Asus Hyper M2 x16 Gen4 als JBOD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicFrik
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 26-04 08:46
Mijn vraag
Ik heb een tijd geleden een (impuls) aankoop gedaan, de benoemde PCI kaart.
Maar ik had me vergist in RAID (principe), want ik wil het volgende;
Een 'samengevoegde' schijf van al mijn 4 M.2 reepjes.
MAAR; met behoud van data (ik wil niet al mn bestanden overzetten, RAID0 aanzetten..etc)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Doe suggesties, wel iets wat voor Linux geschikt is...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
JBOD, Just Bunch Of Disks. Volgens mij is dit voor mijn doeleinde geschikt (retentie/redudancy/backup)is niet belangrijk voor mij. Van 4 schijven '1' maken.

Ja, ik weet dat JBOD er 4 'partities' van maakt, maar het opeert als '1 schijf'

Ik heb al de FAQ/manual van Asus bekeken, maar geen bevredigend antwoord.

Ik vind het tevens geen probleem als debandwith wat inzakt. Het is vooral om mn DataHoarder verslaving een helpende hand te bieden

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
Als data hoarder kan je beter een grote klassieke HDD kopen.
Die komen tegenwoordig in 20TB en groter en zijn een stuk goedkoper dan SSD per TB.
En met data hoarding, neem ik aan dat je data ook niet snel toegankelijk hoeft te zijn.

Een JBOD plakt logisch al je schijven achter elkaar en presenteert deze als 1 grote schijf.
Je hebt geen voordelen in snelheid, omdat de disks sequentieel worden gebruikt.

Bij een RAID0 wordt je data opgeknipt in blokken en per blok naar een aparte drive gestuurd.
Dit gebeurt parallel, waarmee je lees en schrijfsnelheid ver-4-voudigt (in het geval van 4 schijven)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Wat je beschrijft is ook met JBOD niet mogelijk.

Zodra je enige vorm van combineren van de schijven aan zet zullen de schijven eerst leeg gemaakt worden. Of je dat nou met RAID doet of met JBOD. Je zult dus ten allen tijde eerst je data veilig moeten stellen voordat je je schijven samen voegt.

Zoals @GarBaGe al stelt; je zult beter af zijn met gewoon spinning metal in je PC als het om massa opslag gaat. Dat is gewoon vele malen goedkoper. En als je persé die M.2 er ook bij wlit hebben, maak dan lekker een backup van je M.2 schijven op spinning metal, zet ze daarna in RAID0 of JBOD en je hebt een feestje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 20:59

TommieW

Numa numa.

Je geeft niet aan welk filesystem je nu er op hebt staan. Maar de kans is groot dat je sowieso met files moet gaan slepen. Als je gewoon van een paar disks een grote logische disk wil maken, dan kan dat met LVM.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicFrik
GarBaGe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:15:
Als data hoarder kan je beter een grote klassieke HDD kopen.
Die komen tegenwoordig in 20TB en groter en zijn een stuk goedkoper dan SSD per TB.
code:
1
*kuch kuch*, wie zegt dat ik dat niet heb ;) . Maar ik ben onverzadigbaar :D

En met data hoarding, neem ik aan dat je data ook niet snel toegankelijk hoeft te zijn.
code:
1
Klopt, het is niet een game of dergelijk die snel antwoord nodig heeft (wathet beoogde doel is)

Een JBOD plakt logisch al je schijven achter elkaar en presenteert deze als 1 grote schijf.
Je hebt geen voordelen in snelheid, omdat de disks sequentieel worden gebruikt.

Bij een RAID0 wordt je data opgeknipt in blokken en per blok naar een aparte drive gestuurd.
Dit gebeurt parallel, waarmee je lees en schrijfsnelheid ver-4-voudigt (in het geval van 4 schijven)
Fijn dat je bevestigd wat ik vermoedde, maar weet jij toevallig of dit softwarematig op te lossen is? Hardwarematig lijkt me niet relevant tenzij er een shakelaar oid is die ik niet fezien heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Deze kaart zorgt er enkel voor dat de schijven aangesloten worden door de PCIe-lanes fysiek te verbinden. Alles wat je er verder mee wil moet je doen met software, de kaart is in geen vorm een schijfcontroller die verder nog iets kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

MusicFrik schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:30:
Fijn dat je bevestigd wat ik vermoedde, maar weet jij toevallig of dit softwarematig op te lossen is? Hardwarematig lijkt me niet relevant tenzij er een shakelaar oid is die ik niet fezien heb
Ieder OS heeft de mogelijkheid om dit soort dingen op OS niveau in te stellen maar, zoals gezegd, de schijven zullen wel leeg gemaakt worden wanneer je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
In Windows heb of had je de optie om een schijf dynamic te maken en dan als een folder te mounten op een andere schijf.

Je had dan zoiets als C:\schijf 2\

Bestaat dat nog? En is er zoiets op Linux?

Een normale jobd is een slecht idee.

Je weet dan namelijk niet zeker of files wel op 1 schijf te vinden zijn. Voor hetzelfde geld is de file verdeeld over meerdere schijven en ben je dus heel veel kwijt op het moment dat er 1 enkele schijf dood gaat.

En als je die data toch gebackupped hebt, dan kun je het nog beter in een Raid 0 zetten, dan heb je nog een snelheidsvoordeel (dan ben je natuurlijk echt alles kwijt bij het doodgaan van een schijf).

En in beide gevallen zal je de schijven opnieuw moeten formatteren, dus alle data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicFrik
Ik had inderdaad wat weinig info gegeven.
Nu heb ik als ik me niet vergis een normaal ext4 fs draaien. Kan me wel herinneren dat op een distro Butter geinstalleerd was.

Was ook nog wat verder aan het lezen en zag wat over zfs-he. Misschien is dat lter nog wel een idee. Maar ik denk voor nu dat ik begin met een live distro van OpenMediaVault/truenas e.d om te kijken wat ik software matig kan doen.

Maar genoeg om over te denken. Thanks allen :)
Pagina: 1