Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 17:57
Ik snap niet helemaal hoe mijn vloerverwarming werkt en of ik e.e.a. Nu goed doe.

Ik heb nieuwe vloerverwarming dus we gaan nu beginnen met opstoken.

Voor dag 1 is de bedoeling 25 graden alleen staan er op de thermostaat kraan geen graden maar alleen getallen.

Volgens de hele summiere handleiding zou stand 2 ongeveer 20 graden zijn dus ik dacht dan zet ik hem midden tussen 2 en 3.

Echter geeft een van de meters (en dit is dus de uitdaging want ik weet niet wat wat is) 32 graden aan… (plaatje hier onder is uit de handleiding dus daar is de temp die te zien is niet gelijk aan de werkelijkheid)

Dit is dus te hoog alleen weet ik dus niet of dit de aanvoer is of afvoer of ….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpLG7jsPn5oTYY3G6FVsHoAV96o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc7c7eNkxQuxAS68cbW1bxu6.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik dus nu gewoon de thermostaatkraan wat lager zetten en kijken welke temp hij dan behaald of snap ik het niet helemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Dracula op 06-10-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 13:27

Cr3ator

1 bar is geen bar

De warmste meter is de aanvoer, de meter die kouder aangeeft de retour. In kleine stapjes tweaken tot je de juiste aanvoertemperatuur meet is de truc. Als dat nu 32C is, moet de kraan dus ietsje verder dicht. Let op: het gaat nogal traag allemaal...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Cr3ator schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:47:
De warmste meter is de aanvoer, de meter die kouder aangeeft de retour. In kleine stapjes tweaken tot je de juiste aanvoertemperatuur meet is de truc. Als dat nu 32C is, moet de kraan dus ietsje verder dicht. Let op: het gaat nogal traag allemaal...
Ok dus dat is dus idd de aanvoer en moet de thermostaat dus wat lager draaien om op ongeveer 25 graden te komen om op te starten.

Nu vraag ik mij wel af of het uberhaupt wel nut heeft.

Er is twee cm egaline gestort, die heeft 4 dagen kunnen drogen. Hierna is de vloerverwarming erin gefreesd (de 2 cm was nodig omdat er leidingen in de vloer lagen). De week erna is er getegeld. (Dus niks opgestookt)

Volgens de tegelzetter en de vloerverwarmings tent kon dit allemaal maar ik vraag mij af of dit toch nog problemen kan gaan geven?

Vloer met de tegels ligt er nu zo een 3 maanden in.

Is het nu gewoon duimen dat het goed gaat en de tegels niet losbarsten of heeft het toch nut op te stoken volgens het protocol?

[ Voor 39% gewijzigd door Dracula op 06-10-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Niet dat ik er nu nog wat aan kan doen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Nou dit gaat niet zoals het moet. Zelfs bij stand 1 op de thermostaat is de aanvoer temp al meer dan 32 graden wat de vloer in gaat…

Update: en loopt zelfs nog verder op naar bijna 40.

Kachel staat nu uit en ga de installateur maar benaderen denk ik want dit lijkt mij niet de bedoeling.

[ Voor 38% gewijzigd door Dracula op 08-10-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Het idee van opstoken is dat je de eventuele barsten in de vloer laat komen voor je de afwerkvloer er op legt (idealiter geen barsten door goed plaatsen van de uitzetvoegen natuurlijk). Daar is het nu eigenlijk te laat voor.

Dit is een mengverdeler, die knop heeft een voeler (die verdikking aan het uiteinde van dat dunne metalen buisje) die in de onderste balk schuift; zit die er wel goed in? De kraan stel je in op een stand (ongeveer overeen komend met een temperatuur), waardoor die als de voeler die temperatuur bereikt de kraan wordt dichtgezet en er geen warm water meer bij kan.
De pomp mengt water wat terugkomt uit de vloer met warm aanvoerwater en pompt dat weer door de vloer. Soms heb je een mengventiel om de menging te regelen (als de aanvoerleiding te dun is, kan je daarmee de pomp extra water van de CV laten aanzuigen).
Normaal is de retour van een vloerverwarming ruwweg 2°C boven de ruimtetemperatuur (afhankelijk van HoH, afwerkvloer,.... uiteraard); dat je 40° haalt is een teken dat er niet gemengd wordt:
- controleer of de pomp wel draait.
- controleer of er een mengventiel zit, en dat niet dicht staat (dat kan je pomp veel sneller doen verslijten).
- controleer of de lussen wel open staan (gaat de warmte in je vloer).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
naftebakje schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:31:
Het idee van opstoken is dat je de eventuele barsten in de vloer laat komen voor je de afwerkvloer er op legt (idealiter geen barsten door goed plaatsen van de uitzetvoegen natuurlijk). Daar is het nu eigenlijk te laat voor.

