Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtslager
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-10-2024
Onlangs heb ik via Coolblue twee 1440p monitors (iiyama ProLite XUB2793QSU-B6) en een dockingstation (BlueBuilt 9-in-1 Dual HDMI Docking Station met USB-C) gekocht voor mijn zakelijke HP laptop met Windows.

Als ik het geheel aansluit heeft het eerste scherm keurig een resolutie van 2560 x 1440. Het tweede scherm komt echter op 1920 x 1080, en dit is onmogelijk hoger in te stellen. Ik heb al van alles geprobeerd: opnieuw opstarten, kabels erin en eruit. Op enig moment ben ik op een soort van oplossing gekomen, waar ik eigenlijk niet geheel tevreden over ben: als ik één van de HDMI-kabels rechtstreeks op mijn laptop aansluit en de ander via de dockingstation, dan komen ze keurig uit op 1440p. Ik kan de frequentie zelfs instellen op 100 Hz, voor beide schermen.

Volgens de specs van de dockingstation zou deze twee 4K-schermen moeten kunnen ondersteunen. Het feit dat ik via die omweg beide schermen op 1440p en 100 Hz werkend krijg bewijst naar mijn idee ook dat de laptop in elk geval grafisch sterk genoeg is om beide schermen goed aan te sturen. Ik begrijp dus niet waarom het via de dockingstation niet werkt. Qua kabelmanagement (en het iedere keer aan- en afkoppelen) is dit niet ideaal.

Heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat beide schermen via de dockingstation op de juiste resolutie werken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:24
Welke laptop is het precies?
En, maakt het uit of je de schermen omdraait op het dockingstation? Even de kabels wisselen, is het dan het andere scherm wat de lagere resolutie pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:38

bakvis

Tweakers.Nerd

Waarschijnlijk zit het issue in je laptop. Zie pagina 13 van de handleiding:

De maximale resolutie van 4K op 60 Hz is alleen haalbaar wanneer je
laptop via de USB-C poort DisplayPort 1.4 via alternate mode ondersteunt.
Bekijk voor meer informatie de handleiding van jouw laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door bakvis op 07-10-2024 16:34 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:23
De kans is groot dat er een bandbreedtebeperking zit op je USB-C-poort. In mijn ervaring komen dit soort problemen vaak daarvandaan. Zo staat er op de pagina ook al het volgende:
Als je 1 monitor op dit docking station aansluit, haal je een maximale resolutie van 4K op 60 Hertz.
Als je 2 monitoren op dit docking station aansluit, haal je een maximale resolutie van 4K op 30 Hertz.
Op welke verversingssnelheid heb je het eerste scherm ingesteld? De kans bestaat namelijk dat als die op 100 Hz staat er geen bandbreedte meer over is om het tweede scherm ook op 1440p te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtslager
Het is een HP ProBook 650 G8, met een 11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-1145G7 processor.

Als ik de kabels omwissel blijft hetzelfde scherm (aan de rechterkant) in 1080p. Maakt ook niet uit welk scherm het 'eerste' scherm is of het 'tweede', of welke ik als hoofdbeeldscherm inschakel.

De frequentie van het eerste scherm staat op 59,961 Hz (kan niet lager), die van de tweede op 50,000 Hz (kan ook niet lager).

Als ik de handleiding van de laptop bekijk staat op de tweede pagina volgens mij vermeld dat Thunderbolt 4 en DisplayPort 1.4 wordt ondersteund?

[ Voor 20% gewijzigd door jtslager op 07-10-2024 16:50 . Reden: Handleiding laptop toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Volgens de Coolblue site is de maximale resolutie bij 1 monitor 4K op 60hz en bij 2 monitoren 4K op 30 hz (zoals @skimine al aangeeft).

Dat komt waarschijnlijk omdat Displayport 1.4, zonder DSC (Display Stream Compression) maximaal 120 hz aan kan op 8 bit per pixel: Wikipedia: DisplayPort

Aangezien er nu zowel een videosignaal als een USB 3.0 signaal door de kabel naar het dockingstation moet, hebben beiden maar 2 pinnen voor de data ipv de volledige 4 waar de 120 hz op gebaseerd is.

120/2 = 60 hz op 4K. Dat verdelen over 2 monitoren geeft 30hz per monitor.

