Blazen onder Resitrex SKW EPDM: probleem of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:41
Hi allemaal,

September 2023 is mijn dakbedekking van een aanbouw vernieuwd door een aannemer.
Het type is Resitrex SKW (meer info van fabrikant); Een EPDM dakbaan waarvan de onderzijde is voorzien van een zelfklevende cacheerlaag uit hoogpolymeer SBS.

De aannemer heeft de juiste primer gebruikt voor het aanbrengen van de dakbedekking. Wellicht relevant: Deze primer heeft hij wel te lang laten zitten zonder de dakbanen te plakken. Ik heb hem hierover geïnformeerd, maar hij vond het onzin en had er nog nooit van gehoord. (staat in de verwerkingsinstructies, maargoed... :> )

Nu, een jaar later zitten er een aantal vrij forse blazen onder de dakbedekking. Voordat ik de aannemer benader zou ik graag willen weten;
Kan dit kwaad? Zo ja, als het hersteld dient te worden, wat zou dan een correcte werkwijze zou zijn?
De bedoeling is dat er binnenkort een groen dak op geplaatst wordt (vandaar de keuze voor Resitrex SKW die wortelwerend is).

Video: [Video: https://imgur.com/a/Og6uliY]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHyztK6aycuBeig-Sb-cmYcT2VE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhuInKNNpmrxQkaz7XWrcMKt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUZyNuCJDlY7remKkrkPqnVckOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSPu1vPKGcyEAP4Uh787aftd.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:39

H-W

Wat zit er onder je Resitrix dakbanen? Oftewel wat is de opbouw van het dak? Ergens is er vocht ingesloten, zijn de foto's recent gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
H-W schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:28:
Wat zit er onder je Resitrix dakbanen? Oftewel wat is de opbouw van het dak? Ergens is er vocht ingesloten, zijn de foto's recent gemaakt?

[ Voor 49% gewijzigd door MWDKing op 05-10-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@H-W De foto's heb ik vandaag gemaakt. Onder de resitrix zit:

PIR met alu cachering gemiddeld 160mm oid
Dampscherm BAUDER TEC KSD DUO
Dakschot 18mm underlayment
Balklaag

In de video zie je mij de bulten indrukken. Het is lucht in de bulten.
Denk je aan vocht omdat de lijm loslaat en die aan het verzepen is door vocht?

[ Voor 23% gewijzigd door MWDKing op 05-10-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:59
Hoe is die primer aangebracht?
Hier is belangrijk dat de opgesloten lucht weg kan. Als het gehele dak in de primer gezet is dan kan de evt lucht opgesloten worden en krijg je van dit soort blaasjes.
Volgens de fabrikant moet de primer als een schaakbord patroon aan gebracht worden, zodat de opgesloten lucht kan verspreiden.

Maar, het is een optisch iets. Dus als er geen lekkage zichtbaar is dan is er niets aan de hand. In de zomer zullen de bulten wat groter zijn dan in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
TheAlBundy schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:38:
Hoe is die primer aangebracht?
Hier is belangrijk dat de opgesloten lucht weg kan. Als het gehele dak in de primer gezet is dan kan de evt lucht opgesloten worden en krijg je van dit soort blaasjes.
Volgens de fabrikant moet de primer als een schaakbord patroon aan gebracht worden, zodat de opgesloten lucht kan verspreiden.

Maar, het is een optisch iets. Dus als er geen lekkage zichtbaar is dan is er niets aan de hand. In de zomer zullen de bulten wat groter zijn dan in de winter.
Het hele dak is in de primer gezet en blijkbaar is er dan lucht ingesloten geraakt. Wel opvallend dat dat dan pas veel later van deze bulten vormt...
Goed om te horen dat het niet direct kwaad kan.

Ik krijg wel de neiging om er een injectienaald in te zetten en de lucht eruit te zuigen O-)

Zou jij durven hier een groen dak overheen te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Is je dakconstructie berekend op een groendak? Afhankelijk van het soort bedekking praat je over 100kg/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
AtomicShockwave schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:29:
Is je dakconstructie berekend op een groendak? Afhankelijk van het soort bedekking praat je over 100kg/m2
De balken heb ik opgedikt. Balken ca. 23cm hoog, 55 breed, hoh 60cm, 3m overspanning. Lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:59
MWDKing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Zou jij durven hier een groen dak overheen te leggen?
Oh zekers. Heb zelf ook resitrix gelegd op het dak met hetzelfde doel: groendak.
Echter is dit er nog steeds niet van gekomen O-) .
Wel heb ik (ook na een paar maanden na het leggen) wat 'lucht' onder de epdm zitten, maar dan meer in de vorm van langwerpige bultjes/heuveltjes. Dit is exact op het patroon van de PIR platen. Winter/zomer maakt ook veel uit.

Maar, zolang het waterdicht is dan is het helemaal geen probleem.
Pagina: 1