Doorgetrokken CAT6A kabel geeft geen internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-04 19:04
Ik heb onlangs twee UTP kabels doorgetrokken naar de kamer waar mijn vaste computer staat. 1xCAT 5E (rechts/donkergrijs) en 1xCAT 6A (links/wit)
De CAT 5E kabel werkt zonder problemen. Speedtest.net: 414mbps download en 308mbps upload.
De CAT 6A aansluiting werkt slecht tot niet, als-ie het al doet dan is de snelheid 100mbps download en 10mbps upload.

In eerste instantie had ik de aders zelf met een pincet door de gleuven gedrukt, bij de CAT 5E werkte dit prima, maar 6A niet. Ik kwam erachter dat daar ook een tool voor is, de punch downtool, maar dat heeft geen verschil gemaakt. Het lijkt erop dat de wandcontactdoos niet goed de aders doorsnijd om contact te maken.
Op het plaatje is te zien wat de status momenteel is, ik geloof dat dit best netjes is afgewerkt.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik dacht aan een nieuwe wandcontactdoos die wel goed door de kabeltjes snijdt, maar voordat ik dat doe wil ik wel zeker weten dat het niet nog ergens anders aan kan liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU4mevq8AIm-txtjuy2v5KVNEe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f97sFUUPfbXf4UYWYe76Rt57.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:03
Heb je de linker kabel via schema A aangesloten en die rechter via schema B?
Je zou beide via schema B moeten aansluiten.
Is je component geschikt voor cat6A? Hoe is de shielding afgewerkt?

[ Voor 22% gewijzigd door Homer-Simpson op 06-10-2024 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat Homer zegt. En als je ze opnieuw doet, probeer de aders dan minder lang te maken door de mantelbuis tot halverwege de rail te laten lopen en de aders in een rechtere lijn te laten lopen, en de draaiing er zoveel mogelijk in te laten zitten. De mantel van de blauw-witte kabel rechtsonder lijkt ook beschadigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-10 21:53
Aders langer getorst laten.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
Homer-Simpson schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:19:
Heb je de linker kabel via schema A aangesloten en die rechter via schema B?
Je zou beide via schema B moeten aansluiten.
Is je component geschikt voor cat6A? Hoe is de shielding afgewerkt?
Ik heb het volgens het schema gedaan die aan dezelfde kant staat. De witte en gekleurde aders komen getwist uit de kabel, ik heb ze zo stap voor stap aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
GlowMouse schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:22:
Wat Homer zegt. En als je ze opnieuw doet, probeer de aders dan minder lang te maken door de mantelbuis tot halverwege de rail te laten lopen en de aders in een rechtere lijn te laten lopen, en de draaiing er zoveel mogelijk in te laten zitten. De mantel van de blauw-witte kabel rechtsonder lijkt ook beschadigd.
Ik snap wat je zegt over die blauw witte kabel, alleen werkt deze kant zonder problemen. Ik zal de aders wat minder lang maken, kijken wat dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:17
mikemelchers schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Ik heb het volgens het schema gedaan die aan dezelfde kant staat. De witte en gekleurde aders komen getwist uit de kabel, ik heb ze zo stap voor stap aangesloten.
Ja, daar maak je een klein denkfoutje, waar ik wel van snap hoe dat komt hoor.
Je kunt Cat kabel op 2 schema's aansluiten, A of B.

belangrijk is die niet door elkaar te gebruiken, dus pak aan beide kanten B

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 11:03
mikemelchers schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Dan heb je de CAT6A kabel helaas verkeerd aangesloten. In Europa gebruiken we de B standaard. Dus die moet je aan beide zijdes volgen.
Tip van Flip: Google ook even hoe je de shielding van CAT6A moet afwerken.
Tip van Flip2: voor 99% van de use cases op Tweakers voldoet CAT6 de komende jaren. Koop een volgende keer CAT6 ipv CAT6A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikemelchers
Gwindorian schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:33:
[...]

Ja, daar maak je een klein denkfoutje, waar ik wel van snap hoe dat komt hoor.
Je kunt Cat kabel op 2 schema's aansluiten, A of B.

belangrijk is die niet door elkaar te gebruiken, dus pak aan beide kanten B
Oke ik snap wat je zegt! Ik dacht dat het schema gericht was voor de kabel aan de desbetreffende kant. Ik ga het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
Statusupdate: Internet werkt in ieder geval alleen slechts 80mbps download en 80mbps upload.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLA8bImOs62V3OLhr43OOL9Uzgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1IILwGjzh6bDszM0JLgTGL2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
mikemelchers schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:58:
Statusupdate: Internet werkt in ieder geval alleen slechts 80mbps download en 80mbps upload.[Afbeelding]
U torsingen in de aders en laat eens foto zien van connector aan modem.

