Laag temperatuur verwarming verlies leidingen muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 12:54
Dag allen,

Ik zie een verlies van 5 graden tussen afvoer van mijn buffervat en de aanvoer van mijn convectoren op de benedenverdieping. De leidingen lopen door de muur.

In een traditioneel CV systeem waarbij je 50+ graden door de leidingen hebt zou ik me hier niet druk om maken. De leidingen lopen binnen de geïsoleerde schil. De muren worden wat warmer en geven dan wat warmte af.

Maar ik zit op een warmtepomp en ik optimaliseer deze met de stooklijn. Als er 28 graden bij mijn convectoren / vloerverwarming aankomt, dan geven deze nog goed warmte af. Mede door de ventilatoren.

Een verlies van 5 graden is veel voor een WP. Ik moet stooklijn 33 graden laten produceren om 28 graden bij de convectoren te krijgen. Tegelijkertijd rendeert die 5 graden erbij in mijn muren niet. Een convector is gebouwd om warmte af te geven. Een muur niet.

Vinden jullie dit veel/weinig verlies in het transport?

Wat zou hier aan te doen zijn? Is het mogelijk leidingen in muren echt goed te isoleren?

P.s. de temperatuursensoren zijn allemaal hetzelfde. Een D1 mini espohome met een DS18B20 sensor.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
maartenvdv737 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:10: Een convector is gebouwd om warmte af te geven. Een muur niet.
Als de muur geen warmte afgeeft, dan zal hij na verloop van tijd de Ta aannemen.

Dus gewoon laten draaien ;-)

De muur gaat overigens wel degelijk de opgenomen warmte afgeven… en je geeft zelf aan dat het binnen de thermische schil is, dus niks aan de hand

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 16:23

Cr3ator

1 bar is geen bar

Sterker nog, als dit op een plek gebeurd binnen de schil waar je er wat aan hebt, is dit juist gunstig. Meer afgifte-oppervlak waardoor je met een lagere temperatuur kan werken voor het zelfde vermogen. Je hebt gewoon een 'gratis' radiator extra.

Maar weet je zeker dat je correct meet? Zelfde fysieke sensor (De ene DS18B20 is de andere niet zonder ijken) en dezelfde buis voordat hij de muur in gaat en er weer uit komt? 5C is heel veel vermogen bij een beetje normale pompsnelheid.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09
Haal een derde sensor en plaatst die parallel aan eerst sensor 1 en dan sensor 2.

Het verschil is erg groot namelijk. Groter dan deltaT van mijn vloerverwarming. Gelijk aan detaT bij de ketel. Zelfde sensoren.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 06-10-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
maartenvdv737 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:10:
Ik zie een verlies van 5 graden tussen afvoer van mijn buffervat en de aanvoer van mijn convectoren op de benedenverdieping. De leidingen lopen door de muur.

[....]

P.s. de temperatuursensoren zijn allemaal hetzelfde. Een D1 mini espohome met een DS18B20 sensor.
5°C verlies is echt heel veel. Mijn vloerverwarming haalt nog niet eens zo'n delta en die is erop gemaakt en heeft veel meer lengte buis.

Wissel maar eens wat sensoren om of ijk ze een keer, want dit klinkt als een meetfout.

En ik ben het met bovenstaande reacties niet eens. Die muur doet er ontzettend lang over om op temperatuur te komen en je radiatoren doen het veel slechter. Dus je hele systeem is daarmee veel trager en minder efficiënt. Je kunt prima die buizen isoleren. In mijn technische ruimte heb ik ook alles geïsoleerd. Het klopt dat de warmte binnen de schil zit, maar je wilt het ook op de juiste plek hebben. In mijn geval wil ik niet een technische ruimte van 30°C hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Leidingen in muren zijn prima te isoleren, maar om dit nog achteraf te doen kan wel een hels karwei worden. Want je leidingen worden afhankelijk van hoeveel isolatie je wilt enkele millimeters tot enkele centimeters dikker je moet ze dus overal uitkappen/naar voren halen om erbij te kunnen en die ruimte te krijgen. Afhankelijk van de route kun je dan beter bekijken of je niet een nieuwe toevoerleiding in zicht kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Alle buizen in het zicht zijn goed geïsoleerd. Maar die in de muren niet. Omdat ik naregulatie doe koelt de muur ook weer af. Wat niet helpt met het vasthouden van een temperatuur en dus transportverlies. Ik zal een extra sensor maken en controle metingen maken. En wellicht op meer plekken meten om te zien waar verlies het grootste is.

