Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:18
Casus
Welk systeem zou voor ideaal zijn? Wij willen graag van het gas af. Ketel begint wat vreemd te doen.
Data
Historisch gasverbruik: Gemiddeld 623 m³/jaar
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen, 2 kinderen (3 & 6)
Afgiftesysteem:
- 130 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 11 groepen, 10 daarvan staan open. Zolder staat dicht.
Toelichting: 3 verdiepingen vloerverwarming. Alleen benedenverdieping en badkamer hoeven te worden verwarmt. Zeg maar 70 m². Op de slaapkamers ligt ook vloerverwarming maar is al jaren niet aan geweest.
SWW:
- Boiler komt te staan in de technische ruimte op zolder. We zijn hier beperkt vanwege een schuin dak. Dit betekent dat we boven de 130cm een probleem hebben.
- Gemiddeld wordt er totaal per dag 0,212 m³ aan water gebruikt. Wij vinden het lastig in te schatten hoe groot de boiler moet zijn. Een Vaillant 200L boiler van 130cm zou prima lukken, maar anders moeten we op zoek gaan naar een horizontale boiler. Ik zou graag een zo efficiënt mogelijk systeem installeren en dan is een horizontale boiler niet handig.

Wij zijn niet perse stevige douchers. Wij douchen ook niet elke dag. De kindjes gaan een paar dagen per week in bad met een laagje water van 10-15cm. Ik ga zelf 1x per week in bad liggen met ongeveer 200L water. Iets zegt mij dat we geen 300L boiler nodig hebben. Ik wil voorkomen dat we een te kleine boiler aanschaffen, maar ook voorkomen dat we veel te veel water moeten opwarmen. Wel willen we rekening houden met opgroeiende kinderen dit straks apart van elkaar willen douchen/badderen.
Warmtepompvoorkeur:
Ik heb op dit moment de voorkeur voor de Vaillant Arotherm Plus. Wat ik lees is dit een betrouwbare warmtepomp. Erg stil en met R290 ook milieuvriendelijk. Qua design voor ons prima, want hij komt op een prominente plek in de tuin te staan. Graag zouden we straks rekening houden met ons dynamische contract. Verwarmen wanneer de stroom het goedkoopst is. Hoe ben ik nog niet helemaal uit.
Wie gaat het installeren?
Uitbesteding met een tweetal offertes die we nu over hebben
Offerte 1
Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6
Vaillant VWZ MEH 97/6 MB3
Horizontale boilerunit Bolly® Murale 300L (dit vanwege de beschikbare ruimte)
Vaillant VP RW 110/3 B - 100L buffervat
Vaillant sensoCOMFORT VRC 720
Leidingwerk en aansluitmaterialen
Boorwerkzaamheden

Excl voedingskabels en boringen leiding kruipruimte

---------------
€14.600 na aftrek subsidie

Vraagstelling: Ik begrijp van diverse tweakers dat 75/6 voor onze situatie veel te zwaar is en daarom beter voor de 55/6 kunnen gaan. Dit scheelt €300 netto tov de 75/6, vanwege de lagere subsidie. Dit vanwege de gebruikte oppervlakte vloerverwarming en gasverbruik. Is dit ook zo met oog op de toekomst? Hoe kijken jullie hier naar? Daarnaast kijk ik dus naar een verticale Vaillant 200L boiler die wel past.
Offerte 2
Ventus greentherm S20 020-BP-PS-D (met een modulerend vermogen van 3,10 ~ 8,90 kW)
Horizontale boilerunit Nexus 300L (dit vanwege de beschikbare ruimte)
Niet herleidbaar merk - 100L buffervat
Leidingwerk en aansluitmaterialen
Boorwerkzaamheden