En bij Cat6A kabel groen en oranje nog wisselen van plaats.

[ Voor 5% gewijzigd door Dyckie op 06-10-2024 16:04 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Statusupdate: Internet werkt in ieder geval alleen slechts 80mbps download en 80mbps upload.[Afbeelding]
Je hebt zo te zien de ene kant nu correct als B aangesloten, de andere kant als A.. Welke geeft maar 80mbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:04
De linker kabel is niet vlgs schema B aangesloten.
Bijv 3e en 4e van onderen zijn niet oranje maar groen.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
Oja, shoot. Niet goed opgelet. Ik ga het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
Dyckie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

U torsingen in de aders en laat eens foto zien van connector aan modem.

En bij Cat6A kabel groen en oranje nog wisselen van plaats.
Wat houdt torsing precies in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-10 16:17
Statusupdate: Internet werkt in ieder geval alleen slechts 80mbps download en 80mbps upload.
Ik vind die kabel testers ook altijd handig. Krijg je een iets beter beeld wat er aan mankeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
mikemelchers schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:21:
[...]

Wat houdt torsing precies in?
Twisting in de aders is mss beter uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 23:05
mikemelchers schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:21:
[...]Wat houdt torsing precies in?
Hij heeft het over U-torsing. Bochtjes groter dan 90 graden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:42
Aders getwist houden tot net voor ze in de klemmen gaan. Verder de draden die uitsteken afknippen/snijden. Een dogger doet dat automatisch bij het indrukken, maar als je die niet hebt snijd je ze af met een scherp hobbymesje.
Verder heb je een kabel met shield, die zou contact moeten maken met dat metalen klemmetje waar je de kabel mee vast zet.

Verder leuk dat A en B, maar voor de werking maakt dat geen drol uit. De laatste 15 jaar is alles auto-MDI/MDIX.

Hoe ziet de andere kant eruit overigens? Makkelijkste is om een kabeltester te gebruiken, dan weet je ook of al je aders goed contact maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 23:18
Heeft de nieuwe kabel een stugge/solide of flexibele kern?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
FredvZ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:55:
Goede vraag, hoe kom je daarachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
Yaksa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Hij heeft het over U-torsing. Bochtjes groter dan 90 graden.
Dan bedoel je juist grotere bochtjes, met minder strakke draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 12-10 15:48
Dat maakt op zo'n stukje geen fluit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
Voordat ik de draden door-punch. Is dit bevestigt met minder 'torsing'?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU-2pgsm-jSvVtdvh0gMKRrVtss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGcYEwca2tmPst2ROLpPRJJg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mikemelchers schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:34:
Voordat ik de draden door-punch. Is dit bevestigt met minder 'torsing'?[Afbeelding]
Niet druk om maken, maakt helemaal niets uit op een paar cm.

Welke kabel is dit, is dit wel kabel die moet/kan punchen? Die hebben een harde kern, niet gevlochten.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
FredvZ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:55:
Dit dus. En dan heb je ook nog massief koper of alu met een koperlaagje. Copper cladded of CCA heet dat. Als je die hebt, koop dan maar beter wat anders, want dit trek je zo kapt bij het kabeltrekken..

[ Voor 34% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2024 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00

Illusion

(the art of)

mikemelchers schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:34:
Voordat ik de draden door-punch. Is dit bevestigt met minder 'torsing'?[Afbeelding]
Nee.
elk aderpaartje zit in de kabel als een dna-helix om zichzelf gedraaid. De bedoeling is dat je dat zo lang mogelijk intact laat.
Maar dat is niet het grootste probleem, bij jou was de volgorde verkeerd. En dat heb je nu correct aangepast.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
pennywiser schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:34:
[...]

Niet druk om maken, maakt helemaal niets uit op een paar cm.

Welke kabel is dit, is dit wel kabel die moet/kan punchen? Die hebben een harde kern, niet gevlochten.
Geen idee, ik heb wel onderzoek gedaan, maar het stukje over kern soorten heb ik waarschijnlijk gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51t9WhlYTbL0IIlLWTrn-cqEk2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4hUshm7vSukX1mHtilmU3oQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de kabels zo getwist mogelijk erin gepuncht. Shielding om de kabel gewikkeld. Geen internet nog helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:58
Meten is weten ...