Mijn convectoren geven zelf ook al 5 tot 6 graden af tussen aanvoer en retour. Dat is ook de bedoeling. In de aanvoer tussen de WP en de convectoren zou ik idealiter 1-2 graden transportverlies zien max.

[ Voor 23% gewijzigd door maartenvdv737 op 09-10-2024 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
TheGhostInc schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:30:
En ik ben het met bovenstaande reacties niet eens. Die muur doet er ontzettend lang over om op temperatuur te komen en je radiatoren doen het veel slechter. Dus je hele systeem is daarmee veel trager en minder efficiënt. Je kunt prima die buizen isoleren. In mijn technische ruimte heb ik ook alles geïsoleerd. Het klopt dat de warmte binnen de schil zit, maar je wilt het ook op de juiste plek hebben. In mijn geval wil ik niet een technische ruimte van 30°C hebben.
Het is situationeel, in een matig geisoleerde woning is reactiesnelheid wellicht relevant, in een goed geisoleerde woning nauwelijks.

Als de technische ruimte 30 graden wordt is het nut natuurlijk duidelijk. Het kan echter ook zijn dat deze warmte de vorstbescherming verzorgt bijvoorbeeld.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
maartenvdv737 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:30:
In de aanvoer tussen de WP en de convectoren zou ik idealiter 1-2 graden transportverlies zien max.
Zelf dat lijkt me extreem, mijn hele vloerverwarming draait op dit moment op een 2 graden delta.

Als die muren zo goed zijn in het afgeven van warmte zou ik er nog wat leidingen in leggen en heb je heel die convector niet nodig :+

5/6 graden op de convector klinkt ook al ruim, wat is de flow in je systeem (of specifiek in dit deel)?

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 09-10-2024 12:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Enig idee wat de flow is die je hebt? Ik zou vermoeden dat die best laag is als je zoveel warmte verliest.
Verder met de rest, een "muurverwarming" zal op lage temperaturen goed warmte afgeven, beter dan convectoren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
maartenvdv737 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:30: Omdat ik naregulatie doe koelt de muur ook weer af.
Een goed ingeregeld systeem heeft minimaal naregeling nodig… naregeling moet je voor weersinvloeden inzetten, niet als alternatief voor inregelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Ronald schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Een goed ingeregeld systeem heeft minimaal naregeling nodig… naregeling moet je voor weersinvloeden inzetten, niet als alternatief voor inregelen.
Het naregelen doe ik voor optimalisatie van het energieverbruik. De woning is goed geïsoleerd. Echter al mijn data laat zien dat het maar laten draaien van de WP op constant niveau zoals standaard geadviseerd wordt echt netto veel meer stroomverbruik oplevert dan slim naregelen.

Dat kan ook bij mij omdat de woning voor 70% met LT convectoren en ventilatoren wordt verwarmd en maar een paar oppervlakken met vloerverwarming. De LT convectoren kunnen veel sneller naregelen dan de vloerverwarming.

Een buffervat haalt het grootste deel van de start stops van de WP eruit, waardoor als deze draait hij ook constant draait.

Afhankelijk van je installatie kan naregelen slim zijn. Vast niet altijd. Eigenlijk is er niets zinnigs over te zeggen als je de installatie niet kent.

Nadeel is wel, zoals beschreven in mijn initiële post. Dat je relatief veel verlies hebt tussen afvoer buffer/wp en aanvoer convectoren, omdat de muren waarschijnlijk steeds iets afkoelen.

De vraag die we nu samen beantwoorden is of dat een probleem is.

[ Voor 25% gewijzigd door maartenvdv737 op 19-10-2024 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Maar heb je de flow al nagekeken? Dat blijft het grote vraagteken.

Pagina: 1