Storingscodes na motor vervanging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-05 23:46
Beste Tweakers,

Mijn Polo 9n 1.2 heeft sinds deze maand een andere motor gekregen nadat de vorige motor vanwege distributieproblemen kapot was gegaan. Nu heeft de auto echter vijf storingscodes en ik heb dit ook aan de garage laten weten maar zij geven aan er over 2 weken naar te kijken en dat de nieuwe ecu moet wennen aan de motor. Er zit namelijk ook een andere ecu in van de sloop. Ik heb maanden op de vervanging moeten wachten en heb dus eigenlijk niet veel zin om terug naar de garage te gaan. Ik heb zelf een obd tool en heb de codes gevonden. Zelf denk ik dat vervanging van de map sensor de meeste problemen kan oplossen.

De auto start goed en draait stationair goed. Echter bij optrekken komt die minder snel vooruit en daarnaast gebruikt de auto veel benzine. De storingscodes zijn te zien op de afbeelding. Ik zag dat de stekker van de map sensor los zit en ik heb de stekker in de sensor gestopt. Echter liep de auto toen stationair zeer slecht en wilde hij uitgaan. Toen heb ik de stekker er weer uitgehaald. De sensor is een Bosch sensor en is de sensor van de oude motor die kapot was gegaan.

Denken jullie dat vervanging van de map sensor zin heeft? Of moet ik helemaal niks zelf doen en gewoon terug naar de garage gaan? Ik ben bang dat de katalysator kapot gaat aangezien de check engine light constant knippert. Dit weet de garage zelf ook en zo hebben zij de auto aan mij afgeleverd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0GfjbxU_yWaq6Doh-eI0CmNNX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msoLyBLkPAuzm6nMjzQvRrOS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Als die motor al even op de plank heeft gelegen kijk de connectors goed na op corrosie / oxydatie / water. Heb je de codes als eens gereset en komen ze dan weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Willempie27 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 01:35:
Als die motor al even op de plank heeft gelegen kijk de connectors goed na op corrosie / oxydatie / water. Heb je de codes als eens gereset en komen ze dan weer terug?
Bedankt voor je reactie. De codes heb ik inderdaad gewist maar die kwamen allemaal binnen paar minuten weer terug. Ik heb inderdaad niet de connectoren gecheckt op corrosie of oxydatie. De auto zelf heeft zes maanden aan de kant gestaan buiten. De motor zelf weet ik niet. Zou de garage daarop niet gecheckt moeten hebben en daarop actie ondernomen moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Akif19 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 02:10:
[...]
Zou de garage daarop niet gecheckt moeten hebben en daarop actie ondernomen moeten hebben?
Als ze hem al met storing afleveren zou ik er al weinig vertrouwen in hebben. Het zijn ook meerdere sensoren met storing. In principe zou ik zeggen niks aan doen en laat de garage het maar oplossen. Deze horen de auto goed af te leveren en anders in gebreke stellen.

Maar wil je het zelf oplossing dan zou ik toch de connectoren langslopen en evt contactspray erin spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjimmy
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 08:17
Ga daar nu niet zelf aan sleutelen, laat de garage het oplossen, anders gaan ze straks proberen te zeggen, dat ge daar zelf mee bezig bent geweest, en dat daardoor een en ander kapot is gegaan, dan moet u eerst nog langs de vrederechter om uw gelijk te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Motor zit in noodloop vanwege geen signaal / storing op 2 sensoren. Temperatuur en luchtdruk op de inlaat. Dan moet hij het segtpoint voor de injectoren veel ruwer schatten en dan krijg je hoger verbruik, hogere emissies en minder vermogen.

Dit kan iets heel eenvoudigs zijn zoals een verkeerd aangesloten stekkertje of corrosie op de connector of eventueel de sensor zelf.

Is de inlaat met het blok meegekomen of is je oude inlaatsysteem teruggeplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
t_captain schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:45:
Motor zit in noodloop vanwege geen signaal / storing op 2 sensoren. Temperatuur en luchtdruk op de inlaat. Dan moet hij het segtpoint voor de injectoren veel ruwer schatten en dan krijg je hoger verbruik, hogere emissies en minder vermogen.

Dit kan iets heel eenvoudigs zijn zoals een verkeerd aangesloten stekkertje of corrosie op de connector of eventueel de sensor zelf.

Is de inlaat met het blok meegekomen of is je oude inlaatsysteem teruggeplaatst?
Bedankt voor je reactie. De inlaat is inderdaad meegekomen met nieuwe blok. Bijna alles is meegekomen, behalve het gasklephuis. Die is van de oude motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Willempie27 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 02:54:
[...]

Als ze hem al met storing afleveren zou ik er al weinig vertrouwen in hebben. Het zijn ook meerdere sensoren met storing. In principe zou ik zeggen niks aan doen en laat de garage het maar oplossen. Deze horen de auto goed af te leveren en anders in gebreke stellen.

