Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:29
Goedemorgen!

Ik heb een vraag over een setup met Zigbee radiatorknoppen, i.c.m een Honeywell draadloze CV aansturing.
Op dit moment wil ik graag mijn woonkamer en werkkamer gescheiden opwarmen, om zodoende nog wat meer energie te besparen. Nu heb ik al Home Assistant draaien met allerhande Zigbee devices en daar wil ik nu dus graag Zigbee radiatorknoppen aan toevoegen.

Er zijn wat mooie te vinden, maar ik wil specifiek niet voor Tado gaan i.v.m de abonnementskosten. Zo heb ik bijvoorbeeld al Aquara, Sonoff en Tuya knoppen gezien, waarbij mijn voorkeur op dit moment uitgaat naar Sonoff.

Nou alleen het probleem: Met alleen knoppen ben ik er natuurlijk niet. Op dit moment heb ik een Honeywell T87RF met een draadloze koppeling naar mijn CV. Deze verbindt naar een Honeywell BDR91. Hoe kan ik zorgen dat dit stukje ook gaat meewerken? Moet ik alles vervangen voor bijvoorbeeld een Nest of iets van bijvoorbeeld Sonoff (liever dit dan Nest)? Of kan ik de BDR91 weer gebruiken om iets anders op aan te sluiten?

Ik las ook iets over een internet gateway van Honeywell, de RFG100, maar dan moet ik waarschijnlijk ook de Honeywell slimme knoppen kopen en ik ga liever voor Zigbee.

Wie heeft een mooi voorbeeld van een Zigbee opstelling die gekoppeld kan worden aan een CV? _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Honeywell is, zover ik weet, een gesloten systeem. Je kan er dus niet vanaf een eigen controller tegenaan praten. Alle communicatie loopt via de API van Honeywell. Daarmee stuur je bijv. een Honeywell Evohome aan. Die zijn prima te integreren in HA, Domoticz enz. Je moet dan wel naar de Honeywell knoppen. Ik heb die setup al 15 jaar en werkt perfect (Evohome gen 2 + HR92 knoppen + opentherm RF module). De RFG100 is een oude internet gateway voor de oude Evohome generatie 1, omdat deze destijds geen wifi had, Hij kon dus alleen naar buiten communiceren via de RFG100. De huidige Evohome generatie 2 en later heeft al wifi aan boord.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 05-10-2024 11:59 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

DukeBox

loves wheat smoothies

Gezien je al zoveel honeywell hebt, zou ik toch overwegen daar verder op door te gaan (Evohome).

Wat je wil met zigbee kan maar dan zit je ook al snel vast aan cloud apps welke voor meer geavanceerde opties steeds vaker ook een abonnement vereisen.

Evo werkt helemaal los van de cloud, kan met meerdere zones als warmte/koude vraag én bronnen werken.

Edit, wat in de post hierboven staat klopt niet helemaal, met de HGI80 kan je direct integregen zonder externe API echter is die slecht te krijgen. Er zijn wel alternatieve (zelfbouw) oplossingen voor het RAMSES RF protocol. Daarnaast kan je ook bijsturen middels een opentherm gateway.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 05-10-2024 12:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:29
Microkid schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:55:
Honeywell is, zover ik weet, een gesloten systeem. Je kan er dus niet vanaf een eigen controller tegenaan praten. Alle communicatie loopt via de API van Honeywell. Daarmee stuur je bijv. een Honeywell Evohome aan. Die zijn prima te integreren in HA, Domoticz enz. Je moet dan wel naar de Honeywell knoppen. Ik heb die setup al 15 jaar en werkt perfect (Evohome gen 2 + HR92 knoppen + opentherm RF module). De RFG100 is een oude internet gateway voor de oude Evohome generatie 1, omdat deze destijds geen wifi had, Hij kon dus alleen naar buiten communiceren via de RFG100. De huidige Evohome generatie 2 en later heeft al wifi aan boord.
DukeBox schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:57:
Gezien je al zoveel honeywell hebt, zou ik toch overwegen daar verder op door te gaan (Evohome).

Wat je wil met zigbee kan maar dan zit je ook al snel vast aan cloud apps welke voor meer geavanceerde opties steeds vaker ook een abonnement vereisen.

Evo werkt helemaal los van de cloud, kan met meerdere zones als warmte/koude vraag én bronnen werken.

Edit, wat in de post hierboven staat klopt niet helemaal, met de HGI80 kan je direct integregen zonder externe API echter is die slecht te krijgen. Er zijn wel alternatieve (zelfbouw) oplossingen voor het RAMSES RF protocol. Daarnaast kan je ook bijsturen middels een opentherm gateway.
Dank beide voor jullie reacties. Ik ben bang dat ik de oude versie heb, ik heb zojuist even gekeken welke T87RF ik nou eigenlijk heb en op het PCB zit een stickertje met Y87RF2012, dus volgens mij heb ik dan de RFG100 nodig of niet?

Verder vind ik de Evohome spullen wel duur, dus bedankt voor de nieuwe rabbit hole Dukebox. :P
Ik ga even kijken of ik zin kan maken om in evofw3 te duiken, maar misschien heeft dat met mijn oude spullen ook geen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

DukeBox

loves wheat smoothies

dehardstyler schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:59:
Verder vind ik de Evohome spullen wel duur, dus bedankt voor de nieuwe rabbit hole Dukebox. :P
Vergeet niet dat bij 'cloud' oplossingen het op lange termijn ook duur kan zijn als je maandelijks moet betalen of ergens de stekker uit wordt getrokken. En dan vergeet ik ok nog de gebruikers ervaring, niets is irritanter dat op moment dat je iets nodig hebt het niet werkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.