100mbit op 50meter cu outdoor kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.286 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Mijn vraag
Ik haal maar 100 mbit over een S/FTP CU kabel. Ik leg mijn kabels zelf en heb nooit problemen gehad bij het behalen van de snelheid. Ik heb glasvezel van delta en het ligt niet aan de snelheid die delta levert.

Alle kabels liggen via een patch paneel naar een linksys Gigabit switch (LGS116P). Alle kabels zijn afgemonteerd op een rutenbeck wcd.

De huidige kabel die het betreft is een Q-nomic S/FTP cat6a outdoor kabel. (+/- 50m)

Alles is dus gepatched. Vervolgens brand het lampje op mijn switch oranje (100mbit) dit blijkt ook uit de speedtest.

Ik dacht aan een kabelbreuk dus heb alle 4 de paren doorgemeten door de aderparen aan 1 eind te verbinden en aan het andere eind een multimeter te gebruiken. Elke paar gaf een toon.

Ook de rutenbeck vervangen en meerder malen de kabel gepatched in verschillende poorten.

Tevens de verbindingskabels (utp) naar mijn end user vervangen door kabels die het op andere poorten wel doen. Dit ook tussen mijn switch en patchpaneel.

Ik heb verschillende topics gelezen, slechte kabels, verkeerd aangesloten, etc.

Ik volg gewoon de B norm op de lsa stroken. Dit zou dus correct moeten zijn en werkt ook in al mijn andere wcd’s.

Kan iemand mij verder helpen?

Beste antwoord (via rens-br op 12-10-2024 08:22)

• -berg
Update: kabel vervangen voor een standaard u/utp cat 6 kabel cu. (Uit de test opstelling) was wat werk😅 door een ondergrondse mantelbuis. Aangesloten en alles werkt prima. Gelijk gbit.

Dus idd waarschijnlijk toch iets met die kabel. Heb het bedrijf gemaild, want zou levenslange garantie op zitten.

Bedankt iig voor alle feedback.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 23:49
Niet om het een of ander, maar ik zou toch een kabeltester gebruiken om er zeker van te zijn dat elke kabel (separaat) na het aanbrengen van de connectoren het signaal goed doorgeeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Aan de ene kant van de kabel zit een switch en wat zit er aan de andere kant van de kabel?
En kan dat apparaat 1gbps aan?

Zijn de patchkabels tussen je WCD's en de switch en het andere apparaat ook in orde

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
100Mbps lampje is altijd het ontbreken van een functionerend aderpaar.
Dus of een slecht contact of een sluiting naar bijvoorbeeld de afscherming.

Afgeschermde kabel gebruiken is bijna altijd een slecht idee.

[ Voor 50% gewijzigd door Ben(V) op 06-10-2024 21:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47

Illusion

(the art of)

-berg schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:00:
De huidige kabel die het betreft is een Q-nomic S/FTP cat6a outdoor kabel. (+/- 50m)
Linkje?
Alles is dus gepatched. Vervolgens brand het lampje op mijn switch oranje (100mbit) dit blijkt ook uit de speedtest.

Ik dacht aan een kabelbreuk dus heb alle 4 de paren doorgemeten door de aderparen aan 1 eind te verbinden en aan het andere eind een multimeter te gebruiken. Elke paar gaf een toon.
Dan heb je dus nog niet getest op:
-kortsluiting tussen aders van hetzelfde par
-kortsluiting naar een ander paar
-kortsluiting naar afscherming

Dus: koop een kabeltester.

Ik heb verschillende topics gelezen, slechte kabels, verkeerd aangesloten, etc.
Dan weet je dus ook dat 99% van de tijd er om foto’s gevraagd wordt, en op die foto’s meestal prima te zien is wat er aan de hand is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 08:16
Heb in het verleden nog wel gezien dat het merk switch soms uit kan maken. Ik weet het, het zou niet mogen, niet te bevatten maar wel gebeurd.

Probeer eens een andere switch, laptop aan 1 kant IPV switch.. Kortom test het met verschillende apparatuur.

Maar kabelmeter is wel stap 1 eigenlijk. Meten is weten. Maak je er niet per ongeluk een cross kabel van?