Voor de goede orde ... Zit er aan de andere kant een UTP plug? Of ook een doos? Als het een plug is, is de volgorde anders. Van 1=>8
Wit-oranje
Oranje
Wit-groen
Blauw
Wit-blauw
Groen
Wit-bruin
Bruin

Als je van achteren de plug in kijkt, met de ontgrendeling naar beneden, is pin 1 de linker pin. En voor CAT6A heb je een plug nodig waar dikker draad in past, dat is als het goed is dus een andere dan voor CAT5(E)

[ Voor 77% gewijzigd door Houtenklaas op 07-10-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Plaatje > 1000 worden

Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/aoyx73g9h2pg/3HjsyPZCRh9o8bh9dHDotm/ee64d0a8b871d31c6716a93400ae57b1/T568B-Wiring-Diagram.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 07-10-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:45
Weet je zeker dat beide kanten in spiegelbeeld moeten? Dus dat je niet met wit-blauw moet beginnen waar nu bruin zit?

[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 07-10-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:42
@mikemelchers je hebt de witte draden van blauw en oranje gewisseld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
mikemelchers schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:25:
Goede vraag, hoe kom je daarachter?
Het kan op de mantel van de kabel gedrukt staan. Je kan het ook zien als je klein stukje van een van de aders stript.

Solide/stugge kabel buigt ook iets minder makkelijk dan soepele kabel. Al is dat onderscheid met CAT 6A SFTP een stuk moeilijker vast te stellen door de kabel te buigen, aangezien dit type kabel sowieso wat moeilijker buigt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
_JGC_ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:41:
@mikemelchers je hebt de witte draden van blauw en oranje gewisseld
Goed gezien. Daarom ook alles getwist laten en per paar doggeren, dan kan dat nooit gebeuren. En Houtenklaas mompelt iets over een kabeltester ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Houtenklaas schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Goed gezien. Daarom ook alles getwist laten en per paar doggeren, dan kan dat nooit gebeuren. En Houtenklaas mompelt iets over een kabeltester ... :)
Hier kan je er vrij makkelijk bij, echter op sommige wcd's moet je ze gewoon wat verder ontvlechten om goed te kunnen werken en dat heeft ook geen nadeel op die paar cm.

@mikemelchers Als je alu CCA kabel hebt, en dat staat op de mantel, en je hebt hard getrokken bij het kabel trekken, heb je kans dat je al 1 ader paar kapot getrokken hebt. CCA kan tegen geen enkele trekspanning is alleen bedoeld om los neer te leggen of op te hangen.

https://www.reddit.com/r/...aluminum_really_that_bad/

[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2024 20:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Houtenklaas
pennywiser schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Hier kan je er vrij makkelijk bij, echter op sommige wcd's moet je ze gewoon wat verder ontvlechten om goed te kunnen werken en dat heeft ook geen nadeel op die paar cm.

@mikemelchers Als je alu CCA kabel hebt, en dat staat op de mantel, en je hebt hard getrokken bij het kabel trekken, heb je kans dat je al 1 ader paar kapot getrokken hebt. CCA kan tegen geen enkele trekspanning is alleen bedoeld om los neer te leggen of op te hangen.

https://www.reddit.com/r/...aluminum_really_that_bad/
CCA is bedoeld om het in de winkel te laten liggen en volstrekt te negeren omdat het werkelijk nergens goed voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
FredvZ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Het kan op de mantel van de kabel gedrukt staan. Je kan het ook zien als je klein stukje van een van de aders stript.

Solide/stugge kabel buigt ook iets minder makkelijk dan soepele kabel. Al is dat onderscheid met CAT 6A SFTP een stuk moeilijker vast te stellen door de kabel te buigen, aangezien dit type kabel sowieso wat moeilijker buigt.
Ik kan de individuele aders als een ijzerdraadje gladstrijken. Er staat op de kabel S/FTP, is dat dan stug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikemelchers
Houtenklaas schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Ik denk dat ik maar zo'n tester ga kopen, meten is weten.
Ik had de kabels inderdaad per paar gelegd, toch niet goed gekeken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
Jimster schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:55:
Weet je zeker dat beide kanten in spiegelbeeld moeten? Dus dat je niet met wit-blauw moet beginnen waar nu bruin zit?
Ik kreeg de suggestie dat ik de kleuren volgens het B schema moest verbinden, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
Houtenklaas schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:46:
Meten is weten ...

