[Advies] Waar access points plaatsen en welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:48
Momenteel zitten wij midden in het proces van een (projectmatige) nieuwbouwwoning en moet ik binnenkort het elektraplan aanleveren. Helaas heb ik weinig kennis op het vlak van wifi en access points, dus hopelijk willen jullie helpen. :)

Waar? Locatie van acces points
Ons huis wordt een tweekapper van grofweg 160m2 met niet-dragende muren van 10cm dik gasbeton / cellenbeton. Onderaan heb ik de plattegrond van de begane grond en eerste verdieping geplaatst.

Om de beste locaties te zoeken heb ik al in het UniFi Design Center gespeeld, maar ik krijg geen optimale plek gevonden. Graag zou ik de AP's zo veel mogelijk uit het zicht hebben, maar natuurlijk ook goede dekking creëren. Ik vind het ook lastig om in te schatten hoeveel invloed wat mindere dekking op sommige plekken (en dus de locatie van de AP's) in de praktijk zal hebben... Misschien denk er ik veel te veel over na en is een AP achterin in een TV-meubel al genoeg voor de hele begane grond. Kortom, graag jullie advies!

Zelf kwam ik tot deze opties:

Begane grond:
  • Boven keuken: mogelijk de beste plek voor wifi-dekking, maar erg in het zicht
  • In entreehal: i.v.m. de indeling mogelijk slechte dekking in een deel van de woonkamer
  • In (kleine) hal voor trap: veel muren direct rondom de AP, maar wel uit het zicht
1e etage:
  • Op overloop: erg in het zicht en twee muren tussen een deel van de slaap- en werkkamer
  • In kastenkamer: één muur tussen de slaap- en werkkamer, maar mogelijk minder dekking in de badkamer
Zolder:
  • Tegen lange muur in slaapkamer: hier maakt het niet veel uit dat het in het zicht zit
Wat zouden jullie adviseren? Alles is nog mogelijk qua locatie, dus denk vooral ruimer dan enkel bovenstaande opties! ;)

Wat? TP-Link Omada of Ubiquiti UniFi
Eigenlijk had ik de keuze al gemaakt en was mijn plan om voor UniFi te gaan (op aanraden van een kennis). Echter lees ik ook veel positieve berichten over Omada en dit lijkt een goedkopere oplossing. Zal ik (als normale wifi-gebruiker) in het dagelijks gebruik enig verschil merken tussen deze merken? Welke raden jullie aan?

Plattegronden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door TNThomas op 05-10-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 22:33

SpamLame

niks

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van UniFi spul.
Ga je het merken als gewone gebruiker, ik denk het niet.

Hoeze krijg je geen optimale plek gevonden? Komt de tool niet met een voorstel of vallen de voorstellen af vanwege je eigen eisen?

Als uit zicht prio 1 is, heb je dan ook naar de in wall oplossingen gekeken?

En los daarvan als jij een elektra plan mag opleveren of aanpassen adhv voorbeeld aannemer.
Dan kan je wss. ook aangeven loze leidingen naar loze dozen in muren en plafond.
Kan je na oplevering kijken met je dan favo merk op welke posities de dekking aanvaardbaar is en kan voldoen aan je zicht voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
Ik denk dat je al een aardig eind komt met:

BG: accesspoint net achter de deur naar de trap
1e: accesspoint (in-wall) met extra netwerkaansluitingen voor je laptop/pc
2e: je hebt geen plattegrond geplaatst, maar ook hier zou ik een accesspoint plannen (en in elk geval de loze leiding voorzien)

(mocht je in-wall accesspoints gaan gebruiken, geef op die plaatsten dan duidelijk aan bij de aannemer dat ze minstens een cm of tien vrij houden tussen de stopcontacten in de buurt, anders passen de in-wall accesspoints niet goed.)

In de berging zou ik aan de korte zijde van de meterkast ook een accesspoint doen, misschien nog eentje buiten voor slimme dingen in de tuin?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
SpamLame schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:36:
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van UniFi spul.
Ga je het merken als gewone gebruiker, ik denk het niet.

Hoeze krijg je geen optimale plek gevonden? Komt de tool niet met een voorstel of vallen de voorstellen af vanwege je eigen eisen?

Als uit zicht prio 1 is, heb je dan ook naar de in wall oplossingen gekeken?

