Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-09 09:16
Beste tweakers',

Ik vraag me af of een hybride warmtepomp in mijn geval een goede optie is. Ik denk aan een Quatt gezien de lage kosten.

Korte bondige informatie:

Thermostaat: Honeywell niet-modulerend (ga ik vervangen voor een T6 modulerende met opentherm)
CV-ketel: Atag i28ECZ
Belangrijkste radiatoren 1 grote radiator 30jr oud T2? + 1 convectorput woonkamer, 1 radiator keuken 30jr oud T2?, 1 radiator bijkeuken 30jr oud T3?, 1x T3 radiator hal. (nieuw)
Aanvoertemperatuur: 65 graden Celsius (in de praktijk op herst/lentedagen is 50 graden voldoende)
Retourtemperatuur is bij een aanvoer van 50 graden Celsius meestal 44-46 graden Celsius
Isolatie: Beglazing HR++ en verder alleen verouderde dakisolatie
Ik verwarm: woonkamer, keuken, badkamer, bijkeuken, en beperkt de hal
Gasverbruik 2023: 1150m3
Prognose gas 2024: 1230m3
Mindergas.nl graaddagen: Laatste 365 dagen: 0,499 m3/graaddag

ik weet niet of de oude radiatoren echt T22 zijn, het is een radiator met een dubbel vlak met daartussen W / U-vormige stukjes gebogen metaal

Uitgebreidere informatie:
Ik heb een jaren '50 huis met HR++ glas en verouderde dakisolatie, geen spouwmuurisolatie (2 bedrijven die het niet willen doen vanwege puin in de muur en mogelijke vochtproblemen die dan ontstaan) en ook geen vloerisolatie.

Ik stook 's als ik thuis ben meestal tot 18 graden Celsius. Incidenteel weleens 19 of 20 maar nooit warmer. Dat lukt trouwens wel met een aanvoer van 65 graden Celsius.
Mijn aanvoertemperatuur staat op 65 graden Celsius en ik heb het vermogen begrensd op 9,5kW (van de 28kW). Op een frisse herfstdag blijft het huis prima op temperatuur met een aanvoertemperatuur van 50 graden.

Ik wil verduurzamen en minder gas verbruiken. Op dit moment heb ik 4800Wp aan zonnepanelen en een ouderwetse Ferrarismeter (terugdraaimeter) en saldeer in 2025 dus nog volledig zonder boete (doordat ze bij mijn leverancier een vergoeding vragen voor de gesaldeerde stroom maar dit niet te achterhalen is).

De reden waarom ik nu niet eerst aan de alternatieve manieren van isoleren denk is omdat deze in mijn geval net zo duur of duurder zijn en de hoge subsidie op een warmtepomp in 2025 een stuk lager wordt. Dus ik gooi de volgorde liever om.

Vraag:
Is een hybride warmtepomp (Quatt monoblock) in mijn optie echt een gasbesparende en kostenbesparende maatregel?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Beste antwoord (via vanquishsdiv op 07-10-2024 13:55)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

vanquishsdiv schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Dank voor het antwoord! Maar dan neemt mijn CV op gas het over neem ik aan. Zal ik met één unit dan alsnog een gasbesparing hebben door al die dagen dat het tussen de 5 en 15 graden is buiten?
zeker :). en zeker :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26

Cr3ator

1 bar is geen bar

Neem iets wat all-electric ready is. Dus een warmtepomp met zo'n 6-7kW vermogen bij -7C. Met je huidige verbruik kan je immers ook prima van het gas af (al dan niet op een later moment). Isoleer je dak nog een beetje beter en je bent een heel eind. Plaats ook ventilatoren in de convectorput. Op lage temperatuur wordt die veel minder efficient anders.

Stel je kan 1000m3 besparen tegen 2000-2500kWh. Een snel sommetje geeft dan 1000x1.25 - 2250*0.27 = €642 besparing per jaar. Volledig van gas af scheelt nog zo'n 500 euro: 100 euro verbruik, 100 euro CV-onderhoud en 300 euro vastrecht.

