OLED burn in risico

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-04 15:59
Ik ben aan het kijken naar een upgrade richting een 4K monitor en kom dan redelijk automatisch uit bij de keuze om wel of niet voor OLED te gaan.
Maar in hoeverre is er nog steeds een groot risico op inbranden van een OLED monitor? Heb er bij mijn televisies eigenlijk nooit merkbaar last van gehad, maar een pc monitor gebruik ik natuurlijk op een andere manier dan een tv.
Qua gaming ben ik niet zo heel bezorgd over burn-in, maar ik gebruik de monitor ook als 2e scherm voor werk (zo goed als elke dag) en heb dan redelijk statische schermen open (browser met tabs, Teams, Office).
Ik zie dat veel schermen al ingebouwde maatregelen hebben om burn-in te voorkomen, maar werkt dat in de praktijk ook voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
  • Laatst online: 06-05 09:26
YouTube: Deliberately Burning In My QD-OLED Monitor - 6 Month Update

Trek zelf de conclusie of dit een probleem voor jouw gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
QD-OLED heb ik bewust overgeslagen omdat de eerste burn-in tests best matig waren.

Ik gebruik een LG 42C2 TV als monitor waar ik 80% van de tijd statische kantoorwerkzaamheden op doe. Dus vaak de browser open, teams, office, software pakketten en altijd een taakbalk zichtbaar. Na 1,5 jaar zat ik al op bijna 4000 branduren en ik kon nog geen enkele burn-in vinden :)

De hedendaagse OLED panelen van LG lijken steeds beter bestand tegen ongelijkmatige pixel slijtage. De enige maatregel die ik heb genomen is dat er een volledig zwarte screensaver tevoorschijn komt als ik 2 minuten de muis/toetsenbord niet aanraak. De boel op dark-mode zetten is ook een erg goede, maar dat doe ik zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
  • Laatst online: 06-05 09:26
RTINGS is ook al een tijdje bezig met het testen van burnin. Dat doen ze voornamelijk metTV's, maar ook met monitoren (https://www.rtings.com/tv...-test-updates-and-results). Zij geven aan dat met name QD-OLED's van de eerste generatie dit grotere risico hebben. Je vindt op YouTube: 10 Month Update! Permanent Burn-In On OLEDs & QD-OLED Monitors wat meer uitleg over wat burnin is en vanaf 8:53 meer focus op monitoren.

Afhankelijk van wie je het vraagt zijn we inmiddels bezig met de tweede of derde generatie. De huidige generatie heeft ook 27" en 32" 4K-monitoren en is uitgeruste met een chip die specifiek burnin tegen moet gaan. De monitor in de eerdere link van Monitors Unboxed, heeft zo'n chip, maar vertoont toch burn-in.

Uiteindelijk zul je met een OLED-monitor altijd burnin krijgen, dat is inherrent aan het product, niets aan te doen. Kans is echter dat je er geen last van gaat hebben en dat tegen de tijd dat je er wel last van gaat hebben, je toch alweer toe bent aan een microled monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Ik denk dat OLED en vooral QD-OLED vooral interessant is voor gamers.
De super rijke kleuren, de zeer snelle responsetijden....
En met gaming verwacht ik niet snel burn-in.

Echter, ga je zo'n scherm gebruiken voor office doeleinden (waar in mijn ogen dit scherm minder voor geschikt is), dan loop je veel meer risico omdat het beeld veel statischer is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikvG78
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-04 14:29
Ook met gamen moet je wel een beetje opletten. Bepaalde menu's zijn ook tijdens het gamen de hele tijd in beeld.
Denk hierbij aan een snelheidsmeter of bijv. de stand van een wedstrijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Laatst online: 25-04 15:59
Thanks allen voor de input. Gezien de hoeveelheid office taken die ik er op doe denk ik toch dat het inbrand risico bij OLED te groot gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corsa Nostra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-05 16:45
Hier inmiddels twee jaar op een G1, en nog geen burn-in verschijnselen.

De tv staat gemiddeld 6 uur aan per dag, met een gemengd gebruik van office/media/gaming.
Overdag staat de tv op ongeveer 75% oled helderheid en 's avonds gaat deze terug naar ongeveer 50%.
Ik heb de burn-in protection van LG wel aanstaan.

LG geeft tevens bij de G-modellen 5 jaar scherm garantie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Corsa Nostra op 10-10-2024 11:58 ]

HTPC - Home Theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
stin00 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:39:
Na 1,5 jaar zat ik al op bijna 4000 branduren en ik kon nog geen enkele burn-in vinden :)
Maar is uiteraard relatief kinderspel qua aantal branduren voor een monitor.

