Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieterse
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-07 23:20
Ik zoek een?
Super Ultra Wide monitor met een 32:9 aspect ratio voor zowel thuiswerken als een combinatie met gamen op PC en XBOX one X

Wat wil ik bereiken?
Overstappen van mijn huidige 2x 27'' QHD monitor naar één 49'' curved monitor. Nu gebruik ik voor PC productivity twee monitoren tegelijk en zodra ik ga gamen op PC, heb ik rechts de game en links mijn werk/ Whatsapp/ Facebook/ Tweakers etc. open staan. Ditzelfde doe ik als ik mijn XBOX gebruik.

Ik wil straks dus links of rechts puur gebruiken voor games via PC of XBOX en de andere helft gebruiken voor PC randzaken zoals hierboven genoemd. Kan dit op Super Ultra Wide monitoren en welke ben ik dan nodig? Moet er dus een ingebouwde KVM switch inzitten, vallen er monitoren af?
Volledig op 32:9 gamen gaat met zowel mijn PC als XBOX niet lukken, dus moet ik het scherm opdelen dmv PBP. Dit kan dus als ik PC en XBOX tegelijk gebruik, maar kan ik mijn scherm ook in 2'en delen als ik enkel de PC gebruik? Dus 120Hz gamen op de ene helft en op de andere helft gewoon browsen? Of gaat de monitor automatisch volledig mijn game draaien, met zwarte balken of 32:9 aspectratio als de game dit ondersteunt en kan ik daar niet nog een ander beeld naast open zetten?

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Mijn oog is gevallen op een Samsung Odyssey G9 zonder smart functies of een Phillips Evnia 49, alleen kan ik niet achterhalen of deze super ultra wides uberhaupt ondersteunen wat ik wil.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Op dit moment heb ik 16GB werkgeheugen en een RTX 3060 Ti V2 van Asus met 8GB VRAM. Deze setup gaat het niet trekken om het volledige scherm te gebruiken voor PC gaming, maar dat is ook niet mijn doel. Ik wil eigenlijk gewoon 2x 27'' monitor setup gebruiken, maar dan zonder de bezels.

Wat is je budget?
Rond de €1.200,-

Mijn 'angst' is dat zodra ik mijn PC wil gebruiken om te gamen (Apex Legends, RDR2 etc) de game automatisch op full screen gaat en dat kan mijn videokaart gewoon niet trekken. Als ik mijn PC kan gebruiken in 2x 27'' stijl op het 49'' scherm, kan ik dus gamen op de ene helft en lekker browsen op de andere helft. Dit doe ik nu ook, dus mijn grafische kaart zou dit dan ook moeten kunnen trekken op het 49'' scherm?

Veel vragen.. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Gieterse op 07-10-2024 12:14 ]

Beste antwoord (via Gieterse op 09-10-2024 23:15)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn fout, ik noem het steeds PDP, maar het is natuurlijk PBP (picture by picture).

Als je inderdaad 2 DP's aansluit op je monitor in PBP modus, ziet hij het effectief als 2 losse monitoren. Je kan altijd de Xbox op de HDMI aansluiten, je kan namelijk bij de PBP instellingen aangeven welke inputs zichtbaar zijn aan welke kant, dus zou je PC/PC kunnen doen of omzetten naar PC/Xbox als je PC 1 scherm en Xbox 1 scherm wil geven.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf z'n kleine broertje, de CHG90, ander paneel maar verwacht dat de functies enigzins hetzelfde zijn, de PBP in mijn geval is een aparte optie in het scherm-menu en gaat nooit 'automatisch'. Zover ik zie bij de Philips in ieder geval is dat hetzelfde geval (aparte PDP-modus).

Zie het als een gewone monitor waar je inputs kan wisselen (xbox en PC) met dito instellingen (refresh, HDR, etc), en PDP-modus is een aparte optie om beide inputs dedicated een helft van het scherm te geven. Als je 1 van de 2 uit zet, blijft zijn dedicated kant ook gewoon zwart zolang de PDP-modus aan laat staan.

De inches zelf maken niet uit, het gaat om de pixels, als jou 27" 2560x1440 zijn dan is het simpel x2 aan pixels renderen en dan werkt dat dus ook gewoon op zo'n monitor, Xbox en PC zien het ook gewoon als 1 monitor. Maar enkel in PDP-modus werkt het als eigen 1440p 'schermen'.

Maar let daarbij wel op, zet je enkel je PC op dat scherm 'fullscreen' is dan ook echt 'fullscreen' en niet helft van het scherm, helft gaming / helft browsen werkt niet standaard en zal je aparte software voor moeten gebruiken om games te laten begrijpen wat fullscreen is. Dit zou je denk ik nog kunnen ondervangen door je PC op beide inputs aan te sluiten en PDP-modus aan te zetten.

Volgens mij zijn er wat mensen op het forum met een G9 die mogelijk nog een verschilletje kunnen vinden met mijn CHG90, maar zover ik toen heb gekegen, werkte het principe hetzelfde.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieterse
SinergyX schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:48:
Zie het als een gewone monitor waar je inputs kan wisselen (xbox en PC) met dito instellingen (refresh, HDR, etc), en PDP-modus is een aparte optie om beide inputs dedicated een helft van het scherm te geven. Als je 1 van de 2 uit zet, blijft zijn dedicated kant ook gewoon zwart zolang de PDP-modus aan laat staan.

