Soep koken. Hoe snel gaat de verdamping

Pagina: 1
Acties:
  • 2.139 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMulder
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 10:53
Ik ben een pan goulash soep aan het maken. Ik ging met de ingrediënten uit van 4 liter maar ik heb er teveel water in gegooid.
De pan heeft een diameter van 24cm en de soep staat 17cm hoog. De soep borrelt lekker en de thermometer geeft in het midden 100graden aan.

Hoelang duurt het nou totdat ik 4 liter overhoud?

Beste antwoord (via HansMulder op 05-10-2024 15:10)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
HansMulder schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:02:
Als ik op wil schieten moet ik een pan met grotere diameter gebruiken.
Of je giet een deel in een andere pan op een tweede pit 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 05-10-2024 15:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53
Wat heb je zelf al uitgerekend?

Hoe hoger je het vuur/inductie zet hoe sneller het zal gaan in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMulder
Nou na een half uur is het niveau 16.2cm. Het oorspronkelijke volume was pi/4 x 24^2 x 17=7.7l
(17-16.2)/17= 4.7% wat er verdampt is in een half uur. Ik had gedacht dat dat sneller zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMulder
De soep moet natuurlijk niet overkoken. De pan was nokkie vol. Pan staat nou vol gas op het kleinste gaspitje, zou het sneller gaan op een hogere pit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:08

g0tanks

Moderator CSA
HansMulder schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:37:
Ik ben een pan goulash soep aan het maken. Ik ging met de ingrediënten uit van 4 liter maar ik heb er teveel water in gegooid.
De pan heeft een diameter van 24cm en de soep staat 17cm hoog. De soep borrelt lekker en de thermometer geeft in het midden 100graden aan.

Hoelang duurt het nou totdat ik 4 liter overhoud?
Hoe snel iets verdampt hangt ook af van de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 01:10
en de oppervlakte van de verdamping

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 14:29
Vergeet de lucht en rolweerstand niet. Die schijnen in dit soort berekeningen nog wel eens genegeerd te worden :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMulder
De omgevingstemperatuur is 20 graden en de luchtvochtigheid is 40% (wordt langzaam hoger nu de soep staat te pruttelen) Het oppervlakte is 452cm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMulder
Graag tips, om 6 uur gaan we eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Graag tips, om 6 uur gaan we eten.
Ik zou een ander soepje maken, urenlang koken en alles is doodgekookt en zonder smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:58
Je kunt er natuurlijk ook gewoon wat uitscheppen met de soeplepel tot je op acceptabel niveau bent.
Of als je het toch echt puur op verdamping wilt doen op een grotere pit zetten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Of je giet een deel in een andere pan op een tweede pit 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 05-10-2024 15:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:23

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ipv minder water kan je ook meer ingrediënten toevoegen.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:57
Ik zou gewoon blijven proeven tot het goed is, iets meer, iets minder. Het is hoe het is. Zolang de smaak maar goed is.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansMulder
2 pannetjes (@rolbll) is natuurlijk een goed idee dat gaat vast veel sneller. maar ja het gaat ook een beetje om het experiment, ik kon eigenlijk niets fatsoenlijk terugvinden behalve van een bierbrouwer en daar gaat de verdamping veel sneller dan bij soep.
een uur later15.2cm Moet ik al 2 pannetjes in gaan zetten en wat is de benodige diameter van de 2 pan?

Ik vind het best wel vervelend dat hier geen wetenschappelijk onderzoek na gedaan is terwijl er wel geneuzeld wordt over zwarte gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMulder
75 minuten, ik heb er nog wat aardappels bij gegooid, niveau ging van 14.9 naar 15.2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
HansMulder schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:19:
Ik vind het best wel vervelend dat hier geen wetenschappelijk onderzoek na gedaan is terwijl er wel geneuzeld wordt over zwarte gaten.
Ik denk dat er meer dan voldoende bekend is over hoe water verdampt (je hebt overigens je NAP peil achterwege gelaten en het materiaal van de pan, de hoeveelheid energie die je pit kan leveren etc... hoewel e.e.a. evt. ook nog wel af te leiden is).

Maar nu ga je gewoon van "nieuwsgierig en gedachtenexperiment" naar "trollen".

Ik heb in ieder geval liever dat we nog een paar miljard steken in onderzoek naar zwarte gaten dan naar de verdampingssnelheid van goulashsoep zodat we kunnen uitrekenen of we op tijd aan tafel kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 05-10-2024 15:38 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Anderhalf ons kikkererwten meel en twee eetlepels paprikapoeder erbij doen, dan wordt de viscositeit wat hoger

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMulder
@RobIII Ik zit helemaal niet te trollen maar soep te koken. Een normale vraag lijkt me hoe lang het duurt om dat in te dikken. Volgens jou is er genoeg informatie te vinden over verdamping, nou ik kon het niet vinden <knip> Graag vriendelijk houden, en, voor zover je dit inderdaad serieus bedoelde, on-topic.

[ Voor 35% gewijzigd door Ardana op 06-10-2024 13:05 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

HansMulder schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:50:
@RobIII Ik zit helemaal niet te trollen maar soep te koken. Een normale vraag lijkt me hoe lang het duurt om dat in te dikken. Volgens jou is er genoeg informatie te vinden over verdamping, nou ik kon het niet vinden en aan jou de eer om aan te geven wanneer ik 4 l heb bereikt.
Overigens doet mij jouw soort antwoorden weer denken (betweterigheid en snob gedrag)
waarom ik eigenlijk niet meer op op Tweakers zit. Fijne dag nog en aju.
Ja hallo, we zijn antwoordapparaat waar je een muntje in kan gooien.
Flikker die soep lekker door de gootsteen en ga brood eten 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Joh, zelfs met de formule(s) in handen en al je metingen zijn er teveel variabelen en hebben we het hier over goulashsoep ipv puur water en zijn er teveel factoren in het spel om iets zinnigs te kunnen zeggen. En dan nóg: dan komt er uit je berekening dat je een pan met diameter X nodig hebt. Wat dan? Een pan die je geheid niet precies hebt. Pak gewoon een tweede pan, verdeel je soep, beetje meer "gas erop" en fingerspitzengefühl en anders eet je een half uurtje later of een beetje waterigere soep. Maar, nee, er moet meer onderzoek naar koken van goulashsoep komen ipv naar zwarte gaten...

