Casus
Welk systeem zou voor ideaal zijn? Wij willen graag van het gas af. Ketel begint wat vreemd te doen.Data
Historisch gasverbruik: Gemiddeld 623 m³/jaarGezinssamenstelling: 2 volwassenen, 2 kinderen (3 & 6)
Afgiftesysteem:
- 130 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 11 groepen, 10 daarvan staan open. Zolder staat dicht.Toelichting: 3 verdiepingen vloerverwarming. Alleen benedenverdieping en badkamer hoeven te worden verwarmt. Zeg maar 70 m². Op de slaapkamers ligt ook vloerverwarming maar is al jaren niet aan geweest.
SWW:
- Boiler komt te staan in de technische ruimte op zolder. We zijn hier beperkt vanwege een schuin dak. Dit betekent dat we boven de 130cm een probleem hebben.- Gemiddeld wordt er totaal per dag 0,212 m³ aan water gebruikt. Wij vinden het lastig in te schatten hoe groot de boiler moet zijn. Een Vaillant 200L boiler van 130cm zou prima lukken, maar anders moeten we op zoek gaan naar een horizontale boiler. Ik zou graag een zo efficiënt mogelijk systeem installeren en dan is een horizontale boiler niet handig.
Wij zijn niet perse stevige douchers. Wij douchen ook niet elke dag. De kindjes gaan een paar dagen per week in bad met een laagje water van 10-15cm. Ik ga zelf 1x per week in bad liggen met ongeveer 200L water. Iets zegt mij dat we geen 300L boiler nodig hebben. Ik wil voorkomen dat we een te kleine boiler aanschaffen, maar ook voorkomen dat we veel te veel water moeten opwarmen. Wel willen we rekening houden met opgroeiende kinderen dit straks apart van elkaar willen douchen/badderen.
Warmtepompvoorkeur:
Ik heb op dit moment de voorkeur voor de Vaillant Arotherm Plus. Wat ik lees is dit een betrouwbare warmtepomp. Erg stil en met R290 ook milieuvriendelijk. Qua design voor ons prima, want hij komt op een prominente plek in de tuin te staan. Graag zouden we straks rekening houden met ons dynamische contract. Verwarmen wanneer de stroom het goedkoopst is. Hoe ben ik nog niet helemaal uit.Wie gaat het installeren?
Uitbesteding met een tweetal offertes die we nu over hebbenOfferte 1
Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6Vaillant VWZ MEH 97/6 MB3
Horizontale boilerunit Bolly® Murale 300L (dit vanwege de beschikbare ruimte)
Vaillant VP RW 110/3 B - 100L buffervat
Vaillant sensoCOMFORT VRC 720
Leidingwerk en aansluitmaterialen
Boorwerkzaamheden
Excl voedingskabels en boringen leiding kruipruimte
---------------
€14.600 na aftrek subsidie
Vraagstelling: Ik begrijp van diverse tweakers dat 75/6 voor onze situatie veel te zwaar is en daarom beter voor de 55/6 kunnen gaan. Dit scheelt €300 netto tov de 75/6, vanwege de lagere subsidie. Dit vanwege de gebruikte oppervlakte vloerverwarming en gasverbruik. Is dit ook zo met oog op de toekomst? Hoe kijken jullie hier naar? Daarnaast kijk ik dus naar een verticale Vaillant 200L boiler die wel past.
Offerte 2
Ventus greentherm S20 020-BP-PS-D (met een modulerend vermogen van 3,10 ~ 8,90 kW)Horizontale boilerunit Nexus 300L (dit vanwege de beschikbare ruimte)
Niet herleidbaar merk - 100L buffervat
Leidingwerk en aansluitmaterialen
Boorwerkzaamheden
Excl boringen leiding kruipruimte
---------------
€11.600 na aftrek subsidie
Vraagstelling: Dit systeem wordt aangeraden door onze PV installateur die naast zonnepanelen ook warmtepompen en batterijen aansluit. Ik ken het merk niet. Ze zijn zelf ontzettend tevreden over dit product. Ze geven aan dat ze zelf hebben meegewerkt aan de ontwikkeling. Het is een stuk goedkoper, maar voor mij is het niet bekend en maakt dat onbemind. Voordeel is wel dat het ontzettend fijne mensen zijn om mee te werken.