Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPa-NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 14:50
Mijn vraag

De RTX 4080 van ASUS, de D6X TUF Gaming OC, die ik heb werkt prima echter is nogal luidruchtig onder het gamen. Ik denk dat op te kunnen lossen door er vloeistofkoeling op te bouwen ipv de luchtkoeler. Ik heb al een gesloten systeem voor de CPU met een radiator voorin de kast. Bovenin de kast heb ik 2 x een 14cm fan zitten waar ik een radiator kwijt kan. Dit is de enige plaats nog waar dit zou passen.

De vraag is, welk systeem (merk en model) kan ik dan het beste aanschaffen om dit te realiseren? Ik ben zelf uiteraard al aan het zoeken geweest echter vindt geen bruikbare optie.

Alvast bedankt,
Groeten GrandPa.

Leef vandaag, morgen bestaat niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
Zie voldoende opties:

categorie: Videokaarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:11
Volgensmij bedoeld TS om de huidige kaart te waterkoelen en niet een nieuwe gpu aan te schaffen?

Als dat het geval is heb ik dit gevonden qua gpu block https://shop.alphacool.co...-strix-tuf-with-backplate. Zou op de 4080 tuf moeten passen. Ben ik niet echt thuis in custom waterkoeling dus geen idee wat interessant is als het op radiators, resevoirs en pumps aankomt.
Wat ook nog een optie is is misschien zoiets? Is alleen te groot helaas. https://www.aquatuning.co...chterplaat-eol?currency=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
In plaats van direct een dure waterkoeling oplossing overwegen, zou ik ook eens wat andere oplossingen bekijken. Ik heb een aantal opmerkingen:

1. Hoe ziet de rest van je volledige systeem eruit? Ben vooral beniewd naar fans + behuizing. Wat foto's zouden veel helpen.

2. Je geeft aan dat de CPU closed loop radiator voorin de kast zit. Grote kans dat de fans hiervan op intake staan en dus warme lucht je kast in pompen? Dat vindt een videokaart niet leuk.

3. Biedt de 'Quiet mode' bios van je Asus GPU genoeg geluidsreductie? Ik gok dat de fysieke switch nu op Performance staat?

Alle waterkoeling opties gaan erg kostbaar worden ik.. van GPU ombouwen naar closed loop tot je CPU + GPU volledig ombouwen naar een custom loop. Of je huidige kaart verkopen en een waterkoeling variant kopen.

Maar ik denk dat met wat slimme airflow er wat te winnen valt. Bijvoorbeeld je CPU radiator bovenin de kast plaatsen. Dan hebben we echter wat meer info nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPa-NL
stin00 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:08:
In plaats van direct een dure waterkoeling oplossing overwegen, zou ik ook eens wat andere oplossingen bekijken. Ik heb een aantal opmerkingen:

1. Hoe ziet de rest van je volledige systeem eruit? Ben vooral beniewd naar fans + behuizing. Wat foto's zouden veel helpen.

Dank je Stim00, ik zal tzt wat foto's maken want nu is dat even lastig.

2. Je geeft aan dat de CPU closed loop radiator voorin de kast zit. Grote kans dat de fans hiervan op intake staan en dus warme lucht je kast in pompen? Dat vindt een videokaart niet leuk.

Dat klopt idd, daar kan ik wel wat aan doen, tzt :P

3. Biedt de 'Quiet mode' bios van je Asus GPU genoeg geluidsreductie? Ik gok dat de fysieke switch nu op Performance staat?

Ik heb in de handleiding gezocht maar kan hier niets over terugvinden. Heb je wat extra info voor me?

Alle waterkoeling opties gaan erg kostbaar worden ik.. van GPU ombouwen naar closed loop tot je CPU + GPU volledig ombouwen naar een custom loop. Of je huidige kaart verkopen en een waterkoeling variant kopen.

Het antwoord van Hell-Slave bracht me wel op een idee. Ik vermoed dat het wellicht net zo duur is, de huidige kaart verkopen en een vloeistof gekoeld exemplaar kopen.

Maar ik denk dat met wat slimme airflow er wat te winnen valt. Bijvoorbeeld je CPU radiator bovenin de kast plaatsen. Dan hebben we echter wat meer info nodig :)

Dat is helaas niet mogelijk, bovenin de kast is er geen ruimte voor de GPU radiator.
Dank voor de hulp zo ver, groeten GrandPa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
GrandPa-NL schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:37:
[...]
Dank voor de hulp zo ver, groeten GrandPa.
Jammer dat de CPU radiator niet bovenin de kast past. Maar waar zou je dan de GPU radiator laten als er bovenin geen plaats is? Welke kast heb je? Foto's zijn echt handig in dit geval.