Voor de goede orde ... Zit er aan de andere kant een UTP plug? Of ook een doos? Als het een plug is, is de volgorde anders. Van 1=>8
Wit-oranje
Oranje
Wit-groen
Blauw
Wit-blauw
Groen
Wit-bruin
Bruin

Als je van achteren de plug in kijkt, met de ontgrendeling naar beneden, is pin 1 de linker pin. En voor CAT6A heb je een plug nodig waar dikker draad in past, dat is als het goed is dus een andere dan voor CAT5(E)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvrScYegHqjsV9nfZWGjj08hojA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnKjCTvB23tyGq2qOMrJq1T8.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het andere uiteinde, zit in de modem. Kleuren volgorde van links naar rechts: Bruin, groen, blauw oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:58
mikemelchers schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Ik kan de individuele aders als een ijzerdraadje gladstrijken. Er staat op de kabel S/FTP, is dat dan stug?
Een stugge geleider bestaat uit een enkele draad, een soepele uit een aantal dunne draden die om elkaar gevlochten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikemelchers
hcQd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

Een stugge geleider bestaat uit een enkele draad, een soepele uit een aantal dunne draden die om elkaar gevlochten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mrO1kD3eqaIxpwH-rgGjztAX9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nd83f20lbsebG7QpiQiyaOhU.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn kabel ziet eruit als deze CAT 6A kabel, of zegt dat niks over de stug of soepelheid. Zo niet dan volg ik je niet helemaal ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
[...]

Als ik Google, dan lijkt het erop dat ik stugge kernen heb. Als ik deze aders zou buigen in 90graden dan kan ik ze afbreken namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dyckie
Als ik zo alles lees kun je best iemand met kennis laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:55
mikemelchers schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]

Mijn kabel ziet eruit als deze CAT 6A kabel, of zegt dat niks over de stug of soepelheid. Zo niet dan volg ik je niet helemaal ben ik bang.
Het gaat om de metalen geleider die in zo'n gekleurde draad zit. Dus als je bijvoorbeeld een stukje plastic van de oranje ader af stript, heb je dan een enkele massieve metalen ader of een samenstelling van meerdere dunne metalen haartjes? Een metalen ader monteer je bij voorkeur in een patch-paneel, LSA strook. Een samenstelling van meerdere dunne metalen haartjes gebruik je met zelf aangeknepen connectors en trek je normaal gesproken niet door buizen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 11:27
Ik zou een netwerktester kopen. https://www.allekabels.nl.../1019347/rj12-tester.html
Let op niet alle netwerktesters werken even goed. Vooral dit soort modellen werken m.i.soms niet goed.
Als je geduld hebt kan binnen een week een kabeltester via snelle Ali binnen hebben.
Mocht je tussen Rotterdam en Zoetermeer wonen, dan kan ik wel een uurtje voor je vrijmaken om gratis te komen testen :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:52
mikemelchers schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]
Dit is het andere uiteinde, zit in de modem. Kleuren volgorde van links naar rechts: Bruin, groen, blauw oranje.
Dit geeft het al aan, dit is geen installatiekabel maar patchkabel, dus met flexibele aders. Deze zijn niet geschikt voor LSA stroken. Deze ethernetkabel heeft een aangegoten connector, en is nooit installatiekabel.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
Aansluiting geschikt voor Cat6? cat 6 heeft dikkere adres dan cat5e? Waarschijnlijk snijden de mesjes niet goed op 1 van de adres? al gemeten of alle aders aankomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 11:45

Managelorian

“This is the workflow.”

Nou, nou, nou. Je hebt nu zó veel hulp gehad van de mensen alhier, je mag nu wel even je best gaan doen.

Mensen helpen is een goed iets, maar je mag ook wel zelf wat onderzoeken. Tot nu toe lees ik alleen maar dingen van de TS die ‘ie ook zelf met een simpele Google opdracht had kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

angerfist-yentl

vake bei te bange!

[...]

[Afbeelding]

Ik zelf vind dit plaatje niet erg duidelijk.
Cat6a voorbeeld kan net zo goed een S/FTP Cat 6 kabel zijn.
Het enige verschil is de shielding S/FTP (S-STP) of U/UTP of F/UTP

U/UTP: zonder afscherming van aderparen en zonder afscherming per afzonderlijk aderpaar. F/UTP: aderparen voorzien van aluminiumfolie, maar zonder afscherming per afzonderlijk aderpaar. S/FTP: alle aderparen zijn beschermd met gevlochten metaal en iedere afzonderlijke aderpaar is afgeschermd met aluminiumfolie.

