Appartement zonder eigen meters?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-04 09:49
Goedemiddag Allen,

Onlangs een appartement te huren gekregen voor een redelijk prijs in dit markt en redelijk dichtbij werk. De woning bevat alleen geen traditionele stroom meter terwijl ik volgens de contract wel een eigen energieleverancier moet gaan zoeken. Naast het niet hoeven te betalen van voorschot kosten voor Energie en water (Geen gaskoppeling) bevestigt het vrijwel dat ik zelf een moet gaan zoeken. Een watermeter heeft die overigens wel maar inschrijven als klant bij de provinciale waterleverancier is niet mogelijk volgens de leverancier.

Ik heb de makelaar ook al gecontacteerd en die gaat op onderzoek uit aangezien die het ook niet zeker weten maar ik ben benieuwd hoe dit dan normaal gaat aangezien ik verwacht dat de woning een meter heeft als ik ook zelf een energieleverancier mag gaan zoeken.

Ik geloof na ondertekening dat ze achteraf niet nogmaals servicekosten bij kunnen rekenen aangezien zowel de borg en eerste maand huur al betaald is of is dat wel mogelijk?

Natuurlijk kan ik de stroommeter gemist hebben, zou deze mogelijk in wat ze noemen de "mechanische ventilatie" verwerkt zijn? In het kleine schermpje? Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQniSPn6jm-UURdSHHKVh8sZxAU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/63subAkFjOqPIeSHaf9lEoEN.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 13:31
Ik heb hier een koopwoning in een appartementencomplex zonder individuele watermeter. We hebben een gezamenlijke watermeter en dat wordt simpelweg gedeeld door het aantal appartementsrechten. Hierdoor betaal ik misschien voor de buren of de buren misschien voor mij. Maar die kosten zitten in de algemene servicekosten verwerkt.

Als je een energieleverancier moet zoeken moet je ook ergens een elektrameter hebben. Dat kan niet anders, want die wordt berekend op jouw meter. Misschien dus nog even navragen bij de verhuurder? Anders zou dat ook bij de servicekosten erin moeten zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04 19:30

OmeJoyo

This is me

Zit de energiemeter niet in een gezamelijke ruimte elders? Dat is niet ongebruikelijk in appartementen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 19:54
OmeJoyo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:19:
Zit de energiemeter niet in een gezamelijke ruimte elders? Dat is niet ongebruikelijk in appartementen.
Bij mij had ik nog een meterkast in de gedeelde hal, inderdaad best een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 23:45
Meterkasten zitten inderdaad nog al eens in de algemene hal, watermeters willen nog wel eens op de begane grond zitten in de ruimte met de hydrofoor (opvoerpomp).

ALs je je postcode plus huisnummer invult bij gaslicht.com of een Eneco/Nuon partij dan krijg je vast wel een indicatie of je er een contract kan afsluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
jnr24 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:32:
ALs je je postcode plus huisnummer invult bij gaslicht.com of een Eneco/Nuon partij dan krijg je vast wel een indicatie of je er een contract kan afsluiten.
Of op de daarvoor bestemde website: Mijnaansluiting.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Danny-123
alex3305 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:08:
Ik heb hier een koopwoning in een appartementencomplex zonder individuele watermeter. We hebben een gezamenlijke watermeter en dat wordt simpelweg gedeeld door het aantal appartementsrechten. Hierdoor betaal ik misschien voor de buren of de buren misschien voor mij. Maar die kosten zitten in de algemene servicekosten verwerkt.

Als je een energieleverancier moet zoeken moet je ook ergens een elektrameter hebben. Dat kan niet anders, want die wordt berekend op jouw meter. Misschien dus nog even navragen bij de verhuurder? Anders zou dat ook bij de servicekosten erin moeten zitten.
Uiteraard wat ik verwacht, maar contract is exclusief servicekosten voor G/W/E. Advertentie was ook vermeld als excl. G/W/E. Alleen voor gezamelijke ruimtes en stookkosten.
sjaakwortel schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Bij mij had ik nog een meterkast in de gedeelde hal, inderdaad best een mogelijkheid.
Inderdaad dat zal kunnen, maar had de makelaar niet vermeld tijdens de intake en zelf tijdens de intake niet meteen aan gedacht. Helaas. Vraag is gesteld aan de makelaar.
Handig website, alleen gaat dit niet om een nieuwe aansluiting aanvragen? In plaats van een contract op de bestaande aansluiting? Haal ik hier iets door elkaar heen? Het lijkt ook iets meer voor nieuwbouw en/of koopwoningen.

