Keuze glaslat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry321
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-12-2024
Beste allen,

Ik sta op het punt om oud dubbel glas te gaan vervangen voor nieuw HR++ glas in bestaande houten kozijnen. Gezien het nieuwe glas ongeveer 4 a 6mm dikker wordt dan het oude glas zit ik te kijken wat het beste is qua glaslatten. De glaslat die nu gemonteerd is komt vlak af met het kozijn, en is zo te zien een (redelijk standaard) 15x17 lat (17 vanaf het raam gemeten). Veel dunnere glaslatten zie ik niet, dus als er nu 6mm vanaf gaat vanwege een dikker ruit komt de glaslat ongeveer 6mm buiten het kozijn te liggen. Maakt dit uit? Of dient er dan een andere lat toegepast te worden? Ik zou de ruit ook nog iets dikker kunnen laten worden, of dikkere glasband kunnen nemen, en daarna met een opdeklat gaan werken. De ruit komt echter nooit buiten het kozijn, gezien de sponning 40mm is en ik niet voor triple ga. Kan je de opdeklat ook omgedraaid plaatsen, dus sponning op het kozijn en diepere zijde naar binnen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 07:45
De E1 glaslat is 15x17 waarbij de 17mm tegen het glas aan komt en de 15mm dus tegen het kozijn. Deze heeft een sponninkje van 3mm waardoor er dus effectief maar 12mm tegen het kozijn aan komt.

Afbeeldingslocatie: https://dubbelglas.nu/media/7f073b37a0ec12f3b8448b4af7e3f194/conversions/5922e363b2f8c022978e09a74488959a-watermark.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry321
Dank je! Kijk ik daar even naar. En eventueel een opdeklat omgedraaid gebruiken om in het kozijn te vallen in plaats van vanaf het kozijn omhoog te komen, levert dat verder problemen op denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 07:45
Ik heb geen ervaring met opdek latten dus daar kan ik je niet bij helpen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:31

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Je kunt ook je kozijn iets opdikken, dat is wel meer werk en je doet eigenlijk hetzelfde als met een omgekeerde opdeklat. Ik heb mijn kozijnen opgedikt en geschikt gemaakt voor triple glas. Met het opdikken tevens het kozijn thermisch geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
harry321 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:42:
Dank je! Kijk ik daar even naar. En eventueel een opdeklat omgedraaid gebruiken om in het kozijn te vallen in plaats van vanaf het kozijn omhoog te komen, levert dat verder problemen op denk je?
opdek latten zijn vaak niet ventilerend/ontwaterend daar moet rekening mee worden gehouden tijdens het gebruik. is het binnen of buiten beglazing? (zitten de glaslatten binnen of buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry321
Jan Workum schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:54:
Je kunt ook je kozijn iets opdikken, dat is wel meer werk en je doet eigenlijk hetzelfde als met een omgekeerde opdeklat. Ik heb mijn kozijnen opgedikt en geschikt gemaakt voor triple glas. Met het opdikken tevens het kozijn thermisch geïsoleerd.
Ja, opzich ook een optie inderdaad. Wordt dan wel aanzienlijk meer werk, en mij eigenlijk teveel nu ik al 16 ruiten ga vervangen.
twain4me schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

opdek latten zijn vaak niet ventilerend/ontwaterend daar moet rekening mee worden gehouden tijdens het gebruik. is het binnen of buiten beglazing? (zitten de glaslatten binnen of buiten)
Glaslatten zitten overal aan de binnenzijde, dus dat geeft wat meer flexibiliteit.

Verder nog tips waar jullie rekening mee zouden houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:31

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Je gaat het glas zelf plaatsen? Voor je de glaslatten plaatst het glas aan de binnenzijde onder afkitten evenals de onderste 20cm

|_________|

[ Voor 64% gewijzigd door Jan Workum op 08-10-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry321
Jan Workum schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:15:
Je gaat het glas zelf plaatsen? Voor je de glaslatten plaatst het glas aan de binnenzijde onder afkitten evenals de onderste 20cm

|_________|
Ja, inderdaad. Eerst even 2 ruitjes om te kijken of alles goed gaat, daarna de rest. Dank voor de tip! Ga ik doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Pak aan de buitenkant voor de onderste lat een neuslat. Dan blijft je kozijn langer heel.
Plaatsing met stelblokjes en RVS schroefjes/spijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:40
Pak dan meteen een ventistone neuslat, dat rot nooit meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry321
Alle latten zitten aan de binnenzijde. RVS spijkers voor de tacker heb ik inmiddels binnen. Dus plan is ruit eruit, de rand even goed krabben en schuren, opnieuw in de grondverf, en dan het nieuwe ruit erin. Maar de tips zijn allemaal meer dan welkom! Keep 'm going.
Pagina: 1