Maar wil je het zelf oplossing dan zou ik toch de connectoren langslopen en evt contactspray erin spuiten.
Hier zal ik inderdaad naar kijken. Ik moet toch binnenkort terug naar de garage vanwege de storingscodes. Maar inderdaad, ik heb er niet veel vertrouwen in bij hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:09
mrjimmy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:39:
Ga daar nu niet zelf aan sleutelen, laat de garage het oplossen, anders gaan ze straks proberen te zeggen, dat ge daar zelf mee bezig bent geweest, en dat daardoor een en ander kapot is gegaan, dan moet u eerst nog langs de vrederechter om uw gelijk te halen.
Precies dit, ga er vooral niet zelf aan sleutelen. Laat de garage het oplossen.
Ze moeten meerdere kansen krijgen om het probleem te verhelpen.

Je kan je meting doorgeven als informatie, maar meer zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvG_020
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 11:32
Zoals hier al meerdere zeggen. Ik zou terug gaan naar de garage en het door hen laten oplossen. Veel succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Akif19 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Bedankt voor je reactie. De inlaat is inderdaad meegekomen met nieuwe blok. Bijna alles is meegekomen, behalve het gasklephuis. Die is van de oude motor.
Je zou even moeten opzoeken of deze sensoren in het gasklephuis zitten of elders in het inlaatspruitstuk.

Indien gasklephuis kan het een slechte connectie zijn. Verkeerd aangesloten, oxidatie, kabelbreuk.

Authenticatie (alle componenten op de CANbus moeten op elkaar ingeleerd zijn en bij dezelfde auto hore) is volgens mij geen factor. Ik heb de sensoren even bekeken op Winparts en dat zijn eenvoudige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
t_captain schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Je zou even moeten opzoeken of deze sensoren in het gasklephuis zitten of elders in het inlaatspruitstuk.

Indien gasklephuis kan het een slechte connectie zijn. Verkeerd aangesloten, oxidatie, kabelbreuk.

Authenticatie (alle componenten op de CANbus moeten op elkaar ingeleerd zijn en bij dezelfde auto hore) is volgens mij geen factor. Ik heb de sensoren even bekeken op Winparts en dat zijn eenvoudige dingen.
Bedankt voor je reactie. Ik zal daar naar kijken alleen ben ik technisch niet heel goed aangelegd met betrekking tot auto’s. Ik zag wel dat een map sensor relatief goedkoop is via winparts en dat andere onderdelen qua sensoren ook wel te doen zijn. Dat de motor slecht loopt met de huidige map sensor geeft wel aan dat iets niet goed is afgesteld of dat de map sensor defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 01:11
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben erg nieuwsgierig wat dat nou mocht kosten een hele vervanging van de motor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akif19
HenkEisDS schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:50:
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben erg nieuwsgierig wat dat nou mocht kosten een hele vervanging van de motor. :)
Motor zelf: 600 euro
Arbeid: 1400 euro
Alles bij elkaar inclusief nieuwe accu en ecu: 2200 euro
Afhankelijk van welke motor je koopt, kan de prijs flink oplopen. De reden dat ik dit alsnog heb laten doen is omdat de auto zelf verder wel in goede conditie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 01:11
Oh dat valt mee. Voor 2200 heb je geen vergelijkbare Polo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCricketer25
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08 09:26
Probeer zo veel mogelijk originele VAG onderdelen te scoren. Vaak is het zo dat een auto op niet VAG onderdelen niet goed reageert (met name sensoren etc.) of deze vrij snel stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:15
Akif19 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Motor zelf: 600 euro
Arbeid: 1400 euro
Alles bij elkaar inclusief nieuwe accu en ecu: 2200 euro
Afhankelijk van welke motor je koopt, kan de prijs flink oplopen. De reden dat ik dit alsnog heb laten doen is omdat de auto zelf verder wel in goede conditie was.
Dat is geen gekke gedachtegang inderdaad, je weet nu wat je hebt en het is geen gekke prijs denk ik.
Toch zou ik er op aandringen om het sneller dan 2 weken opgelost te hebben. Je hebt maanden(?) gewacht op reparatie, 2200 Euro betaald en vervolgens direct een auto afgeleverd gekregen met storingscodes.

Je wil straks ook geen discussie over gevolgschades n.a.v. doorrijden.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Denman schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Dat is geen gekke gedachtegang inderdaad, je weet nu wat je hebt en het is geen gekke prijs denk ik.
Toch zou ik er op aandringen om het sneller dan 2 weken opgelost te hebben. Je hebt maanden(?) gewacht op reparatie, 2200 Euro betaald en vervolgens direct een auto afgeleverd gekregen met storingscodes.

Je wil straks ook geen discussie over gevolgschades n.a.v. doorrijden.
Ja precies. Ik probeer ook niet te veel ermee te rijden tot alle storingscodes verhelpen zijn. Een geruststelling is dat de motor wel goed loopt alleen ben ik bang dat de katalysator schade toe wordt gebracht vanwege de sensoren die afgekoppeld zijn. Daar moet ik nog naar laten kijken, desnoods door een betere garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
"Bijna alles is meegekomen, behalve het gasklephuis. Die is van de oude motor."

Lijkt me dat daar het probleem zit.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Pagina: 1