Eventueel zou je als test de fans van de CPU radiator kunnen omdraaien. Voordeel hiervan is dat de warme lucht niet je kast ingeblazen wordt. Nadeel is dat je radiator en CPU warmer worden omdat de warme lucht van de videokaart nu erdoor getrokken wordt. Maar wellicht een testje waard.

De GPU bios switch kan je op deze afbeelding mooi zien. Onder het woord 'GEFORCE' zit een zwarte schakelaar waarmee de bios op Performance of Quiet Mode gezet kan worden (doe dit wel als de pc UIT staat). De quiet mode bios zal een minder agressieve fancurve hebben en dus iets hogere temperaturen toelaten. Wellicht zal hij ook iets minder ver boosten.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 07-10-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPa-NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztN9SOdIzwJUQ7wPF76zaXzGk_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNjR6wJKNsbvjyYNvGnnCKqv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de kast die ik heb. Bovenin zitten nu 2 14cm fans (waren 2 x 12cm), achterin 1 x 12cm fans en voorin een radiator met aan beide kanten 3 x 12cm fans die de lucht de kast in trekken. Die kan ik omdraaien en een radiator voor de GPU kan ik boven in kwijt. Moet alleen dan wel een radiator zijn voor max 2 x 14cm.

Ik heb net via software, GPU Tweak III de GPU op silent mode gezet en dat scheelt ook al iets. De schakelaar ga ik binnenkort omzetten en dan maak ik gelijk fotos.

Nogmaals dank, groeten GrandPa.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GrandPa-NL
Het heeft even geduurd maar de waterkoeling is een feit. Het is een set van Alphacool geworden, de Eiswolf 2 AIO - 360mm RTX 4080 Strix met achterplaat. Voor 185 Euro's een mooie set. Is wel even klussen maar de eerste resultaten zijn bemoedigend. In Satisfactory met alles op Ultra komt de GPU in OC mode niet boven de 65 graden. Was eerst ruim 90 en met veel herrie. Nu geen herrie, noppes nada. Ik zet er wat fotos bij van het ombouwproces en het uiteindelijke resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toqdGozYDnXXpudLFIsuEx1DrbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O13pOky95pzBuHCsp79OjfTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhV422OkRnyOIlXO5JqC7k2pmCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzvxRhiXNl8thWjhYfS7dbQb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvyLxRgaOxUEy4bzZ-04MOmqS5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRLvMYcjNCWptIhHMW9gbNyC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORNF0KP65RhDql9BcYT_hcr5Yqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCsDQiZUaYvyTnaHcGzIRZdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAuXamBv4NBESvd1VEAOW1L8Q3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mj1PFZGDOVQ29PpI2knLBfcP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 19:14
Je speelt Satisfactory met zo'n kabelrouting? Ik wil je fabrieken niet zien denk ik :+

Maar een undervolt en noctua mod had waarschijnlijk hetzelfde gedaan qua temps en geluid. Mijn 6800XT is dan geen 4080, maar wel soortgelijk wattage (300W TDP, ipv 320W). En die van mij blijft 62 graden @ 1200rpm in dezelfde game, maximale settings. Enige modifcaties zijn undervolt (2515mhz), PTM thermal interface (zwaar overlooked, veel beter dan paste voor GPUs vanwege pump-out) en de noctua mod. Zoveel chips draaien gewoon inefficient vanaf de fabriek.

Ik kan mij 6800XT op reference clocks laten draaien op 150Watt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPa-NL
Majestici schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:57:
Je speelt Satisfactory met zo'n kabelrouting? Ik wil je fabrieken niet zien denk ik :+

Maar een undervolt en noctua mod had waarschijnlijk hetzelfde gedaan qua temps en geluid. Mijn 6800XT is dan geen 4080, maar wel soortgelijk wattage (300W TDP, ipv 320W). En die van mij blijft 62 graden @ 1200rpm in dezelfde game, maximale settings. Enige modifcaties zijn undervolt (2515mhz), PTM thermal interface (zwaar overlooked, veel beter dan paste voor GPUs vanwege pump-out) en de noctua mod. Zoveel chips draaien gewoon inefficient vanaf de fabriek.