[ Voor 31% gewijzigd door MrNOnamE op 06-10-2024 22:00 ]

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_JqwV4exErBB_MdxUaGIZql05o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPW2JG7TXyBM1dxtkdcVRy7P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gu85Fc1Z095cTW-9Kkeymk3Z8XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VBfd5DZmaTZov2jJBDnMk8i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Bedankt voor alle snelle reacties en het meedenken:

Welke kabel tester kan ik het best kopen om ook dit te meten:

kortsluiting tussen aders van hetzelfde par

Ik heb verschillende end users gebruikt welke op de rest van mijn netwerk het wel gewoon doen.

Setup is dus:
Modem van delta
Switch
Patchpaneel
Cu kabels
Wcd’s van rutenbeck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:52
Ik heb ook van die cheapass patch paneeltjes en in mijn ervaring moet je de punchdown-tool gebruiken alsof je aardappels probeert te stampen voor je stamppot. Dus punchdown-tool in het gat rammen en dan een paar keer rammen dat ie klikt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Wat ik nu extra heb gedaan.

De modem direct op het patch paneel aangesloten, dus de switch overgeslagen. Ook geen succes. Ik ben dus bang dat het idd in de kabel zit.

Ik begrijp niet zo goed welke kabeltester ik het best kan kopen als je met lsa stroken werkt. Ook dacht ik dat deze testen of de aders juist zijn aangesloten als je er een rj connector instopt.

Moet ik dan nu gewoon twee korte patchkabels gebruiken in mijn patchpaneel en wcd om de kabel te testen en heeft dit dan het gewenste effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 11:11

njh

Ik gebruik zelf een Fluke (Fluke Networks MT-8200-49A MicroMapper Wiremap Tester) maar er zijn genoeg goedkopere varianten die hetzelfde doen.

Inderdaad kort patchkabeltje aan beiden kanten erin en dan ene kant aansluiten op de tester, andere kant aansluiten op het remote blokje wat bij de tester komt.

Welke omgeving zit je, als het in de buurt is wil ik best even helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door njh op 07-10-2024 09:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
je kan om te beginnen misschien ook even een laptop aan de andere kant plaatsen en je patchkabels controleren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:10
Om je kabel te testen kan je voor een goedkope NS-468 gaan, dat zijn simpele kastjes die met een 9V blokje werken en om beurten een stroompje over elke ader laten gaan. Kan je mee zien of er kortsluiting is of wanneer bepaalde aders niet goed aangesloten zijn.
Nagenoeg elke shop biedt die dingen aan. Kosten een paar euro van Ali, iets meer bij Nederlandse shops.

Ik heb zelf recent een Noyafa NF-8209 van Ali gevist uit de Noyafa store, kost wat meer maar kan ook veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:36
kortsluiting tussen aders van hetzelfde par
Zet multimeter:
- Pin1 op ader 1: Pin 2 op alle losse aders achter elkaar
- Pin 1 op ground: Pin 2 op alle losse aders achter elkaar

Maar simpele kabeltester is makkelijker :)

Ik weet niet of het gbit>100mbit kan veroorzaken maar zou het met de ground te maken kunnen hebben? Ik weet wel dat het met shielded/grounded kabels altijd extra oppassen is dat je dit goed doet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
laurens0619 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Zet multimeter:
- Pin1 op ader 1: Pin 2 op alle losse aders achter elkaar
- Pin 1 op ground: Pin 2 op alle losse aders achter elkaar

Maar simpele kabeltester is makkelijker :)

Ik weet niet of het gbit>100mbit kan veroorzaken maar zou het met de ground te maken kunnen hebben? Ik weet wel dat het met shielded/grounded kabels altijd extra oppassen is dat je dit goed doet
Shield is hier niet eens aangesloten. Waar je dan wel kans op maakt is dat er 1 zo'n klein knullig draadje mee gaat in de LSA strook en dan kortsluiting veroorzaakt.

Ik zet overigens in op de Rutenbeck doos aan de andere kant. Ik heb ooit voor een klant CAT7 mogen patchen op zo'n doosje. Hele stugge kabel met hele zachte aderisolatie. Bij die Rutenbeck doosjes moet je met je kabels een bocht maken, ik heb het 2x opnieuw mogen monteren omdat de behuizing van het doosje door de isolatie sneed en zo kortsluiting maakte met de ground.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Probeer ik ook even een ander merk wcd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Eerst even goed aansluiten volgens het "B" schema helpt veel meer dan gaan meten O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:19
Meer een vraag wellicht, maar heb je kabel van voldoende koper diameter gebruikt?
Bij stroomkabel moet je ook grotere diameter pakken voor langere lengtes.
En in het patchpaneel lijkt de zwarte kabel dunner dan de groene qua strains.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ben(V) schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:50:
Eerst even goed aansluiten volgens het "B" schema helpt veel meer dan gaan meten O-)
Als je de foto's bekijkt van het patchpaneel is het gewoon volgens de B-methode aangesloten.

