkelijk 20+ jaar zijn. Hout wordt afgeschermd door de tuinhuisjes en ander planken zijn sowieso geverfd.. mogelijk zelf vervangen in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
Roderiktweaker schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:41:
Verkoop dat stukje grond aan de buurman?
Allicht het kadaster laten meten om te zien of die schutting goed staat? Zo ja, dan is het echt een heel klein stukje.
3.cm x 2 meter?. Ziet er.op de foto sowieso uit dat het amper over de schutting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Flitzer schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:39:
Stond jullie tuinhuis niet ook over de schutting heen aan de rechterkant?

Verder kan een goed gesprek ook geen kwaad.
Nu het tuinhuis laten afbreken of verplaatsen is misschien veel gevraagd.
Maar met een nieuw tuinhuis kunnen ze er rekening mee houden.
Dat dus.
Zet er nu wat voor, een leiboom van het één of ander.
En bij onderhoud of aanpassingen moet die meuk aan de andere kant van de schutting blijven.
Nu gaan eisen dat het weg moet wordt een weg naar elkaar negeren etc.
Het is nu eenmaal zo en was ook al zo toen je het kocht en dan ineens gaan eisen dat iets weg moet..

Ik snap het wel want het ziet er nu niet beslist mooi uit maar heb je er echt last van of begin je er op te letten en je er aan te ergeren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoe zou je het zelf vinden als je buurman na 7 jaar over iets komt klagen?
Best kans dat je in je recht staat, maar ik zou hier gewoon mee dealen. Niet alles hoeft op het spits gedreven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 18:01
De linkerkant komt een paar centimeter over de schutting?

Als je plannen hebt om daar iets nieuws weg te zetten en het dak dan in de weg zit dan iets van zeggen en het oplossen.

Als je niet van plan bent om daar iets te bouwen wat is dan het probleem?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rtxxx
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Expatriot schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:23:
Hoi Allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het moet er 20 jaar onrechtmatig hebben gestaan of 10 jaar ter goede trouw(kan in dit geval niet).

Als ik het zo zie denk ik dat vorige buurman akkoord hiermee was of gedoogd heeft, dat betekend dat de verjaring pas is gaan lopen toen jij het gekocht hebt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:29

Polycom

Poes van goud

de huiskamer is een paar deuren verder

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 08-10-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23
Heb je er last van of gaat het om het principe? Ook al kun je er nu met goed fatsoen weinig meer over klagen, je kan in ieder geval aangeven dat als daar ooit wat aan vertimmerd moet worden dat het dan aan zijn eigen kant van de schutting dient te blijven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Expatriot
rtxxx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Uit verdere navraag blijkt dit tuinhuis er al langer dan twintig jaar te staan en de vorige bewoners en de bewoners daarvoor dit al gedoogd hebben, m.a.w. zoals vele hier al opmerken laat maar gaan zo lang je er geen last van hebt.

Ik hou er wel rekening mee in mijn nieuwe tuin ontwerp, geen zin in een verziekte relatie met de buren.

Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 15:44
Expatriot schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:28:
[...]
Ik hou er wel rekening mee in mijn nieuwe tuin ontwerp, geen zin in een verziekte relatie met de buren.
d:)b

Laat je het eindresultaat hier nog een keer zien aan ons?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expatriot
RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

d:)b

Laat je het eindresultaat hier nog een keer zien aan ons?
Kan ik t.z.t. wel doen, gaat echter wel nog enige tijd duren voordat ik daar klaar mee ben daar ik heel de tuin zelf ga doen. Ben me namelijk een hoedje geschrokken van de offertes van de tuinbedrijfjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:25
Expatriot schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Kan ik t.z.t. wel doen, gaat echter wel nog enige tijd duren voordat ik daar klaar mee ben daar ik heel de tuin zelf ga doen. Ben me namelijk een hoedje geschrokken van de offertes van de tuinbedrijfjes.
Dat heb ik ook als ik weer een rekening krijg van mijn advocaat :P

veel succes met de tuin vind het zelf altijd leuk om dingen zelf aan te pakken en dat gaat jou ook wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 08:50
Expatriot schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Misschien dan ook jouw nieuwe tuinhuisje een stukje over zijn erfgrens trekken. Hij zal er wel akkoord mee moeten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-06 16:41
Ontwikkel een liefde voor de Hedera die je precies in die hoek wil kweken.
(sowieso wat groens zou niet misstaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-05 22:10

hhj

Volgens mij kan je ook prima dat dakje bijzagen, gewoon het stuk er af dat over de erfgrens steekt. Hij krijgt er toch geen lekkage van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
hhj schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:16:
Volgens mij kan je ook prima dat dakje bijzagen, gewoon het stuk er af dat over de erfgrens steekt. Hij krijgt er toch geen lekkage van.
In het dak van de buren gaan zagen? Is dat nu echt wat je voorstelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23
42erik schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

dat kan toch prima in overleg met de buurman?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:44

