Telefoonaansluiting/kabel vervangen door UTP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Full of Lag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 22:59
Situatie-omschrijving
Het doel is vanaf de meterkast een UTP-kabel trekken naar de woonkamer vanwege de glasvezelaansluiting. :)

De situatie is dat ik graag een oude/niet gebruikte telefoonkabel wil vervangen voor UTP. Na het overstappen op glasvezel heb ik gekozen op het ISRA-punt in de meterkast te laten zetten i.p.v. de woonkamer. Het is gelukt om een trekveer erdoor heen te krijgen, dus ik verwacht dat een CAT6/6a kabel te doen is. Helaas is het buisje erg smal en past een RJ45 connector er niet door aan één van de uiteindes (zie foto's hieronder).

Een optie is om een soepele kabel te gebruiken en de connector af te knippen en later terug te zetten. Ik begrijp dat dit voor de kwaliteit niet verstandig is bij CAT6. Een andere optie is om een stugge kabel te gebruiken met een keystone en wandcontactdoos met LSA. In dat geval heb ik nodig:
  • stugge CAT6/6a kabel (12,5 m.)
  • een keystone in de meterkast
  • wandcontactdoos met LSA voor CAT6/6a
  • LSA tang/punch tool
  • patchkabels (x2) voor naar de router en pc
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCRAR1SfMYS0HzPeeJzIU9m56f8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiCmDlEZegUukfhUwcNUKrHD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbgINz6_XAVkQj9RVKQEgp0_nCY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxqkengL5zlqZa0UjZWl9myq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2H3joi1HroncBb3xkGxtSGHDRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsEZBsgpnQRWkCsCwPQJJkqT.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn vragen:
  • Wat zijn de opties voor het monteren van de wandcontactdoos? Ik vind geen UTP-wandcontactdozen of afdekplaatjes die geschikt zijn voor mijn situatie (of je moet zelf iets maken).
  • Welke keuze zouden jullie maken? (of misschien een andere keuze?)
  • Ben ik iets belangrijks vergeten?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Niet relevant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De trekveer is succesvol door het buisje getrokken naar de meterkast. Als ik zoek op o.a. Tweakers, dan heb ik al wat informatie gevonden over de mogelijkheden. Ik leg het even voor om verrassingen of fouten te voorkomen. Ik ben geen expert. Alvast bedankt voor de antwoorden/suggesties.

Beste antwoord (via Full of Lag op 10-10-2024 10:51)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
2x normale cat6 kabels passen gemakkelijk door een standaard 16mm buis...
(kabel is +- 6mm dik.. 2x6mm = 12mm.. pijp is 14mm binnenmaat, heb je dus nog 2mm reserve)

opmerking van @FredvZ is zeker n goeie , moest het kunnen, gelijk ook 1 utp naar boven..
en misschien gek.. maar een inwall accespint erover knallen ? .. heb je gelijk wifi + meerdere switchpoorten
Afbeeldingslocatie: https://www.cisco.com/c/dam/en/us/support/docs/smb/wireless/cisco-small-business-300-series-wireless-access-points/images/wap361-materials-needed.jpg

dit is bv zo'n (oude wifi5) inwall, en die klipt op een opbouwframe.. lijkt me grof gekeken dat je gat 5cm breed is, en zo'(n frame 8cm...

[ Voor 28% gewijzigd door ijske op 06-10-2024 17:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
Start met Belden 7965E cat6 kabel te bestellen ...
Beijk ongeveer hoeveel meter je nodig hebt, en bestel het dubbele + voldoende reserve , zodat je 2 aparte kabels kan leggen ...
bij je bestelling doe je ook een rolletje electra tape & 3M glijmiddel

1) leg beide kabels klaar en strip +- 15cm van de buitenmantel weg..
2) van die eerste 15cm , knip midden de middensplit weg & 2 vd 4 paren weg ... maakt het onnodig dik
3) de 2 paren die je nog wel hebt steek je +- 10cm door het oog van de trekveer , trekt die terug naar achter en draai die rond, zodat je een soort knoop maakt
beetje dit verhaal Afbeeldingslocatie: https://www.wifiweb.nl/static/217491e9704e600905ded4c325e72b9b/b4294/utp-trekveer.jpg
4) doe 1 laag tape rond het gans boeltje .. geen 8x , dat zou je kabel onnodig dik maken , en helpt je case niet .. bedoeling is vooral dat je kabellussen niet uit elkaar kunnen komen , en je kabels netjes de veer volgen
5) spuit n goeie dot 3M in de buis en met de hand wat kliederen rond je afgetapte koppeling
6) 1 persoon veer uit de buis trekken + 1 persoon de 2 utp's invoeren ... rustig aan .. je moet geen boeing trekken .. je voelt het vanzelf wel

