Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 22:30
Goedeavond Leute! ;w

Vraagje, ik draai een Plex servertje met (uiteraard volstrekt legale :P) content voornamelijk voor mezelf, maar ook om een aantal familie en vrienden van content te voorzien.

Ik heb de content het liefst in zo hoog mogelijke kwaliteit op m'n server staan, want disk is cheap en lokaal werkt dat vlekkeloos en moeiteloos. Ik krijg echter af en toe te horen dat sommige (remote) clients er niet lekker mee overweg kunnen, heel soms is het bandbreedte, maar meestal gewoon bestandformaten waarmee ze niet overweg kunnen. Met name de prut die KPN tegenwoordig uitlevert als settopbox, heeft er moeite mee.

Ik had transcoding uitgezet, want bij een enkele transcoding stream schiet m'n CPU naar 80-90% en dit servertje doet nog wat ander werk, een handje vol Docker containers voor home automation, etc., dus daar had ik niet zoveel behoefte aan.

Nu ben ik op zoek naar een redelijk geprijsde GPU om die transcoding workload op zich te nemen. Het liefst zou ik 2-3 streams tegelijk kunnen transcoden, maar dat komt niet heel nauw, 1 of 2 zou ook al winst zijn.

Een hobby mag rustig geld kosten, maar ik wil ook niet onnodige overkill kopen. Ik ben totaal niet thuis in de videokaarten (deze nerd heeft nog nooit een minuut gegamed, behalve wat Flight Simulator, maar dat mag je volgens die-hards dan weer geen game noemen).

Iemand advies voor een GPU met goede prijs/kwaliteitverhouding voor wat ik wil doen? Mocht je zelf nog een geschikte GPU hebben waar je van af wilt, in het kader van V&A, mag dat natuurlijk ook (als iemand anders even bevestigt dat het een goede keuze is ;-)).

Voor het geval het relevant is:

Moederbord: Gigabyte B150-HD3P-CF
Processor: Intel(R) Core(TM) i3-6300 CPU @ 3.80GHz

Take a step back, to leap further!

Beste antwoord (via ErikBooij op 21-10-2024 12:59)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Ik denk dat je best de CPU vervangt door één van de 7de generatie (Kaby Lake), bv een uitvoering: Intel Core i3-7100 Boxed, die kan nog op je moederbord en ondersteunt wel HEVC 10 bit.

Als je toch gewoon een videokaart wilt steken, zou je minimaal een Nvidia GTX 1630 (ondersteunt geen AV1), een Nvidia RTX 3050 of een Intel Arc A310 of A380 moeten hebben. Ik zou de Intels aanraden, heel complete codec ondersteuning, nieuw heel goedkoop en ook echt betere ondersteuning van codecs dan gewoon je CPU upgraden (op dat moederbord). Alleen opletten met idle verbruik, dat was oorspronkelijk niet zo goed en ik ben niet voldoende mee om te weten wat er aan te doen is.

Let ook wel dat je voor hardware transcoding een Plex Pass nodig hebt.

Edit: Ik zie nu dat de GTX 1630 geen hardware encoding doet. Dus moet je van die generatie minimaal een GTX 1650 hebben. Ik kan nog onderzoeken welke professionele Nvidia dan wel een budget optie zijn maar zou alsnog de CPU upgrade of Intel Arc GPU aanraden.

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 07-10-2024 11:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:39

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Ik denk dat je best de CPU vervangt door één van de 7de generatie (Kaby Lake), bv een uitvoering: Intel Core i3-7100 Boxed, die kan nog op je moederbord en ondersteunt wel HEVC 10 bit.

Als je toch gewoon een videokaart wilt steken, zou je minimaal een Nvidia GTX 1630 (ondersteunt geen AV1), een Nvidia RTX 3050 of een Intel Arc A310 of A380 moeten hebben. Ik zou de Intels aanraden, heel complete codec ondersteuning, nieuw heel goedkoop en ook echt betere ondersteuning van codecs dan gewoon je CPU upgraden (op dat moederbord). Alleen opletten met idle verbruik, dat was oorspronkelijk niet zo goed en ik ben niet voldoende mee om te weten wat er aan te doen is.

Let ook wel dat je voor hardware transcoding een Plex Pass nodig hebt.

Edit: Ik zie nu dat de GTX 1630 geen hardware encoding doet. Dus moet je van die generatie minimaal een GTX 1650 hebben. Ik kan nog onderzoeken welke professionele Nvidia dan wel een budget optie zijn maar zou alsnog de CPU upgrade of Intel Arc GPU aanraden.

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 07-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Hartelijk dank voor het advies, zeer op prijs gesteld. Ik ga me er in verdiepen en op basis daarvan een keuze maken.

Dat Plex Pass nodig was voor HW transcoding was me niet bekend, maar die heb ik gelukkig wel al, dus dat is geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bekers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 15:41
Voor een paar tientjes kun je een tweedehands Nvidia P400 of T400 halen. Zuinige low-profile kaartjes die hier bij mijn weten prima geschikt voor zijn. Zie bv YouTube: Nvidia Quadro T400 4GB #Plex 4K Transcode Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Hey Bekers, dank voor je reactie. Ik heb er inmiddels een Intel Arc A380 ingestopt. Los van een upgrade van Ubuntu 20 naar 24, was dat volledig plug-and-play, en qua prijs nog alleszins redelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dongel
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:36
Zou eerder kijken naar HW transcode via Igpu van intel cpu.
Geen idee wat je wilt transcoden maar ik kwam al heel ver met de i3-8100.
een GPU voor 2 a 3 streams lijkt mij echt overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-07 16:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Dongel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:00:
Zou eerder kijken naar HW transcode via Igpu van intel cpu.
Geen idee wat je wilt transcoden maar ik kwam al heel ver met de i3-8100.
een GPU voor 2 a 3 streams lijkt mij echt overkill.
Een i3-8100 werkt alleen niet op zijn moederbord. Hij heeft socket 1151 (v1) en de 8100 vereist de latere revisie die geen enkele onderlinge compatibiliteit hebben ;)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1