Andere vergelijkingswebsite voor elektriciteit geven wel aan dat ik een contract kan afsluiten op mijn nieuwe adres. Ze vermelden wel vaak dat een slimme meter vereist is wat ik dus niet kan controleren :-( Lijkt mij zelf ook handig om dit te kunnen controleren, helemaal de huidige stand aangezien dit geen nieuwbouw is maar al eerder een bewoner heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
-Danny-123 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:12:
Uiteraard wat ik verwacht, maar contract is exclusief servicekosten voor G/W/E. Advertentie was ook vermeld als excl. G/W/E. Alleen voor gezamelijke ruimtes en stookkosten.
Dat is dan wel gek. Het kan ook een standaard tekst zijn geweest die per ongeluk overgenomen is. Dat zie ik hier in de buurt ook weleens vaker. Je wilt niet weten hoe vaak ik al nieuwe of vertrekkende buren heb gehad die komen vragen waar de (individuele) watermeter zit.
Handig website, alleen gaat dit niet om een nieuwe aansluiting aanvragen? In plaats van een contract op de bestaande aansluiting? Haal ik hier iets door elkaar heen? Het lijkt ook iets meer voor nieuwbouw en/of koopwoningen.
Niet helemaal. Je kunt daar zien wie je netbeheerders zijn. In mijn geval is dat Enexis. Enexis weet ook of er een individuele meter aanwezig is en soms ook waar die zit. Toen ik niet zeker wist of mijn garage een eigen aansluiting had kon Enexis mij vertellen dat dit niet het geval was. Er hangt echter wel een (sterk verouderde) meterkast, inclusief een lamp en stopcontacten. Ooit is dat dus doorgelust geweest vanuit een andere garage. maar er is geen eigen aansluiting aanwezig.
Andere vergelijkingswebsite voor elektriciteit geven wel aan dat ik een contract kan afsluiten op mijn nieuwe adres.
Dat maakt eigenlijk niets uit. Als ik op Gaslicht.com het adres van mijn garage invul krijg ik 'gewoon' resultaten. Voor zowel gas als elektriciteit. Maar zoals ik al zei is daar geen enkele aansluiting aanwezig.

Ik zou het bij de netbeheerder en/of verhuurder navragen. Of misschien gewoon bij je nieuwe buren? Die weten het vast ook wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-04 23:28
Bij mijn appartement heb ik een eigen meterkast in de gedeelde hal naast mijn voordeur, daar zit al het meterwerk in.

Alleen al dat je excl G/W/E contract hebt en wordt aangegeven dat je zelf een leverancier moet zoeken geeft al aan dat je érgens een eigen meter moet hebben, bij aangaan contract moet je namelijk een meternummer opgeven.

Heb ook wel eens gelezen van appartementsgebouwen die één grote utiliteitsruimte hebben waar de individuele meters hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Bij sommige appartementen hebben ze één hoofdmeter en daarachter meters per appartement, dan betaal je vaak een voorschot per maand en één keer per jaar een afrekening.

Als dat niet het geval is moet er ergens een eigen meter zitten. Vaak in de hal of gedeelde ruimtes.

Tip voor de volgende keer, noteer altijd de meterstanden als je het betrekt (dat moet de makelaar volgens mij ook altijd doen bij overdracht en dat moet worden ondertekend door beide partijen?). Dan kan daar geen achteraf gezeik over ontstaan.

Zucht...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:48
Je nieuwe buren kunnen je dit ongetwijfeld beter vertellen dan wij van het internet.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standby
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:49
Wat ik erg vreemd is dat je bij het krijgen van de sleutel niet samen de standen genoteerd zijn. Bij elke woning die ik gehad heb werd dat wel gedaan zodat je achteraf nooit gezeur krijgt over de standen.