Smakelijk :w

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 05-10-2024 16:14 ]

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Laten we eerst het oorspronkelijke volume van de soep berekenen en dan een inschatting maken van hoeveel tijd het zal kosten om tot 4 liter soep te komen door verdamping.

Oorspronkelijk volume van de soep:
Volume = (pi / 4) x (Diameter in cm)^2 x Hoogte in cm
In dit geval is de diameter van de pan 24 cm en de hoogte van de soep is 17 cm. Dit geeft ons:
Volume = (pi / 4) x 24^2 x 17 = ongeveer 7.7 liter (zoals je al had aangegeven).

Percentage verdampt volume na een half uur:
Verdampt percentage = (Oorspronkelijke hoogte - Huidige hoogte) / Oorspronkelijke hoogte
Na een half uur is de hoogte van de soep gezakt van 17 cm naar 16.2 cm, dus het verdampte percentage is:
Verdampt percentage = (17 - 16.2) / 17 = 0.047, oftewel 4.7%.

Verdampt volume na een half uur:
Verdampt volume = Oorspronkelijk volume in liters x Verdampt percentage
In dit geval is het oorspronkelijke volume 7.7 liter, en 4.7% daarvan is:
Verdampt volume = 7.7 liter x 0.047 = 0.36 liter.

Benodigde tijd om 4 liter over te houden:
Tijd = (Te verdampen volume in liters) / (Verdampt volume per half uur in liters) x 30 minuten
Je wilt terug naar 4 liter, dus je moet 7.7 liter - 4 liter = 3.7 liter laten verdampen. De verdampingssnelheid is 0.36 liter per half uur, dus de tijd om 3.7 liter te laten verdampen is:
Tijd = (3.7 liter) / (0.36 liter per half uur) x 30 minuten = ongeveer 308 minuten, oftewel iets meer dan 5 uur.

Dus als de omstandigheden hetzelfde blijven en de verdampingssnelheid constant is, zal het nog ongeveer 5 uur duren voordat je 4 liter soep overhoudt.

Let wel, deze schatting gaat uit van een constante verdamping. In de praktijk kan de verdampingssnelheid langzaam afnemen naarmate het volume van de soep kleiner wordt en de luchtvochtigheid in je keuken stijgt, wat het proces kan vertragen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:58
Is de soep al klaar? over 20 minuten ETEN!
Vergeet niet de broodjes af te bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
Gooi je vraag in chatgpt!

Daar komt uit
Dus, er verdampt ongeveer 65 gram water per uur uit de pan bij 100 graden Celsius, onder ideale omstandigheden. Houd er rekening mee dat dit een schatting is en dat de werkelijke waarde kan variëren.

Maar iets andere vraagstelling:
Dus, er verdampt ongeveer 0,9 liter goulashsoep per uur bij een temperatuur van 100 graden Celsius in deze pan.

[ Voor 21% gewijzigd door President op 05-10-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:26
Als je een paar usb ventilatoren in de pan hangt kan je zorgen dat er verse lucht (met weinig waterdamp) aangevoerd wordt.
De verdamping wordt dan bepaald door de hitte die je fornuis aan de soep toe kan voegen. Een liter verdampen kost 2250 kJ.
Dit kost een 2000 W kookpunt dus 2.250.000 / 2000 = 1125 seconden.
Warmte die naar de omgeving wordt uitgestraald / afgegeven gaat hier van af dus dit is nog steeds optimistisch.

[ Voor 15% gewijzigd door se77en op 05-10-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hoe lang was je al aan het koken voor je er achter kwam dat er teveel water toegevoegd was? Kon je toen niet gewoon wat water er uit scheppen?

/captain Hindsight.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Goulash is ook gewoon een dunne soep en geen dikke stoof want dat heet Pörkölt bij de Hongaren. Dus kun je nu gewoon gaan eten ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Voor de volgende keer: de soep zeven, en dan het vocht in een losse pan op hoogste vuur inkoken. Zo kun je ook bijv. stoofvlees verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34
Of een kant en klaar Unox soep in zak kopen.
Binnen 4 minuten een soepje op tafel

Bla Bla Bla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

@HansMulder heb je je soep kunnen eten of ben je Chinees gaan halen?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MarchelHoek schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:11:
Of een kant en klaar Unox soep in zak kopen.
Binnen 4 minuten een soepje op tafel
Unox krijgt het voor elkaar om iedere soep hetzelfde te laten smaken. Er gaat echt niks boven je eigen soep bouwen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:22
Ik snap niet helemaal waarom je hier naar een 'wis-/natuurkundig' antwoord vraagt, terwijl je blijkbaar nog niet in staat bent om binnen enige marge 4 liter af te meten, en met een pan soep van - met 7,7 liter - bijna het dubbele zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
Wat ik me afvraag is waarom zo moeilijk doen.

In half uur van 17 naar 16.2 cm = 0.8 cm
Je wilt hem naar 9 a 10 cm, dus dat duurt zo'n 5 uur.

Wil je dat het sneller gaat? Meer hitte toevoegen en roeren is makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gezien de soep al gegeten is, gaat dit topic op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.