Duurzame manier om te verwarmen koelen in renovatie project

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-03 17:37
Ik ben benieuwd wat jullie zouden aanraden om mijn huis mee te verwarmen (vooral de 1e verdieping).
situatie is als volgt:
- oud huis (1907)
- energie label C (zegt niet zoveel)
- begane grond vloer goed geisoleerd en vloerverwarming met een ketel op lage temperatuur
- 1e verdieping moet nog wel veel gebeuren. glas is dubbel, ik meen HR in het hele huis.
- bergzolder wil ik zelf van isolatie voorzien maar voorlopig redelijk veel warmteverlies.
- er lopen leidingen van de ketel beneden naar twee van de drie slaapkamers maar die zijn niet aangesloten.
- cv ketel op zolder aangesloten op slaapkamers / kantoor maar deze ketel is overleden

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik overweeg eigenlijk deze alternatieven:
1. Quatt hybride warmtepomp, dan zal ik best wat aanschafkosten kwijt zijn want de radiatoren boven zal ik dan moeten vervangen a 500 eu per stuk voor modellen die een lage temperatuur van de ketel efficient kunnen omzettten. plus 3000 euro voor de Quatt hybride warmtepomp. met de koelmodule Quatt chill in het vooruitzicht kan ik dan voor 1000 euro extra de boven verdieping koelen.

2. een airco single split (of misschien toch multi split ?) om hiermee de bovenverdieping te verwarmen. Dit zal meer flexibiliteit geven met temperatuur die kan wisselen als ik niet thuis ben (ik werk 3 dagen per week in ieder geval thuis) t.o.v. een lage temperatuur systeem dat redelijk constant gehouden moet worden. voordeel is verder een sterk koelvermogen en relatief lage aanschaf kosten (incl montage al voor 2000 euro geregeld). nadeel is dat om zowel de slaapkamer als het kantoor te verwarmen wel zal gaan tochten.

ik hoor graag wat jullie vinden!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Sowieso iets nemen wat klaar voor de toekomst is en dus voldoende vermogen om hele huis te verwarmen of koelen. Iets van LG, Vaillant of een Amber zijn denk ik goede opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 21:58
LT radiatoren zijn niet perse nodig. Kan de ketel beneden de extra radiatoren aan? Zou namelijk eerst ze daar aan koppelen of te zien of dat niet al genoeg is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Cyriel85 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:18:
LT radiatoren zijn niet perse nodig. Kan de ketel beneden de extra radiatoren aan? Zou namelijk eerst ze daar aan koppelen of te zien of dat niet al genoeg is.
dat durf ik niet te zeggen, het topic is allemaal vrij nieuw voor me. Ik heb me laten wijsmaken dat als ik die aan zou sluiten op de ketel beneden dit niet zou werken omdat normale radiatoren normaal met 70/80 graden aanvoer werken. Mijn ketel verwarmt nu met ongeveer 45-50 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
Dat is waar. Maar oude radiatoren voor enige vorm van isolatie moeten een stuk meer doen dan wanneer er dubbel glas en gevel isolatie geplaatst is.
Normaal kan je in een huis ook kijken of een warmtepomp kan door ketel op 50graden te laten draaien en kijken of je het warm houdt.

Dus radiatoren doen het prima op 50. Vraag is of oppervlakte van oude radiatoren groot genoeg is om genoeg warmte af te geven. Zo niet kan je LT radiatoren plaatsen. Maar wellicht dus totaal overbodig.

(Mijn vorige jaren 30 woning met spouwmuur isolatie en oud hr dubbel glas deed het prima op ketel van 50 graden en nachtverlaging binnen tot 16. Enkel opwarmen s ochtends duurde dan langer)

[ Voor 17% gewijzigd door Cyriel85 op 07-10-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Cyriel85 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:24:
Dat is waar. Maar oude radiatoren voor enige vorm van isolatie moeten een stuk meer doen dan wanneer er dubbel glas en gevel isolatie geplaatst is.
Normaal kan je in een huis ook kijken of een warmtepomp kan door ketel op 50graden te laten draaien en kijken of je het warm houdt.

