Is deze schouw dragend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandermann
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-10-2024
Wij willen een schouw gedeeltelijk weghalen voor het plaatsen van een losse houtkachel. Het huis is uit 1902 en aangezien de gemeente bouwtekeningen in het archief heeft sinds 1906 kunnen wij dus helaas geen bouwtekening bekijken.

Wel hebben we een tekening van het huis in onze gang hangen waar toch ook wel wat details op staan die hopelijk helpen.

De woning heeft in het verleden drie openhaarden gehad, twee van deze openhaarden zijn in het verleden al volledig verwijderd (op de foto omcirkeld in geel). Volledige kanaal is daarbij weggehaald.

De derde (omcirkeld in rood) willen we nu dus gedeeltelijk weghalen.

Op de tekening zien ze er alledrie exact hetzelfde uit. Dat doet mij vermoeden dat ze alledrie niet dragend zijn, maar goed, ik ben expert.

De vloer boven de huidige schouw leunt volgens mij niet op de schoorsteen, maar helemaal zeker weet ik dat niet.

Hier de foto die we hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t9sQo3N3oZnYD61nSwP0VCi5UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQa43LyFMTvoON269dpac2vM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Plafond openmaken (rondom schouw) en kijken hoe de balken lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyriel85 op 06-10-2024 10:07 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandermann
Ik kan dus niet uitgaan van de andere schouwen, die qua tekening identiek lijken aan de bestaande?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
sandermann schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:18:
Ik kan dus niet uitgaan van de andere schouwen, die qua tekening identiek lijken aan de bestaande?
Dat kun je doen maar de uitspraak is niet voor niks, assumption is the mother of all fuckups.
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandermann
Haha true... Morgen onze vaste aannemer maar eens contacten 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:10
Heb je er een foto van? Zitten ze er half steens in bijvoorbeeld? Als de andere kanalen ook weg zijn gehaald zou dat wel kunnen zeggen dat het nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandermann
Nee, de stenen zijn niet zichtbaar, zit een laag stuc over heen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandermann
Rechts is de haard die we weg willen halen, links de schouw waar we onder de schouw de nieuwe vrije kachel willen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bria8OaHlrekevF18Ef9uGtAqfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2zMHbeOHtK375F4JeKB3djy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:32
Kun je niet een klein gaatje in je plafond maken en met een kleine inspectiecamera eens kijken?

Zonder boven het plafond te kunnen kijken is het lastig te bepalen hoe de constructie zit. Zou trouwens eerder even een constructeur vragen ipv een aannemer. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een constructeur moet net zo goed aannames doen, lijkt me. Of hij moet verstand hebben van vroegere bouwmethodes. Je zou wellicht nog beter een restaurateur kunnen raadplegen.
Jammer om je mooie plafond te slopen. Kun je er van boven makkelijker bij? Wat planken weghalen van de vloer ofzo?

[ Voor 25% gewijzigd door Cheesy op 07-10-2024 13:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:22
Voordat je een hoop geld uitgeeft, kijk even of jouw gemeente/provincie al een stookverbod op hout heeft ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sandermann schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:56:
De woning heeft in het verleden drie openhaarden gehad, twee van deze openhaarden zijn in het verleden al volledig verwijderd (op de foto omcirkeld in geel). Volledige kanaal is daarbij weggehaald.

De derde (omcirkeld in rood) willen we nu dus gedeeltelijk weghalen.
Omdat je de rest van het kanaal laat staan heb je sowieso een uitdaging. Dat zul je moeten opvangen.
Het slimste is om het hele kanaal af te breken en daarna een nieuw, lichtgewicht, kanaal te plaatsen. Dat werk je dan brandwerend af. Als je op het dak nog iets wilt hebben kun je dat ook met steenstrips afwerken.

