Gasmeter zelf uitlezen, maar meters te ver uit elkaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonMadness
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-04 21:50
tl;dr: Hoe lees ik de gasmeter uit met HomeAssistant/HomeWizard, als de gasmeter en e-meter te ver uitelkaar zitten?

!tl:

Ik probeer, als vrijwilliger voor een organisatie die draait op donaties, het stroom en gas verbruik in kaart te brengen van een groot pand. Electriciteit en zonnenenergie doen we momenteel via Home Wizzard, simpel zat.

Het probleem is echter dat de gasmeter (GWi G25, practisch de zelfde als UG-G10) 80m van de e-slimme-meter (Kaifa MA304) af zit en niet gekoppeld is. Het eerste belletje met Liander: "druk de knop op de gasmeter 8sec in en klaar. Zo niet bel dan weer er zijn meer opties." Het tweede belletje: "Ik trek de pleister er meteen maar af: het kan niet de afstand is de groot".
Naja, bij het horen van ' het kan niet' dan begint het bij mij meteen te kietelen hoe het wel kan dan :-) En ik zou graag de data redelijk live mee willen kijken.

Onze leverancier, NieuweStroom, kan echter de gas meter wel uitlezen. Want zij hebben de data vrij snel online beschikbaar. Hoe krijgen ze die data binnen? Geen idee.
Helaas hebben zij geen API. Bij hun kan ik kan alleen via hun website een bestandje downloaden.

Is er hier iemand die tegen het zelfde probleem is aangelopen. Ik kan er niet zo veel over vinden, misschien gebruik ik de verkeerde termen.
Misschien een M-bus extender? Uiteindelijk is het een industrie standaard. Maar dat lijkt me niet zo goedkoop en simpel. Laat staan, ondersteund door de meters.
Misschien een andere leverancier met een goeie API, waardoor je met HA kan inhaken?
Misschien zijn ze wel te koppelen, maar heeft Liander geen zin in moeilijke dingen uitleggen?

Ik weet het niet. Zijn er hier mensen met soort gelijke ervaringen? Hoe heb je het opgelost?

Beste antwoord (via AntonMadness op 23-10-2024 11:07)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:26
AntonMadness schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:38:
Als ik het nu download vanaf Nieuwestroom krijg ik het indaad tm gister nacht 2345 te zien ja. Dus hij lijkt wel op een of anders 'standaard' manier gekoppeld. Ik kan me geen andere gasmeters herinneren in het pand. En hij ziet er zelf ook niet bijzonder uit. Ik zal volgende week eens langs en verder zoeken.
Ook geen andere elektrameters?

Het kan natuurlijk ook dat de GW25 iets uitspuugt waar Home Wizard geen chocola van kan maken.
Heb je de mogelijkheid om het databericht uit de P1 poort uit te lezen? Dan is in elk geval vast te stellen of er data van de gasmeter mee komt.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als de leverancier het kan uitlezen zou het met de P1 poort ook goed moeten gaan lijkt mij.

Home Wizard geeft geen data?

Misschien kun je de meter bij Enelogic koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Leesvoer: https://api.apator.com/uploads/oferta/gaz/gas-catalogue.pdf
Ik kom een pulsschakelaar tegen, wellicht kan je daar wat mee?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonMadness
Beekforel schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:39:
Als de leverancier het kan uitlezen zou het met de P1 poort ook goed moeten gaan lijkt mij.

Home Wizard geeft geen data?

Misschien kun je de meter bij Enelogic koppelen.
NieuweStroom heb ik ook gebeld, maar die weet ook niet hoe het zit. Ze krijgen de data van een middenpartij. Ze hebben dus geen directe toegang tot je meter.

HW ziet het niet en de e-meter ook niet. Dus de gas meter heeft dan zijn eigen 4g(?) verbinding lijkt het wel...
Enelogic ziet er interessant uit. Ik zou dit intern eens kunnen bespreken.
teacher schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:48:
Ik kom een pulsschakelaar tegen, wellicht kan je daar wat mee?
Ik zal hier eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
AntonMadness schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:35:
Onze leverancier, NieuweStroom, kan echter de gas meter wel uitlezen. Want zij hebben de data vrij snel online beschikbaar. Hoe krijgen ze die data binnen? Geen idee.
Wat is vrij snel? Binnen een uur? De volgende dag beschikbaar?

Standaard worden slimme meters 1x per dag uitgelezen. Het verbruik van vandaag zou dan morgen zichtbaar moeten zijn bij je energieleverancier.
Gaat dan sneller, dan is het de moeite waard om uit te zoeken wie of wat die "middenpartij". Dat zou namelijk kunnen betekenen dat de M-bus van de gasmeter ergens anders mee verbonden is dan met een slimme elektrameter.
Krijg je wel pas de volgende dag te zien, dan kan het haast niet anders dan dat de gasmeter met een slimme elektrameter is verbonden. Voor grote panden is het niet ongebruikelijk dat er meer meters aanwezig zijn. Kan het zijn dat er elders in het pand nóg een elektrameter is waar de gasmeter mee verbonden kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonMadness
FredvZ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Wat is vrij snel? Binnen een uur? De volgende dag beschikbaar?