En los daarvan als jij een elektra plan mag opleveren of aanpassen adhv voorbeeld aannemer.
Dan kan je wss. ook aangeven loze leidingen naar loze dozen in muren en plafond.
Kan je na oplevering kijken met je dan favo merk op welke posities de dekking aanvaardbaar is en kan voldoen aan je zicht voorwaarden.
De beste plekken voor dekking zijn ook het meest in het zicht, dus dan krijg ik graag wat advies. ;)

Wat betraft in-wall, dat heb ik bekeken, maar lees regelmatig dat ceiling AP's betere dekking geven. Mogelijk heb ik daardoor te snel een conclusie getrokken en in-wall afgestreept. Ik ga er nog eens naar kijken, dus bedankt voor de tip!

Het elektraplan kan ik in principe zo gek maken als ik wil, maar dat maakt het ook duur. Het zou dus fijn zijn als ik vooraf al de locaties van de AP's weet. Natuurlijk plaats ik ook loze leidingen, maar ik wil dit wel bewust plannen.
FredvZ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:37:
Ik denk dat je al een aardig eind komt met:

BG: accesspoint net achter de deur naar de trap
1e: accesspoint (in-wall) met extra netwerkaansluitingen voor je laptop/pc
2e: je hebt geen plattegrond geplaatst, maar ook hier zou ik een accesspoint plannen (en in elk geval de loze leiding voorzien)

(mocht je in-wall accesspoints gaan gebruiken, geef op die plaatsten dan duidelijk aan bij de aannemer dat ze minstens een cm of tien vrij houden tussen de stopcontacten in de buurt, anders passen de in-wall accesspoints niet goed.)

In de berging zou ik aan de korte zijde van de meterkast ook een accesspoint doen, misschien nog eentje buiten voor slimme dingen in de tuin?
Bedankt voor het meedenken en de tips!

Vanwaar raad je op de 1e en 2e verdieping in-wall AP's aan i.p.v. ceiling AP's? En waar zou je de AP op de 1e verdieping plaatsen?

In de berging hoopte ik wifi te hebben van de router van de provider (KPN) of moet ik de wifi daarop uitzetten i.c.m. met AP's? Als die uit moet, dan is een extra AP daar wel handig inderdaad.

In de tuin (achtergevel) laat ik inderdaad een loze leiding leggen. Mochten we een AP daar nodig vinden, dan kan ik die nog plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
TNThomas schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:03:
Vanwaar raad je op de 1e en 2e verdieping in-wall AP's aan i.p.v. ceiling AP's? En waar zou je de AP op de 1e verdieping plaatsen?
Als je er per verdieping maar één wil plaatsen zou ik ze op de 1e en 2e gewoon aan het plafond van de overloop doen. Dat ze dan in het zicht zitten, tja dat zitten de rookmelders waarschijnlijk ook. Het is maar een overloop, geen verblijfsruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:40
Mij nieuwbouwwoning is net opgeleverd en ik heb juist niet goed nagedacht over de accesspoints, dus klasse dat je dat nu al doet. Ik heb zelf nu later alsnog een accesspoint geplaatst. Ik heb hm in het trapgat net boven de tweede etage geplaatst en bedien daar, zowel 1 en 2 etage en de zolder mee. Ik was blij verrast. De bg bedien ik compleet met de kpn router in de meterkast.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik op de overloop van de 1e en 2e etage een accesspoint plaatsen.
In jouw geval zou ik een accesspoint in de keuken, overloop 1e (en overloop tweede etage plaatsen?). Ik mis een tekening van de tweede etage.

Wat wel een ding is dat de accesspoint bij mij een afzonderlijk wifi netwerk is geworden. Maar dat ga ik nog oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
TNThomas schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:03:
Het voordeel is dat je dan minder loze leidingen nodig hebt en zo'n in-wall in mijn optiek minder opvalt.

2e verdieping zou ook een ceiling variant kunnen zijn, dat hangt samen met wat je op de 2e verdieping gaat doen.
Op de eerste verdieping zou ik hem in de werkkamer plaatsen, in de buurt van je bureau.
In de berging hoopte ik wifi te hebben van de router van de provider (KPN) of moet ik de wifi daarop uitzetten i.c.m. met AP's? Als die uit moet, dan is een extra AP daar wel handig inderdaad.
Dat is inderdaad ook een optie. Scheelt inderdaad weer een AP, het nadeel is dat je bij het wisselen van provider of provider-router je dan mogelijk de rest van je wifi moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op de verdiepingen is de overloop aan het plafond eigenlijk altijd goed. Verder zou ik een lege leiding naar iedere kamer laten leggen, voor in de toekomst kan je altijd nog iets. Hetzelfde geld voor de woonkamer. meerdere hoeken een lege leiding zodat als je ooit je kamer wilt herindelen geen probleem heb met de plaatsing van een TV. Je hoeft echt niet meteen alles te bekabelen scheelt weer veel geld. En van loze leidingen heb je zomaar later groot plezier. Wel laten labellen en voorzien van trekkoord.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:33
Achter een gordijn kan ook uit het zicht zijn, bijvoorbeeld links naast het raam van de woonkamer. Of eentje aan het plafond in de keuken. Je hebt van Unifi of TP-Link best nette oplossingen, het hoeft geen ruimteschip te zijn.

