Installeren/Initaliseren nieuwe NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 23:37
Ik heb een nieuwe NAS gekocht QNAP TVS-472
Hierin komen 4 x 4Tb Seagate Ironwolf disken en er is ruimte voor 2 x NVME SSD disken.Ook ga ik geheugen uitbreiden naar 64Gb

In mijn vorige NAS (TVS 671 met 2 x 6Tb WD en 2 x 500GB SSD) had ik 1 SSD disk als cache geconfigureerd voor de 4x6Tb in RAID5 en de 2e SSD was NFS storage voor vMWare ESX (4 windows VM's)

Wat is beste manier om optimale performance uit TVS-472 te halen? (PS: elke dag data backup naar extern)
sowieso doe ik 4 x 4Tb Raid 5
Ik heb ook gelezen dat ik een NVME SSD als boot/IOS disk kan gebruiken of haal ik daar alleen "boot" winst mee.
Hoe de 2 NVME SSD te gebruiken, 1 als cache en 2e als snelle disk? of moet ik de NVME SSD's in mirror zetten als ik ze wil gebruiken als boot?

Ik zie graag jullie suggesties/opties/ do's & dont's voorbij komen

[ Voor 7% gewijzigd door lammerts op 07-10-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat heb je zelf gevonden? Advies begint altijd met eigen uitzoekwerk. Er is vast overgeschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
kijk eens op de tutorials van qnap zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Over elk item is wel iets geschreven, dat is juist het probleem. Iets met bomen, bos ed.
Bij QNAP zelf wordt ik ook niet veel wijzer, is meer een zoekplaatje. Mijn vraag gaat over echte praktijk ervaringen en die zijn niet altijd beschreven in "best practices" ed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
een ssd als boot heeft weinig zin aangezien een nas doorgaans 24/7 aan staat.(en dus maar eenmaal boot)

wat ga je er verder allemaal mee doen, omdat je 64G aan geheugen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Ik wil een aantal VM's gaan draaien. Met mijn 671 draai ik 3 VM's maar loop beetje tegen 16Gb mem limiet aan. Sinds 2018 zijn alle IOS update en andere QNAP Updates toegenomen qua mem en CPU use, waardoor alles beetje in de knijp komt.
1 van m'n VM's is firewall van Sophos en die draaide 5 jaar geleden zonder problemen, vandaag de dag "vreet" Sophos firewall veel meer mem en CPU als 5 jaar geleden, wat zorgt voor extra mem druk
Pagina: 1