Niet dat het uitmaakt overigens, de laatste 15-20 jaar is alle apparatuur uitgerust met Auto-MDIX, als je 586A en 586B doorelkaar gebruikt ziet de apparatuur dat gewoon. Sterker nog, vroeger moest je tussen 2 switches een "crosslink" kabel gebruiken met 586A aan de ene kant en 586B aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Sorry, deze post was voor een ander topic bedoelt waar er verkeerd bedraad was en hoorde hier niet thuis.

Auto-MDIX en crosslinks heeft alleen iets met 100Mbps verbindingen te maken.
En al helemaal niet met 586A en 586B verschillen.

1Gbps gebruikt alle aderparen dus er is niets te "crossen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ben(V) schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:08:
Sorry, deze post was voor een ander topic bedoelt waar er verkeerd bedraad was en hoorde hier niet thuis.

Auto-MDIX en crosslinks heeft alleen iets met 100Mbps verbindingen te maken.
En al helemaal niet met 586A en 586B verschillen.

1Gbps gebruikt alle aderparen dus er is niets te "crossen".
Auto-MDIX is onderdeel van de 1000BaseT standaard (wel optioneel, maar praktisch altijd geïmplementeerd). Je hoeft daarom niet te crossen, maar als je het wel doet boeit dat niks. Crosslink komt neer op 586A aansluiten op de ene kant en 586B op de andere kant.

Bruin en blauw kan je idd niet crossen in de 1000BaseT standaard, maar die paren zijn bij 586A en 586B gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Onzin 1000BaseT kent geen auto-MDIX er valt helemaal niets te kruisen omdat alle aderparen in gebruik zijn.
Er is niet zoiets als een Rx en een TX zoals bij 100Mps en lager.

En 586A aan de ene kant en 586B aan de andere kant gaat echt helemaal nooit werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:40

tozzke

aka tozzert

Valt me op dat nog niemand het heeft gehad over de twisting van de aderparen die er veel te ver uit gehaald is.

De twisting moet er zolang mogelijk in blijven en het is beter om een half slagje méér te geven als de kleuren verkeerdom zitten dan een halve slag eruit te halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 13:46
Ben(V) schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:21:
Onzin 1000BaseT kent geen auto-MDIX er valt helemaal niets te kruisen omdat alle aderparen in gebruik zijn.
Er is niet zoiets als een Rx en een TX zoals bij 100Mps en lager.

En 586A aan de ene kant en 586B aan de andere kant gaat echt helemaal nooit werken.
Ik dacht dat bij 1000base-t auto-MDIX verplicht was in the spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 12:18
Voor meten van de UTP kabel heb je een meter nodig die RF signalen gebruikt. Dan kun je ook de lengte per aderpaar zien ed. Die simpele UTP testers werken alleen met gelijkstroom en een ledje. Dit is een veelgebruikte elcheapo meter. Zelfde model zul je bij de Chinees stuk goedkoper vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
XiMMiX schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Ik dacht dat bij 1000base-t auto-MDIX verplicht was in the spec.
Auto-MDIX vindt plaats nog voor de autonegotiate fase. De hardware kan het gewoon, in de praktijk werkt het ook gewoon met gigabit.
Bij sommige implementaties kom je zelfs weg met de draden binnen een paar omdraaien, maar dat is geen onderdeel van de spec dus zou ik nooit op gokken.

HP heeft het destijds op laten nemen in de 1000BaseT standaard, wel als optioneel naar mijn weten, maar praktijk is dat nagenoeg elk gigabit apparaat het ondersteunt.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 07-10-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
1000BASE-T werkt met vier data lanes waarbij elke lane een aderpaar gebruikt.
Elke lane neemt een deel van het data verkeer voor zijn rekening en is niet richting gevoelig.

10BASE-T en 100BASE-T werken met twee aderparen een paar voor zenden en een paar voor ontvangen (TX en RX), vandaar het bestaan van cross cables of het implementeren van Auto MDI/MDI-X.
Dat is ook de reden dat 10BASE-T en 100BASE-T je full duplex en half duplex verbindingen kent en 1000BASE-T kent dat niet want dat is inherent bidirectional.

