Externe schijf of NAS? Zie door het bos de bomen niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 12:56
Ik neem relatief veel foto's die ik naderhand bewerk op de pc. Momenteel plaats ik ze op mijn interne ssd, bewerk ze om dan achteraf naar de NAS te verplaatsen.

Echter is de NAS eigenlijk overkill aangezien het niet nodig is dat de foto's van buitenaf/op het netwerk zichtbaar zijn.

Graag had ik een tussenoplossing gehad: Een HDD-rack die via USB verbonden is met de pc en die de schijven automatisch kan synchroniseren. Het zou ook leuk zijn moest ik de foto's onmiddellijk naar de externe schijf kan plaatsen om deze vanaf daar te bewerken.

Kan iemand mij in de goede richting duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Effectief is enkel de aansluiting voor jou het verschil; de ene via USB, de ander via Ethernet. Het voordeel van een USB-variant is dat deze zelf geen OS hoeft te draaien om het netwerk aan kan bieden en dus veel simpeler is.

Je hebt het over een HDD-rack, hoeveel disks wil je aansluiten en op wat voor configuratie? Want voor RAID is een NAS wel weer handiger omdat die de gezondheid actief in de gaten houdt. Een externe RAID-config via USB op je PC is een stuk minder stabiel, zeker als je hem ook wel eens los wilt trekken.

En heb je ook over backups nagedacht?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
Waarom wil je usb schijven? Kan je geen interne schijven gebruiken? Of wil je de schijven meenemen?
Denk misschien ook even na over off site backup. Een cloud backup misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 16:39
Niet onbelangrijk: hoeveel opslagruimte heb je op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 12:56
Renault schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:17:
Niet onbelangrijk: hoeveel opslagruimte heb je op het oog?
Niet superveel, met 4TB kan ik terug een eindje weg.
MallePietje schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:42:
Waarom wil je usb schijven? Kan je geen interne schijven gebruiken? Of wil je de schijven meenemen?
Denk misschien ook even na over off site backup. Een cloud backup misschien.
De schijven hoeven niet constant te draaien, ook denk ik dat als ze intern aangesloten zijn ze vatbaarder zijn voor virus/malware
Room42 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:55:
...
Je hebt het over een HDD-rack, hoeveel disks wil je aansluiten en op wat voor configuratie? Want voor RAID is een NAS wel weer handiger omdat die de gezondheid actief in de gaten houdt. Een externe RAID-config via USB op je PC is een stuk minder stabiel, zeker als je hem ook wel eens los wilt trekken.

Toch zeker 2 (kopies)

Over een backup denk ik ook nog. Enerzijds met een externe schijf die er sporadisch aangekoppeld wordt, ofwel automatisch met een NAS elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
arcss schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

De schijven hoeven niet constant te draaien, ook denk ik dat als ze intern aangesloten zijn ze vatbaarder zijn voor virus/malware
Interne schijven draaien ook niet als je ze niet gebruikt.
Minder vatbaar voor virussen gaat alleen op als je de usb kabel eruit haalt. Dat ben je misschien wel van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:55:
Effectief is enkel de aansluiting voor jou het verschil; de ene via USB, de ander via Ethernet. Het voordeel van een USB-variant is dat deze zelf geen OS hoeft te draaien om het netwerk aan kan bieden en dus veel simpeler is.

Waar was dit nou een antwoord op? :?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Een eenvoudige en relatief goedkope oplossing: drie USB-powered externe harddiskjes?
- je huidige data kopieer je op alledrie de harddiskjes zodat je nu al backups hebt die je elders bewaart
- om de drie maanden lowlevel format je beide offline harddiskjes en je kopieert daar alle actuele data op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
principieel ben ik dus tegen usb- disks want usbdisks draaien aan je hoofdpc.

je kunt zoveel backups maken als je wilt maar als de pc- die ze maakt besmet is dan zijn 50 backups net zo min veilig als 1 of zelfs 0 backups.

ik zie usb-schijven dan ook vooral als een transport medium, of als aanvulling wanneer intern uitbreiden niet kan (denk aan macs die via usb een extra hdd kunnen krijgen terwijl dat intern niet kan).

het voordeel van je nas (mits je een beetje een goede hebt is dat je nietafhankelijk bent van het OS waarop je dagelijks werkt en dus ook niet zonder meer besmet raakt of zelfs actief antivir op kunt gebruiken.

op een goede nas kun je binnenkomede bestanden scannen en dat maakt de kans op infectie binnen je backup waarschijnlijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik heb me wellicht onvoldoende duidelijk uitgedrukt: nadat alledrie de harddisks ieder de volledige dataset on board hebben gekregen, vormen ze samen steeds één online aangesloten disk met twee periodiek roterende offline kopieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:20
i-chat schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:26:
op een goede nas kun je binnenkomede bestanden scannen en dat maakt de kans op infectie binnen je backup waarschijnlijker
Ik denk dat je hier onwaarschijnlijk bedoeld. Verder eens.

Vraag is wel een beetje hoe relevant is het in het huidige scenario.

Naar wat ik zo inschat is één en ander relatief klein gebruik. Lokaal data opslag met off-site backup in de cloud, met zelfde geboden security features, is dan in de praktijk al snel voordeliger als een lokaal NAS. Sowieso in essentie nota bene nog te verkiezen ook, gezien je data bewaard blijft op moment dat je huis vernietigd wordt door brand.

Indien het foto's zijn zonder verdere expliciete waarde, d.w.z. geen gemis bij verlies, is enige vorm van backup strategie verder natuurlijk ook overbodig.
Pagina: 1