Verder ben ik ook wel tevreden over Asus, maar die hebben geen plafond modellen zover ik weet. De mogelijkheid om Openwrt te kunnen installeren zou je nog als criterium mee kunnen nemen, maar toen ik een AP zocht was de keuze beperkt als je ook wifi 6 (of 7) wilt en dat wil je denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tenzij je mega hoge snelheden wilt halen zou ik geen accesspoint midden in t zicht in een woonkamer hanger oid.

Demping van tussenmuurtjes is meestal heeel bepertkt, demping van vloeren enorm.
Dus sowieso ap per verdieping.

Ik heb op BG AP gewoon in meterkast hangen. Is opzichzelf geen beste locatie maar is wel lekker centraal en ik heb door hele BG prima 5ghz dekking met zat snelheid.

Zou ik mn volle 1-2gbit willen halen dan gaat die vlieger niet op, dan is echt line of sight wel te wensen.

Qua merk, ik vind unifi persoonlijk niet meer fijn door vele fw problemen. Omada is ook prima. Deco x50-poe kan ook (neem aan dat je poe wilt) maar dat is wel consumentenspul. Qua wifi snelheid/stabiliteit merk je daar niets negatiefs aan maar qua feautures wel beperter zoals multi ssid en vlans

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 06-10-2024 11:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Bedankt voor alle hulp, heel fijn! :) Ik heb de zolder nu ook in de eerste post erbij gezet.

@Nielson Klopt, op de overloop vind ik het nog wel oké. De woonkamer zou ik echter vrij willen houden van AP's. Ik denk dat de AP op de 1e verdieping dan op de overloop komt.

@Chedara Ik probeer aan alles te denken... Dat gaat niet lukken natuurlijk, maar ik doe mijn best. De plattegrond van de zolder heb ik erbij gezet. Echter is daar de 'uitdaging' niet zo groot en maakt het me ook niet veel uit als een AP in het zicht hangt.

@FredvZ Ik volg je opmerking over de router niet (mijn wifi-kennis is minimaal). Als ik het goed begrijp, dan kan ik dus de wifi-functie van mijn provider-router aanlaten. Het nadeel is dan dan wisselen van provider/router dan lastiger is, toch? Waarom is dat dan lastiger en is een aparte router beter? Het zou namelijk een groot voordeel zijn als uit de meterkast ook een signaal komt voor de berging. Vandaar de hoop dat ik de provider-router aan kon laten, dan een PoE-switch eraan hang met dus per etage één AP. Kan dat dus gewoon of begrijp ik het dan verkeerd?

@Frogmen De woonkamer en elke kamer op 1e verdieping en zolder krijgen minimaal één loze leiding. Daarbij wil ik dus per verdieping één CAT6 voor de AP's. Hopelijk is dat genoeg en redelijk toekomstbestendig.

@Bumpy_NL Achter een gordijn had ik nog niet aan gedacht! Goed idee! Dan kan ik mogelijk een AP in de nis van het raam in de keuken. Dan hangt die erg centraal en toch uit het zicht. Nu heb ik dus twee goede opties: bij dat raam of in het halletje van de trap. Ik ga nog eens spelen in het UniFi Design Center. ;)

@laurens0619 Is demping van 10cm dik gasbeton / cellenbeton ook minimaal? Ik heb er namelijk geen ervaring mee. Dat zou namelijk een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
TNThomas schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:56:
@FredvZ Ik volg je opmerking over de router niet (mijn wifi-kennis is minimaal). Als ik het goed begrijp, dan kan ik dus de wifi-functie van mijn provider-router aanlaten. Het nadeel is dan dan wisselen van provider/router dan lastiger is, toch? Waarom is dat dan lastiger en is een aparte router beter? Het zou namelijk een groot voordeel zijn als uit de meterkast ook een signaal komt voor de berging. Vandaar de hoop dat ik de provider-router aan kon laten, dan een PoE-switch eraan hang met dus per etage één AP. Kan dat dus gewoon of begrijp ik het dan verkeerd?
Het voordeel van een eigen router is dat je alles op je thuisnetwerk helemaal zelf onder controle hebt.