Het moge duidelijk zijn dat zoiets bij 1000BASE-T niet bestaat, want er is geen RX en TX, maar enkel biderectinale data lanes.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 08-10-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Ik heb inmiddels met een goedkope meter de kabel getest door in het patchpaneel een korte utp kabel te stoppen en in de wcd ook een korte. Hij loopt netjes van 1 tot 8 gelijk. Maar gezien de post van zx9-Mario zegt dit blijkbaar niet zoveel en moet ik een rf tester gebruiken.

Vwb de twist snap ik het verhaal, maar ik dacht nooit dat dit gelijk het verschil zal maken tussen schakelen naar 100mbit.

Ik heb dus nu geen flauw idee wat ik nog zelf zou kunnen doen.

Ik zou wel mogen concluderen dat de kabel geen breuk heeft en dat de aderparen juist zijn aangesloten toch? Aangezien de test dit uitwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabel ook niet geknikt ergens? waardoor de twisted pair niet goed meer werkt? en er fallback is op 10/100?

en is het 10/100 Full Duplex? of schakelt het zelfs naar Half Duplex?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Die kennis heb ik niet en ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik daar achter kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@-berg Lopen de lampjes 1 t/m 8 op beide kanten van de tester in de juiste volgorde? Je zult niet de eerste zijn die meldt dat 1 t/m 8 gewoon goed is, om aan de andere kant een 1 2 4 3 5 6 7 8 te hebben bijvoorbeeld.

Bij die goedkope testers kan je met een getraind oog kortsluiting of slecht contact overigens ook nog wel herkennen aan lampjes die minder fel of tegelijk branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Ze liepen idd netjes van 1 tot 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 21:49
Wellicht een tip voor 'algemeen gebruik' en niet specifiek op TS gericht. Je leest hier vaker dat er na installatie van kabels allerlei vage problemen optreden. Wat ik mis als tip & trick is dat het verstandig is om de te installeren kabel vóór installatie even door te meten. Dan sluit je in ieder geval al één mogelijk oorzaak uit.
Is natuurlijk geen garantie op mogelijke schade veroorzaakt tijdens installatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Masimo op 07-10-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Ik heb inmiddels de wcd rutenbeck even vervangen door een plug en wederom getest met de kabeltester. Weer netjes van 1 tot 8 maar nog steeds 100 mbit.

Ik had toevallig de tester nog aan de plug hangen doen de kabel weer op de switch was aangesloten. Hij geeft dit: zegt dit nog wat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jKdeJB1yU83ryBjz7E2PtVT93g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlEnC6fCQgRNim7RropmthDL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Lampje 1 en 2 knipperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Deze testers zijn niet bruikbaar als ze zijn aangesloten op een daadwerkelijke netwerkpoort. Hij zal dan altijd sluiting meten tussen paren omdat er transformatoren in de apparatuur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Ok, Dan zegt dat idd niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:48
Weet niet of je nog lengte over hebt? Anders misschien proberen er gewoon een stekkertje op te knijpen en direct te verbinden.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Misschien een hele domme inkopper, maar wat sluit je aan op de andere kant van de kabel? Kan dat apparaat wel Gbit?

Zo heb ik ooit bij een klant netwerk gelegd en nieuwe HP computers geleverd... kreeg ook maar geen gigabit voorelkaar. Totdat ik erachter kwam dat HP had bespaard op de netwerkadapters bij die computers... 10/100, kan je testen wat je wilt, dat gaat nooit gigabit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Een wifi acces punt. Hier heb ik er drie van en bij overige twee geen problemen. Ik heb ze dus ook even gewisseld om te kijken of het daar aan lag. Verder heb ik een switch geschikt voor gebit geprobeerd. Het erge is dat ik eerst een kabel had liggen met soepele kern. Daar had ik wel gbit over. Maar deze kon ik niet aansluiten in de wcd. Dus heb hem vervangen voor wat ik dacht een goede kabel. Blijkbaar een verkeerde keuze. Maar deze kabel was wel twee keer zo duur en van volledig koper. Dus ik snap er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:40

tozzke

aka tozzert

-berg schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:09:
[...]

Vwb de twist snap ik het verhaal, maar ik dacht nooit dat dit gelijk het verschil zal maken tussen schakelen naar 100mbit.

Ik heb dus nu geen flauw idee wat ik nog zelf zou kunnen doen.

[...]
Die twist zit niet voor niets in de aderparen... Dat is vrij makkelijk te herstellen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
heb je al getest of je kabel wel van koper is en niet aluminium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -berg
Status update:
twist netjes aangelegd
Aarde aangesloten op patch paneel en shield als het goed is goed verwerkt conform beschrijving.

