Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.van Bergen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-06 21:32
Mijn vraag
...
Goede middag,ik heb een vraag over een vloer die ik wil gaan maken in een afgesloten geisoleerde overkapping/ tuinhuis. De bedoeling is op het gras enkele tegels waterpas neer te leggen ter ondersteuning van de balken die daar op komen welke het geraamte gaan vormen van de vloer. De balken zijn 20cmx6 hardhout. Op het graswil ik eerstdamp open folie neerleggen .Dan de tegels en de houten balk constructie. Tussen de balken pir platen precies tot boven aan de balken. Dan daar op dampremmende folie. Daar bovenop komen berkenbetonplex platen 24 mm. Is dit een goed idee,is de volgorde oke? Dat ik voor dampopenfolie op het gras kies is omdat het tuinhuis binnen warmer is als buiten komt er tussen de vloerbalken condens . De condens kan dan weg via het folie naar get gras.De dampremmende folie welke op de balken kom zorgt er voor dat er geen condens vanuit binnen het tuinhuis bij de de isolatie kan komen. Ik dacht eerst om een water dichte folie op het gras te leggen maar dan wordt alles afgesloten en kan het condensniet weg. Dus de volgorde: dampopenfolie, tegels, balken,pirplaten,dampremmendefolie betkenbetonplex, nete afwerkvloer. Gaat de boel niet ondanks het hardhout rotten omdat er geen ventilatie tussen de balken vanuit buiten komt? Of wordt dit nu opgelost door de folies? Doe ik het zo goed?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 22:45
Ik zou zelf het gras weg halen dit zorg voor veel meer vocht dan alleen de grond/zand.
Daarnaast zou ik zelf misschien wel gewoon dampdichte folie op de grond doen en dan zorgen dat je kan ventileren zoals kruipruimtes vaak ook geventileerd zijn en dan wil je volgens mij folie die zorg dat vocht vanuit die ruimte tussen de balken naar binnen tegenhoudt, en van binnen het tuinhuis naar buiten weer doorlaat.

Misschien zo je zelfs als het tuinhuis genoeg geventileerd wordt een dampdichte folie tussen de betonplex en de balken ook moeten kunnen.

Vocht is niet perse het einde van de wereld zolang het maar kan drogen en weg kan.

[ Voor 7% gewijzigd door aegis op 07-10-2024 16:12 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:05
Waarom wil je het gras er onder houden? Waarom niet verwijderen? Waarom geen worteldoek (zodat je geen groene wildernis onder de balkenlaag krijgt) en zorgen voor ventilatie onder de vloer door?

Persoonlijk zou ik gewoon een geïsoleerde betonvloer in een afgesloten tuinhuis aanbrengen. Dan heb een nette vloer in je tuinhuis. Of het veel duurder is dan hout vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.van Bergen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-06 21:32
Het gras is bijna geen gras meer en echt onkruid zal er niet onder gaan groeien. Ik kan zorgen dat er zand onder komt. Hoe zou ik de vloer kunnen ventileren aan de onderkant? Er staat een tuinhuis omheen die op betonbanden staat..Beton storten is geen optie.

[ Voor 14% gewijzigd door A.van Bergen op 08-10-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Dat gras is irrelevant. Als daar iets bovenop gezet wordt dan vergaat dat gewoon tot een dode grondlaag.

De oplossing lijkt complex met allerlei potentiele ontwerp en uitvoeringsfouten.

Waarom niet een standaard oplossing? Bijvoorbeeld XPS platen met daarop een afwerkvloer?

Ik heb laatst een metalen tuinhuis geplaatst. Daarbij is de vloeropbouw: zandbed, betontegels, PE folie (had eigenlijk onder de tegels gemoeten), XPS platen, metalen vloer.