Op 1440p is het maximum van DP 1.4 zonder DSC, op 8 bit per kleur 251 hz. 251/2~125hz totaal voor 2 monitoren via deze dock dus. Dat gaat waarschijnlijk dus net werken als ze allebei op 60hz staan.

De HDMI-aansluiting op je laptop is HDMI 1.4. Die zou maximaal 85hz moeten kunnen halen: Wikipedia: HDMI
Die 100 hz zul je waarschijnlijk alleen halen met HDMI 2.0 (en uiteraard Displayport 1.2 of hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtslager
White Feather schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:34:
Volgens de Coolblue site is de maximale resolutie bij 1 monitor 4K op 60hz en bij 2 monitoren 4K op 30 hz (zoals @skimine al aangeeft).

Dat komt waarschijnlijk omdat Displayport 1.4, zonder DSC (Display Stream Compression) maximaal 120 hz aan kan op 8 bit per pixel: Wikipedia: DisplayPort

Aangezien er nu zowel een videosignaal als een USB 3.0 signaal door de kabel naar het dockingstation moet, hebben beiden maar 2 pinnen voor de data ipv de volledige 4 waar de 120 hz op gebaseerd is.

120/2 = 60 hz op 4K. Dat verdelen over 2 monitoren geeft 30hz per monitor.

Op 1440p is het maximum van DP 1.4 zonder DSC, op 8 bit per kleur 251 hz. 251/2~125hz totaal voor 2 monitoren via deze dock dus. Dat gaat waarschijnlijk dus net werken als ze allebei op 60hz staan.

De HDMI-aansluiting op je laptop is HDMI 1.4. Die zou maximaal 85hz moeten kunnen halen: Wikipedia: HDMI
Die 100 hz zul je waarschijnlijk alleen halen met HDMI 2.0 (en uiteraard Displayport 1.2 of hoger).
toon volledige bericht
Dus volgens jou zou het moeten kunnen om beide schermen op 60Hz te laten draaien op 1440p? Dat is op zich goed nieuws. Maar ik krijg dat in de praktijk dus niet aan de praat. Ik moet zeggen dat ik de frequentiesnelheid ook niet zo belangrijk vind; het is voor werk, niet voor gaming oid. Als ik beide op 1440p draaiende krijg op 60Hz (of zelfs lager) ben ik dik tevreden.

Enig idee waarom, als het zou moeten kunnen in je mooi onderbouwde verhaal, het mij niet lukt? Wat zou ik nog kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik zou er eerst 1 scherm aan hangen en die op 60hz en op 8bit instellen.

En als dat gelukt is scherm 2 er aan hangen en hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtslager
White Feather schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:39:
Ik zou er eerst 1 scherm aan hangen en die op 60hz en op 8bit instellen.

En als dat gelukt is scherm 2 er aan hangen en hetzelfde doen.
Helaas niet gelukt. Het scherm staat standaard al op 8-bit (kan denk ik met dit scherm ook niet hoger als ik de specs bekijk).
Instellen op 60 Hz lukt niet, maar op 59,961 Hz kan wel. Dus dat heb ik gedaan, los voor beide schermen. Maar helaas nog steeds geen hogere resolutie.

Wel bedankt voor het meedenken. Heb je toevallig nog meer ideeën? Of wordt het tijd om me erbij neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkapoen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-03 15:13
In de BIOS/UEFI zit in ieder geval bij de Elitebooks uit die generatie de volgende setting:

Enable "High Resolution mode when connected to a USB-C DP alt mode dock"

Deze staat zover ik weet standaard uit, kan je kijken of deze bij jou ook aanwezig is en even aanzetten? Deze moeten wij aanzetten om 2x 1440p via een docking te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-06 15:27
tkapoen schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:08:
In de BIOS/UEFI zit in ieder geval bij de Elitebooks uit die generatie de volgende setting:

Enable "High Resolution mode when connected to a USB-C DP alt mode dock"
Bij mij deze ook moeten aanzetten voor 2x 4K@60Hz (beide op DP). Daarnaast ook de firmware van mijn docking station moeten updaten. Ervoor had ik dezelfde problemen dat een scherm niet verder wilde dan een veel lagere resolutie. Na bovenstaande updates werkte alles naar behoren.

HP Elitebook 840 G8
HP G5 Essential Dock

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Pagina: 1