Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterboer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-02 19:58
Hallo allen,

Ik heb een growatt MOD6000 omvormer voor mijn zonnepanelen.
Nadat ik wat heb gespeeld met de instellingen, ben ik vergeten wat de standaard ingestelde waarde was voor het reactieve vermogen. Instelbaar 0/100%. Voor de zekerheid heb ik hem nu maar op 50% gezet.
Wie weet de fabrieksinstelling van deze parameter? Tevens is het me nog steeds niet duidelijk wat deze instelling betekent. Actief vermogen en powerfactor begrijp ik, maar wat doet het reactieve vermogen?

Bedankt voor jullie reacties alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:02
Ik heb een MOD5000 TL3-X en daar staat deze op 0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterboer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-02 19:58
firecaps30 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:15:
Ik heb een MOD5000 TL3-X en daar staat deze op 0%
Bedankt voor je antwoord. Ik ga hem terug op 0% instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
Is in bepaalde landen verplicht om te hebben op je omvormer, zou je dan mee kunnen compenseren als je in huis teveel inductief vermogen gebruikt. Is in Nederland voor consumenten niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 11:35
Pieterboer schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:56:
maar wat doet het reactieve vermogen?
Wel wat laat.

Dat doet eigenlijk niets, behalve voor een beetje extra verliezen zorgen.

Reactief vermogen is vermogen dat heen en weer wordt getranporteerd tussen het net en reactieve belastingen. Reactieve belastingen, diegene waar spoelen of condensatoren in zitten (motoren, transformatoren,…) slaan energie op en sturen dit weer terug naar het net op het ritme van de netfrequentie. De verhouding tussen dit reactieve en het actieve vermogen, datgene wat dus echt wordt verbruikt heet arbeidsfactor of cos φ. De vereiste supplementaire stroom heet blindstroom.

[ Voor 3% gewijzigd door Merion op 12-08-2025 07:28 ]