Elektra naar schuur voor buitenkeuken + zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:48
Situatie: we gaan de tuin verbouwen, er komt ook een buitenkamer tegen de schuur aan waar ik een buitenkeuken ga maken, met ook een één- of tweepits inductieplaat en een inbouwfrituur.

Er is op dit moment stroom in de schuur, dat is gewoon één groep vanuit de bestaande meterkast. Maar met de inductie (3,6 kW) en frituur (3 kW) zou ik extra groep(en) willen gebruiken.

Daarnaast is de kans groot dat in de toekomst op de schuur zonnepanelen gelegd gaan worden. Hier zou ik alvast de stroomvoorziening rondom de schuur op willen voorbereiden.

Omdat de tuin toch open gaat, zou ik graag voor dit plaatje de elektra maximaal willen voorbereiden. Twee vragen heb ik hierover:
1. De situatie voelt mij aan alsof het handig is om hier een tweede groepenkast in de schuur voor te gaan gebruiken. Mee eens?
2. Voor kabels in de grond weet ik al dat ik YVMK-AS moet gebruiken, maar precies welke weet ik nog niet. En dan bedoel ik aantal kabels, aantal aders per kabel (uiteraard afhankelijk van antwoord op vraag 1). Welke moeten dit worden? Of welke andere zaken zal ik voorbereiden (kabelmantels bijv)?

Overige info:
- Groepenkast in huis is 3x25A
- Afstand tussen huis en tuinkamer is ongeveer 7 meter
- We hebben ruimte voor 6 panelen op de schuur
- Ik krijg het niet voor elkaar om meer dan één extra kabel richting de groepenkast in huis te trekken, wegens ruimtegebrek in de route daarheen (is een opbouw groepenkast tegen de muur van de gang, koof met kabels naar kelder en dan verder)

Dank.

Meer (technische) installatie wordt het niet => schopje

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 07-10-2024 12:27 ]

Beste antwoord (via CJ_Latitude op 07-10-2024 21:10)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:16

M14

Iedere situatie is anders natuurlijk, maar hier een korte schets van mijn garage. Sommige zaken zijn redelijk vergelijkbaar, andere zaken kan wellicht wat minder worden uitgevoerd in jouw situatie.

Ik heb een garage met daarin een eigen meterkast. In deze meterkast:
40A Automaat / hoofdschakelaar (3f) met daar achter:
2x 40A Aardlek (3f) met ieder daarachter enkele 3f en 1f automaten
4x alamat 1f automaat

Deze aardlekschakelaars zijn allemaal 30mA.

Op het dak van de garage liggen 28 zonnepanelen van 400Wp.

Vanuit de meterkast in het huis loopt een 5x 10mm2 kabel (40 meter) naar de garage. Deze zit op een 3f aardlek (300mA) en 3f 40A zekering met mes patronen (beide ivm selectiviteit).

De binnenkomende voeding is met 3x 25A afgezekerd. Mocht er meer stroom worden afgenomen dan dat, dan gaat natuurlijk de hoofdzekering en niet 1 van de achterliggende zekeringen. Die 40A zekeringen zijn bedoelt om de installatie te beschermen, niet om te voorkomen dat de hoofdzekering er uit gaat. Als dat zo zou zijn dan is verzwaren onvermijdelijk. In de praktijk heb ik hier geen problemen mee.
En in theorie kan het zo zijn dat binnen de eigen installatie een hogere stroom gaat lopen dan 25A vanwege de zonnepanelen.

Ik heb in mijn garage eea aan machines staan die wat meer vermogen kunnen trekken en ik zie het gebeuren dat er nog wel een paar bij gaan komen. Daarom is het allemaal wat zwaarder uitgevoerd.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Te weinig info om echt advies te geven. Afhankelijk van de afstanden en overige omstandigheden is het misschien beter om er bijvoorbeeld als alles toch open gaat er gewoon een 125mm rioolpijp naar de schuur te leggen, ben je de komende 50 jaar zeer flexibel, je zou er zelfs een geïsoleerde waterleiding door kunnen trekken, en je hebt geen AS kabel meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:46
1. Een groepen kast in de schuur maken die net iets lager in vermogen staat dan de groep(en) in de hoofd groepenkast is altijd handig voor als er iets uit gaat je dicht bij ben.
2. Afhankelijk van meerdere factoren waaronder de afstand en de zekering waarde van je groepenkast en hoofdaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:27
Er is inderdaad een beetje weinig info om de situatie in te schatten zoals afstanden ect. Mocht het over +-10 meter gaan of over 100m dat kan nogal schelen in de situatie/oplossing. Echter mijn 2cents:"

