Metalen kozijn plekjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:37
Ik zit al enige maanden met een heel raar probleem van onze metalen ingemetselde deurkozijn.

Op de een of andere manier is dit kozijn na het schilderen gaan zweten alsof er pukkeltjes op komen.

Ik heb al van alles geprobeerd van schuren, zinkspray, metaalplamuur, antiroest enz.
Steeds na enkele dagen begint het kozijn weer te bloeden, ik kan even niet beter uitleggen.

Helaas kan ik het kozijn niet gemakkelijk vervangen daar het ingemetseld zit.

Wellicht hebben jullie als mede-tweakers nog een oplossing?
Ik dacht nu als laatste aan polyester plamuur …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_Bk_quSHHbQP9RVvK_iRFug80U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CzcWMisbHvRV6qEcgfMNyBg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQhU5GnLEFcNbo-AwYbC0bSx61A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lodLf1qFjOFU3pr6fdPh0zCt.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via brtkpr op 08-10-2024 17:48)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
brtkpr schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:48:
[...]Dan gaan we dat maar eens proberen, als dat niet lukt wordt het demonteren
Vooral goed ontvetten (met aceton, schone doekjes (kapotgescheurd oud katoenen overhemd of zo) gebruiken) tussen de lagen door, anders krijg je geen goede hechting.
En als eerste die roestomvormer er op, daarna primer, dan plamuur om het weer strak te trekken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dat lijkt op roest, in combinatie met vocht.
Indien het zo is, dan met een lamellenschijf op een haakse slijper het roest helemaal verwijderen.
Heel goed laten drogen en dan een roeststopper (eentje die roest omzet in een andere vorm) aanbrengen, ontvetten, goede metaalprimer er op, schuren, ontvetten, plamuren, schuren, ontvetten, lakken, schuren, ontvetten en aflakken.
Als het kozijn van binnen uit roest heb je een probleem, dan is deze doorgeroest en moet je 'm vervangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:04

DropjesLover

Dit dus ->

Yaksa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:25:
Dat lijkt op roest, in combinatie met vocht.
Indien het zo is, dan met een lamellenschijf op een haakse slijper het roest helemaal verwijderen.
Heel goed laten drogen en dan een roeststopper (eentje die roest omzet in een andere vorm) aanbrengen, ontvetten, goede metaalprimer er op, schuren, ontvetten, plamuren, schuren, ontvetten, lakken, schuren, ontvetten en aflakken.
Als het kozijn van binnen uit roest heb je een probleem, dan is deze doorgeroest en moet je 'm vervangen.
Vraag is dan wel... waar komt dat vocht vandaan?
En waarom zo specifiek daar?
Want dit soort kozijnen zitten een paar centimeter over gipsbetonblokken geklemd, dus het vocht moet dan uit de kopse kant van het gipsbeton komen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Vraag is dan wel... waar komt dat vocht vandaan?
En waarom zo specifiek daar?
Want dit soort kozijnen zitten een paar centimeter over gipsbetonblokken geklemd, dus het vocht moet dan uit de kopse kant van het gipsbeton komen.
Ja dat is inderdaad een goede vraag.
Afgelopen zomer helemaal kaal geschuurd en toen de zwarte puntjes lichtjes opgeboord en dat gevuld met 2 componenten metaal.
Daar zinkspray over, weer geschuurd en met anti-roest verf gelakt.

Als die inderdaad vanuit de buitenkant vocht door laat zal die eruit geslepen moeten worden ben ik bang aangezien se vaak met ankers zijn geborgd 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
brtkpr schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:59:
[...]Ja dat is inderdaad een goede vraag.
Afgelopen zomer helemaal kaal geschuurd en toen de zwarte puntjes lichtjes opgeboord en dat gevuld met 2 componenten metaal.
Daar zinkspray over, weer geschuurd en met anti-roest verf gelakt.
Als die inderdaad vanuit de buitenkant vocht door laat zal die eruit geslepen moeten worden ben ik bang aangezien se vaak met ankers zijn geborgd 😞
Laat me raden, behang afgestoomd, muren gepleisterd of gestucadoord en in diezelfde periode het kozijn gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Yaksa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

Laat me raden, behang afgestoomd, muren gepleisterd of gestucadoord en in diezelfde periode het kozijn gedaan?
Haha dat is correct, maar dat is alweer een behoorlijke tijd terug dat alles is aangepakt.

Is lange tijd goed geweest maar laatste vier maanden is het drama …
En ook alleen onderop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
brtkpr schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:09:
[...]Haha dat is correct, maar dat is alweer een behoorlijke tijd terug dat alles is aangepakt.
Is lange tijd goed geweest maar laatste vier maanden is het drama …
En ook alleen onderop
Roest doet er ook een tijdje over om zichtbare schade onder de verf te veroorzaken.
Ik denk dat je opnieuw kunt beginnen volgens de methode die ik aangaf.
Die putjes roest die je weggeboord heb, ging die roest echt tot door het profiel heen?
Want dan is het doorgeroest, zit de roest aan de andere kant van het kozijn en dat krijg je niet meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Zijn het echt ingemetselde kozijnen?