Excl boringen leiding kruipruimte

---------------
€11.600 na aftrek subsidie

Vraagstelling: Dit systeem wordt aangeraden door onze PV installateur die naast zonnepanelen ook warmtepompen en batterijen aansluit. Ik ken het merk niet. Ze zijn zelf ontzettend tevreden over dit product. Ze geven aan dat ze zelf hebben meegewerkt aan de ontwikkeling. Het is een stuk goedkoper, maar voor mij is het niet bekend en maakt dat onbemind. Voordeel is wel dat het ontzettend fijne mensen zijn om mee te werken.
Conclusie]
Ik zou graag jullie adviezen ontvangen. Onze voorkeur gaat naar offerte 1 in een Vaillant systeem. Maar we stond ook open voor andere aanbevelingen. Mochten er nog zaken ontbreken, laat het me even weten. Dan zal ik ze toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:56
Ik vind het vooral erg stevige prijzen, na aftrek subsidie

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
pentaw1nz schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:01:
Ik vind het vooral erg stevige prijzen, na aftrek subsidie
Tjah. Ik moet de eerste nog tegenkomen die goedkoper is dan dit. Met name de Vaillant offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Buffervat kan iig al geschrapt worden met zoveel VVW. Kan daar mooi een staand SWW vat, want beide (buffer- en horizontaal SWW vat) zijn slecht voor de efficiëntie.

De ventus is toch gewoon een chinees catalogus model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
bbbrumbrum schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:52:
Buffervat kan iig al geschrapt worden met zoveel VVW. Kan daar mooi een staand SWW vat, want beide (buffer- en horizontaal SWW vat) zijn slecht voor de efficiëntie.
En buffervat met verticale SWW van 200L? Want dat gaat wel passen.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:52:
De ventus is toch gewoon een chinees catalogus model?
Dat is mij niet helemaal duidelijk. Ik kan het typenummer inderdaad vinden onder een andere merknaam. Echter is de R32 variant. R290 is online wel de vinden, maar geen specificaties.
https://www.phnix-e.com/upfiles/202105/12/1620785059_0g1.pdf

Maar ze geven zelf aan dat ze bestaande Panasonic warmtepompen laten ombouwen naar hun specificaties. Wellicht door bovenstaande partij, maar ben daar uiteraard niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 20:56

DIY

Lekker voor de Vaillant gaan, dan weet je wat je krijgt. Zoals al aangegeven geen buffervat van 100L toepassen want je hebt zat waterinhoud en vloerverwarming. Met een sww boilervat van 200L kun je waarschijnlijk wel toe, maar plaats er gewoon een doorstromer achter zodat je altijd voldoende water hebt ook na een bad.

Formaat warmtepomp bepaal je op je warmteverlies of de koevlaas vuistregel obv historisch gasverbruik. Te groot betekend pendelen en daar kunnen warmtepompen niet goed tegen.

Prijzen zijn niet zo gek, maar beide installateurs gaan voor standaard en proberen het risico voor zichzelf te beperken. Het verhaal over de aangepaste Pana’s geloof ik niets van, is gewoon een chinees waar ze lekker veel marge op pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:56
DIY schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:38:
Lekker voor de Vaillant gaan, dan weet je wat je krijgt. Zoals al aangegeven geen buffervat van 100L toepassen want je hebt zat waterinhoud en vloerverwarming. Met een sww boilervat van 200L kun je waarschijnlijk wel toe, maar plaats er gewoon een doorstromer achter zodat je altijd voldoende water hebt ook na een bad.

Formaat warmtepomp bepaal je op je warmteverlies of de koevlaas vuistregel obv historisch gasverbruik. Te groot betekend pendelen en daar kunnen warmtepompen niet goed tegen.

Prijzen zijn niet zo gek, maar beide installateurs gaan voor standaard en proberen het risico voor zichzelf te beperken. Het verhaal over de aangepaste Pana’s geloof ik niets van, is gewoon een chinees waar ze lekker veel marge op pakken.
15k NA SUBSIDIE 'zo gek nog niet'???
Dat is een offerte van bijna 20k voor een warmtepomp van 5400,- binnendeel van 1200,- boiler van 1600 en buffervat van 600,-

Dat is grofweg 9k voor de duurste onderdelen. Daar komt nog wat bij voor installatiemateriaal, en de rest is arbeid.

Sorry hoor, maar een deel van de reden dat installateurs nog steeds met offertes van 20k durven te komen, is omdat een deel van de mensen dit normaal blijft vinden en het er kennelijk voor betaald.