Blaat het niet dan schaapt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
alex3305 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

Dat is dan wel gek. Het kan ook een standaard tekst zijn geweest die per ongeluk overgenomen is. Dat zie ik hier in de buurt ook weleens vaker. Je wilt niet weten hoe vaak ik al nieuwe of vertrekkende buren heb gehad die komen vragen waar de (individuele) watermeter zit.

[...]

Niet helemaal. Je kunt daar zien wie je netbeheerders zijn. In mijn geval is dat Enexis. Enexis weet ook of er een individuele meter aanwezig is en soms ook waar die zit. Toen ik niet zeker wist of mijn garage een eigen aansluiting had kon Enexis mij vertellen dat dit niet het geval was. Er hangt echter wel een (sterk verouderde) meterkast, inclusief een lamp en stopcontacten. Ooit is dat dus doorgelust geweest vanuit een andere garage. maar er is geen eigen aansluiting aanwezig.

[...]

Dat maakt eigenlijk niets uit. Als ik op Gaslicht.com het adres van mijn garage invul krijg ik 'gewoon' resultaten. Voor zowel gas als elektriciteit. Maar zoals ik al zei is daar geen enkele aansluiting aanwezig.

Ik zou het bij de netbeheerder en/of verhuurder navragen. Of misschien gewoon bij je nieuwe buren? Die weten het vast ook wel :).
Dat zegt niets, als die box een eigen adres heeft heb je binnen paar weken daar een aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Hier kun je opzoeken wat je meternummer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24
Op je foto: linksboven zit een boiler, die maakt heet water voor waarschijnlijk een douche en vast ook keuken.

Rechts daarvan zit idd een unit voor ventilatie.

Geen aparte watermeters heb ik ook gehad, dat kost (vooralsnog) zo weinig dat je dan meer zou betalen voor alle bemetering dan het gewoon op een grote hoop gooien en delen. Dus zou kunnen.

Geen gas kan ook goed, is er een centraal verwarmingssysteem? Zijn er radiatoren met metertjes o.i.d.? Dan is wel van belang dat de meterstanden daarvan zijn vastgelegd (ook op papier) toen je het appartement betrok.

Voor electra zou ik wel een meter verwachten. Dus zoeken waar die zit idd.

De meest logische optie, vraag het bij buren hoe dat zit. Wil je vast toch kennis mee maken, right?

Anders bij de VvE (bestuur) navragen hoe het werkt, die mensen wonen ook gewoon in het complex. Let wel dat je daar als huurder verder niet rechtstreeks mee te maken hebt, dat is voor de eigenaar, maar vragen hoe iets zit is natuurlijk niet verboden. Vaak moet je hun bv. ook even doorgeven wat er op het naamplaatje moet, dat soort dingen. Even hoi zeggen kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25
Bel even aan bij de buren en vraag waar de meterkast zit.
Kan je gelijk even kennismaken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Toch nog antwoord gekregen vanuit de Makelaar. Buren kan ik helaas aankomende tijd niet vragen omdat ikzelf pas 15e daar weer ben om de vloer te leggen. Wil dit toch eigenlijk eerder opgelost hebben en niet zonder stroom komen te zitten.

Vanuit de makelaar is verteld dat dit bij de servicekosten inbegrepen zit. Per artikel 7 volgens het contract:
Servicekosten
7. Verhuurder zal – indien en voor zover van toepassing – zorgdragen voor de levering van de
volgende zaken en diensten in verband met de bewoning van het gehuurde:
- stroomverbruik algemeen;
- stroomverbruik individueel gebruik;
- waterverbruik individueel gebruik;
- algemene verlichting;
- schoonmaakkosten;
- glasbewassing;
- administratiekosten.
- Eventuele andere kosten die in het belang van de huurders ten aanzien van
het gehuurde worden gemaakt;
- Maximaal 5% excl. btw administratiekosten over de bovengenoemde leveringen en diensten
Maar dan verwacht ik ook servicekosten meegerekend in de prijs, wat dus niet zo is per artikel 4.5 volgens het contract:
4.5 Per betaalperiode van één maand bedraagt
- de huurprijs €*
- het voorschot op de vergoeding in verband met de
levering van elektriciteit, gas en water voor het verbruik in het
woonruimtegedeelte van het gehuurde op basis van een zich in
dat gedeelte bevindende individuele meter € -
- het voorschot op de stookkosten €27,00
- het voorschot op de vergoeding voor de overige zaken en
diensten die geleverd worden in verband met de bewoning
van het gehuurde €25,00
Stookkosten is wat ik begrijp enkel verwarming en dergelijke.
Voorschot voor vergoedingen van overige zaken zal wellicht het kunnen zijn maar 25 euro voor water en elektriciteit is toch wel aan de goedkopere kant, naast kosten voor het onderhouden van de gezamelijke gedeeltes.