Krijg je wel pas de volgende dag te zien, dan kan het haast niet anders dan dat de gasmeter met een slimme elektrameter is verbonden. Voor grote panden is het niet ongebruikelijk dat er meer meters aanwezig zijn. Kan het zijn dat er elders in het pand nóg een elektrameter is waar de gasmeter mee verbonden kan zijn?
Als ik het nu download vanaf Nieuwestroom krijg ik het indaad tm gister nacht 2345 te zien ja. Dus hij lijkt wel op een of anders 'standaard' manier gekoppeld. Ik kan me geen andere gasmeters herinneren in het pand. En hij ziet er zelf ook niet bijzonder uit. Ik zal volgende week eens langs en verder zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVKycIhBijQoSqOo6b9gfhU_R68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ccV2vqzv86wZcmEl7LYyQOH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door AntonMadness op 09-10-2024 12:07 . Reden: even de foto beter afdekken ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
@AntonMadness ik denk dat je die QR-code ook af moet schermen als je de barcode daaronder afschermt. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57

mjl

Ugh

Gekoppeld aan de meter van de buren wellicht? Op basis van het ID wordt de data gekoppeld aan de ‘verbruiker’, hoe die data daar dan komt is dan niet noodzakelijkerwijs via een electriciteits meter van dezelfde verbruiker.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
mjl schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:34:
Gekoppeld aan de meter van de buren wellicht? Op basis van het ID wordt de data gekoppeld aan de ‘verbruiker’, hoe die data daar dan komt is dan niet noodzakelijkerwijs via een electriciteits meter van dezelfde verbruiker.
Dat lijkt me heel sterk, aangezien de meter dan ook zichtbaar is op de P1 poort van de buren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
AntonMadness schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:38:

Het kan natuurlijk ook dat de GW25 iets uitspuugt waar Home Wizard geen chocola van kan maken.
Heb je de mogelijkheid om het databericht uit de P1 poort uit te lezen? Dan is in elk geval vast te stellen of er data van de gasmeter mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Laatst online: 11-06 20:58
Als de Gmeter effectief niet gekoppeld is aan de Emeter, is het inderdaad een raadsel hoe je leverancier aan de standen komt. Zijn die standen wel juist? Of zijn die geschat?

Mogelijk oplossing ligt in een dummy Emeter, dus een Emeter die alleen voor de communicatie van Gmeter zorgt.

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 22:33
Wat voor sticker staat er op je meter. Is dat niet van je meetbedrijf? Bij een grote aansluiting ben je dit verplicht. Misschien kunnen zij je wat meer leveren?

Of heb je alleen contact met je netbeheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntonMadness
FredvZ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:47:
[...]
Tien punten voor Griffindor! Ik vond het een gek idee, maar ik wou niet de aanname doen dat er maar één meter op het terrein was (Assumption is the Mother of All F*** Ups). En ja hoor. Er hangt er gewoon een naast. :+ De gasmeter zit in de kast op de grond. De kast tegen de muur is "gevuld" (beetje grote kast voor een klein metertje) met een e-meter, met louter een stroomdraadje om hem aan te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISiJ0U-A_1mF7FouIkYRGftPfaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26QwpX6VokVYKS9ydpJFAZil.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf hier moet het wel lukken. Al zou het niet meer via de OG Homewizard app gaan. Die vind het niet leuk om 2x een p1 meter op 1 huis te hebben. Misschien is een HomeAssistant servertje dan interresanter. Maar dat zal ik eens proberen en bespreken.

Bedankt voor het mee denken allemaal <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_s4qXIYqHfbEOfscgT9TG1LEno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzsUl9XselImrIsaZAanrigE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
AntonMadness schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Tien punten voor Griffindor! Ik vond het een gek idee, maar ik wou niet de aanname doen dat er maar één meter op het terrein was (Assumption is the Mother of All F*** Ups). En ja hoor. Er hangt er gewoon een naast. :+ De gasmeter zit in de kast op de grond. De kast tegen de muur is "gevuld" (beetje grote kast voor een klein metertje) met een e-meter, met louter een stroomdraadje om hem aan te krijgen.

[Afbeelding]

Vanaf hier moet het wel lukken. Al zou het niet meer via de OG Homewizard app gaan. Die vind het niet leuk om 2x een p1 meter op 1 huis te hebben. Misschien is een HomeAssistant servertje dan interresanter. Maar dat zal ik eens proberen en bespreken.

Bedankt voor het mee denken allemaal <3

[Afbeelding]
Dan maak je toch gewoon een tweede Home aan voor die meter? Er is dan vast een optie om de boel te koppelen in een totaalrapportage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonMadness
Dat is inderdaad mogelijk en ik zal het ook wel proberen. Ik vind het alleen niet mooi, dat niet alles op 1 app staat. Er zijn nog 9 andere, minder technische mensen, die mee willen kunnen kijken. Dat maakt het wat lastiger voor hun.
En ik vermoed dat de twee meters niet samen weer te geven zijn op de HW Energy Display. En dat is een van de grootste bron van informatie uit het systeem voor de rest van de bezoekers.
Echt super critisch zijn al die punten niet. Zelf live uitlezen was wel een criterium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
AntonMadness schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:31:
Dat is inderdaad mogelijk en ik zal het ook wel proberen. Ik vind het alleen niet mooi, dat niet alles op 1 app staat. Er zijn nog 9 andere, minder technische mensen, die mee willen kunnen kijken. Dat maakt het wat lastiger voor hun.
En ik vermoed dat de twee meters niet samen weer te geven zijn op de HW Energy Display. En dat is een van de grootste bron van informatie uit het systeem voor de rest van de bezoekers.
Echt super critisch zijn al die punten niet. Zelf live uitlezen was wel een criterium.
Is ook mijn ervaring. In de HW app kan je meerdere huizen, dus ook meerdere meters, laten zien. Maar een HW Display is gekoppelt aan een een huis. Dus per huis een display.....

Met HA zal het vast wel kunnen maar daar zijn anderen veel beter in dan ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Prisma16 op 27-10-2024 14:37 ]

Pagina: 1