Betreffende inbouwdozen heb ik enkel belgische oplossingen :+
afmonteren in de meterkast kan je met elke LSA oplossing wel (tenzij je een ISDN doos koopt :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door ijske op 05-10-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Full of Lag
Precies, stugge kabel doen (geen idee over merken), maar dat maakt mij niets uit. Waarom twee kabels meteen? Omdat het kan? Dat lijkt mij moeilijker gezien de ruimte, hoewel ik het kan proberen.

Electra tape en glijmiddel genoteerd. Dank je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-06 19:28
Full of Lag schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:33:
Waarom twee kabels meteen? Omdat het kan? Dat lijkt mij moeilijker gezien de ruimte, hoewel ik het kan proberen.
Beter meteen twee kabels trekken als later achter komen dat je één extra nodig hebt. Je bent nu toch bezig met trekken.

In theorie kan je de oude kabel ook gebruiken als trekkabel. Dan bind je de boel aan de oude kabel om die te gebruiken als trekkabel.

Voor het afdekraam e.d.: Even meenemen naar de bouwmarkt en daar kijken naar een goede oplossing. Zou wel lekker keystones gebruiken voor de aansluitingen. Je kan ze toolles krijgen. Dat scheelt een boel. Dan is het alleen klikken. Zelf alles met toolles keystones in de muur en patchpaneel zitten. Dat gaat al meer dan 10 jaar goed.

[ Voor 22% gewijzigd door RonnieKo op 05-10-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
[b]Full of Lag schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:26:[
Wat zijn de opties voor het monteren van de wandcontactdoos? Ik vind geen UTP-wandcontactdozen of afdekplaatjes die geschikt zijn voor mijn situatie (of je moet zelf iets maken).[/li]
De WCD van de PTT heeft helaas een net iets andere maatvoering dan standaard schakelmateriaal. In het verleden heb ik er een blindplaat opgeschroefd, daar een gaatje in gemaakt en er een opbouwdoosje op geschroefd.

Gaat die tweede kabel naar boven nog ergens naar toe? En is dat een plek waar je ook een UTP-aansluiting zou willen hebben? Dan is het misschien de overweging waard om te proberen 2 kabels naar de meterkast te trekken en vervolgens de tweede kabel door te trekken naar de andere aansluiting.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ijske
2x normale cat6 kabels passen gemakkelijk door een standaard 16mm buis...
(kabel is +- 6mm dik.. 2x6mm = 12mm.. pijp is 14mm binnenmaat, heb je dus nog 2mm reserve)

opmerking van @FredvZ is zeker n goeie , moest het kunnen, gelijk ook 1 utp naar boven..
en misschien gek.. maar een inwall accespint erover knallen ? .. heb je gelijk wifi + meerdere switchpoorten
Afbeeldingslocatie: https://www.cisco.com/c/dam/en/us/support/docs/smb/wireless/cisco-small-business-300-series-wireless-access-points/images/wap361-materials-needed.jpg

dit is bv zo'n (oude wifi5) inwall, en die klipt op een opbouwframe.. lijkt me grof gekeken dat je gat 5cm breed is, en zo'(n frame 8cm...

[ Voor 28% gewijzigd door ijske op 06-10-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:41
Het makkelijkst zou zijn om er een opbouw wcd van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Full of Lag schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:26:
Situatie-omschrijving
Het doel is vanaf de meterkast een UTP-kabel trekken naar de woonkamer vanwege de glasvezelaansluiting. :)

De situatie is dat ik graag een oude/niet gebruikte telefoonkabel wil vervangen voor UTP. Na het overstappen op glasvezel heb ik gekozen op het ISRA-punt in de meterkast te laten zetten i.p.v. de woonkamer. Het is gelukt om een trekveer erdoor heen te krijgen, dus ik verwacht dat een CAT6/6a kabel te doen is. Helaas is het buisje erg smal en past een RJ45 connector er niet door aan één van de uiteindes (zie foto's hieronder).

