Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 18:23
Beste tweakers,

Vraagje heeft iemand hier misschien wat schema's van de stadswarmte afleverset zoals die van mij?

Ik heb jarenlang in een appartement gewoond en had altijd een verbruik van 0,1-0,2GJ per maand (zeer goed geïsoleerd, dus ik gebruikte alleen warmte voor het douchen). Maar sinds kort woon ik in een andere woning en een van de eerste dingen die ik heb gedaan is het dicht draaien van de handafsluiters voor de CV leidingen (ook stadswarmte) en inmiddels verwarm ik doormiddel van een warmtepomp. Maar tot mijn verbazing zie ik dat ik de afgelopen 3 maanden zo'n 0.6GJ per maand heb verbruikt.

Nou heb ik al eens met Vattenfall gebeld omdat er gigantisch veel warmte komt uit de meterkast, want de aflever set zit daar. Daar had ik bij mijn vorige aflever set helemaal geen last van.

Maar voordat ik weer naar vattenfall bel wil ik eigenlijk eens wat meer uitzoeken hoe dit nou precies werkt, zoals ik het zie zitten er twee thermostaten op die water naar de retour leiden en de thermostaat die naar het warm water gaat zit volgens mij in die zwarte leiding onderaan waar een klein beetje armaflex (wat ook vrij krokant is inmiddels) omheen zit, maar zowel de zwarte leiding die voor de thermostaat zit als het goudkleurige voelt hartstikke warm aan, dus ik heb het vermoeden dat omdat de waterleiding ongeïsoleerd is er vrij veel warmte verloren gaat en hierdoor de thermostaat regelmatig opent en dicht en ik daardoor misschien sluipverbruik heb?

Om het eea te verduidelijken heb ik het in het rood omcirkelt op een van de foto's.

Alvast bedankt voor het meedenken! En de leidingen etc isoleren is volgens mij voor Vattenfall, dus daarover zal ik binnenkort eens bellen, want dit lijkt mij nog bij de afleverset te horen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJfiW1isheoy8xR4O4kKoiuBU98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9m5biauNNwkfssY8oEgkjnws.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqEmO9MToAIs_XbyGbTC4GS0z0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NdkN2c8Ee2XCBqbeEUY7Ymp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHN7ewEdRpSKu6Zljta3JQZSFHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlWQlS5ICO3HMXMbgL0HyHsx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5pE-coe7uFfuf1y0SHVzGMWn0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NxQrJNDUmbkDGu6UNB0oX9N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
De thermostaat afsluiter waar ik het over heb:
https://assets.danfoss.co...083286453135en-010301.pdf

Ik ben het sinds een uur in de gaten aan het houden en ik zie ook inderdaad dat het verbruik met 0.01GJ omhoog is gegaan terwijl ik bewust al sinds die tijd geen kraan meer geopend heb.

[ Voor 47% gewijzigd door Antonl91 op 05-10-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:02
Wat is de waarde van het aantal liters per uur? Gaat deze wel naar nul? Of blijft hij iets geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Technofreakz schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:29:
Wat is de waarde van het aantal liters per uur? Gaat deze wel naar nul? Of blijft hij iets geven?
Als ik op de Kamstrup warmtemeter kijk zie ik volgens mij een waarde die een beetje schommelt, tussen de 15-20 liter per uur.

Gister avond rond een uur of 12 toen ik de meter voor het laatst aflas stond de meter op 36.002GJ en vanochtend op 36.005GJ.

Dus ik ga dit zeker bij Vattenfall melden, het is of een combinatie van slechte isolatie met een lekkende thermostaat klep. Of vanwege de isolatie koelt de voeder van de thermostaat klep zo vaak af, dat het sluipverbruik daar vandaan komt.

Maar ook vanochtend voelde zowel de leidingen voor als na de thermostaat klep zeer warm aan met volgens mij weinig temperatuurverschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
Antonl91 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Als ik op de Kamstrup warmtemeter kijk zie ik volgens mij een waarde die een beetje schommelt, tussen de 15-20 liter per uur.

Gister avond rond een uur of 12 toen ik de meter voor het laatst aflas stond de meter op 36.002GJ en vanochtend op 36.005GJ.