Dit is een mengverdeler, die knop heeft een voeler (die verdikking aan het uiteinde van dat dunne metalen buisje) die in de onderste balk schuift; zit die er wel goed in? De kraan stel je in op een stand (ongeveer overeen komend met een temperatuur), waardoor die als de voeler die temperatuur bereikt de kraan wordt dichtgezet en er geen warm water meer bij kan.
De pomp mengt water wat terugkomt uit de vloer met warm aanvoerwater en pompt dat weer door de vloer. Soms heb je een mengventiel om de menging te regelen (als de aanvoerleiding te dun is, kan je daarmee de pomp extra water van de CV laten aanzuigen).
Normaal is de retour van een vloerverwarming ruwweg 2°C boven de ruimtetemperatuur (afhankelijk van HoH, afwerkvloer,.... uiteraard); dat je 40° haalt is een teken dat er niet gemengd wordt:
- controleer of de pomp wel draait.
- controleer of er een mengventiel zit, en dat niet dicht staat (dat kan je pomp veel sneller doen verslijten).
- controleer of de lussen wel open staan (gaat de warmte in je vloer).
Ja dat opstoken leek mij nu ook wat achterhaald. Maar ja hoe zou je dat anders doen met een renovatie van je huis? Je kan moeilijk 6 a 8 weken zonder vloer doen.

Anyway:

- De pomp draait
- Er gaat warmte de vloer in’ alle 7 de lussen worden warm
- Er zit geen mengventiel
- De voeler zit helemaal in de balk dus ik ga er vanuit dat dat klopt. Je kan hem bewegen maar heb hem er weer helemaal ingeduwd. Aan de kraan kant zou ik niet weten wat ik eraan kan veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh__NfK6vJZECgRB8tDwMBgagIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcBzBMLUHmAEeIlBj4hE78eA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Dracula op 08-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Er komt een monteur langs alleen wanneer is de vraag, het is druk.

Kan ik om toch te stoken en niet straks in de kou te zitten de ketel voor nu terug zetten naar 25 graden ofzo dan kan het nooit te heet worden lijkt mij? Of gaat dat mis met bij mengen met de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-05 20:46

Jan2023

KISS

Als jij de ketel weet te begrenzen op 25 graden moet dat goed gaan.

Met een warmtepomp stoken velen op zo,n 28 - 30 graden watertemperatuur in de vloer.
Is gelijk een mooie tryout voor je om te zien of het behaaglijk wordt in huis.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Jan2023 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:18:
Als jij de ketel weet te begrenzen op 25 graden moet dat goed gaan.

Met een warmtepomp stoken velen op zo,n 28 - 30 graden watertemperatuur in de vloer.
Is gelijk een mooie tryout voor je om te zien of het behaaglijk wordt in huis.
Oke ga ik kijken of dat lukt.

Misschien voer voor apart topic maar hoe kan de druk op de vloerverwarming verdeler 2 bar zeggen en de cv ketel maar 1.6? Het lijkt mij een circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:29
Dracula schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Oke ga ik kijken of dat lukt.

Misschien voer voor apart topic maar hoe kan de druk op de vloerverwarming verdeler 2 bar zeggen en de cv ketel maar 1.6? Het lijkt mij een circuit?
Hangt de (drukmeter van de) ketel ongeveer 4 meter hoger dan (de drukmeter op) de vloerverwarmingsverdeler? :) Bijvoorbeeld op zolder, terwijl de v.v. verdeler op de benedenverdieping hangt?

Dan is het simpelweg het drukverschil door de zwaartekracht. Grofweg 10 meter per bar voor water, ofwel ca. 0,4 - 0,5 bar voor 2 verdiepingen hoogteverschil...

[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 12-10-2024 15:23 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Gameboy schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Hangt de (drukmeter van de) ketel ongeveer 4 meter hoger dan (de drukmeter op) de vloerverwarmingsverdeler? :) Bijvoorbeeld op zolder, terwijl de v.v. verdeler op de benedenverdieping hangt?

Dan is het simpelweg het drukverschil door de zwaartekracht. Grofweg 10 meter per bar voor water, ofwel ca. 0,4 - 0,5 bar voor 2 verdiepingen hoogteverschil...
Ah ja dat is idd het geval. Maar betekent dat dan dat als de druk van de cv onder de 1.5 komt ik die wel bij moet vullen? En loopt de druk in de vloerverwarming dan niet nog verder op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:29
Dracula schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Ah ja dat is idd het geval. Maar betekent dat dan dat als de druk van de cv onder de 1.5 komt ik die wel bij mort vullen? En loopt de druk in de vloerverwarming dan niet nog verder op?
Je doet er idd verstandig aan om de minimale druk die de ketel nodig heeft aan te houden, op de drukmeter van de ketel dan.

Dat houdt dan per definitie in dat de druk bij je vloerverwarmingsverdeler hoger is, vanwege dat hoogteverschil...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Gameboy schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Je doet er idd verstandig aan om de minimale druk die de ketel nodig heeft aan te houden, op de drukmeter van de ketel dan.

Dat houdt dan per definitie in dat de druk bij je vloerverwarmingsverdeler hoger is, vanwege dat hoogteverschil...
Duidelijk, zorgen we ervoor dat de druk bij de ketel niet onder de 1.5 komt.
Pagina: 1