Maar let daarbij wel op, zet je enkel je PC op dat scherm 'fullscreen' is dan ook echt 'fullscreen' en niet helft van het scherm, helft gaming / helft browsen werkt niet standaard en zal je aparte software voor moeten gebruiken om games te laten begrijpen wat fullscreen is. Dit zou je denk ik nog kunnen ondervangen door je PC op beide inputs aan te sluiten en PDP-modus aan te zetten.
Dus eigenlijk wat ik wil; van één scherm twee maken met één enkele input source, namelijk mijn PC, kan niet als ik wil gamen en op de andere helft wil internet browsen? Als ik achter in mijn grafische kaart nu twee DP's in de monitor druk, zou ik via PBP wel twee desktop varianten open kunnen hebben denk ik? Dan heb ik dus op beide helften van het scherm een windows verkenner bar onderin en gebruik ik links en rechts als een op zichzelf staande PC als het ware.

Wat wel kan, als ik je goed begrijp, is via PBP de ene helft van het scherm gewoon zwart houden terwijl ik mijn PC games gebruik, of mijn PC gebruik voor browsen op de ene helft en mijn XBOX op de andere helft.

Feitelijk game ik meer op mijn PC dan op de XBOX, dus het zou wel fijn zijn als ik via één enkele desktop mijn scherm kan splitsen in browsen en gaming..

En wat bedoel je met PDP-modus?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn fout, ik noem het steeds PDP, maar het is natuurlijk PBP (picture by picture).

Als je inderdaad 2 DP's aansluit op je monitor in PBP modus, ziet hij het effectief als 2 losse monitoren. Je kan altijd de Xbox op de HDMI aansluiten, je kan namelijk bij de PBP instellingen aangeven welke inputs zichtbaar zijn aan welke kant, dus zou je PC/PC kunnen doen of omzetten naar PC/Xbox als je PC 1 scherm en Xbox 1 scherm wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieterse
SinergyX schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 00:36:

Ja precies! Het lijkt er op deze manier dus wel op dat ik dus kan doen met de monitor wat ik in gedachten had. Ik kan dus ook gewoon blijven PC gamen zonder naar 32:9 ratio te gaan of met zwarte balken moet werken.

Weet je ook of er nadelen zijn als ik via 2 DP's mijn monitor ga gebruiken? Kan ik dan bijvoorbeeld wel tabbladen van links naar rechts verslepen etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gieterse schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:17:
[...]

Ja precies! Het lijkt er op deze manier dus wel op dat ik dus kan doen met de monitor wat ik in gedachten had. Ik kan dus ook gewoon blijven PC gamen zonder naar 32:9 ratio te gaan of met zwarte balken moet werken.

Weet je ook of er nadelen zijn als ik via 2 DP's mijn monitor ga gebruiken? Kan ik dan bijvoorbeeld wel tabbladen van links naar rechts verslepen etc.?
Nee, jou PC ziet het verschil niet of 2 schermen los zijn, of toevallig in elkaar, dus de werking is precies zoals je gewend bent met 2 losse monitoren.

En wil je wel een keer 32:9 gamen, dan zet je PBP uit en gooi je de output naar 1 DP, heb je volledige 32:9 zonder maar een kabel te wisselen. Ik gebruik zelf altijd de 32:9 omdat ik er nu zo aangewend ben, heeft paar minpunten qua fullscreen maar je hebt software (display fusion bv) die bureaublad als een 8:16:8 ratio kan indelen, fullscreen in het midden met 2 'halve' schermen aan beide kanten, wat ik inmiddels erg fijn vind werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieterse
SinergyX schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:23:
[...]

Nee, jou PC ziet het verschil niet of 2 schermen los zijn, of toevallig in elkaar, dus de werking is precies zoals je gewend bent met 2 losse monitoren.

En wil je wel een keer 32:9 gamen, dan zet je PBP uit en gooi je de output naar 1 DP, heb je volledige 32:9 zonder maar een kabel te wisselen. Ik gebruik zelf altijd de 32:9 omdat ik er nu zo aangewend ben, heeft paar minpunten qua fullscreen maar je hebt software (display fusion bv) die bureaublad als een 8:16:8 ratio kan indelen, fullscreen in het midden met 2 'halve' schermen aan beide kanten, wat ik inmiddels erg fijn vind werken.
Bedankt voor je reactie!

Bedoel je met 'Nee', dat ik inderdaad geen tabbladen van links naar rechts kan slepen?
En inderdaad, PBP uitzetten geeft mij gewoon volledig 32:9 scherm en dat kan ik ook gewoon gebruiken om te browsen. Dus als ik vanuit huis werk, gewoon via 1x DP als output gebruiken en dan is er niks aan de hand :) . Wil ik wel gamen; 2x DP gebruiken. Tenminste, een 3060 Ti zal met bijna alle games moeite hebben om ze op 1440p te draaien verwacht ik.
Pagina: 1