Doucheruimte elektrisch of toch mee op de warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polsen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:06
Ik ben bezig een jaren dertig huis te verduurzamen. Ik heb in de woonkamer en bijkeuken de vloerverwarming leiding d’r in. Er liggen nu 5 groepen in slakkenhuis variërend tussen de 73 en 79 meter. Zolder/slaapkamer op airco.

Nu twijfel ik of ik de badkamer 4m2 ook moet voorzien van vloerverwarming. Alles ligt 10 hoh met 16x2. De groep zal minder dan de helft zijn van de rest. Mijn gedachten:

A: Elektrische vloerverwarming
B: 6e groep maken en voor de zekerheid met afsluiters op de verdeler.
C: aparte verdeler voor deze groep en aansluiten met een t stuk op de warmtepomp (ergens gelezen maar weet niet het nut).

Het voornemen is om een monoblock warmtepomp aan te sluiten van 4kw. Wanden bijkeuken halfsteens met 120mm pir en onder de vloer 150mm eps + 4cm xps op zand.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mee laten lopen op de warmtepomp als 6e groep. :Y
Badkamer mag best iets warmer zijn, en anders knijp je de flow gewoon.

Vooral niet elektrisch maken als je toch al aan de warmtepomp gaat, da's echt zonde.

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 06-10-2024 23:36 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
teacher schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:33:
Vooral niet elektrisch maken als je toch al aan de warmtepomp gaat, da's echt zonde.
Mocht @polsen (of partner) echt als harde eis hebben dat de hoefjes niet koud worden, dan zou je zelfs nog een elektrische vloerverwarming erbij kunnen plaatsen, naast de normale vloerverwarming. Dat kost €200. Dan kun je als de WP nog uit staat toch een warme vloer hebben.

Maar alleen electrische vloerverwarming is niet slim idd, de WP is ongeveer 4x zo efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26

Cr3ator

1 bar is geen bar

Niet over twijfelen. Het is een relatief kleine moeite om het er nu bij te leggen. Later kan het niet meer. Elektrische vloerverwarming is waanzinnig inefficient, maar kent z'n toepassingen. Combineren kan natuurlijk zoals hierboven aangegeven door @TheGhostInc, maar als je verwacht toch al veel op een laag pitje te verwarmen met de warmtepomp, doet die vloer altijd mooi mee en komt de efficientie vd warmtepomp alleen maar ten goede. (Meer oppervlak/afgifte -> lagere aanvoertemperatuur -> hoger rendement).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
In de basis vloerverwarming laten meelopen in de badkamer. Nadeel kan zijn dat je een relatief klein vloeroppervlak hebt, dus dat je net niet de gewenste conforttemperatuur bereikt als je kletsnat uit de douche stapt. Extra vermogen door wandverwarming is eerder omslachtig, dan is je voorzien op een kleine tijdelijke bijverwarming (infraroodpaneel in de spiegel bijvoorbeeld) handig, zolang die niet te lang moet werken.

Een electrische vloerverwarming, dan kan je evengoed je geld in brand steken. Ook in combinatie met gewone vloerverwarming lijkt me erg onzinnig, dan pompt de warmtepomp de dure electrische warmte weg uit de badkamer. Met een electrisch vuurtje van 30€ uit de bouwmarkt heb je hetzelfde verbruik (COP=1), voor het prijsverschil in aanleg kan je veel warme vloerkleden leggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.