Zuinige Homeserver 450 euro budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 19:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is bedoeld als een homeserver om de onderstaande taken uit te voeren. Graag zou ik het systeem zo zuinig mogelijk willen maken en heb ik al een hoop dingen gevonden. Bijvoorbeeld Minisforum, Intel Nucs en thin clients maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
-Proxmox
- Docker server
- Pihole
- Aantal zelf bouw applicaties
- Aantal databases
- Home Assistant
- Jellyfin
- Simpele data opslag

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximum dat ik wil uitgeven ligt rond de 450 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Raspberry Pi 4b 2gb, Pi Zero W, Pi Zero, Amd Ryzen 3600, 16gb ddr4. Niet perse hardware dat ik wil meenemen maar mocht het helpen hoor ik het graag.

Mijn probleem is juist dat de Pi 4b geen proxmox kan draaien vanwege de kleine hoeveelheid werkgeheugen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een interne gpu is voldoende omdat er hoogstens twee gebruikers zouden zijn. Het zou wel cool zijn om soms een gameserver te kunnen hosten als dat in dit budget past. Qua opslag is 1/2 tb voldoende, ik wil eigenlijk alleen belangrijke bestanden opslaan en wanneer het nodig is breid ik wel uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een laag energieverbruik is van belang voor mij, hopelijk vangen de zonnepanelen het gebruik hiermee op.

Ga je overklokken?
Nee, eerder undervolten.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek voor een goede bang for buck en van zelf bouwen wordt ik niet bang. Helaas ben ik niet meer zo in de hardware wereld en ik merk dat het nogal lastig is om een systeem te vinden dat ook echt even mee gaat.

Hardware waar ik al naar keek:
MINISFORUM UN100P
Deskmini X300
Best Buy Guide: De beste thuisserver

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:45
Alles wat je gevonden hebt gaat werken, de vraag is vooral hoeveel flexibiliteit je wenst te houden qua opslag. Als je (later) veel data wilt opslaan is de server uit de BBG een goed idee, daar kun je naast de M2 SSD twee harddisks in en met een extra PCIe SATA uitbreidingskaartje passen er vijf in de kast. In de Deskmini past een M2 SSD (momenteel max 4TB) en twee SATA 2,5" disks/SSD's, de Minisforum heeft plek voor een M2 SSD en 1 2,5" HD/SSD. Met jouw opslag wensen voldoet de Minisforum dus ruim.

De Best Buy Guide server en de Minisforum gebruiken dezelfde CPU, met evenveel RAM zullen ze gelijk presteren. Deze Intel N100 CPU is krachtig genoeg voor de dingen die jij noemt (wel met een klein voorbehoud over je zelfbow applicaties: wat bouw je zoal?), beiden zullen bij gelijke SSD/HD configuratie ongeveer even zuinig zijn. In de X300 kun je een krachtigere maar minder zuinige CPU plaatsen zoals de Ryzen 5 5600G - het lijkt me overkill in jouw geval. De Ryzen 5 3600 die je al hebt heeft geen ingebouwde GPU - ik vermoed dat de Deskmini daarmee niet wil booten, zie ook de CPU support lijst: https://www.asrock.com/ne...00%20Series/index.asp#CPU. Ook je DDR4 RAM is waarschijnlijk niet te gebruiken, er moeten SODIMM's (laptopgeheugen) in.

Ik zou de Minisforum nemen in jouw geval, als de Pi niet meer voldoet, met de volgende kantekening: alle dingen die je doet draaien prima in Docker containers. Proxmox is niet de beste basis voor Docker, Docker op Proxmox betekent een aparte Linux VM maken met daarin Docker. Proxmox ondersteunt wel native Linux containers (LXC), dat zou je in plaats van Docker kunnen overwegen. Een basic Linux als Debian met daarop Docker is wat mij betreft een beter idee voor een Docker host. Proxmox heeft wel enige zin als je met VM's aan de slag wilt.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 05-10-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
martyw schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:33:
Alles wat je gevonden hebt gaat werken, de vraag is vooral hoeveel flexibiliteit je wenst te houden qua opslag. Als je (later) veel data wilt opslaan is de server uit de BBG een goed idee, daar kun je naast de M2 SSD twee harddisks in en met een extra PCIe SATA uitbreidingskaartje passen er vijf in de kast. In de Deskmini past een M2 SSD (momenteel max 4TB) en twee SATA 2,5" disks/SSD's, de Minisforum heeft plek voor een M2 SSD en 1 2,5" HD/SSD. Met jouw opslag wensen voldoet de Minisforum dus ruim.