Dus radiatoren doen het prima op 50. Vraag is of oppervlakte van oude radiatoren groot genoeg is om genoeg warmte af te geven. Zo niet kan je LT radiatoren plaatsen. Maar wellicht dus totaal overbodig.

(Mijn vorige jaren 30 woning met spouwmuur isolatie en oud hr dubbel glas deed het prima op ketel van 50 graden en nachtverlaging binnen tot 16. Enkel opwarmen s ochtends duurde dan langer)
Hieruit proef ik dat je het idee van een Quatt hybride systeem boven een airco voor boven verkiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:44
SalmonAce schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

dat durf ik niet te zeggen, het topic is allemaal vrij nieuw voor me. Ik heb me laten wijsmaken dat als ik die aan zou sluiten op de ketel beneden dit niet zou werken omdat normale radiatoren normaal met 70/80 graden aanvoer werken. Mijn ketel verwarmt nu met ongeveer 45-50 graden.
Op 80 graden geven ze een bak warmte af, maar op 40 doen ze ook al wel iets. Vooral als de begane grond goed warm is, en de bovenverdieping goed nageïsoleerd is, kan het zomaar zijn dat het beetje warmte bij 40 graden prima voldoende is. Wat voor radiatoren zijn het? Qua afmetingen en dikte (dikte: aantal panelen en aantal lamellen).

Koelen is lastiger. Met een warmtepomp op de vloerverwarming kan je een beetje koelen, een paar graden er af. Je kan fancoils nemen (beetje zoals de Quatt Chill, lijkt het), maar om dat goed te laten werken moeten alle leidingen er naar toe goed geïsoleerd zijn. Dat is veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
SalmonAce schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

Hieruit proef ik dat je het idee van een Quatt hybride systeem boven een airco voor boven verkiest?
Als de verwarming het op de 45-50 graden van de ketel beneden doet, zou ik niet voor hybride maar voor full electric (warmtepomp) gaan.
Hebben ze aan die temperatuur niet genoeg kan je LT radiatoren hangen (als rest huis wel warm genoeg wordt op lage temperatuur) of hybride nemen.

Airco kan, maar gezien je beneden al vloerverwarming hebt zou ik in eerste instantie voor een water systeem gaan, tenzij je boven ook nodig moet koelen in de zomer.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyriel85 op 07-10-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
marcop23 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

Op 80 graden geven ze een bak warmte af, maar op 40 doen ze ook al wel iets. Vooral als de begane grond goed warm is, en de bovenverdieping goed nageïsoleerd is, kan het zomaar zijn dat het beetje warmte bij 40 graden prima voldoende is. Wat voor radiatoren zijn het? Qua afmetingen en dikte (dikte: aantal panelen en aantal lamellen).

Koelen is lastiger. Met een warmtepomp op de vloerverwarming kan je een beetje koelen, een paar graden er af. Je kan fancoils nemen (beetje zoals de Quatt Chill, lijkt het), maar om dat goed te laten werken moeten alle leidingen er naar toe goed geïsoleerd zijn. Dat is veel werk.
Op de slaapkamer dubbele panelen en lamellen, ik vermoed 50cm bij 120 ongeveer.

Op het kantoor is een enkel paneel en iets kleiner Dan op de slaapkamer. Volgens Quatt zijn product pagina kan de quat chill 40m2 koelen als een airco (fan coils zijn geloof ik minder krachtig). De warmte wordt Dan via je leidingen naar de warmtepomp naar buiten geleid. Koelen via de vloer is bij de quatt helaas niet mogelijk heb ik begrepen. Dat had wel een decisive factor kunnen zijn, want ik zou het ergens zonde vinden om de vloer verwarmingen "op te geven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Cyriel85 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:47:
[...]

