Ikea Jetstörm / elektriciteitskabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:06
Ik zal maar beginnen met de melden dat ik geen elektricien ben.

Voor in de ruimte welke mijn vrouw als haar kantoor wenst te gebruiken, hebben wij een Ikea Jetstörm gekocht. Bij het installeren kwam ik echter vrij vroeg op een probleem uit. De aanwezige kabel komende uit het plafond omhelst de elektriciteitskabels, zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvm76SL-ldQ9mIh-E9Obpje6Gvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QOIgWpCpzr1JJI3O2UlhsPL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuVNzVZuprDMFvfdlBB_TFHIA5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHzQEAsE4BOQ9JLVrPGplNFc.jpg?f=fotoalbum_large Deze past echter niet door de voorziene opening in het paneel van de Ikea verlichting.
Nu zie ik 2 mogelijke oplossingen:
  • Grijze kabel/omhulsel verwijderen
  • Extra opening boren in het paneel van de verlichting
Het betreft een huurwoning.
Zijn er redenen waarom ik de grijze kabel best niet verwijder?

Alvast bedankt voor advies!

[ Voor 3% gewijzigd door PickMeh op 06-10-2024 21:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:04
Je kunt de grijze mantel probleemloos verwijderen. Wel opletten dat je de binnenste draden niet beschadigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-05 22:22
Ik zou de kabel afknippen tot ca 10cm onder het plafond. Dan met een mantelstripper (https://www.elektramat.nl...r-nr-12-o8-13mm-30120-vea) de mantel (het grijze omhulsel) strippen. Dan heb je de 3 aders. De blauwe en bruine in je lamp en de aarde (groen geel) kun je verder afknippen en een wago 1 klemmetje om doen.

Zorg wel, dat de stroom uitstaat bij deze handelingen. Dat kan door de lichtschakelaar uitzetten, maar beter doe je gewoon de zekering ;).

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zekers beter de zekering. Ook met de schakelaar uit kun je nog een tik krijgen van de capacitieve spanning, de tik zelf valt mee maar als je op een trapje staat kun je lelijk terecht komen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-05 22:22
Ik wist niet van capacitieve spanning, tot ik in een recent gekocht huis 66v meet met mijn multimeter ipv van 0 of 230v.
Een collega wees mij toen op het fenomeen capacitieve spanning.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
ment0 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:14:
Ik zou de kabel afknippen tot ca 10cm onder het plafond.
Er is een zee van ruimte in dat armatuur, ik zou zeer zeker meer lengte overlaten. Voor veel andere armaturen is 10cm te kort, Laat 25cm over. Kun je in de toekomst nog veel profijt van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-04 14:05
Waarom duw je niet gewoon het deel met grijze mantel terug in het plafond?
@Groningerkoek ik had eigenlijk de indruk dat er geen buis zou liggen. Anders zou er wel installatiedraad zijn i.p.v. kabel met mantel?

[ Voor 48% gewijzigd door NaliXL op 07-10-2024 16:45 . Reden: Reactie op Groningerkoek ]

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
NaliXL schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:21:
Waarom duw je niet gewoon het deel met grijze mantel terug in het plafond?
Omdat dat zo goed als altijd heel erg lastig is als de kabel met een buis uit het plafond komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
ment0 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:14:
...Zorg wel, dat de stroom uitstaat bij deze handelingen. Dat kan NIET door de lichtschakelaar uitzetten, maar beter doe je gewoon de zekering ;).
Er is geen enkele garantie dat je niet in de nulleider schakelt, er is geen enkele garantie dat er een nulleider is (ik heb 3x230V in mijn straat, dus geen nulleider), er is geen enkele garantie dat de nulleider op je lokale aardingspotentiaal staat.
Altijd de zekering uit, en er toch nog van uit gaat dat er spanning op zit; dan kom je niet in de problemen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1