Een optie is om een soepele kabel te gebruiken en de connector af te knippen en later terug te zetten. Ik begrijp dat dit voor de kwaliteit niet verstandig is bij CAT6. Een andere optie is om een stugge kabel te gebruiken met een keystone en wandcontactdoos met LSA. In dat geval heb ik nodig:
  • stugge CAT6/6a kabel (12,5 m.)
  • een keystone in de meterkast
  • wandcontactdoos met LSA voor CAT6/6a
  • LSA tang/punch tool
  • patchkabels (x2) voor naar de router en pc
Foto's
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Mijn vragen:
  • Wat zijn de opties voor het monteren van de wandcontactdoos? Ik vind geen UTP-wandcontactdozen of afdekplaatjes die geschikt zijn voor mijn situatie (of je moet zelf iets maken).
  • Welke keuze zouden jullie maken? (of misschien een andere keuze?)
  • Ben ik iets belangrijks vergeten?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Niet relevant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De trekveer is succesvol door het buisje getrokken naar de meterkast. Als ik zoek op o.a. Tweakers, dan heb ik al wat informatie gevonden over de mogelijkheden. Ik leg het even voor om verrassingen of fouten te voorkomen. Ik ben geen expert. Alvast bedankt voor de antwoorden/suggesties.
Als het metalen montage frame op de linker foto op die muurdoos past dan kun je volgen mij daar gewoon een inbouw utp doos op monteren.
Dat is namelijk echt niet zo'n frame wat @ijske op zijn foto laat zien.

Ik weet alleen niet of de muurdoos diep genoeg is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Full of Lag
FredvZ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

De WCD van de PTT heeft helaas een net iets andere maatvoering dan standaard schakelmateriaal. In het verleden heb ik er een blindplaat opgeschroefd, daar een gaatje in gemaakt en er een opbouwdoosje op geschroefd.

Gaat die tweede kabel naar boven nog ergens naar toe? En is dat een plek waar je ook een UTP-aansluiting zou willen hebben? Dan is het misschien de overweging waard om te proberen 2 kabels naar de meterkast te trekken en vervolgens de tweede kabel door te trekken naar de andere aansluiting.
Ja, de loshangende kabel gaat naar een slaapkamer op een PTT-doosje. Ik laat dat hangen voor nu, want dat kan je gebruiken om een extra kabel naar boven te trekken (stel dat wordt een werkkamer). Ik heb een andere optie voor boven gebruikt: via de ventilatieschacht naar boven toe (die zit letterlijk naast de slaapkamer waar helemaal geen andere aansluiting aanwezig is).

Ik vind hele dunne kabels van 3/4mm (patchkabels van max. 15 m.) waar je evt. een heel eind mee komt als het echt niet past. Ik ga eerst kabels met de standaard dikte proberen met de trekveer.

Dank voor de suggesties. :) Ik ga even kijken wat mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Full of Lag
Kabel trekken is gelukt naar de woonkamer. Zelf een RJ45-stekker erop gezet en een klein houten plaatje vastgezet. Het lijkt goed te werken qua snelheid en Wifi is veel beter door het toevoegen van een access point. Vraag beantwoord :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
Ben(V) schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

Als het metalen montage frame op de linker foto op die muurdoos past dan kun je volgen mij daar gewoon een inbouw utp doos op monteren.
Dat is namelijk echt niet zo'n frame wat @ijske op zijn foto laat zien.

Ik weet alleen niet of de muurdoos diep genoeg is.
Ik heb 3 stuks van die telefoonaansluitingen in mijn huis, zoals de topicstarter beschrijft. Bij mij zijn de dozen ongeveer 35 mm diep.

Op het metalen plaatje heb ik een inbouw utp doos geschroefd en aan de bovenzijde een blindplaatje met afdekking, zoals op onderstaande foto te zien is . Dit alles in een dubbel afdekraampje.

Ik heb een universele utp inbouw stopconact genomen, maar de rest van Busch Jaeger. Uit dezelfde serie als de rest van de stopcontacten en schakelaars in de kamer en keuken. Zo dat het een passend geheel is.

Mocht iemand zich afvragen waarom geen dubbele aansluiting. De pvc leiding is 16 mm inwendig en daar trek je niet gemakkelijk 2 cat 6 netwerkkabels door. Twee kabels door de kruipruimte trekken en via een buisje omhoog ging nog, maar naar computerkamer ligt een pvc buis in de vloer.

Ik heb nu de telefoonkabel en cat 6 kabel in elkaar gevlochten, tape er om, en er volgens de telefoonkabel terug getrokken.

Mocht iemand dezelfde situatie hebben en ook overwegen netwerkaansluitingen te maken, dan is er dus best wat mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwQ7fSDeYwAW9HRBHgH3yqIz34g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rwlAw5bGoB1oLrmXzExcAho.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1