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als dit tuinhuis zo al 20 jaar staat zou ik het persoonlijk op een andere manier insteken.
Inderdaad, even een goed en opbouwend gesprek tijdens een kopje koffie drinken om de relatie goed te houden.
Dan zou ik wel even aanstippen dat het tuinhuis eigenlijk niet echt lekker staat zo en je hiervan bent geschrokken toen je het zag. En dat je je eigen tuinplan over de kop gooit hierdoor / hiervoor. Met de vraag of het toch wat beter kan worden gezet zodra er wordt gerenoveerd of vervangen. Nu niet de sores voor jullie beiden maar wel een verwachting zodra er tòch wat aan gedaan moet worden. De kans dat het dak de komende 5 a 10 jaar moet worden aangepakt is reëel, afhankelijk van de kwaliteit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:11
42erik schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

De goot steekt best ver uit boven de erfgrens in de hoek. Dak lijkt ook zijn beste tijd gehad zo te zien.

Wat wil je dan met die hoek doen? Je zou er een klimop kunnen neerzetten en dicht laten groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:26:
Heb je er last van of gaat het om het principe? Ook al kun je er nu met goed fatsoen weinig meer over klagen, je kan in ieder geval aangeven dat als daar ooit wat aan vertimmerd moet worden dat het dan aan zijn eigen kant van de schutting dient te blijven.
Zo zou ik het ook doen inderdaad. Schriftelijk vastleggen dat het voor nu oke is, maar bij aanpassingen/vervanging op zijn eigen terrein moet komen. Datum en handtekening erop en verder met het tuinontwerp.

Ps. Weet niet watvoor tuin je wil, maar houd wel in gedachten dat het echt niet klopt dat een tegeltuin minder onderhoud is dan een groene tuin ;) Kwestie van de juiste planten uitzoeken. Bodembedekkers houden al een hoop onkruid weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-06 12:24
En toch is hier sprake van een bijzondere situatie, die gevolgen heeft voor de verjaring.
De schutting markeert namelijk toch echt de erfgrens.

Zou de schutting er niet staan, dan was nu (na 20 jaar) de grond onder de overhang effectief van eigenaar veranderd.
De schutting borgt echter dat de grond jouw eigendom blijft. Er is immers een duidelijke en onderhouden erfafscheiding, die niet betwist wordt.

De vraag is (denk ik) uitsluitend of je de overhang moet gedogen tot het pand afgebroken wordt.
Bij nieuwbouw/herbouw van de schuur kun je sowieso eisen dat het niet nogmaals gebeurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Vogel666 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:11:
En toch is hier sprake van een bijzondere situatie, die gevolgen heeft voor de verjaring.
De schutting markeert namelijk toch echt de erfgrens.

Zou de schutting er niet staan, dan was nu (na 20 jaar) de grond onder de overhang effectief van eigenaar veranderd.
De schutting borgt echter dat de grond jouw eigendom blijft. Er is immers een duidelijke en onderhouden erfafscheiding, die niet betwist wordt.

De vraag is (denk ik) uitsluitend of je de overhang moet gedogen tot het pand afgebroken wordt.
Bij nieuwbouw/herbouw van de schuur kun je sowieso eisen dat het niet nogmaals gebeurt
Dat betwijfel ik n.a.v. deze aflevering van de Rijdende rechter. Conclusie is inderdaad dat bewezen moet worden dat de situatie langer dan 20 jaar zo is. Maar ook dat een overhangend gedeelte niet zorgt dat de grond (in de situatie van deze aflevering een dakgoot van een schuur) van eigendom wisselt.

Kop koffie met de buurman zoals bovenstaand, en schriftelijk de toestemming verlenen om gedurende de huidige levensduur van de schuur de situatie te gedogen tot het moment dat de situatie wordt aangepast? Maar dan geformuleerd door iemand die er wel verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het is eerst van belang om de erfgrens goed vast te stellen. Je lijkt ervan uit te gaan dat de schutting op de erfgrens staat of dat de verkoper de erfgrens correct heeft aangegeven, maar dat is niet altijd het geval.