1: Zelf ben ik zelf niet zo voor overal groepenkasten neer te hangen als dit niet nodig is. Mocht je nu een mantelbuis voorbereiden (is ongeacht de oplossing wellicht toch makkelijk, want in de toekomst werkt toch de wifi er niet helemaal lekker en wil je toch een UTP trekken ect...) Persoonlijk mocht de afstand niet te ver zijn zou ik er voor kiezen de losse kabels naar de hoofdmeter kast te trekken. dan hoef je ook geen rekening te houden met selectiviteit ect (moet wel maar minder lastig).
1.1 hoeveel zonnepanelen kun je kwijt op het dak van je schuur? want wellicht kun je hier weinig vermogen op terecht en is 1 fase voldoende.
1.2 ga je de frituur en inductie tegelijk naast elkaar gebuiken? dan is wellicht die extra groep ook niet nodig (wel handig)
1.3 Mits de afstanden normaal zijn <25m dan kun je bij een 'normale' groep van 16a 2,5mm2 gebruiken. dus per groep 1x 3x2,5mm2 kabel trekken. Mocht je dit in een mantelbuis leggen hoeft dit niet perse een grondkabel te zijn. Bij een 3fase kabel trek je 5x2,5mm2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb voor een soortgelijke keus gestaan en ben voor een extra groepenkast gegaan. 6mm YVMK kabel die kant op (hier was AS niet nodig omdat de kabel door de kruipruimte kon).

Als ik zie wat ik daar nu allemaal aan groepen heb.. :X

- Warmtepomp binnenunit (380)
- Warmtepomp buitenunit (230)
- Warmtepompboiler
- Tuin
- Jacuzzi

Dus ja ik ben wel blij dat ik niet alles vanuit de meterkast gedaan heb. Geheel afgezekerd achter een 20A krachtgroep. Dat is niet selectief, maar lekker boeiend, want niet verplicht en wij hebben toch automaten op de hoofdzekering.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
Dank voor de antwoorden tot nu toe. Extra info (ook toegevoegd aan startpost):
- Groepenkast in huis is 3x25A
- Afstand tussen huis en tuinkamer is ongeveer 7 meter
- Ik ga uit van 6 panelen op de schuur
- Ik krijg het niet voor elkaar om meer dan één extra kabel richting de groepenkast in huis te trekken, wegens ruimtegebrek in de route daarheen (is een opbouw groepenkast tegen de muur van de gang, koof met kabels naar kelder en dan verder)

Dat laatste punt is ook belangrijk voor de keuze om voor een tweede groepenkast(je) te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:29
Kan je een extra driefasen groep in je meterkast kwijt? dan zou ik dat doen.
Deze kun je dan in je schuur splitsen naar een fase voor de frituur één voor de inductie, en één voor de panelen. Doe bij de fase van de panelen (met eigen zekering) de wcd's en je bent klaar volgens mij...

Ik zou voor de zekerheid wel voor een 5x4mm gaan om zo weinig mogelijk verlies te hebben als is 5x 2.5 op zich gewoon voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 22:13
Ik heb voor mijn schuurtje met zonnepanelen ook zoiets gemaakt:
- 3x20A krachtgroep in de groepenkast bij de voordeur
- 5x4mm2 YVMK-kabel door de kruipruimte en mantelbuis
- Extra groepenkast in de schuur met 3 6A, 6 1x16A en 1 3x16A

Ik heb gekozen voor stekkerbare zonnepanelen, verdeeld over de 6A groepen.