Zonder eigen router werkt het ook, vaak ook heel goed. Mocht je overstappen dan zal je een deel van de installatie van je thuisnetwerk aan moeten passen (bijv. de SSID en IP-instellingen van je AP). Niet onmogeiljk natuurlijk, maar wel extra werk. Als je van plan ben om regelmatig over te stappen wellicht iets om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
FredvZ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Het voordeel van een eigen router is dat je alles op je thuisnetwerk helemaal zelf onder controle hebt.

Zonder eigen router werkt het ook, vaak ook heel goed. Mocht je overstappen dan zal je een deel van de installatie van je thuisnetwerk aan moeten passen (bijv. de SSID en IP-instellingen van je AP). Niet onmogeiljk natuurlijk, maar wel extra werk. Als je van plan ben om regelmatig over te stappen wellicht iets om in het achterhoofd te houden.
Oké, dan begin ik het te begrijpen. Wisselen van provider ben ik niet (regelmatig) van plan, dus dat is prima. Het zelf onder controle hebben van het netwerk is ook niet noodzakelijk, want zo snap ik er toch niet van. :+

Wel nog een vraag over de wifi van de provider-router. Als ik de wifi van de provider-router aanlaat, is deze dan ook deel van het netwerk met de AP's of staat die wifi van de provider-router dan los ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
Een beetje los van de wifi. Zijn er misschien ook plaatsen waar je iets bedraad wilt aansluiten en dus ook een kabel naartoe wilt hebben? Bijvoorbeeld beneden bij de tv en boven in de werkkamer? Misschien is dat wel de bulk van je netwerk verkeer. Dan kan je de aansluitpunten voor je access points op een wat minder zichtbare plaats laten, omdat snelheid dan iets minder van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
MallePietje schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:48:
Een beetje los van de wifi. Zijn er misschien ook plaatsen waar je iets bedraad wilt aansluiten en dus ook een kabel naartoe wilt hebben? Bijvoorbeeld beneden bij de tv en boven in de werkkamer? Misschien is dat wel de bulk van je netwerk verkeer. Dan kan je de aansluitpunten voor je access points op een wat minder zichtbare plaats laten, omdat snelheid dan iets minder van belang is.
Bij de tv en in de werkkamer worden inderdaad ethernetpunten en in elke kamer komt een extra loze leiding (ook in werkkamer, je weet maar nooit). Het wifi-netwerk is dus vooral voor de mobiele apparaten, zoals telefoons, tablets, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
TNThomas schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:06:
[...]
Bij de tv en in de werkkamer worden inderdaad ethernetpunten en in elke kamer komt een extra loze leiding (ook in werkkamer, je weet maar nooit). Het wifi-netwerk is dus vooral voor de mobiele apparaten, zoals telefoons, tablets, etc.
Ah, Ok. Dan zou ik per verdieping een punt kiezen waar het ap je het minst in de weg staat. De snelheid zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Korte update vanuit mijn kant. Ik ben eruit waar ik de access points ga hangen, mede door jullie hulp. :)
  • Begane grond: 1x meterkast, 1x halletje trap, 1x achtergevel voor tuin
  • 1e verdieping: 1x overloop
  • Zolder: 1x midden in slaapkamer
Dan heb ik nog veel gelezen over Ubiquiti en TP-Link. Momenteel spreekt TP-Link me meer aan, maar twijfel ik tussen een Omada-setup met EAP653’s, OC200 en PoE Switch of een simpelere Deco-setup met X50-PoE’s en PoE switch, zoals aangehaald door @laurens0619.

Wat zouden jullie aanraden, een setup van Omada of Deco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Een Omada heeft tov een Deco de volgende belangrijkste voordelen:
- VLANS instellen
- Meerdere ssids, gekoppeld aan vlans
- tuning, beaconing, link rates etc etc
- DFS kanalen

DFS:in praktijk minder storing als 2 clients tegelijk zenden op verschillende accesspoints maar elkaar RF technisch nog kunnen zien. Het is beter maar kent ook nadelen als je dichtbij weerradar woont. Het tegelijk zenden komt afhankelik van je use case voor. Zelf heb ik geen last ervan dat ik geen dfs kanalen.

Deco heeft weer voordelen tov Omada:
- Simpel/just works. Lastig te slopen :P
- App met cloudcontroller, geen lokale sw/hw controller nodig
- Makkelijker in te stellen. Uit doos en gaan

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 09-10-2024 22:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Bedankt voor de uitleg! Ik merk dat ik de meeste termen in je reactie niet begrijp. Daardoor lijkt het me duidelijk dat ik voor de Deco’s moet gaan. ;)
Pagina: 1