Dus ik ga dit zeker bij Vattenfall melden, het is of een combinatie van slechte isolatie met een lekkende thermostaat klep. Of vanwege de isolatie koelt de voeder van de thermostaat klep zo vaak af, dat het sluipverbruik daar vandaan komt.

Maar ook vanochtend voelde zowel de leidingen voor als na de thermostaat klep zeer warm aan met volgens mij weinig temperatuurverschil.
Er is waarschijnlijk een ravk/ravi thermostaatknop waarvan het pennetje een beetje vast zit waardoor die blijft doorlopen. Deze zit in de set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:45
Als ik goed begrijp lekken je handafsluiter.
Bewust ter bescherming van vorst in de straat(eindpunt), maar dan zou het niet over de meter mogen lopen.
Als je toch al warmtepomp hebt waarom dat niet afdoppen op eigen gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Dapdodo schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:08:
Als ik goed begrijp lekken je handafsluiter.
Bewust ter bescherming van vorst in de straat(eindpunt), maar dan zou het niet over de meter mogen lopen.
Als je toch al warmtepomp hebt waarom dat niet afdoppen op eigen gebied.
Warmtepomp is alleen voor de verwarming, blijft voorlopig ook zeker zo.

Maar ik denk dat het gewoon een kwestie is van dat de thermostaat klep lekt. Morgen ga ik vattenfall bellen, ik had zojuist de handafsluiters van de leidingen van de stadswarmte dicht gedaan en dan zie ik de meter inderdaad naar 0l/h gaan, zodra die open gaan gaat het weer richting de 20 of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Technofreakz schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Er is waarschijnlijk een ravk/ravi thermostaatknop waarvan het pennetje een beetje vast zit waardoor die blijft doorlopen. Deze zit in de set
Ja ik denk degene die het sanitair water op temperatuur houd, morgen ga ik Vattenfall bellen en het verhaal uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Antonl91 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:40:
[...]

Warmtepomp is alleen voor de verwarming, blijft voorlopig ook zeker zo.

Maar ik denk dat het gewoon een kwestie is van dat de thermostaat klep lekt. Morgen ga ik vattenfall bellen, ik had zojuist de handafsluiters van de leidingen van de stadswarmte dicht gedaan en dan zie ik de meter inderdaad naar 0l/h gaan, zodra die open gaan gaat het weer richting de 20 of iets.
Als je verwarmt met een warmtepomp, waarom dan geen eboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Technofreakz schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Als je verwarmt met een warmtepomp, waarom dan geen eboiler?
Ik woon hier pas sinds juli, misschien komt er wel ooit een alternatief en een warmtepomp boiler zou dan interessant kunnen zijn. Maar om je af te laten sluiten van stadswarmte kan nogal in de papieren oplopen, dus dat is voorlopig niet aan de orde.

[ Voor 4% gewijzigd door Antonl91 op 06-10-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Antonl91 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:15:
[...]

Ik woon hier pas sinds juli, misschien komt er wel ooit een alternatief en een warmtepomp boiler zou dan interessant kunnen zijn. Maar om je af te laten sluiten van stadswarmte kan nogal in de papieren oplopen, dus dat is voorlopig niet aan de orde.
kost rond de €500? En al zou het een paar 1000 zijn je vastrecht en huur vd set is waarschijnlijk al €600,- per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Technofreakz schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:10:
[...]
kost rond de €500? En al zou het een paar 1000 zijn je vastrecht en huur vd set is waarschijnlijk al €600,- per jaar
Ongeacht de kosten zijn er eerst nog wel 10+ projecten die ik wil aanpakken voor ik er überhaupt over na ga denken.
Badkamer renoveren, hele boven verdieping renoveren (nieuwe vloeren, vloerverwarming, behangen), slaapkamer inrichten, woonkamer inrichten, kunststof kozijnen, wc renoveren, balans ventilatie, garage deur isoleren (vervangen), tuin aanpakken, woonkamer stucen + schilderen, keuken verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Update:
Morgen gaat Vattenfall de hele afleverset vervangen, dus daar ben ik in ieder geval erg blij mee. Had verwacht dat ze misschien de thermostaat zouden vervangen + wat tape/isolatie, maar ze gaan het dus hopelijk goed oplossen.
Pagina: 1