Dit kan een heel stuk goedkoper.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:38
Welk gebied woon je grofweg,
Wat is het bouwjaar en energieklasse van het huis?

Als ik vragen mag. Dan denk ik even mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 05-10-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Qua boiler zou de OSO Geo Delta 200L net kunnen passen, die is RVS, grotere spiraal, goede isolatie en 1,27m hoog.

Je hebt een bad, tis wel zo dat na het bad je sowieso een boiler-run gaat krijgen.
Met een goede warmtepomp doet deze de run vrij snel en je huis is goed geïsoleerd gezien je warmteverbruik dus dat moet lukken maar is krap aan. Na bad nog douchen direct kun je denk ik vergeten.
Nou doen we het zelf al jaren met 180L en 2 kinderen en een bad en dat gaat ook goed.

Maar als je veel wilt kun je er ook nog 2 parallel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
pentaw1nz schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

15k NA SUBSIDIE 'zo gek nog niet'???
Dat is een offerte van bijna 20k voor een warmtepomp van 5400,- binnendeel van 1200,- boiler van 1600 en buffervat van 600,-

Dat is grofweg 9k voor de duurste onderdelen. Daar komt nog wat bij voor installatiemateriaal, en de rest is arbeid.

Sorry hoor, maar een deel van de reden dat installateurs nog steeds met offertes van 20k durven te komen, is omdat een deel van de mensen dit normaal blijft vinden en het er kennelijk voor betaald.

Dit kan een heel stuk goedkoper.
Misschien dat het duur is, dat weet ik. Maar 20K is het ook niet. Voor subsidie zit de offerte op ongeveer 17K. Ik heb helaas weinig referentie en tot nu toe ook geen goedkopere referenties gehad.
Technician- schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:14:
Welk gebied woon je grofweg,
Wat is het bouwjaar en energieklasse van het huis?

Als ik vragen mag. Dan denk ik even mee.
Omgeving Waalwijk. Bouwjaar huis is 2016 en energielabel A.
Technician- schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:05:
Qua boiler zou de OSO Geo Delta 200L net kunnen passen, die is RVS, grotere spiraal, goede isolatie en 1,27m hoog.

Je hebt een bad, tis wel zo dat na het bad je sowieso een boiler-run gaat krijgen.
Met een goede warmtepomp doet deze de run vrij snel en je huis is goed geïsoleerd gezien je warmteverbruik dus dat moet lukken maar is krap aan. Na bad nog douchen direct kun je denk ik vergeten.
Nou doen we het zelf al jaren met 180L en 2 kinderen en een bad en dat gaat ook goed.

Maar als je veel wilt kun je er ook nog 2 parallel zetten.
De Vaillant 200L boiler past ook prima met 130cm hoogte. Vandaar ook de vraag of dit gaat passen. Huis is prima geïsoleerd. Mijn gevoel zegt om dit gewoon te doen, ook vanwege dat wij volgens mij niet heel veel water gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
aschja schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:41:
De Vaillant 200L boiler past ook prima met 130cm hoogte. Vandaar ook de vraag of dit gaat passen. Huis is prima geïsoleerd. Mijn gevoel zegt om dit gewoon te doen, ook vanwege dat wij volgens mij niet heel veel water gebruiken.
Je vraagt advies, en mijn advies is de OSO 200L. Want die is van RVS ipv staal en heeft een extra grote spiraal en nog wat noviteiten waardoor het de boiler is voor een warmtepomp voor hetzelfde geld als een stalen vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Technician- schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:04:
[...]

Je vraagt advies, en mijn advies is de OSO 200L. Want die is van RVS ipv staal en heeft een extra grote spiraal en nog wat noviteiten waardoor het de boiler is voor een warmtepomp voor hetzelfde geld als een stalen vat.
Dat gaat deze op de lijst! Thanks!

Deze zie hier op tweakers wel eens voorbij komen.
https://alklima.nl/leveri...tepompboilers/htwboi-200b

[ Voor 18% gewijzigd door aschja op 06-10-2024 08:19 ]

Pagina: 1