Linux laten afsluiten na druk op (ATX) powerknop

Pagina: 1
Acties:

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi mensen,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een Linux PC ook te laten afsluiten na een druk op de powerknop net zoals bij Windows mogelijk is.

De reden is voor mijn Linux router/firewall. Daar hangt geen monitor, noch toetsenbord aan en als het onweert zet ik die voor de veiligheid af (via SSH op een van de workstations). Nu als ik eens niet thuis ben en het onweert moet mijn moeder die afzetten... Echter mijn moeder en computers is 'a no go situation' :)
Daarom zou het handig zijn als ze het systeem veilig kan afzetten via de ATX powerknop (dus ietwat subtieler dan gewoon de stekker uittrekken :) )

Ik gebruik Linux kernel 2.4.2 (Linux From Scratch) en de PC heeft een ATX voeding en moederbord.

Iemand een idee?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 12 september 2001 19:38 schreef SatCP het volgende:
Hoi mensen,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een Linux PC ook te laten afsluiten na een druk op de powerknop net zoals bij Windows mogelijk is.

Ik gebruik Linux kernel 2.4.2 (Linux From Scratch) en de PC heeft een ATX voeding en moederbord.

Iemand een idee?
Vraag me af hoe je je kernel hebt gecompileerd :-)
Staat er toch echt tussen :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• satcp
  • Niet online
Is dat zo? Moet ik dan toch totaal gemist hebben :)
Nou ja, toen ik de kernel compileerde was dat helemaal geen prioriteit... Zal eens wat gaan stoeien met een nieuwe kernel compilatie.

Alleszins bedankt voor de tip!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik heb hier 2.4.4 en 2.4.9 en alleen in die laatste zit bij mij onder 'General Setup' de optie 'button' onder ACPI. Verder geen idee hoe je het in moet stellen.... :)

• satcp
  • Niet online
Heb nog eens rondgekeken in de kernel configuratie en zoals balk al zei heb ik het ook niet gevonden (in 2.4.2 dan). Power Management is geactiveerd en werkt deels ook. Als ik in de BIOS de power switch naar 'Stand By' configureer dan gaat het systeem ook werkelijk in Stand By als ik op de knop druk. Echter, als ik in de BIOS 'Soft Off' kies (wat in Windows tot netjes afsluiten leidt) dan schakelt de PC zich meteen uit zonder af te sluiten. Kies ik in de BIOS 'No Function' dan gebeurt er niets wanneer op de knop gedrukt wordt. Enkel als deze 4 seconden ingedrukt blijft schakelt de PC zich uit (weer zonder afsluiten)...

Dus eigenlijk sta ik evenver als in het begin :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 12 september 2001 22:05 schreef SatCP het volgende:
Dus eigenlijk sta ik evenver als in het begin :)
En geef maar toe, da's best een lekker gevoel ;-)

OK, ik heb in m'n kernel (menuconfig)
Onder 'General Setup', staat bij mij aan :
'Power Maganement support'
'ACPI support'
'ACPI Bus manager'
'System'
'Processor'
'Button'

Als je je kernel dat compileerd, kun je met 'shutdown -h now' je computer uitzetten...
Maargoed, dan zijn we er natuurlijk nog niet :-)
Dan surf je ff naar freshmeat.net/projects/acpid/

Daar haal je op de homepage van dat project, een kleine kernel patch, en een daemon, die je moet compileren enzo.
En dan, zou jou moeder in staat moeten zijn, om je computer met een druk op de knop uit te zetten... :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• satcp
  • Niet online
Aha, die acpid ziet er iets zeer interessants uit. Bedankt voor de tip! Ga het vanavond eens proberen!
Pagina: 1