Ik tik hier ook ongeveer 2500 uur per jaar aan voor mijn schermen. Waarbij mijn primary scherm inmiddels zo'n 8 jaar oud is en mijn oudste accessoire scherm bijna 14 jaar aantikt.

Qua OLED ben ik daarin toch wel wat huiverig hoe deze techniek de tand des tijds zal weerstaan.
Corsa Nostra schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:55:
LG geeft tevens bij de G-modellen 5 jaar scherm garantie ;)
Dit soort garanties vind ik dan ook altijd eigenlijk weinig hoopgevend. Van een monitor zou ik persoonlijk verwachten dat het toch minimaal een jaar of 10 mee zou moeten kunnen gaan zonder dat je echt storende degradatie hebt.

Kijk je echter naar OLED techniek binnen bijvoorbeeld smartphones, dan zie je toch ruim binnen 10 jaar een mate van burn-in ontstaan die op een monitor als extreem storend ervaren zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:26
psychodude schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Maar is uiteraard relatief kinderspel qua aantal branduren voor een monitor.

Ik tik hier ook ongeveer 2500 uur per jaar aan voor mijn schermen. Waarbij mijn primary scherm inmiddels zo'n 8 jaar oud is en mijn oudste accessoire scherm bijna 14 jaar aantikt.

Qua OLED ben ik daarin toch wel wat huiverig hoe deze techniek de tand des tijds zal weerstaan.

[...]

Dit soort garanties vind ik dan ook altijd eigenlijk weinig hoopgevend. Van een monitor zou ik persoonlijk verwachten dat het toch minimaal een jaar of 10 mee zou moeten kunnen gaan zonder dat je echt storende degradatie hebt.

Kijk je echter naar OLED techniek binnen bijvoorbeeld smartphones, dan zie je toch ruim binnen 10 jaar een mate van burn-in ontstaan die op een monitor als extreem storend ervaren zou worden.
toon volledige bericht
oled is net als plasma bij tv's in die tijd, het is gewoon gevoelig daarvoor,inherent aan de techniek..Ook al ben je voorzichtig met silstaande beelden,zeker bij een monitor die veelal voor office/werk gebruikt gaat worden,heb je gewoon grotere kans op inbranden.

Techniek word wel steeds beter,dat zag je bij plasma's ook,echter is er altijd een risico,zeker met grote contrasten in beeld. En vooral dus met stilstaand beeld

Als je er nu al huiverig voor bent,zou ik zeker geen oled nemen,want je gaat er gegarandeerd op letten.

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 13-10-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 19:54
Ik heb hier een LG C2 42inch die makkelijk 14 uur per dag aan staat met kantoorwerkzaamheden en/of games sinds dat ik hem op 3-1-2023 heb gekregen. Heerlijk scherm en geen enkele burn-in verschijnselen. Wel heb ik ingesteld dat als ik AFK ga hij na 5 minuten uit gaat. Hij dimt ook na een minuutje of 2. Bij aanschaf had ik zoiets als hij toch snel inbrand dan koop ik wel een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:32
Henkie_NtA schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:22:
Ik ben aan het kijken naar een upgrade richting een 4K monitor en kom dan redelijk automatisch uit bij de keuze om wel of niet voor OLED te gaan.
Maar in hoeverre is er nog steeds een groot risico op inbranden van een OLED monitor? Heb er bij mijn televisies eigenlijk nooit merkbaar last van gehad, maar een pc monitor gebruik ik natuurlijk op een andere manier dan een tv.
Qua gaming ben ik niet zo heel bezorgd over burn-in, maar ik gebruik de monitor ook als 2e scherm voor werk (zo goed als elke dag) en heb dan redelijk statische schermen open (browser met tabs, Teams, Office).
Ik zie dat veel schermen al ingebouwde maatregelen hebben om burn-in te voorkomen, maar werkt dat in de praktijk ook voldoende?
Ja die van Philips kan je niet uitzetten en werkt goed

Die van lg kun je altijd wel uitzetten en dan loop je risico

Lg heeft burnin ook altijd uitgesloten van de garantie

Philips en Sony niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corsa Nostra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-05 16:45
boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Ja die van Philips kan je niet uitzetten en werkt goed

Die van lg kun je altijd wel uitzetten en dan loop je risico

Lg heeft burnin ook altijd uitgesloten van de garantie

Philips en Sony niet
Burn in op mijn G paneel is voor 5 jaar gedekt hoor.

HTPC - Home Theater

Pagina: 1