Ik kan mij 6800XT op reference clocks laten draaien op 150Watt ...
Haha, Satisfactory is redelijk netjes wel. Ik vind de routing in de kast niet belangrijk, de zijwand is dicht dus zie je niets meer van. Mooi dat je zonder dikke investeringen hetzelfde heb kunnen bereiken. Wat ik nu wel sterk merk is dat de GPU niet meer throttled. Hij blijft nu vol draaien, is ook wel lekker. En deze setup is redelijk bestendig voor toekomstige games. Dat had ik ook in mijn achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
GrandPa-NL schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

Haha, Satisfactory is redelijk netjes wel. Ik vind de routing in de kast niet belangrijk, de zijwand is dicht dus zie je niets meer van. Mooi dat je zonder dikke investeringen hetzelfde heb kunnen bereiken. Wat ik nu wel sterk merk is dat de GPU niet meer throttled. Hij blijft nu vol draaien, is ook wel lekker. En deze setup is redelijk bestendig voor toekomstige games. Dat had ik ook in mijn achterhoofd.
Oh gelukkig. Routing heeft natuurlijk wel een beetje impact op je temperaturen in de case, beetje afhankelijk van je setup (onderdruk, overdruk, airflow pad). En ja, dat klopt, ik weet nog van mijn GTX 980/1080 overclock dagen dat vanaf 50 graden Nvidia al begint met throttlen. -13mhz stapjes als ik me niet vergis. Boven de 70 al helemaal. Wil je dus de hoogste clocks halen, moet je hem onder die 50 houden. En dat krijg je denk ik alleen maar met voltage tuning, en beetje geluk met je binning. En hoe minder temperatuur hij heeft, hoe minder hij verbruikt. Is een beetje een exoterische reactie.

Zie hier.

Met de noctua mod op volle snelheid, reference clocks en een undervolt houdt ik met de helft van het vebruik de reference cooler clocks aan die 280-300W verbruikt op dat moment. Dat is iets wat niet alom bekend is, en ik ook hier wat vreemde reacties mee ophaalde. Maar het klopt toch echt.

EDIT: foto's van je kast... is die voorkant nu helemaal dicht? Waar moet de lucht vandaan komen?

[ Voor 19% gewijzigd door Majestici op 27-10-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPa-NL
Hoi Majestici,

Ik heb, voordat ik de kast dicht heb gedaan, de kabels netjes bij elkaar gebonden en uit de stroming gelegd. Alle beetjes helpen. De voorkant is dicht echter zit er aan de rechterkant een opening van 3cm over de hele hoogte van de kast. Daar zat een fijnmazig rooster voor, dat heb ik weggehaald. Voor nu ben ik tevreden met het resultaat. Ga nog wat spelen met GPU-Tweak III om de balans te vinden. Ik vraag me wel af waar dit heen gaat, ik heb nu een RTX 4080 die wel flink warm wordt maar het kan nog gekker. Dan moet je kast hebben die bijna open is.. Ach, voorlopig kan ik hier wel mee vooruit, mag ook wel gezien de investering.

Groetjes en bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
GrandPa-NL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:31:
Ga nog wat spelen met GPU-Tweak III om de balans te vinden.
Druk op CTRL-F om de daadwerkelijke tweak naar voren te halen, alleen power terugschroeven kost je teveel performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPa-NL
Hum, dat doet niets bij mij. Ik neem aan in de GPU-Tweak app toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
GrandPa-NL schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:25:
Hum, dat doet niets bij mij. Ik neem aan in de GPU-Tweak app toch?
Bij MSI Afterburner hoort dat de Voltage-Frequence Curve naar boven te halen..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SdIOn8m.png

[ Voor 3% gewijzigd door Majestici op 29-10-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPa-NL
Ah, LOL. Dat verklaart, die tool gebruik ik niet. In GPU-Tweak zit een soortgelijk overzicht. Dank voor de tip. Voor nu ben ik happy met het resultaat. Weinig geblaas en redelijk koele PC.

[ Voor 19% gewijzigd door GrandPa-NL op 29-10-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
GrandPa-NL schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:50:
Ah, LOL. Dat verklaart, die tool gebruik ik niet. In GPU-Tweak zit een soortgelijk overzicht. Dank voor de tip. Voor nu ben ik happy met het resultaat. Weinig geblaas en redelijk koele PC.
Ik ook niet, want bij AMD zit het in de driversuite :) Maar wil je nog een stapje maken, is bij Nvidia dat de manier.
Pagina: 1