Momenteel zitten wij midden in het proces van een (projectmatige) nieuwbouwwoning en moet ik binnenkort het elektraplan aanleveren. Helaas heb ik weinig kennis op het vlak van wifi en access points, dus hopelijk willen jullie helpen. 
Waar? Locatie van acces points
Ons huis wordt een tweekapper van grofweg 160m2 met niet-dragende muren van 10cm dik gasbeton / cellenbeton. Onderaan heb ik de plattegrond van de begane grond en eerste verdieping geplaatst.
Om de beste locaties te zoeken heb ik al in het UniFi Design Center gespeeld, maar ik krijg geen optimale plek gevonden. Graag zou ik de AP's zo veel mogelijk uit het zicht hebben, maar natuurlijk ook goede dekking creëren. Ik vind het ook lastig om in te schatten hoeveel invloed wat mindere dekking op sommige plekken (en dus de locatie van de AP's) in de praktijk zal hebben... Misschien denk er ik veel te veel over na en is een AP achterin in een TV-meubel al genoeg voor de hele begane grond. Kortom, graag jullie advies!
Zelf kwam ik tot deze opties:
Begane grond:
Wat? TP-Link Omada of Ubiquiti UniFi
Eigenlijk had ik de keuze al gemaakt en was mijn plan om voor UniFi te gaan (op aanraden van een kennis). Echter lees ik ook veel positieve berichten over Omada en dit lijkt een goedkopere oplossing. Zal ik (als normale wifi-gebruiker) in het dagelijks gebruik enig verschil merken tussen deze merken? Welke raden jullie aan?
Plattegronden
Waar? Locatie van acces points
Ons huis wordt een tweekapper van grofweg 160m2 met niet-dragende muren van 10cm dik gasbeton / cellenbeton. Onderaan heb ik de plattegrond van de begane grond en eerste verdieping geplaatst.
Om de beste locaties te zoeken heb ik al in het UniFi Design Center gespeeld, maar ik krijg geen optimale plek gevonden. Graag zou ik de AP's zo veel mogelijk uit het zicht hebben, maar natuurlijk ook goede dekking creëren. Ik vind het ook lastig om in te schatten hoeveel invloed wat mindere dekking op sommige plekken (en dus de locatie van de AP's) in de praktijk zal hebben... Misschien denk er ik veel te veel over na en is een AP achterin in een TV-meubel al genoeg voor de hele begane grond. Kortom, graag jullie advies!
Zelf kwam ik tot deze opties:
Begane grond:
- Boven keuken: mogelijk de beste plek voor wifi-dekking, maar erg in het zicht
- In entreehal: i.v.m. de indeling mogelijk slechte dekking in een deel van de woonkamer
- In (kleine) hal voor trap: veel muren direct rondom de AP, maar wel uit het zicht
- Op overloop: erg in het zicht en twee muren tussen een deel van de slaap- en werkkamer
- In kastenkamer: één muur tussen de slaap- en werkkamer, maar mogelijk minder dekking in de badkamer
- Tegen lange muur in slaapkamer: hier maakt het niet veel uit dat het in het zicht zit
Wat? TP-Link Omada of Ubiquiti UniFi
Eigenlijk had ik de keuze al gemaakt en was mijn plan om voor UniFi te gaan (op aanraden van een kennis). Echter lees ik ook veel positieve berichten over Omada en dit lijkt een goedkopere oplossing. Zal ik (als normale wifi-gebruiker) in het dagelijks gebruik enig verschil merken tussen deze merken? Welke raden jullie aan?
Plattegronden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 7% gewijzigd door TNThomas op 05-10-2024 13:41 ]