Check even welke thermostaat goed samenwerkt met de door jou gekozen warmtepomp.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Dankjewel voor het antwoord. Ik heb al een Honeywell T6 besteld. Die installeer ik zelf en deze kan communiceren met de warmtepomp die ik op het oog heb. Die is all-electric ready maar dit verwacht ik niet in de komende 8 jaar te gaan doen. Ik kook ook nog op gas en heb niet echt de ruimte voor een groot buffervat zonder een verbouwing.

Ik denk dus aan één unit met 4-6kW ipv twee units waardoor 8-12kW vermogen hebt. Die 2e is 700 euro duurder + de kosten aanleg nieuwe groep.

[ Voor 51% gewijzigd door vanquishsdiv op 07-10-2024 13:45 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

vanquishsdiv schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:41:
Dankjewel voor het antwoord. Ik heb al een Honeywell T6 besteld. Die installeer ik zelf en deze kan communiceren met de warmtepomp die ik op het oog heb.
Dan is je topic eigenlijk al meteen overbodig :+
Er zijn namelijk voldoende ("electric") warmtepompen met hun eigen thermostaat en regelaar, dan had je die Honeywell ook niet hoeven aanschaffen.

Een Quatt mono zal het niet in zijn eentje trekken bij winterse koude. Daar loopt het vermogen bij temperaturen onder 0 behoorlijk terug. Een duo zal dat minder snel hebben, maar dan zit je ook weer met meer geluid.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 07-10-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
@paQ hoe bedoel je dat het topic overbodig is? Mijn vraag is of mijn huis geschikt is om te verwarmen met een hybride warmtepomp. De Quatt-hybridewarmtepomp welke ik op het oog hebt zou beter werken met een opentherm thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

vanquishsdiv schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:48:
@paQ hoe bedoel je dat het topic overbodig is? Mijn vraag is of mijn huis geschikt is om te verwarmen met een hybride warmtepomp. De Quatt-hybridewarmtepomp welke ik op het oog hebt zou beter werken met een opentherm thermostaat.
hence :+

Ik bedoel daarmee dat je eigenlijk voorsorteert op die specifieke hybride warmtepomp omdat je een thermostaat hebt gekocht die daarmee samenwerkt.

Overigens kun je in wezen elke 'niet-hybride' warmtepomp van 6 - 7 kW aanschaffen en die bij wijze van proef ook hybride laten draaien icm je CV ketel. Daar hoef je niet perse een hybride warmtepomp voor te kopen (die niet / voorlopig niet in zijn eentje kan werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Een Quatt mono zal het niet in zijn eentje trekken bij winterse koude. Daar loopt het vermogen bij temperaturen onder 0 behoorlijk terug. Een duo zal dat minder snel hebben, maar dan zit je ook weer met meer geluid.
Dank voor het antwoord! Maar dan neemt mijn CV op gas het over neem ik aan. Zal ik met één unit dan alsnog een gasbesparing hebben door al die dagen dat het tussen de 5 en 15 graden is buiten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

vanquishsdiv schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

zeker :). en zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Dankjewel! Dan ga ik nog even denken of 1 of 2 units voor mij een betere oplossing is. Voorlopig blijf ik wel aangesloten op gas. Ik kook op gas en als het echt koud wordt kan de warmtevraag best hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

vanquishsdiv schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:55:
Dankjewel! Dan ga ik nog even denken of 1 of 2 units voor mij een betere oplossing is. Voorlopig blijf ik wel aangesloten op gas. Ik kook op gas en als het echt koud wordt kan de warmtevraag best hoog worden.
Zoals gezegd: dan kan in wezen met elke moderne warmtepomp, dat je CV ketel bijspringt als ie het niet trekt.
Alleen als blijkt dat ie het gewoon wel trekt, kun je veel eenvoudiger van je gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Zoals gezegd: dan kan in wezen met elke moderne warmtepomp, dat je CV ketel bijspringt als ie het niet trekt.
Alleen als blijkt dat ie het gewoon wel trekt, kun je veel eenvoudiger van je gas af.
Is de Quatt mono ook een 'moderne' warmtepomp? Dus als ik een Quatt Duo neem en mijn CV nooit meer zal bijspringen, dan verwarm ik het huis dus all-electric. (met uitzondering van sanitairwater). Bedoel je dit?