In dezelfde mantelbuis heb ik ook gelijk 3 glasvezelparen meegenomen en POE-switch+Accesspoint in de schuur gehangen. Misschien iets overdreven, maar de wifi is nu wel heel goed in de tuin ;)

Als ik het nog een keer zou doen, zou ik gaan voor een bredere mantelbuis. Nu ligt er een 40mm2 en dat is eigenlijk net genoeg voor een 5x4mm2 kabel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb zelf 3x6mm2 naar de schuur gelegd achter, en daar staat nu een 2-fase frituurpan (4,5kW) en er ligt 4000Wp PV panelen op.

Naar mijn mening kost die kabel zo weinig meer ten opzichte van het werk dat je er gewoon een dikke heen legt, en dan ben je voor altijd klaar. Gelijk 3-fase, mocht. je in de toekomst de thuis-accu's (ofzo) in je schuur willen zetten.

Ik heb gewoon een kleine groepenkast in de schuur gehangen en daarop afgemonteerd. Ook gelijk gbit UTP mee internet voor netwerk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:16

M14

Iedere situatie is anders natuurlijk, maar hier een korte schets van mijn garage. Sommige zaken zijn redelijk vergelijkbaar, andere zaken kan wellicht wat minder worden uitgevoerd in jouw situatie.

Ik heb een garage met daarin een eigen meterkast. In deze meterkast:
40A Automaat / hoofdschakelaar (3f) met daar achter:
2x 40A Aardlek (3f) met ieder daarachter enkele 3f en 1f automaten
4x alamat 1f automaat

Deze aardlekschakelaars zijn allemaal 30mA.

Op het dak van de garage liggen 28 zonnepanelen van 400Wp.

Vanuit de meterkast in het huis loopt een 5x 10mm2 kabel (40 meter) naar de garage. Deze zit op een 3f aardlek (300mA) en 3f 40A zekering met mes patronen (beide ivm selectiviteit).

De binnenkomende voeding is met 3x 25A afgezekerd. Mocht er meer stroom worden afgenomen dan dat, dan gaat natuurlijk de hoofdzekering en niet 1 van de achterliggende zekeringen. Die 40A zekeringen zijn bedoelt om de installatie te beschermen, niet om te voorkomen dat de hoofdzekering er uit gaat. Als dat zo zou zijn dan is verzwaren onvermijdelijk. In de praktijk heb ik hier geen problemen mee.
En in theorie kan het zo zijn dat binnen de eigen installatie een hogere stroom gaat lopen dan 25A vanwege de zonnepanelen.

Ik heb in mijn garage eea aan machines staan die wat meer vermogen kunnen trekken en ik zie het gebeuren dat er nog wel een paar bij gaan komen. Daarom is het allemaal wat zwaarder uitgevoerd.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Groningerkoek schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:20:
... gewoon een 125mm rioolpijp naar de schuur te leggen, ben je de komende 50 jaar zeer flexibel, je zou er zelfs een geïsoleerde waterleiding door kunnen trekken, en je hebt geen AS kabel meer nodig.
^exact dit. Een PVC regenwaterpijp (neem die met rubbers, dan moet je niet lijmen en is het altijd waterdicht), gebruik bochten van 45° (voor 90° bocht gebruik je er 2 met een recht stukje tussen); en dan kan je er altijd nog een extra netwerkkabel, waterleiding, .... door trekken.

Voor je zonnepanelen is het vaak aangeraden extra dikke kabel te gebruiken om spanningsverlies te beperken (omvormer valt uit als de spanning te hoog oploopt op het net in de straat, dan wil je zo weinig mogelijk toevoegen door je kabel).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
Dank voor alle tips! Dan weet ik denk ik wat ik neerleg: een ruime PVC buis (met rubbers) met daar daarin alvast 5x4mm2 ymvk gelegd.

[ Voor 5% gewijzigd door CJ_Latitude op 08-10-2024 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
CJ_Latitude schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:12:
Dank voor alle tips! Dan weet ik denk ik wat ik neerleg: een ruime PVC buis met daar daarin alvast 5x4mm2 ymvk gelegd.
Vergeet je trektouwtje niet ;)

(en vergeet ook niet om elke keer als je je trektouwtje gebruikt er weer een nieuw trektouwtje in te leggen)
Pagina: 1