Wederom 100mbit.

Nu een cat6 cu kabel besteld en conform tip eerst een test opstelling gemaakt over 100m.

Direct gbit. Dus het ligt niet aan de overige componenten.

Blijven twee opties over, ik doe toch iets verkeerd met de aarde en het shield of toch ergens iets mis met de kabel ondanks de test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2-4x3dG4KSfaaIHccSae31_rec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhJX8KR6TDp1vQru3yc96xDz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6wKQC34IpAEh_KiCEAplQwtFoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1DXhKF4imjrjwW1Ca46Hpul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTu6aVH7XaXZPlC6_vckiSiGACA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLXviPcvbtFzUKHhUcWM4UUu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:36
Die nieuwe kabel in testopstelling, dat is dus een kabel van een hele andere rol?

Het valt mij nu wel op dat je folie/aarde dus wel aangesloten zit. Heb je dat al geprobeerd te isoleren/weg te snijden zodat die niet aangesloten zit?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 18:44

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ben(V) schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:36:
1000BASE-T werkt met vier data lanes waarbij elke lane een aderpaar gebruikt.
Elke lane neemt een deel van het data verkeer voor zijn rekening en is niet richting gevoelig.

10BASE-T en 100BASE-T werken met twee aderparen een paar voor zenden en een paar voor ontvangen (TX en RX), vandaar het bestaan van cross cables of het implementeren van Auto MDI/MDI-X.
Dat is ook de reden dat 10BASE-T en 100BASE-T je full duplex en half duplex verbindingen kent en 1000BASE-T kent dat niet want dat is inherent bidirectional.

Het moge duidelijk zijn dat zoiets bij 1000BASE-T niet bestaat, want er is geen RX en TX, maar enkel biderectinale data lanes.
sorry hoor maar mijn OCD stuitert 8)7

https://www.cisco.com/c/e...560x_cg_chapter_01111.pdf

en

Wikipedia: Medium-dependent interface

en

Wikipedia: Gigabit Ethernet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -berg
Is idd een nieuwe rol/andere kabel zonder shield.

Ik had de kabel juist in eerste instantie zonder aarde en isolatie aangesloten. Dit was mijn laatste poging om het juist met isolatie en aarde aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Misschien moet je die links eens lezen.

Daar staat dat in 1000BASE-T Auto MDI/MDI-X in de standaard zit ingebakken doordat de data lanes bidirectional zijn en er dus niet extra toegevoegd hoeft te worden zoals in 100BASE-T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20

franssie

Save the albatross

Enige verschil dat ik zie is dat de twists nu toch wel korter zijn, maar of dat nu het verschil maakt?

Ik gok toch op een draadsbreukcheurtje ergens in de eerste buitenkabel, waardoor de 9V tester wel signaal doorgeeft maar de hf radio signalen niet doorkomen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• -berg
Update: kabel vervangen voor een standaard u/utp cat 6 kabel cu. (Uit de test opstelling) was wat werk😅 door een ondergrondse mantelbuis. Aangesloten en alles werkt prima. Gelijk gbit.

Dus idd waarschijnlijk toch iets met die kabel. Heb het bedrijf gemaild, want zou levenslange garantie op zitten.

Bedankt iig voor alle feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 18:44

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ben(V) schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:28:
[...]

Misschien moet je die links eens lezen.

Daar staat dat in 1000BASE-T Auto MDI/MDI-X in de standaard zit ingebakken doordat de data lanes bidirectional zijn en er dus niet extra toegevoegd hoeft te worden zoals in 100BASE-T.
Precies dan moet je niet beweren dat het niet bestaat, als het er al inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Nee het is geen auto mdi/mdi-x, dat is gewoon een software toevoeging aan switches om een RX en TX automatisch te verwisselen bij het opstarten.
1000Base-T werkt gewoon anders en is bidirectioneel, dat is echt heel wat anders wat wikepedia er ook over zegt.
Die lanes kunnen continue data beide kanten opsturen als daar behoefte aan is en niet RX en TX eenmalig omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Euh, zat dat shield van die kabel wel ergens aan vast?
Gaat dat anders niet capacitief floaten en liggen etteren met je verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Zo te zien is @-berg geholpen met zijn probleem en aangezien het verder (wederom) gaat over iets wat niks met het probleem van de TS te maken heeft sluit ik dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.