Komende week moeten mijn zonnepanelen tijdelijk van het dak ivm schoorsteenwerkzaamheden. Ik ben van plan dat zelf te doen. Ik heb best wel wat elektra werk gedaan, maar nog niet eerder aan zonne-installaties gewerkt. Er komt een steiger.
Het gaat om een pannendak. Ik heb een SolarEdge SE2200 omvormer en P505 optimizers. Totaal 7 panelen in de string waarvan ééntje blijft liggen als dat kan (die ligt op een dakkapel).
In de handleiding van SolarEdge zie ik geen decommisioning instructies. Als ik verschillende bronnen combineer kom ik tot de volgende werkwijze voor het elektra deel:
Werkwijze:
Vragen die ik heb waarvan ik de antwoorden niet duidelijk kan vinden. Kunnen jullie me helpen?
:
Het gaat om een pannendak. Ik heb een SolarEdge SE2200 omvormer en P505 optimizers. Totaal 7 panelen in de string waarvan ééntje blijft liggen als dat kan (die ligt op een dakkapel).
In de handleiding van SolarEdge zie ik geen decommisioning instructies. Als ik verschillende bronnen combineer kom ik tot de volgende werkwijze voor het elektra deel:
Werkwijze:
- Wacht tot er weinig zon is om zodat er een lage spanning op de panelen staat.
- Werkschakelaar AC zijde omvormer uitschakelen.
- DC schakelaar omschakelen.
- Paneel losschroeven en voorzichtig optillen.
- Paneel loskoppelen van Optimizer door middel van een MC4 tooltje.
- Paneel verwijderen.
Vragen die ik heb waarvan ik de antwoorden niet duidelijk kan vinden. Kunnen jullie me helpen?
- Klopt deze werkwijze?
- Heb ik 1000V handschonen nodig? (als er weinig tot geen zon is > weinig spanning > weinig risico?)
- De SolarEdge omvormer heeft volgens mij geen DC schakelaar. Schakelt hij die vanzelf als er geen AC spanning meer is?
- Ik wil/kan de optimizers laten zitten, want die zullen niet in de weg zitten
. Maar die zijn dan natuurlijk niet zo beschermd tegen het weer. Kan dat kwaad? Of moeten de optimizers weg om een andere reden?
- kan ik veilig één paneel laten liggen en aangesloten laten op een optimizer? Of kan ik die beter ook verwijderen ivm spanning op de connectoren?