En je hebt Cat 6 en 6a 5e in alle vormen.

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 21:39
adjego schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:19:
[...]

Dit geeft het al aan, dit is geen installatiekabel maar patchkabel, dus met flexibele aders. Deze zijn niet geschikt voor LSA stroken. Deze ethernetkabel heeft een aangegoten connector, en is nooit installatiekabel.
Dit is zo goed als zeker het antwoord. Met een soepele kabel heb je veel meer kans op een slechte aansluiting in zo'n contacten. Dus ofwel een andere kabel gebruiken ofwel een andere manier van aansluiten. En inderdaad de correcte A of B standaard.
[...]

[Afbeelding]

Zie ook deze video. In het begin het verschil tussen solid en stranded, rond 3:55 dan heel kort wordt er even zo'n LSA connector er bij gehaal. Zijn uitleg daarna met de connector ben ik niet geheel eens ;)

In deze video hoe je het aansluit:

Zo'n LSA tang hoeft niet zo duur te zijn, ik heb er ééntje gehaald op Amazon voor alle aansluitingen thuis. De draad afknippen na het indrukken deed ie niet altijd goed maar daar had ik dan wel een goed kniptangetje voor.

[ Voor 44% gewijzigd door D-Three op 11-10-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

BHQ

mikemelchers schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]
Ehm. Heb je nou de plug aan de andere kant afgeknipt en probeer je die af te monteren op een WCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
[...]

Dan is dit een soepel draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
D-Three schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:49:
[...]

Dit is zo goed als zeker het antwoord. Met een soepele kabel heb je veel meer kans op een slechte aansluiting in zo'n contacten. Dus ofwel een andere kabel gebruiken ofwel een andere manier van aansluiten. En inderdaad de correcte A of B standaard.

[...]

Zie ook deze video. In het begin het verschil tussen solid en stranded, rond 3:55 dan heel kort wordt er even zo'n LSA connector er bij gehaal. Zijn uitleg daarna met de connector ben ik niet geheel eens ;)
[YouTube: The Difference Between Stranded and Solid Cat6 Ethernet Cable]

In deze video hoe je het aansluit:
[YouTube: UTP contactdoos aansluiten (uitleg)]

Zo'n LSA tang hoeft niet zo duur te zijn, ik heb er ééntje gehaald op Amazon voor alle aansluitingen thuis. De draad afknippen na het indrukken deed ie niet altijd goed maar daar had ik dan wel een goed kniptangetje voor.
Thanks, ik ga me daar nog in verdiepen. Ik heb inderdaad zo'n LSA tang, dat maakte het verbinden al veel makkelijker.
Ik ben inderdaad bang dat er een nieuwe kabel doorheen moet vanwege de soepele aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Dat type kabel is gemaakt om direct af te monteren met een stekker en laat zich moeizaam afmonteren op een LSA-strook. En zou dus kunnen verklaren waarom je geen verbinding krijgt.

Meest pragmatische oplossing voor nu:
- Stekkers aan de kabel zetten
- Direct aansluiten op je switch of een opbouwdoosje maken met een keystone met dubbel RJ45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemelchers
BHQ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Ehm. Heb je nou de plug aan de andere kant afgeknipt en probeer je die af te monteren op een WCD?
Dat is inderdaad hoe ik het heb gedaan. Achteraf gezien komt er meer bij kijken dan gedacht. Ik ben samen met een vriend gewoon aan de slag gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikemelchers
FredvZ schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Dat type kabel is gemaakt om direct af te monteren met een stekker en laat zich moeizaam afmonteren op een LSA-strook. En zou dus kunnen verklaren waarom je geen verbinding krijgt.

Meest pragmatische oplossing voor nu:
- Stekkers aan de kabel zetten
- Direct aansluiten op je switch of een opbouwdoosje maken met een keystone met dubbel RJ45
Ik heb een doosje met twee aansluitingen. De kabel in kwestie is puur vanwege de optie om twee kabels aan te sluiten. Ik had al een andere kabel doorgetrokken en die werkt zonder problemen.
Ik zit te denken om toch deze kabel toch eruit te trekken en een nieuwe, met alle handige tips, door te trekken.
Pagina: 1