En bedoel je met de zin:
,,kun je veel eenvoudiger van je gas af.'' Dat als mijn 2 Quatts het trekken ik alleen binnen nog een pompsysteem + wateropslag nodig heb? Of pompt de Quatt het water rond?

[ Voor 15% gewijzigd door vanquishsdiv op 07-10-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

vanquishsdiv schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Is de Quatt mono ook een 'moderne' warmtepomp? Dus als ik een Quatt Duo neem en mijn CV nooit meer zal bijspringen, dan verwarm ik het huis dus all-electric. (met uitzondering van sanitairwater). Bedoel je dit?

En bedoel je met de zin:
,,kun je veel eenvoudiger van je gas af.'' Dat als mijn 2 Quatts het trekken ik alleen binnen nog een pompsysteem + wateropslag nodig heb? Of pompt de Quatt het water rond?
Nee dat is niet wat ik bedoel.

De Quatt wordt verkocht als een hybride warmtepomp, ongeacht of dat mono of duo is.
Die start pas zodra het water in het systeem ten minste 18 graden is, wat inhoudt dat je in de winter een soort van aanjager nodig hebt om het water op minimaal 18 te krijgen alvorens hij start.
Ook neemt het vermogen van de warmtepomp behoorlijk af naarmate het kouder wordt, waardoor je CV ketel eerder zal gaan bijstoken.

Een niet-hybride (moderne) warmtepomp heeft die aanjager niet nodig, die start gewoon en levert nagenoeg zeker meer vermogen bij lage temperaturen. Komt ie onverhoopt toch te kort, dan kan ook die gewoon de CV ketel laten bijspringen en zo dus als hybride warmtepomp fungeren.

Je warm water (SWW) kun je in wezen los zien van bovenstaand principe.
Je kunt SWW verwarmen met je warmtepomp (verwarming wordt dan tijdelijk onderbroken), een elektrische boiler, een doorstroomverwamer of een warmtepompboiler.

Quatt komt binnenkort met de "FE" versie waar dan een boilervat bij zit, en een binnenshuis water/water warmtepompje extra. Maar dan zal eerst moeten blijken dat je Quatt duo het in zijn eentje af zou kunnen.

Uiteindelijk komt het hier op neer: Laat je goed voorlichten op basis van jouw situatie en wensen. WC-eend verkoopt alleen WC-eend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Dankjewel! En zijn er goed geprijsde all-electric warmtepompen op de markt die niet gelijk 2x zo duur zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door vanquishsdiv op 07-10-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kijk is in het LG warmtepomp topic. Daar vind je voldoende info om voor veel minder dan de helft van de kosten van een Quatt een krachtig genoeg WP neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

vanquishsdiv schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:46:
Dankjewel! En zijn er goed geprijsde all-electric warmtepompen op de markt die niet gelijk 2x zo duur zijn?
In initiële aanschaf waarschijnlijk niet.
Maar het kan zomaar zijn dat het kantelpunt al na enkele jaren is bereikt kwa kosten, en daarna kan het hard gaan.

Als zo'n installatie 15 jaar mee gaat, dan betaal je bij hybride in die 15 jaar al 4200 euro aan vastrecht voor je gas, en bij 120 euro per jaar aan onderhoudskosten, ook nog eens 1800 euro aan je CV ketel onderhoud.
Dat is grofweg 6000 euro. Daar komt de besparing van COP 4 kWh vs gas nog bij, en alleen mits je ketel het nog zo lang trekt.
Het tikt allemaal best wel aan dan.
Is het je puur om de snelle terugverdientijd te doen, dan zit je bij Quatt niet slecht denk ik.

Dit is in alle gevallen alleen nog maar voor je verwarming. SWW staat daar los van.

Op tweakers zijn Panasonic en LG ThermaV warmtepompen best wel in trek, en Vaillant wint heel snel terrein vanwege prijs/kwaliteit en heel heel erg stil.
De totaalprijs zal grotendeels afhangen van wat er allemaal moet gebeuren kwa installatie. Zo doende kun je beter op offertejacht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:54:
[...]
""""en alleen mits je ketel het nog zo lang trekt.
Het tikt allemaal best wel aan dan.
Is het je puur om de snelle terugverdientijd te doen, dan zit je bij Quatt niet slecht denk ik"""
Mijn ATAG-CV is nu precies 3 jaar oud. Zal het dus nog wel 10 jaar moeten volhouden.