Ik laat het voor nu zitten aangezien de makelaar dit zelf aangeeft, mocht er problemen zijn dan heb ik in iedergeval iets om mee te bewijzen. Wellicht voor het zekerheid 15e aan de buren vragen inderdaad.

EDIT: Wellicht valt het gewoon onder de kopje huurprijs, aangezien ze hier huurprijs noemen en geen kale huur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17

Qwerty-273

Meukposter

-Danny-123 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:55:
... niet zonder stroom komen te zitten.
Het duurt wel even voordat er daadwerkelijk iets wordt afgesloten. Dat doet trouwens de netbeheerder en niet de energieleverancier.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 16:13
Heb je niet ergens een meterkast met zekeringen erin? Het lijkt me wel handig als je op zaterdag avond gaat frituren en de stroom valt uit dat je dit zelf kan herstellen. Vaak zitten daar ook de meters in de buurt. Heb je daar toevallig een foto van?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Qwerty-273 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Het duurt wel even voordat er daadwerkelijk iets wordt afgesloten. Dat doet trouwens de netbeheerder en niet de energieleverancier.
Dat kan makkelijk een half jaar duren voordat er überhaupt actie wordt ondernomen. Idem voor het water. Maar je krijgt echt genoeg kansen. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bel een contactpersoon van de VVE hierover, zeker omdat het onduidelijk is qua servicekosten.

Als de meter niet in een eigen ruimte zit, zit het in een gezamenlijke ruimte en valt het sowieso onder de verantwoordelijkheid van de VVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14
-Danny-123 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:55:
Toch nog antwoord gekregen vanuit de Makelaar. Buren kan ik helaas aankomende tijd niet vragen omdat ikzelf pas 15e daar weer ben om de vloer te leggen. Wil dit toch eigenlijk eerder opgelost hebben en niet zonder stroom komen te zitten.

Vanuit de makelaar is verteld dat dit bij de servicekosten inbegrepen zit. Per artikel 7 volgens het contract:

[...]

Maar dan verwacht ik ook servicekosten meegerekend in de prijs, wat dus niet zo is per artikel 4.5 volgens het contract:

[...]

Stookkosten is wat ik begrijp enkel verwarming en dergelijke.
Voorschot voor vergoedingen van overige zaken zal wellicht het kunnen zijn maar 25 euro voor water en elektriciteit is toch wel aan de goedkopere kant, naast kosten voor het onderhouden van de gezamelijke gedeeltes.

Ik laat het voor nu zitten aangezien de makelaar dit zelf aangeeft, mocht er problemen zijn dan heb ik in iedergeval iets om mee te bewijzen. Wellicht voor het zekerheid 15e aan de buren vragen inderdaad.

EDIT: Wellicht valt het gewoon onder de kopje huurprijs, aangezien ze hier huurprijs noemen en geen kale huur :)
Zoals ik het lees heb je straks 2 componenten, de kale huur en voorschot 'servicekosten'. Deze zullen waarschijnlijk gezamenlijk worden geïncasseerd.

Onder de servicekosten artikel 7 staan ook je individuele stroom- en waterverbruik,
'waar van toepassing'. Echter staat in artikel 4.5 geen bedrag benoemd. Stookkosten zijn apart benoemd in artikel 4.5, wat waarschijnlijk te maken heeft met die grote warmtepomp(?).

