Deco M4 backhaul issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riepdiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-07 11:56
Goedemiddag,

Ik heb problemen mijn Deco M4 accesspoints.
Zou iemand hier mij misschien in kunnen helpen / adviseren?

Zojuist heb ik Odido glasvezel aangesloten met hun Zyxel-T54 router.
Deze heeft wifi 6 en mijn Deco M4 nog wifi 5.

Nu heb ik op zolder, waar 1 van de Deco Access points (bekabeld) staat, zeer slecht wifi ontvangst.
Het valt mij bij mijn smartphone ook op dat Wifi 6 gebruitk word. (ik ga er dus vanuit dat hij op de router in de woonkamer verbonden is en niet op de Deco AP op zolder)

Ik heb alles het zelfde SSID gegeven, ik zou verwachten dat de dichtsbijzijnde (sterkste signaal) word opgepakt. Dat is het hele idee van een mesh netwerk toch?

Doe ik iets fout? Zijn wifi 5 en Wifi 6 incompatible samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:05
Als je wifi op je Zyxel-T54 uitzet, heb je dan nog steeds die eerder gemeldde problemen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:22
riepdiep schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:56:
Nu heb ik op zolder, waar 1 van de Deco Access points (bekabeld) staat, zeer slecht wifi ontvangst.
Het valt mij bij mijn smartphone ook op dat Wifi 6 gebruitk word. (ik ga er dus vanuit dat hij op de router in de woonkamer verbonden is en niet op de Deco AP op zolder)
Ik zou nergens vanuit gaan zonder eens te kijken met een Wifi Analyzer App.
Bijvoorbeeld:
WiFi Analyzer (open-source)

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 07-10-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riepdiep
Dat ga ik eens proberen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
Over het algemeen wordt het afgeraden om 2 ecosystemen (Zyxel Wifi en Deco Wifi) met elkaar te mixen. Het fijne van een managed multi-ap wifi oplossing dat je niet meer hoeft te klooien met die settings.

Maaar het kan best gemixed werken. Zorg ervoor dat naast je SSID ook je wachtwoord maar ook zeker encryptie type goed staan. Dus niet dat je zyxel bv WPA3 doet en je Deco WPA/WPA2 mixed mode.

Je kan via de DECO app verifieren of je client verbonden is met het AP op zolder.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:03
laurens0619 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:55:
Over het algemeen wordt het afgeraden om 2 ecosystemen (Zyxel Wifi en Deco Wifi) met elkaar te mixen. Het fijne van een managed multi-ap wifi oplossing dat je niet meer hoeft te klooien met die settings.

Maaar het kan best gemixed werken. Zorg ervoor dat naast je SSID ook je wachtwoord maar ook zeker encryptie type goed staan. Dus niet dat je zyxel bv WPA3 doet en je Deco WPA/WPA2 mixed mode.

Je kan via de DECO app verifieren of je client verbonden is met het AP op zolder.
En ze moeten ook binnen dezelfde IP range zitten. Dus als je drie Deco's als access points op de Zyxel aansluit schakelt het naadloos over (tussen alle 4), maar niet als je een Deco als router achter de Zyxel plaatst en daar de overige Deco's op aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riepdiep
laurens0619 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:55:

Ik heb inderdaad de Zyxel op WPA3 en de Deco WPA/WPA2 mixed mode, ik had niet verwacht dat dat een probleem zou geven. Vanavond als ik thuis ben ook dat even omzetten dan! thanks! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riepdiep
se77en schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

En ze moeten ook binnen dezelfde IP range zitten. Dus als je drie Deco's als access points op de Zyxel aansluit schakelt het naadloos over (tussen alle 4), maar niet als je een Deco als router achter de Zyxel plaatst en daar de overige Deco's op aansluit.
Yes! dankje, ik heb de 3 Deco M4 units allemaal achter de Zyxel router als accesspoints ingesteld.
Dit was zeer eenvoudig met de Deco app in te stellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riepdiep
Het probleem is opgelost. Het bleek inderdaad de wpa3 te zijn die roet in het eten gooit.

Nu is er perfecte dekking!

Dankjullie voor het mee denken 😁
Pagina: 1