Ja het gaat me inderdaad om snelle terugverdientijd. Ik heb 2jr geleden 12 panelen laten plaatsen en de terugverdientijd valt aardig tegen (nu de stroomprijs gelukkig gezakt is). Ben een starter en er moet nog veel gebeuren in ons verouderde huis. Liever geen grote investeringen meer op duurzaamheid maar als het om een bedrag gaat welke in 3-6 jaar terug verdiend is vind ik het prima.

Op dit moment is 3000€ voor ons gevoel veel meer waard dan over 10 jaar en dat speelt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

In dat geval kun je voor Quatt kiezen, of als je handig bent advies van @Sethro opvolgen en kijken of je het gewoon zelf kunt. Er zijn zat tweakers die zelf hun warmtepomp installeren, en het laten afmaken en in bedrijfstellen door een installateur.
Scheelt heel erg veel in kosten (want uren) en evengoed subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Dankjewel. Dat zelf installeren ga ik nog even naar kijken. Ben handig met mechanische dingen maar met loodgieterswerk (leidingen buigen, op maat zagen en de juiste koppelstukken bij elkaar zoeken weer absoluut niet. Of gebruik je flexibele leidingen van en naar warmtepomp?
Ik zie er erg tegenop dit zelf te doen dus denk dat ik het lekker laat uitbesteden aan een grote partij. Gemak is ook wat waard...
Nog een vraag:
Bij één Quatt vs Quatt duo snap ik dat je bij éen Quatt meer gasverbruik zal hebben. Maar kan het zijn dat je stroomverbruik bij één Quatt ook hoger zal zijn dan bij twee stuks omdat deze vaker op zijn maximum moet draaien en daarmee het rendement lager is?

[ Voor 11% gewijzigd door vanquishsdiv op 08-10-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:13
vanquishsdiv schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:46:
Chinese merken 8kW kun je na subsidie zo goed als gratis krijgen ex installatie.

Maar dat is iets dat ik voor mijn verwarming niet zou willen…

De echte extra kosten van FE zit hem in SWW. Boilervaten zijn niet goedkoop en het is een hoeveelheid extra werk. Warmtepomp boiler kan ook, extra subsidie en simpeler installatie … maar meer geluid in huis.

Daar tegen staat dat je de gasaansluiting die >€300 per jaar kost kan laten vallen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

vanquishsdiv schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:49:

Nog een vraag:
Bij één Quatt vs Quatt duo snap ik dat je bij éen Quatt meer gasverbruik zal hebben. Maar kan het zijn dat je stroomverbruik bij één Quatt ook hoger zal zijn dan bij twee stuks omdat deze vaker op zijn maximum moet draaien en daarmee het rendement lager is?
Niet perse hoger in kosten, maar wel inefficiënter wellicht.

Je kan ook nog eens bij weheat shoppen. Die hebben volgens mij ook een all-in prijs voor hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Ik zit nu ook elders te kijken.

Een ATAG Energion M Hybrid-All 40 OF 50
of
een ATAG Energion M Hybrid Light 40 OF 50.

Ik snap het verschil tussen die twee niet. Ook niet na de site gelezen te hebben. De één heeft binnen wel een extra unit en de ander niet. Voorlopig ga ik niet van het gas af.

Mijn twee vragen zijn dan ook:
- Hebben beide systemen de mogelijkheid om wel helemaal van het gas af te gaan? Of kan dat alleen met de Hybrid-ALL en niet met de LIGHT variant. Ik weet dat volledig van het gas af met deze vermogens eigenlijk niet kan in mijn huis..

Quatt levert 3,6kW bij -7 graden Celsius en heeft daarbij een COP van 2,8 bij -7
Energion M Hybrid all 40 levert 3,5kW bij -7 en een COP van 3,1 bij -7
-Maakt dit nog iets uit?

[ Voor 9% gewijzigd door vanquishsdiv op 13-10-2024 16:32 ]

Pagina: 1