Als eigenaar van de grond heb jij het recht om de ruimte boven de grond te gebruiken (art. 5:21 BW). Daaronder valt het uitsluiten van gebruik door een ander. Je kunt dus vorderen dat de buurman het overstekende deel verwijdert. Daarop zijn wel twee uitzonderingen.

Uitzondering 1: in bepaalde situaties waarin het weghalen van het overstekende deel voor de buurman veel meer nadeel oplevert dan jij in de huidige situatie hebt, kan de buurman jou schadeloos stellen en mag de situatie blijven voortbestaan (art. 5:54 BW). Deze uitzondering geldt niet wanneer de buurman kwade trouw of grove schuld verweten kan worden (lid 3). De P-G heeft recent in conclusie ECLI:NL:PHR:2024:469 uiteen gezet wat daaronder wordt verstaan:
3.12 In de literatuur wordt aangenomen dat ‘kwade trouw’ subjectief moet worden opgevat. Met andere woorden, het gaat erom of iemand welbewust, wetend dat hij daartoe niet bevoegd is, op grond van een ander heeft gebouwd.

3.13 Van ‘grove schuld’ in de zin van art. 5:54 lid 3 BW is volgens de rechtspraak van uw Raad sprake als de eigenaar van de overbouw een ernstig verwijt ervan kan worden gemaakt dat hij op het perceel van een ander heeft gebouwd.

3.14 Onzeker is in hoeverre het criterium ‘grove schuld’ de eigenaar van de overbouw een onderzoeksplicht oplegt. In de literatuur wordt wel bepleit dat de eigenaar geen grove schuld kan worden verweten indien in de gegeven omstandigheden geen aanleiding bestaat om zich door kennisneming van kadastrale kaarten of het doen verrichten van een kadastrale uitmeting van de juiste grens te vergewissen, bijvoorbeeld indien bij het bouwen wordt uitgegaan van een door beide partijen (naar achteraf blijkt: ten onrechte) als zodanig aangemerkte natuurlijke grens tussen de erven. Slechts indien zo’n ogenschijnlijke afscheiding ontbreekt en iemand ‘lukraak’ zou gaan bouwen zonder maatregelen te nemen ter bepaling van de grens, zou hem grove schuld treffen. In de feitenrechtspraak wordt van een professionele partij echter wel verwacht dat zij de tekeningen van het Kadaster raadpleegt. Voorts wordt in de rechtspraak aangenomen dat een zekere onderzoeksplicht van de ‘overbouwer’ het gevolg kan zijn van de omstandigheid dat hij door de eigenaar van het erf is gewaarschuwd voor overbouw of op de hoogte is van tegen het bouwplan ingebrachte bezwaren.

3.15 Uit de parlementaire geschiedenis volgt dat de eigenaar van de overbouw persoonlijk kwade trouw of grove schuld moet kunnen worden verweten. Kwade trouw of grove schuld van een aannemer mag niet met die van de opdrachtgever gelijk worden gesteld. Wel is denkbaar dat naast de aannemer ook de opdrachtgever kwade trouw of grove schuld kan worden verweten. Genoemd wordt het voorbeeld van een voor iedereen, ook voor leken, op het eerste oog zichtbare en onmiddellijk in het oog springende grensoverschrijding.
Uw Raad heeft op dit punt geoordeeld dat voor zover de overbouw een gevolg is van fouten van anderen, in het bijzonder een in opdracht van de overbouwer werkende architect, dit niet zonder meer persoonlijk als grove schuld aan die overbouwer kan worden tegengeworpen. Wel kan het zo zijn dat indien een ingeschakelde architect fouten in de tekeningen heeft gemaakt die hebben geleid tot overbouw, en de overbouwer deze tekeningen onder ogen heeft gehad, sprake kan zijn van diens (eigen) grove schuld indien hem een ernstig verwijt treft dat hij de fouten in de tekeningen niet heeft opgemerkt. In dat verband kan er onder omstandigheden sprake zijn van een onderzoeksplicht.
Als de lichte schutting er al stond toen de buurman zijn tuinhuisje bouwde, is kwade trouw of grove schuld aanwezig. Dat kan anders zijn als de schutting er nog niet stond, en dan moet het nadeel van de buurman worden afgewogen tegen jouw nadeel. Als het verwijderen van het overstekende deel betekent dat het hele tuinhuis moet worden afgebroken (bijvoorbeeld omdat de afwatering anders niet geregeld kan worden), is dat een behoorlijk nadeel. Had je een plan met het hoekje van de tuin dat je nu niet meer kunt uitvoeren, of gaat het je alleen om het aanzicht?

