Enkelsteens bijkeuken, toch dubbelglas?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-09 19:39
Hallo iedereen
Ik heb aan mn huis achter de niet geïsoleerde deur tussen keuken en bijkeuken (tips?)
Een bijkeuken met enkel steens muren.
Nu vroeg ik me af heeft het zin in dit gedeelte waar het kozijn met de achterdeur in zit en een raam naast de deur dit enkelglas te vervangen voor dubbel glas of hr++ glas?
Ook de ongeïsoleerde garage grenst aan de bijkeuken voorzien van eveneens een ongeïsoleerde deur.
Zie het als een bijkeuken dwars achter de woning, voorzien van witgoed apparaten, met daarin een binnendeur naar de keuken, de garage en naar buiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees85 op 06-10-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Je kunt er zelfs een plexiglas plaat voor zetten, zeer kleine investering, minder moeite en scheelt al een hoop.

Wat is je uiteindelijk doel? heb je last van bevriezing, of wil je wat minder warmte uit je woning laten weglekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoals ik het lees is het nu eerder raadzaam om de deur tussen de woning en 'bijkeuken' te vervangen door een degelijke (buiten)-deur mét goed HR++ glas en isolatie.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Een geïsoleerde deur zou ik zeker graag willen.
Echter een geïsoleerde opdek deur in een stalen kozijn zie ik nergens (tips?)
Maar verder heeft het nut het enkel glas te vervangen voor dubbel glas om buiten inbreek werend om, ook de bijkeuken iets warmer te krijgen zonder verwarming?

[ Voor 17% gewijzigd door Kees85 op 06-10-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19
Dubbelglas geeft geen warmte, dus je zal toch nog steeds moeten verwarmen.

Maar even serieus:
Of het zin heeft hangt vooral af van de verhouding tussen de oppervlakken van de verschillende bouwdelen.
Bij een ruimte met 20 m2 buitenmuur heeft 5 m2 enkelglas vervangen veel meer rendement dan 1 m2 vervangen.
En daar moet je eigenlijk ook nog het warmteverlies via het dak bij in rekening nemen.
Als je het nauwkeuriger wil weten zou je een warmteverlies berekening moeten maken voor beide situaties.

Maar kort door de bocht is in een onverwarmde ruimte dubbelglas doen m.i. nutteloos.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Dubbelglas houd warmte binnen of buiten natuurlijk, dit komt binnen via de zon of via de radiator natuurlijk.
Dit wil ik langer vasthouden.
Geeft dubbelglas dan een meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:42
Altijd wel iets, maar vraaag jezelf af of je de bijkeuken bij je warme schilt wilt of niet.

Ps, opdekdeuren zijn ramp, metalen kozijn werken als heatsink, die transporteren de warmte goed van de keuken naar de bijkeuken. ALS je isolatie wilt tussen keuken en bijkeuken is deze muur, kozijn en deur een optie.

Als je zegt ik wil de bijkeuken ook mee verwarmen (je huis is er wel op ingericht, gezien de verwarming), zou ik zeggen plaats een voorzet muurtje met isolatie en dubbelglas.

Je kan ook zeggen ik zie de bijkeuken als warmte overgang hok, ik verwarm het niet maar het krijgt via de kozijn genoeg warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:37

Dennis1812

Amateur prutser

Klinkt als een ruimte om vooral niet te verwarmen.
Mijn wasmachine klaagt niet over de kou in elk geval.

Goede tochtstrip op de opdekdeur en klaar. Scheelt veel stookkosten en een nieuw raam.

Mocht je raam kapot zijn zou ik wel voor minimaal dubbelglas gaan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1