1 cat 5 kabel voor 2 lijnen gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als vervolg op m'n vorig topic.

We gaan toch maar een cat5 kabel trekken ipv ISDN kabel te gebruiken voor netwerk.

Is het dan wel mogelijk om 1 kabel voor 2 lijnen te gebruiken?

Zitten 8 draadjes in, je gebruikt er toch maar 4?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Klopt, maar door interferentie zul je nooit een hoge performance halen...

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
read this, en vogel de rest maar uit ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• MeatGrinder
  • Laatst online: 03-10-2025
Het gebruik van 1 kabel voor ISDN en ethernet is natuurlijk niet aan te raden maar ik geloof niet dat het performance problemen zal opleveren. Zorg wel dat je ethernet gedeelte correct, volgens de specificatie, is getwist.

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ow, nee ik bedoelde 1 cat 5 kabel als 2 netwerkkabels gebruiken.

Moeten boven 2 netwerkaansluitingen komen en we vinden en 2e hub te duur :P

Dus is het mogelijk om 2 netwerklijnen door 1 kabel te laten lopen?

Verwijderd

Dat kan inderdaad.

Een verbinding maakt alleen gebruik van de oranje en groene aderparen. De bruine en blauwe blijven dus ongebruikt.

Als je aan alletwee de kanten dus twee stekkertjes knijpt: in één stekkertje sluit je de oranje en groene paren aan op de gebruikelijke pinnetjes. Voor de andere stekkertjes gebruik je de bruine en blauwe paren, maar dan sluit je ze aan op de plaatsen waar normaal gesproken de oranje en groene paren zouden zitten.

Ten aanzien van de kwaliteit van de verbinding: we hebben het hier een tijd op die manier aangesloten gehad voor twee verbindingen, en ik heb nooit aanleiding gehad om eens kritisch te kijken naar eventuele interferentie-problemen.
Met andere woorden, ik heb er nooit klachten over gehoord (er zal best weleens een packet verloren gegaan zijn door interferentie en dergelijke, maar niemend heeft ooit in de gaten gehad dat het een 'illegale' aansluiting was). En het was toch echt een UTP-kabel van een metertje of zestig (dwars door een schoolgebouw).
Door die ene Cat5-kabel liepen dus twee verbindingen: één van 10Mbps en één van 100Mbps (beide half-duplex).

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 09:31 schreef Wouter17 het volgende:
Ow, nee ik bedoelde 1 cat 5 kabel als 2 netwerkkabels gebruiken.

Moeten boven 2 netwerkaansluitingen komen en we vinden en 2e hub te duur :P

Dus is het mogelijk om 2 netwerklijnen door 1 kabel te laten lopen?
Klopt, maar door interferentie zul je nooit een hoge performance halen...

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Werkt prima.. Gebruik het hier ook bij 1 van mijn kabels en heb nog geen last gehad van performance verliezen.

Sterker nog, er worden gewoon splittertjes verkocht om dit makkelijk te doen zonder dat je zelf moet gaan zitten pielen met losse stekkertjes... Je ziet ze in het bedrijfsleven ook wel vaker voorbij komen als ze weer eens te krenterig zijn geweest bij het kabeltrekken..

IP Rocks

Pagina: 1