Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krullebol
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-10-2024
Wij wonen nog niet zo lang in dit huis en we merkten dat de centrale afzuiging maar op 1 stand werkt; met een wipschakelaar uit of aan (op een vrij harde stand). Nu zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om ook voor een lagere stand te kiezen maar ik twijfel of dat mogelijk is. Ik heb foto’s bijgevoegd van hoe de aansluiting nu zit. De witte kabel komt van de perilex. Lichtblauw zit op 0, zwart op geschakelde fase en geel/groen op aarde. De bruine draad is niet aangesloten in de perilex. De tekening op de box suggereert dat er 3 standen zijn. Weet iemand of dit zo is en hoe je dit kunt realiseren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YIMPizG-_qPyxotETRccYYiYPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2VCuCYe4uyjJeRNQxylrw7v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjBwYPDuMIXMIGEnzcWJZWX56PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FH9VFJf3w5Ric1mieDmQYtgI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Krullebol op 06-10-2024 13:31 . Reden: Foto's invoegen ]

Beste antwoord (via Krullebol op 06-10-2024 14:07)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:51

Theo

moederbord

Krullebol schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Haha, ja ik weet het, het is niet meer de nieuwste. Maar het is toch een beetje de sport om met de minste kosten iets voor elkaar te krijgen...

Wat betreft de kleuren; achter de schakelaar zit alleen een bruine en de zwarte draad.
Een goede ventilatiebox heb je al voor 100 euro op Marktplaats met draadloze afstandsbediening. Deze is ook zomaar viermaal zuiniger als je huidige ventilatiebox. Stel je huidige box verbruikt nu voor een gezond binnenklimaat 40 watt dan is het besparingspotentieel 30 watt continu (een nieuwe box gebruikt 10 ipv 40 watt). Die 30 watt continu is 270 kWh per jaar. Een nieuwe ventilatiebox heb je dan al na iets mer dan een jaar terugverdiend..
Ik gok dat je daarmee voor zo min mogelijk aan moeite, kosten en gezeik het voor elkaar kunt krijgen..

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Welke foto's? ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Misschien is het vooral nuttig om even te kijken welke ventilatie unit je hebt, en daarvan de handleiding op te zoeken?
Dat kan je waarschijnlijk ook prima zelf even googlen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krullebol
dragonhaertt schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:31:
Misschien is het vooral nuttig om even te kijken welke ventilatie unit je hebt, en daarvan de handleiding op te zoeken?
Dat kan je waarschijnlijk ook prima zelf even googlen.
Het is een Comair Solo 34 uit 1986. Ik heb daar niks van kunnen vinden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:57

paQ

Uit de foto zou ik opmaken dat zodra je je schakelaar uit zet, hij 'laag' gaat draaien.
Welke kleuren draad heb je achter je wipschakelaar?

(en 1986 :X)

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 06-10-2024 13:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Krullebol schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Het is een Comair Solo 34 uit 1986. Ik heb daar niks van kunnen vinden helaas.
Als het een koophuis is zou ik je aanraden deze te laten vervangen. Nieuwe ventilatieboxen zijn zuiniger, stiller en na 40 jaar is het ook wel een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

PolarBear schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Als het een koophuis is zou ik je aanraden deze te laten vervangen. Nieuwe ventilatieboxen zijn zuiniger, stiller en na 40 jaar is het ook wel een beetje op.
En radiografisch te bedienen :)
https://www.ventilatiesho...D=Met+afstandbediening+RF

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 06-10-2024 13:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krullebol
paQ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:37:
Uit de foto zou ik opmaken dat zodra je je schakelaar uit zet, hij 'laag' gaat draaien.
Welke kleuren draad heb je achter je wipschakelaar?

(en 1986 :X)
Haha, ja ik weet het, het is niet meer de nieuwste. Maar het is toch een beetje de sport om met de minste kosten iets voor elkaar te krijgen...

Wat betreft de kleuren; achter de schakelaar zit alleen een bruine en de zwarte draad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
@Krullebol
Sluit de PE-draad (aarde) gelijk even goed aan, want dit is gewoon knullig :D

[ Voor 4% gewijzigd door Puch-Maxi op 06-10-2024 13:45 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krullebol
Puch-Maxi schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:44:
@Krullebol
Sluit de PE-draad gelijk even goed aan, want dit is gewoon knullig :D
OMG, je hebt helemaal gelijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
Dat zit dus al sinds 1986 niet aangesloten, misschien met een reden. Als je aardlekschakelaar eruit klapt dan weet je waarom ;).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Snap ik. Maar realiseer je ook dat oude ventilatoren én veel elektriciteit gebruik én dat goede ventilatie ook voor de rest van je huis belangrijk is. Wat je nu gaat doen is een beetje symptoom bestrijding met mogelijk ook een slechter binnenhuisklimaat tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:52
@Krullebol een nieuwe unit met CO2 sensor is veel handiger en qua stroom verbruik zo 70% goedkoper
Zet er maar eens een meetplug tussen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boedie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-05 21:12
Ik raad je absoluut aan om je ventilatiebox te vervangen. Altijd een goede investering in je woning.
Zelf heb ik een WTW unit waar dus ook een belansventilatie in zit. Deze is aangesloten met een perilex stekker, waarbij het overige draad schakeldraad is om te switchen tussen drie standen.

Deze elektrische schakeling heb ik 'smart' gemaakt door er een Shelly2.5 tussen te zetten. Dit kan ik netjes bedienen via Homeassistant. Vervolgens kan je dit linken met sensoren, waardoor je het ook nog eens kan automatiseren o.b.v. luchtvochtigheid. Mooie dingen om te regelen voor als je een koophuis hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:51

Theo

moederbord

[...]

Een goede ventilatiebox heb je al voor 100 euro op Marktplaats met draadloze afstandsbediening. Deze is ook zomaar viermaal zuiniger als je huidige ventilatiebox. Stel je huidige box verbruikt nu voor een gezond binnenklimaat 40 watt dan is het besparingspotentieel 30 watt continu (een nieuwe box gebruikt 10 ipv 40 watt). Die 30 watt continu is 270 kWh per jaar. Een nieuwe ventilatiebox heb je dan al na iets mer dan een jaar terugverdiend..
Ik gok dat je daarmee voor zo min mogelijk aan moeite, kosten en gezeik het voor elkaar kunt krijgen..

7400 Wp op het dak

Pagina: 1