De Best Buy Guide server en de Minisforum gebruiken dezelfde CPU, met evenveel RAM zullen ze gelijk presteren. Deze Intel N100 CPU is krachtig genoeg voor de dingen die jij noemt (wel met een klein voorbehoud over je zelfbow applicaties: wat bouw je zoal?), beiden zullen bij gelijke SSD/HD configuratie ongeveer even zuinig zijn. In de X300 kun je een krachtigere maar minder zuinige CPU plaatsen zoals de Ryzen 5 5600G - het lijkt me overkill in jouw geval. De Ryzen 5 3600 die je al hebt heeft geen ingebouwde GPU - ik vermoed dat de Deskmini daarmee niet wil booten, zie ook de CPU support lijst: https://www.asrock.com/ne...00%20Series/index.asp#CPU. Ook je DDR4 RAM is waarschijnlijk niet te gebruiken, er moeten SODIMM's (laptopgeheugen) in.

Ik zou de Minisforum nemen in jouw geval, als de Pi niet meer voldoet, met de volgende kantekening: alle dingen die je doet draaien prima in Docker containers. Proxmox is niet de beste basis voor Docker, Docker op Proxmox betekent een aparte Linux VM maken met daarin Docker. Proxmox ondersteunt wel native Linux containers (LXC), dat zou je in plaats van Docker kunnen overwegen. Een basic Linux als Debian met daarop Docker is wat mij betreft een beter idee voor een Docker host. Proxmox heeft wel enige zin als je met VM's aan de slag wilt.
Bedankt voor de reactie en de uitleg. Fijn om te horen dat ze allemaal wel ongeveer geschikt zijn voor mijn doeleinden. Maar dat maakt het alsnog best lastig haha.

De applicaties die ik ontwikkel zijn gebouwd met C# en zijn bijvoorbeeld websites of chatbots, niet heel intensief in het algemeen. Maar mijn Strato VPS laat maximaal 6 containers toe wat in dit geval nogal onhandig is. In de videos die ik heb gevonden werdt wel Docker geinstalleerd op Proxmox maar naar mijn mening mag het ook best anders gaan zolang ze maar automatisch herstart kunnen worden bij een crash.

Wat ik niet helemaal begreep (en het kan zijn dat jij daar geen ervaring mee hebt) is of dit ook geschikt zou zijn om bijvoorbeeld een gameserver te hosten. Laten we zeggen Minecraft met een modpack of iets dergelijks?

Wat denk jij bijvoorbeeld van deze miniforum pc, het lijkt mij dat hij een stuk onzuiniger is netzoals deskmini?
https://www.amazon.nl/-/e...5-2-HDMI2-1/dp/B0DFQ5X61D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-07 15:17
Je zou in jou geval ook nog naar TrueNAS Scale of Unraid kunnen kijken. Beide kunnen dezelfde use cases ondersteunen ze hebben alleen een wat andere inslag dan proxmox.

Je geeft aan dat een halve TB genoeg is. Hoe ga je dat doen met je wensen om Jellyfin te gaan hosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:45
Khalon schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:55:
Wat ik niet helemaal begreep (en het kan zijn dat jij daar geen ervaring mee hebt) is of dit ook geschikt zou zijn om bijvoorbeeld een gameserver te hosten. Laten we zeggen Minecraft met een modpack of iets dergelijks?
Ik heb zelf geen ervaring met Minecraft servers, uit wat ik lees hebben ze baat bij een tamelijk hoge single core snelheid, de N100 kan naar 3.40 GHz boosten, dat zou voldoende zijn, en ook de vier cores voldoen. Verder heb je aan 4 GB RAM voldoende volgens het internet.
In de videos die ik heb gevonden werdt wel Docker geinstalleerd op Proxmox
Iets rechtstreeks op de Proxmox VE installeren is uit veiligheidsoogpunt geen goed idee, uit de admin guide
If you want to run application containers, for example, Docker images, it is recommended that you run them inside a Proxmox QEMU VM. This will give you all the advantages of application containerization, while also providing the benefits that VMs offer, such as strong isolation from the host and the ability to live-migrate, which otherwise isn’t possible with containers.
(https://pve.proxmox.com/p...in-guide.html#chapter_pct)
Vandaar dat ik als je alles in Docker wilt draaien adviseer om een basic Linux als Debian te installeren, en daar Docker op te draaien. Als je eerst een VM in Proxmox maakt om daar Docker weer in te installeren creeer je vooral overhead naar mijn mening. Proxmox is Debian met een hoop tooling om makkelijk VM's en Linux LXC containers te maken, draaien en managen. Voor het managen van Docker containers is Portainer uitgevonden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 06-10-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
Flans schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:57:
Je zou in jou geval ook nog naar TrueNAS Scale of Unraid kunnen kijken. Beide kunnen dezelfde use cases ondersteunen ze hebben alleen een wat andere inslag dan proxmox.

Je geeft aan dat een halve TB genoeg is. Hoe ga je dat doen met je wensen om Jellyfin te gaan hosten?
TrueNAS en Unraid zien ook wel interessant uit ja, zal het uiteindelijk allemaal even moeten uittesten om de nadelen goed te kunnen begrijpen.

De halve TB zal waarschijnlijk niet voldoende zijn, maar gelukkig is er ruimte voor een 2.5inch ssd of hdd om dat uit te breiden.
Pagina: 1