Trap geluid jaren 50 huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansmagnetron
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-09 17:05
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het verbouwen van een huis uit 1957. Inmiddels ben ik aan de traprenovatie begonnen. De trap past helemaal bij het huis, echter stoor ik me nogal aan het krakende geluid. Ik heb zoon beetje alles gelezen/gekeken wat er te vinden is, maar ik vind door de bomen het bos niet meer. Mijn plan (voor nu) is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wckBt6yRQEtHA1kV20T7T9hYuxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XrdMkAYD3ufqWShaSHpse70f.png?f=user_large

De oplossingen die ik kan vinden zijn:
- Alles afkitten
- Schroeven zetten in het stootbord
- Schroeven zetten in de trede
- Lijm tussen de trede en stoorbord

Ik weet echter niet wat de beste oplossing is (daarom de combinatie oplossing). Ik kan overigens bij de onderkant van de trap komen. Echter wil ik voor nu geen extra houtblokken etc. plaatsen ivm het uiterlijk van de trap. De onderkant is ook zichtbaar zodra je naar boven loopt.

Wat vinden jullie hiervan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:42
kraken alle treden of slechs enkele?
zijn ze nog volledig recht, want meestal gaat hout wat werken waarna het kraakt...

Schroeven aandraaien / plaatsen kost natuurlijk niet zoveel, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat al je gekraak weg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansmagnetron
De meerderheid van de treden kraakt inderdaad. Dat geld voor zowel de trap beneden als boven. Of ze helemaal recht zijn heb ik eigenlijk nog niet gecheckt. Kan ik deze week wel even uitzoeken. Is de aanpak dan anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 02:05
Ben zelf momenteel ook met de trap bezig. Ik heb aan de achterkant en bovenkant er schroeven ingedraaid maar dit helpt niet heel erg veel tegen het kraken. Nu heb ik in de grote kieren een aantal houten wiggen geslagen en daardoor is het gekraak significant verminderd. Deze ga ik nog verlijmen en dan afzagen zodat je ze na het schilderen niet terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 22:43
Schroeven.
Genoeg schroeven erin draaien. Maar echt genoeg. Een pak van 100 moet er minstens in.
Spijkers zijn namelijk gewoon nutteloos.

Stootborden in de wangen (zijkant) vastzetten en aan de boven + onderste trede.
Maar volgens je foto wil je ze van boven de trede vastzetten? Waarom zou je dat doen? Dan zie je die continu zitten?

[ Voor 20% gewijzigd door bottom line op 08-10-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansmagnetron
Ik ga de trap ook nog lakken. Dus de schroeven verzink ik en verstop ik dan met vuller. Goede tip mbt zijwangen! Daar had ik nog niet aangedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:39
Kun je misschien van onder de trap aan het werk? Als daar een loze ruime (bergkast oid) zit, kun je misschien vanuit die kant nog een ondersteuning maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt ook gebruik maken van grote rampamoeren, die kun je gebruiken om de trede los te krijgen van het stootbord. Je zult er alleen wel behoorlijk wat in moeten maken om dit een langdurig effect te geven.

De gaten vul je vervolgens met houtvuller voordat je verder gaat met afwerking
Dat is meestal wel effectief, dat werkte hier over het algemeen prima.

Als je de trap los kunt krijgen kun je ook stootrubbers tussen de trede en stootbord plaatsen. Maar dat is vaak lastig. Met een kleine hefboom / krik en wat houten klossen kun je de trede omhoog tillen en rubbers ertussen plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueKeenan op 09-10-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:30
Kitten van (ALLE) randen, naden en kieren deed in mijn vorige huis wonderen. Na 5 jaar was de trap nog steeds voor 99% stil. Ik heb er misschien wel 10 bussen kit doorheen gewerkt (1 trap), maar het gekraak was direct voorbij. Door de kit kan het hout nog steeds werken, maar je eigen gewicht is niet meer voldoende om de planken langs elkaar te laten schuiven. Het was een rotklus, maar ik zou het direct weer doen als mijn trap begint te kraken.
Pagina: 1