Als de verwarming het op de 45-50 graden van de ketel beneden doet, zou ik niet voor hybride maar voor full electric (warmtepomp) gaan.
Hebben ze aan die temperatuur niet genoeg kan je LT radiatoren hangen (als rest huis wel warm genoeg wordt op lage temperatuur) of hybride nemen.

Airco kan, maar gezien je beneden al vloerverwarming hebt zou ik in eerste instantie voor een water systeem gaan, tenzij je boven ook nodig moet koelen in de zomer.
Ik zal in de zomer zeker koeling kunnen gebruiken. Er zijn best grootte raampartijen aanwezig voor her oppervlak. Dus het wordt snel warm boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
SalmonAce schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Op de slaapkamer dubbele panelen en lamellen, ik vermoed 50cm bij 120 ongeveer.

Op het kantoor is een enkel paneel en iets kleiner Dan op de slaapkamer. Volgens Quatt zijn product pagina kan de quat chill 40m2 koelen als een airco (fan coils zijn geloof ik minder krachtig). De warmte wordt Dan via je leidingen naar de warmtepomp naar buiten geleid. Koelen via de vloer is bij de quatt helaas niet mogelijk heb ik begrepen. Dat had wel een decisive factor kunnen zijn, want ik zou het ergens zonde vinden om de vloer verwarmingen "op te geven".
Een groot verschil is dat je met een WP de hele dag verwarmt en dus niet alleen tijdens de dag een paar uurtjes. Dat maakt groot verschil. Voldoende om warm te houden vs binnen uur helemaal opwarmen.

Met een vloerverwarming beneden denk ik dat boven wel losloopt. Mocht je in de ene of andere kamer tekort komen kun je daar nog gericht wat aan doen. De oplossing is er wel de vraag is meer of je hem nodig hebt.

Van die koeling met een L/W WP moet je niet veel verwachten. Een paar graden afkoelen en dat is het wel. Niet te vergelijken met een airco.

Ik zou verder nooit naar een Quatt kijken in jouw geval maar naar een 5-9KW LG / Amber / Vaillant. Als monoblock zelf te installeren als je beetje handig bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 07-10-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Sethro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:17:
[...]

Een groot verschil is dat je met een WP de hele dag verwarmt en dus niet alleen tijdens de dag een paar uurtjes. Dat maakt groot verschil. Voldoende om warm te houden vs binnen uur helemaal opwarmen.

Met een vloerverwarming beneden denk ik dat boven wel losloopt. Mocht je in de ene of andere kamer tekort komen kun je daar nog gericht wat aan doen. De oplossing is er wel de vraag is meer of je hem nodig hebt.

Van die koeling met een L/W WP moet je niet veel verwachten. Een paar graden afkoelen en dat is het wel. Niet te vergelijken met een airco.

Ik zou verder nooit naar een Quatt kijken in jouw geval maar naar een 5-9KW LG / Amber / Vaillant. Als monoblock zelf te installeren als je beetje handig bent.
Dat is weer een nieuw fenomeen, ga me er vanavond als ik thuis kom in verdiepen. Dankjewel! Ik verwacht beneden niet veel koeling nodig te hebben, dus daar zou een warmtepomp voldoende moeten zijn. Boven is dat wel anders, wordt het toch snel 29-30 graden als het erg heet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
SalmonAce schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

Dat is weer een nieuw fenomeen, ga me er vanavond als ik thuis kom in verdiepen. Dankjewel! Ik verwacht beneden niet veel koeling nodig te hebben, dus daar zou een warmtepomp voldoende moeten zijn. Boven is dat wel anders, wordt het toch snel 29-30 graden als het erg heet is.
De vraag is een beetje hoe erg dat is die paar dagen per jaar. En of het je dan waard is om daar wat aan te doen. Die WP heeft een business case, die airco niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 07-10-2024 18:55 ]

Pagina: 1