Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:20

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Recentelijk verbouwd. Dakkapel op 1e verdieping en 1 erbovenop op zolder (zuidkant) (slaapkamer op zolder gemaakt) en daarbij alle radiatoren ook achterwege gelaten/weggehaald. We hebben nu dus geen radiatoren meer op beide slaapkamers aan de zuidkant. Wij stookten sowieso al nauwelijks op de slaapkamers dus ik voorzie weinig issues.

Waar ik wel naar wil gaan kijken is koeling. Want dat is een veel groter probleem dan kou in ons huis. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je meteen ook kunt verwarmen mits nodig.

Ik kan aan de voorkant van het huis eigenlijk met goed fatsoen geen unit kwijt. Geen voortuin (wel een klein stukje eigen grond) en 1 rechte gevel tot en met zolder. En eigenlijk ook geen zin in leidingen in het zicht. Aan de achterkant op het dak is het ook lastig. De kapellen liggen vol met PV en meer ruimte is er eigenlijk niet. Behalve een klein stuk dak vlak onder de onderste dakkapel. Maar dat wil ik liever leeg houden.

Ik zou dus het liefst de unit in de achtertuin hebben, gewoon op de begane grond. Er is ruimte genoeg en de leiding zou slechts een klein stukje zichtbaar zijn tot aan 1e verdieping waar hij (naast de dakkapel) meteen onder de pannen kan.

Hier een foto van de achterzijde. Dakkapellen zijn met pannendak (niet zichtbaar zo), maar is verder niet relevant hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqyrrC3gScDGzgMVTSpSWG4XYgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJnuvvQGjiEKbwPcrAFMdAtT.jpg?f=fotoalbum_large

Mijns inziens zou ik een unit linksbeneden kunnen plaatsen (daar is plek, niet zichtbaar op foto) en dan de leiding langs de goot naar boven en daar meteen onder de pannen. Verder hoef ik niet in de (nieuwe) dakkapellen te boren, de leidingen zouden op slaapkamer 1 en slaapkamer 2 zo door het (oude) schuine gedeelte naar binnen kunnen en dan zit je meteen ook op de goeie plek (in de kamer). Er blijft nog 1 slaapkamer over op noord (1e verdieping) maar die neem ik vooralsnog niet mee. Is logeerkamer/studeerkamer en verder geen hoofdverblijf.

De inhoud van de kamers weet ik niet 1-2-3, maar de slaapkamer op etage 1 is +- 20m2 en op zolder is deze +- 16m2. De woonkamer met open keuken is +- 40m2.. Met een plafondhoogte van +-2,40 kan je een eind komen qua schattingen ;)

Ik heb echter wel een aantal vragen;

1) Hoe zit het met geluid? Kan ik daar een unit op selecteren? Wil de buren niet tot last zijn. Eventueel zou een omkasting ook nog kunnen. De buren aan die kant hebben trouwens in de zomer 24/7 een vijverpomp draaien, als ik daar onder blijft is het al goed :+
2) Ik neem aan dat een airco op BG gewoon kan? (ik zie dat niet zo vaak eigenlijk). Of is de afstand naar zolder dan te groot?
3) Als ik voor een multi-split ga, hoeveel binnen-units kan ik dan kwijt? Ik speel met het idee om de huiskamer ook mee te nemen, maar die is wel een stuk groter dan de andere kamers.
4) Wat voor kabel (voeding) gaat er naar de buiten-unit? Ik heb nog een opdracht bij een elec uitstaan om 1xYVMK naar de tuin te trekken (vanuit de MK door kruipruimte) voor de PV op mijn schuur, maar als hij toch bezig is kan hij er ook meteen 2 trekken. Zitten die dingen ook op YVMK of moet ik wat anders laten trekken door de kruipruimte? Op de groepenkast heb ik nog genoeg ruimte voor een PV groep EN een airco-groep (alamat, 1-breed of 2-breed, allebei ruimte voor). (Ik heb reeds 8 groepen op 2 ALS, dus voor deze twee doeleinden voorzie ik alamats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 21:48
Je plan valt of staat met het feit of die leidingen allemaal wel onder de dakpannen doorkunnen. Als ik hier het leiding pakket bekijk en dat onder een dakpan zou moeten leggen heb ik daar wel twijfels over.

[ Voor 3% gewijzigd door Arn0uDz op 07-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:20

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Nou dat is gelijk al een goeie tip want ik dacht dat dat wel kon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Airco leidingen kunnen op zich wel onder de panlatten door, staan genoeg foto's van op google. Om dat netjes te doen ben je wel even bezig. Zeker als je met een multi split meerdere kamers wilt gaan bedienen.

1) Ja, je kan beter gaan voor een A merk, verschil daarin is merkbaar. Kies iets zoals Daikin of Mitsubishi Heavy Industries, al zijn de Mitsubishi Electrics ook al aardig stil

2) Je wilt niet teveel leiding hebben, langere lengte -> groter verlies. Maar vaak kan tot 20 meter wel, of je het wil is een 2e (ivm verlies). Bij die lengtes moet er misschien wel bijgevuld worden

3) Hangt van je buiten unit af, gaan beetje tot 5x (kost wel aardig wat)

4) Hangt van je buiten unit af, des te meer vermogen die nodig heeft, des te dikker die kabel moet zijn. Als je zo'n 5x1 of 4x1 buiten unit hebt, dan zit je vermoedelijk in de regionen van een 9kW/10kW buiten unit. Opgenomen vermogen zal maximaal tussen de 2 en 3 kW zijn, dus dan kan je electricien meteen een groep er voor maken en de juiste bekabeling er naar toe leggen. Kan die ook meteen een werkschakelaar plaatsen.

|>