Vloerverwarming - voldoende capaciteit voor warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 18:39
Binnenkort ga ik verhuizen naar een vrijstaande woning die in 2000 gebouwd is, en voorzien is van vloerverwarming i.c.m. radiatoren. De gehele begane grond is voorzien van vloerverwarming, alsmede de badkamer op de 1e verdieping. Op de 2e verdieping is alleen een radiator. Het vloeroppervlak in totaal is ca. 160m2.

Ik woon er nu nog niet, maar ben wel bezig met het plannen van veranderingen en overweeg bijvoorbeeld de aanschaf van een (all-electric) warmtepomp en het verwijderen van enkele radiatoren. Na het bestuderen van bouwtekeningen zie ik een aantal zaken die ik zelf bijzonder vind, en begin ik te twijfelen of de vloerverwarming hier wel geschikt is voor de overgang naar een warmtepomp.

Op basis van de bouwtekeningen (zie enkele foto's hieronder) zijn een aantal zaken die mij opvielen:
- Het systeem bestaat uit vier groepen. Ik vraag mij af of dat gangbaar is, ik ken vergelijkbare woningen en daar zijn er 20 groepen.
- Eén van de 4 groepen is voor de badkamer (1e verdieping) en een gedeelte op de begane grond. Deze gaat dus over twee verdiepingen.
- Er is één verdeler, op de begane grond, dus lager gelegen dan één van de zones. Ik zou verwachten dat er ten minste nog een verdeler zou moeten zijn voor de 1e verdieping, hoger gelegen dan de vloer, vanwege de mogelijkheid te kunnen ontluchten.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. MIjn referentiekader is vrij beperkt en ik heb het idee dat dit systeem een beetje raar is ingericht. Wat zijn jullie gedachten?

Hieronder wat informatie over het systeem, afkomstig van de bouwtekeningen van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju1_HjXWIPLppLI6wTh6ysgHG6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMKH7LK9ODv9HZ7Fue7pi5EP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKptYv4fsvPTXgrQzBa-AgJIjGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRYrBhNpo7LNNpc5Nedx6B0E.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Wagenus op 07-10-2024 08:35)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54

Cr3ator

1 bar is geen bar

Aanname: Ta = 35; Tr= 32; ruimte = 20C. Buisdikte = 16x2. Berekening vermogen: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Groep 1 doet 2 ruimtes, maar is 1 leiding. Eerst de badkamer: 15cm hoh x 45m = ~6m2 x 69W/m2 = 414W.
Groep 1 'randzone': 10cm hoh x 75m = ~11m2 * 80W = 880W
Groep 2 'Woonkamer' 20cm hoh x 115m = 19m2 * 59W = 1121W
Groep 3 'Keuken' 15cm hoh x 90m = ~19m2 * 69W = 1311W
Groep 4 'Hal/Wc' + 'Bijkeuken' 20cm hoh x 120m = 20m2 * 59W = 1180W

Totaal vermogen = 5006W (5kW). Dit is bij 35 graden aanvoer. Je kan nog ietsje warmer, bijvoorbeeld 38/35/20, dan zit je op 25% meer vermogen (6.25kW).

Afhankelijk vd benodigde warmte zou je er voor kunnen kiezen om 1 of 2 radiatoren te laten hangen of vervangen door laag temperatuur geschikte convectoren.

De lange groepen geven wel flink wat weerstand, maar is niet onoverkomelijk. De verdeler moet ws vervangen worden door een pomploos model en ik zou alle zones altijd open laten en genieten van een constant comfortabel verwarmde woning.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 10:54

Cr3ator

1 bar is geen bar

Aanname: Ta = 35; Tr= 32; ruimte = 20C. Buisdikte = 16x2. Berekening vermogen: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Groep 1 doet 2 ruimtes, maar is 1 leiding. Eerst de badkamer: 15cm hoh x 45m = ~6m2 x 69W/m2 = 414W.
Groep 1 'randzone': 10cm hoh x 75m = ~11m2 * 80W = 880W
Groep 2 'Woonkamer' 20cm hoh x 115m = 19m2 * 59W = 1121W
Groep 3 'Keuken' 15cm hoh x 90m = ~19m2 * 69W = 1311W
Groep 4 'Hal/Wc' + 'Bijkeuken' 20cm hoh x 120m = 20m2 * 59W = 1180W

Totaal vermogen = 5006W (5kW). Dit is bij 35 graden aanvoer. Je kan nog ietsje warmer, bijvoorbeeld 38/35/20, dan zit je op 25% meer vermogen (6.25kW).

Afhankelijk vd benodigde warmte zou je er voor kunnen kiezen om 1 of 2 radiatoren te laten hangen of vervangen door laag temperatuur geschikte convectoren.

De lange groepen geven wel flink wat weerstand, maar is niet onoverkomelijk. De verdeler moet ws vervangen worden door een pomploos model en ik zou alle zones altijd open laten en genieten van een constant comfortabel verwarmde woning.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wagenus
Erg bedankt voor je reactie @Cr3ator , dit geeft een goed beeld van wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Wagenus schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:16:
- Eén van de 4 groepen is voor de badkamer (1e verdieping) en een gedeelte op de begane grond. Deze gaat dus over twee verdiepingen.
- Er is één verdeler, op de begane grond, dus lager gelegen dan één van de zones. Ik zou verwachten dat er ten minste nog een verdeler zou moeten zijn voor de 1e verdieping, hoger gelegen dan de vloer, vanwege de mogelijkheid te kunnen ontluchten.
Ik heb hier een verdeler bijna 2 verdiepingen onder de vloer hangen. Ontluchten is nauwelijks lastiger. Bij de eerste keer vullen moet ik even per groep ontluchten omdat anders de weerstand door de lucht ervoor zorgt dat de langste groep niet altijd zelf ontlucht.

Mijn WP ramt bij het opstarten al zoveel water door het systeem, dat eventuele lucht al eruit is. Een micro bellen ontluchter voorkomt dat er (teveel) lucht in het systeem rond waart.

Opvallend is dat de technische tekening wel verschillende groepen definieert, maar samen zijn aangesloten. Mogelijk kun je ergens nog wat splitsen en daarmee 1 of 2 extra groepen direct op de verdeler aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wagenus
Ik heb ook nog een foto van de verdeler. Op het eerste gezicht lijkt het opsplitsen van groepen moeilijk omdat alles gelijk het beton in gaat. Wel de moeite waard later te onderzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXU4jloa5SB33o3RtOU8U0L0eLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sft2vZIyFTdvYPDdIrvFFfVh.jpg?f=fotoalbum_large