Dat zei de verkopend makelaar hier ook, maar was gewoon geklemd. Eenvoudige demontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Rukapul schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:20:
Zijn het echt ingemetselde kozijnen?

Dat zei de verkopend makelaar hier ook, maar was gewoon geklemd. Eenvoudige demontage.
Dat verwacht ik wel want als ik klop op de kozijn hoor je soms dat er niets achter zit en soms wel, 100% zeker weten doe ik het niet, is daar andere optie voor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
brtkpr schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Dat verwacht ik wel want als ik klop op de kozijn hoor je soms dat er niets achter zit en soms wel, 100% zeker weten doe ik het niet, is daar andere optie voor dan?
De andere optie is dan: demonteren en vervangen

Demonteren is dan niet meer dan dopjes eruit wippen en met inbus de klemmen losdraaien (na deur en evt bovenlicht verwijderd te hebben).

Vervangen kan dan met hetzelfde of bijvoorbeeld stompe houten renovatiekozijnen (aanzienlijk meer werk en kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Hier nog foto van april dit jaar met de zwarte puntjes Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNvG1BLUjYlRPx9F4oLBXCKEfS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHBbGgkccuXN8ZJr8S8TNcBr.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik dacht dat vocht was een vochtvreter geplaatst 😂

[ Voor 6% gewijzigd door brtkpr op 07-10-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Yaksa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:14:
[...]

Roest doet er ook een tijdje over om zichtbare schade onder de verf te veroorzaken.
Ik denk dat je opnieuw kunt beginnen volgens de methode die ik aangaf.
Die putjes roest die je weggeboord heb, ging die roest echt tot door het profiel heen?
Want dan is het doorgeroest, zit de roest aan de andere kant van het kozijn en dat krijg je niet meer weg.
Dan gaan we dat maar eens proberen, als dat niet lukt wordt het demonteren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
brtkpr schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:48:
[...]Dan gaan we dat maar eens proberen, als dat niet lukt wordt het demonteren
Vooral goed ontvetten (met aceton, schone doekjes (kapotgescheurd oud katoenen overhemd of zo) gebruiken) tussen de lagen door, anders krijg je geen goede hechting.
En als eerste die roestomvormer er op, daarna primer, dan plamuur om het weer strak te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Voor diegene die het interessant vinden, geschuurd (staalborstels, ontvet en 4x in de roestokvormer/primer gezet. Nu drogen en morgen met polyester plamuur vullen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUz7pavuhqBEOz54ZpHzffFDAVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jO731FhTbdMj8zTujnBB8RSm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQctRa845bO4AyxffkcW7hNCYMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6N4uvxhbZMuHcGlAAE2WS1ne.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23
Je kunt er alleen van de buitenkant bij nu, kans is vrij groot dat het weer doorroest van binnenuit. Eigenlijk moet het kozijn van de kant, en dezelfde behandeling krijgen aan de binnenkant. Maar als die van de kant gaat haal dan gewoon wat nieuws van hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
pennywiser schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:55:
Je kunt er alleen van de buitenkant bij nu, kans is vrij groot dat het weer doorroest van binnenuit. Eigenlijk moet het kozijn van de kant, en dezelfde behandeling krijgen aan de binnenkant. Maar als die van de kant gaat haal dan gewoon wat nieuws van hout.
Ja dan hakken/zagen we hem eruit. Hopelijk heeft dit resultaat zoals eerder aangegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
brtkpr schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:09:
[...]Ja dan hakken/zagen we hem eruit. Hopelijk heeft dit resultaat zoals eerder aangegeven
Ziet er qua be- en afwerking goed uit.
Maar zoals ik al eerder aangaf, het is geen garantie dat de roest stopt.
Heb je al 'ns het vochtpercentage van de muur zelf gemeten?
Wanneer dat meer dan 60% is (over langere tijd gemeten) dan kan er ergens een koudebrug zitten.
Zoals een onverwarmde hal, tocht, of een kier naar de (koude) kruipruimte. Dan kan aanwezig vocht in de lucht op/in dat stuk muur als het ware condenseren en blijft dat stuk vochtig. En dus ook roesten, want behalve zuurstof heeft roest ook vocht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Vandaag weer even verder gegaan. Plamuur erop gezet. Rottig klusje want droogt heel snel. Morgen schuren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsdebTMGLwCl-ajIQ-ROhxXT8w4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJnOzqfjmVlVYQMA0OsiHVDM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nqY9746Gm4aWpeAqb0ds8SokdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yI85ZWd3pfuUFHhG59XG4Cqz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb het vermoeden dat dit van binnen compleet rot is. Die eerdere roest is ook van onderuit gekomen. Kan haast niet anders met zo'n goed bedekte afgewerkte buitenkant.

Volgens mij is het wachten op de volgende "doorbraak"
Pagina: 1