Fiscaal voordeel SVn duurzaamheidslening - wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-05 17:42
Hey, zijn er tweakers die wel eens een lening van het SVn hebben genomen voor de verduurzaming van de woning?

Wij gaan binnenkort starten met de verduurzaming van onze woning. Ik kwam de 'Duurzaam Wonen Lening Consumptief' van SVn tegen met een rentetarief van 1.6%. Deze blijkt in veel gevallen fiscaal aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Heeft één van jullie daar ervaring mee?

Ondanks dat we de investering zelf kunnen doen, lijkt mij een fiscaal aftrekbare lening interessanter. Inflatie verdampt de reële waarde van de lening in een periode van 20 jaar. En het investeringsbedrag kan je bijvoorbeeld op een deposito z'n werk laten doen voor 3% rente. Wat mist er in deze gedachtengang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Deze zijn meestal per gemeente verschillend. 1,6% is in deze tijd top. Zeker als die aftrekbaar is. Je mag dit soort leningen meestal ook in 1x aflossen, dus wanneer je er weer vanaf wilt, kan dat vlot. Dit is ook het geval met de warmtefondslening: bij <60k€ verzamelinkomen heb je daar 0%. Je bent dief van eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt als dat kan. Spaargeld blijft beschikbaar en aflossen kan altijd nog. Je moet wel de discipline hebben om van het geld af te kunnen blijven ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:25
Ik heb een SVN Energiebespaarlening, krijg je elk jaar een jaaropgave van en die gegevens vul je in op je belastingaangifte, is inderdaad een goede deal. Ik heb hem trouwens afgesloten in 2021 en een rente van 1.9% dus jouw 1.6% is uitzonderlijk laag.

[ Voor 24% gewijzigd door HeldereM op 08-10-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 17:53
Hebben wij ook gehad. Vervolgens -onvoorzien op moment van aanvragen SVn- na een jaar het huis verkocht en de lening in een keer weer afgetikt. Mooie lage rente, was prima en vlot geregeld allemaal. Enige nadeel is bkr registratie, maar verder alleen maar lof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:14
maxdevries13 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:19:
Hey, zijn er tweakers die wel eens een lening van het SVn hebben genomen voor de verduurzaming van de woning?

Wij gaan binnenkort starten met de verduurzaming van onze woning. Ik kwam de 'Duurzaam Wonen Lening Consumptief' van SVn tegen met een rentetarief van 1.6%. Deze blijkt in veel gevallen fiscaal aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Heeft één van jullie daar ervaring mee?

Ondanks dat we de investering zelf kunnen doen, lijkt mij een fiscaal aftrekbare lening interessanter. Inflatie verdampt de reële waarde van de lening in een periode van 20 jaar. En het investeringsbedrag kan je bijvoorbeeld op een deposito z'n werk laten doen voor 3% rente. Wat mist er in deze gedachtengang?
In deze gedachtengang mist alleen de vermogensrendementsheffing

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017