Als ik jou was zou ik toch even 2 dingetjes uitzoeken bij je verhuurder/makelaar:
- Locatie van de stoppenkast, al is het maar om zelf de elektra te herstellen bij overbelasting. Met een beetje mazzel heb je dan meteen de individuele stroommeter te pakken.
- Toch even checken of er niet een foutje in het contract zit (of heb je zelf het bedrag weggehaald?). Voorschot GWE is namelijk leeg. Dat doet mij twijfelen of het daar nu thuishoort of dat je toch individuele meters hebt en je eigen energiecontract moet afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
MrNOnamE schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:22:
Heb je niet ergens een meterkast met zekeringen erin? Het lijkt me wel handig als je op zaterdag avond gaat frituren en de stroom valt uit dat je dit zelf kan herstellen. Vaak zitten daar ook de meters in de buurt. Heb je daar toevallig een foto van?
Jazeker en ik kan niet missen dat daar een meter in de buurt is mocht er een zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7JojRYN7b4-VZLBTmlntwbeUik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/67SZEnXOY1lVYH71pVQ2elh4.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFsIfUNvSIQwDF4YfG0SQXOkbA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/csVcfnOAR0iYhqFuVWMbP9QJ.png?f=user_large
BlueKeenan schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:39:
Bel een contactpersoon van de VVE hierover, zeker omdat het onduidelijk is qua servicekosten.

Als de meter niet in een eigen ruimte zit, zit het in een gezamenlijke ruimte en valt het sowieso onder de verantwoordelijkheid van de VVE
Excuses hiervoor maar ik ben hier niet zo bekend mee. Is de contactpersoon de eigenaar van het appartementencomplex? Dat is namelijk een bedrijf en een nummer kan ik nergens vinden, dus dit moet ik navragen bij de huurmakelaar.
Fauna schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Zoals ik het lees heb je straks 2 componenten, de kale huur en voorschot 'servicekosten'. Deze zullen waarschijnlijk gezamenlijk worden geïncasseerd.

Onder de servicekosten artikel 7 staan ook je individuele stroom- en waterverbruik,
'waar van toepassing'. Echter staat in artikel 4.5 geen bedrag benoemd. Stookkosten zijn apart benoemd in artikel 4.5, wat waarschijnlijk te maken heeft met die grote warmtepomp(?).

Als ik jouw was zou ik toch even 2 dingetjes uitzoeken bij je verhuurder/makelaar:
- Locatie van de stoppenkast, al is het maar om zelf de elektra te herstellen bij overbelasting. Met een beetje mazzel heb je dan meteen de individuele stroommeter te pakken.
- Toch even checken of er niet een foutje in het contract zit (of heb je zelf het bedrag weggehaald?). Voorschot GWE is namelijk leeg. Dat doet mij twijfelen of het daar nu thuishoort of dat je toch individuele meters hebt en je eigen energiecontract moet afsluiten.
De kale huur en voorschot worden inderdaad gezamelijk betaald.
Stoppenkast is in hetzelfde kamertje, zie foto hierboven, helaas geen meter(s) in de buurt, behalve de watermeter.
En ik heb niks weggehaald behalve de (kale?) huurprijs. Ik ga toch inderdaad even navragen over de voorschot van G/W/E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 16:13
De kabel die de zekeringen kast ( zwarte kastje aan de muur) ingaat vanaf onder is de aanvoer. Die moet ergens naar een meter gaan. Is die kabel te volgen?

Mogelijk dat nog wat informatie staat op het papiertje achter het pijpje.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Excuus, ik dacht dat het een koop appartement betrof. Als dit huur is moet je gewoon aankloppen bij je verhuurder (niet eens de makelaar maar gewoon de eigenaar van het pand).
Het kan zijn dat de eigenaar dat uitbesteed heeft maar dan moet er wel een contactpersoon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

BlueKeenan schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:12:
Excuus, ik dacht dat het een koop appartement betrof. Als dit huur is moet je gewoon aankloppen bij je verhuurder (niet eens de makelaar maar gewoon de eigenaar van het pand).
Het kan zijn dat de eigenaar dat uitbesteed heeft maar dan moet er wel een contactpersoon zijn.
Waarschijnlijk aan de betreffende makelaar die ook het beheer doet ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1