Uitzondering 2: verjaring. Door verjaring kan een erfdienstbaarheid ontstaan waardoor de eigenaar van jouw erf de overhang moet dulden. Voor verjaring moet de buurman zich hebben gedragen alsof hij eigenaar was van de erfdienstbaarheid. Dat moet ondubbelzinnig, openbaar (kenbaar) en onafgebroken zijn gebeurd ECLI:NL:HR:2017:309. Uit 'eigenaar zijn' volgt het antwoord van rtxxx: er kan geen verjaring optreden als de buurman toestemming had, want dan maakte hij van de ruimte gebruik met toestemming en niet als eigenaar. Ik vraag mij hier af of het gebruik wel naar buiten toe kenbaar was. De overhang is op een plek die door het voormalige tuinhuis van TS aan het zicht was onttrokken. Als het tuinhuis van TS er al stond voordat de overhang was gebouwd, was de overhang niet kenbaar en is de verjaringstermijn niet gaan lopen. Verjaring betekent trouwens niet dat de buurman een mazzeltje heeft. Zijn behaalde voordeel kan in veel gevallen worden teruggevorderd, wat betekent dat de erfdienstbaarheid teniet gaat (zie overweging 3.7.3 in laatstgenoemd arrest).

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsupilami_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-04 19:11
Je weet inderdaad niet hoelang het er al staat, maar vooral of de schutting op de erfgrens staat en die inderdaad boven jouw eigendom hangt. Zal je dus eerst een grensreconstructie moeten regelen bij het kadaster. Kost al een paar honderd euro. Als dan blijkt dat die schutting 30cm verkeerd staat heb je wellicht zelf een probleem. En anders, als je buurman niet wil meewerken, een gang naar de rechter maken.. Zou er dus vooral een plant voor zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expatriot
brammerd21 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:14:
Ontwikkel een liefde voor de Hedera die je precies in die hoek wil kweken.
(sowieso wat groens zou niet misstaan)
Nu je het zegt die liefde is er al en gratis voorzien door gemeente, groeit hier aan de andere zeide al door de schutting heen 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ri-R2ipQe9uYIQUaOCBjz51_kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRfVpejyTslDnTKYOW7xAPlV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:53
Expatriot schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

Uit verdere navraag blijkt dit tuinhuis er al langer dan twintig jaar te staan en de vorige bewoners en de bewoners daarvoor dit al gedoogd hebben, m.a.w. zoals vele hier al opmerken laat maar gaan zo lang je er geen last van hebt.

Bedankt voor alle reacties!
maar daarmee geef je ook meteen je grond op aan je buurman? want als je het langer gaat gedogen zorg je er indirect voor dat dat stuk niet meer door jou gebruikt kan worden. en evt als je ooit je huis verkoopt ga je hier ook tegenaan lopen.

ik zou het juist wel even onder een bak koffie bespreken. en desnoods goeie afspraken over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expatriot
Dirtyrockers schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:25:
[...]

maar daarmee geef je ook meteen je grond op aan je buurman? want als je het langer gaat gedogen zorg je er indirect voor dat dat stuk niet meer door jou gebruikt kan worden. en evt als je ooit je huis verkoopt ga je hier ook tegenaan lopen.

ik zou het juist wel even onder een bak koffie bespreken. en desnoods goeie afspraken over maken.
Het hele probleem is juist dat dit rechtsgeldig al zo is omdat vorige bewoners dit al decennia gedoogd hebben, wat ik een beetje opmaak uit reacties is dat ik rechtsgeldig dus waarschijnlijk geen poot heb om op te staan.

Zoals al aangegeven is deze buurman niet de meest slimme en meegaande man.
De eerste bewoner van deze tweekapper heeft hier al ruzie over gehad (20+ jaar terug) deze had wel het recht gehad door te pakken door dat het a oversteekt en b te dicht op de schutting staat.

Maw ik verwacht niet zoveel op te schieten met het gesprek buiten dat het de band die nu ok is op scherp kan zetten. Het beste wat ik kan doen is zonder oordeel of mening een keer navraag te doen na hoe dit in het verleden gegaan is, en daarbij aangeven dat het voor nu is wat het is maar als er ooit wat veranderd in hun tuin dit moet veranderen.
Pagina: 1