Sowieso zul je normaal gesproken tijdens het breekwerk moeten gaan stutten/stempelen. Al is het maar om te voorkomen dat een groot stuk puin je halve plafond meetrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Cheesy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:24:
Een constructeur moet net zo goed aannames doen, lijkt me. Of hij moet verstand hebben van vroegere bouwmethodes. Je zou wellicht nog beter een restaurateur kunnen raadplegen.
Jammer om je mooie plafond te slopen. Kun je er van boven makkelijker bij? Wat planken weghalen van de vloer ofzo?
Aannames is nu juist niet wat je moet doen ;-) constructeur heeft meer kijk op een constructie en hoe de krachten lopen en hoe dit op te vangen etc. En kan dit berekenen. Elk materiaal heeft ook zijn eigen draagkracht etc. Dus oude bouw of niet. Je wilt niet even dat een aannemer met wat nattevingerwerk dit gaat bepalen. Niet elke aannemer heeft helaas een dergelijke bouwkundige opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Passie-m schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Aannames is nu juist niet wat je moet doen ;-) constructeur heeft meer kijk op een constructie en hoe de krachten lopen en hoe dit op te vangen etc. En kan dit berekenen. Elk materiaal heeft ook zijn eigen draagkracht etc. Dus oude bouw of niet. Je wilt niet even dat een aannemer met wat nattevingerwerk dit gaat bepalen. Niet elke aannemer heeft helaas een dergelijke bouwkundige opleiding.
Misschien heb ik het een beetje knullig omschreven, maar een constructeur kan ook pas "alles berekenen" zodra hij weet wat waar zit. Hij kan niet in z'n glazen bol kijken of de vloerbalken van links naar rechts overspannen of van voor naar achter, hoeveel balken dit zijn, wat de h.o.h.-afstand is en de posities. Waarschijnlijk wil hij ook eerste deze info ontvangen van TS.

Wellicht is er een constructeur (of restaurateur) die in z'n algemeenheid kan zeggen wat een gebruikelijke bouwmethodiek was in die tijd. Dat is dus alsnog een aanname, daarna moet je i.h.w. (in het werk) bekijken of die aanname klopt. Zulk soort aannames zijn vrij gangbaar in de bouw, omdat pas bij sloop de daadwerkelijke situatie zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandermann
Passie-m schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:01:
Kun je niet een klein gaatje in je plafond maken en met een kleine inspectiecamera eens kijken?

Zonder boven het plafond te kunnen kijken is het lastig te bepalen hoe de constructie zit. Zou trouwens eerder even een constructeur vragen ipv een aannemer. ;-)
Misschien wel een goede inderdaad, constructeur. Weten jullie zo de kosten van zo'n inspectie? Heb daar nog nooit gebruik van gemaakt. En ik neem aan dat die ook wat wil 'zien' dus die gaat gat maken of middels gaatjes voor camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandermann
Cheesy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:24:
Zal dan laminaat weg moeten halen boven, en dan een paar planken die er onder liggen. Is te doen, maar veel werk om het daarna weer goed te krijgen. Maar dan is er wel zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Cheesy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:54:
[...]

Misschien heb ik het een beetje knullig omschreven, maar een constructeur kan ook pas "alles berekenen" zodra hij weet wat waar zit. Hij kan niet in z'n glazen bol kijken of de vloerbalken van links naar rechts overspannen of van voor naar achter, hoeveel balken dit zijn, wat de h.o.h.-afstand is en de posities. Waarschijnlijk wil hij ook eerste deze info ontvangen van TS.

Wellicht is er een constructeur (of restaurateur) die in z'n algemeenheid kan zeggen wat een gebruikelijke bouwmethodiek was in die tijd. Dat is dus alsnog een aanname, daarna moet je i.h.w. (in het werk) bekijken of die aanname klopt. Zulk soort aannames zijn vrij gangbaar in de bouw, omdat pas bij sloop de daadwerkelijke situatie zichtbaar wordt.
Dat snap ik zeker ;-) hij kan niet door het plafond kijken haha. Maar als er meer info is, en het plafond ligt open zou ik dat meer aanbevelen dan een aannemer die even zegt met z’n mooie blauwe ogen ahhh kan wel joh. Want die heb je er ook zat tussen helaas. Dus bedoel meer, laat wel iemand kijken die goed advies geeft met de juiste kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meestal kan je meer info halen uit de tekening van de balklaag,en het kapplan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hijdaar95 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:04:
Voordat je een hoop geld uitgeeft, kijk even of jouw gemeente/provincie al een stookverbod op hout heeft ingevoerd.
Geen enkele gemeente of provincie in nl heeft een permanent stookverbod.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:22
EWK schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:53:
[...]

Geen enkele gemeente of provincie in nl heeft een permanent stookverbod.
Je hebt gelijk, sorry.
Ik heb de informatie van dit artikel verkeerd onthouden.
https://www.gelderlander....ro-voor-krijgen~a5ac1e55/?
Pagina: 1