Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Topicstarter
Dit overkomt mij nu voor de tweede keer. Ik heb een mooi bedrag op mijn rekening staan, legaal verkregen i.v.m. verkoop huis, en een bankmedewerker neemt contact met mij op of ik het wil gaan beleggen.

Na de eerste keer heb ik al verbolgen gereageerd dat ik het niet fijn vind dat ze dit doen, bellen ze na 2 maanden nog een keer. Of het geld toch niet wil gaan beleggen, investeren of voor andere zaken wil gebruiken.

Nou vroeg ik mij zo af of dit normaal is, of dit uiteindelijk mag en welke stappen ik moet nemen (naast de klachtenprocedure die ze zelf aanbieden voor de tweede keer) om dit te voorkomen.

Graag jullie inzicht!

Meh ...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat staat er in de algemene voorwaarden van je bankrekening? Die heb je gekregen toen je je rekening afsloot. Is bij de meeste banken gewoon online op te vragen.

Wilde gok: staat in de voorwaarden dat ze contact met je op mogen nemen voor dit soort zaken. Dien ze dus ook. Zal bij iedere bank het geval zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klinkt als oplichtingspraktijken, zie ook:
https://www.dnb.nl/algeme...e-u-benaderen-namens-dnb/

Ik zou eerst controleren of ze daadwerkelijk medewerker zijn van de bank waarbij je bankiert.
Naam en nummer noteren, hoofdkantoor bellen en verifiëren.
Werken ze er vragen wat de situatie is en aangeven dat je hier niet meer voor gebeld wil worden. Werken ze er niet klacht indienen en melden bij politie ?

Voorwaarden erbij pakken, vaak kan je die inzien/downloaden bij het afsluiten van een rekening. Terug te vinden via de website. Mogelijk kan je ergens in je profiel aanzetten of ze je mogen benaderen voor dit soort zaken of niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Viper® op 05-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bankmedewerker licht klanten voor anderhalve ton op: 'Een inschattingsfoutje'

Denken dat je belt met iemand van de bank, maar ondertussen opgelicht worden. Jaarlijks overkomt het tienduizenden mensen. Maar opgelicht worden door iemand die daadwerkelijk bij de bank werkt? Het overkwam twee rekeninghouders van SNS Bank.

Samen raakten zij anderhalve ton kwijt aan een helpdeskmedewerker van hun bank. Zij dachten bij hem in cryptomunten te hebben belegd, terwijl die het geld in de koop van een huis stak. Een "inschattingsfoutje", zo verdedigde de man zich na zijn ontslag.

https://nos.nl/artikel/25...op-een-inschattingsfoutje

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:45
Ik vind het wel goed van de bank, het is ook gewoon miet zo handig om grote bedragen voor lange termijn op een simpele spaarrekening te laten staan. Ik weet niet om welke bank het gaat maar bij de grootbanken al helemaal niet.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:25
Gebeurt bij elke bank. Als je dat echt niet wil kan je spaargeld over meerdere banken spreiden dan hebben ze niks door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 17:06
Ben zeer benieuwd naar welke bank.
en wat er in hun voorwaarden staan.
en wat er in hun procedures dan staat.

Zoals al meerdere mensen naar verwezen zijn er ook medewerkers met wat duistere redenen.

Mogelijk is het een standaard procedure bij rekeningen van particulieren die boven een bepaalde treshhold komen.

maar kan ook gewoon een medewerker zijn die zich niet zo houd aan de afspraken binnen de banken wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het is nogal logisch dat DNB daarvoor waarschuwt. DNB is een toezichthouder en biedt zelf geen bankrekeningen (meer) aan. En ze houden zich echt niet bezig met het beheer van individuele rekeningen bij andere banken.

Maar het zou best kunnen dat een reguliere bank het wel als service ziet om mensen met veel geld op hun rekening alternatieven aan te bieden. Om daarover meer te weten kun je beter zelf even contact met die bank opnemen. Dan hoor je vanzelf of dat daar normaal is of dat zij dat nooit doen en je dus met scammers te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durpstick
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-05 10:36
Ik heb iets van 10 jaar geleden een paar maandjes gewerkt bij de ING, als algemene bankzaken medewerker. Mensen bellen dus voor algemene dingen over hun pinpas, spaarrekening etc. Tijdens de opleiding werd ons geleerd om ook producten te verkopen. Dus ook vragen of een klant misschien geen creditcard nodig heeft, of inderdaad, een (extra) spaarrekening o.i.d.. Beleggingen kan ik mij zo niet herinneren, maar als dat een standaard product is van de bank, kan ik mij maar zo voorstellen dat ze dit mogen aanbieden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Bedanken voor de tip en zeggen dat je gaat beleggen bij DeGiro ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 17:56
Duidelijk aangeven dat je niet gebeld wilt worden voor advies.
Als ze dat blijven doen, geld bij een andere bank onderbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43
Je kunt in elk geval via de app verifiëren of een bank daadwerkelijk belt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt je wel afvragen wie er binnen de bank allemaal toegang heeft (gehad) tot de combinatie van NAW/telefoon/banksaldo.

Voor zo ver ik weet belt een bank toch ook praktisch nooit?
Communicatie gaat veelal per post of via de berichtenbox binnen de bank-app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Johan Bogle schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:35:
Gebeurt bij elke bank. Als je dat echt niet wil kan je spaargeld over meerdere banken spreiden dan hebben ze niks door.
Tenzij je activeerd dat je via de app van de ene bank je andere bank kan beheren. In Belgie kan ik dat instellen (maar gebruik liever twee losse apps :p ). En dan nog denk ik dat ze het wel kunnen zien, maar als je dat activeerd geef je ze ook toestemming.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 05-10-2024 12:42 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Even je vermogen terzijde: de kans dat een bank belt is bijzonder klein, tenzij je een terugbelverzoek hebt ingeschoten.

Afgelopen week ook zogenaamd gebeld door mijn bank. Een paar gegevens werden geverifieerd. Twee keer tijdens het gezoek kwam er “live” info over mijn rekening van de ICT afdeling. ‘s Avonds om half tien lijkt me dat zeker niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:39:
Even je vermogen terzijde: de kans dat een bank belt is bijzonder klein, tenzij je een terugbelverzoek hebt ingeschoten.

Afgelopen week ook zogenaamd gebeld door mijn bank. Een paar gegevens werden geverifieerd. Twee keer tijdens het gezoek kwam er “live” info over mijn rekening van de ICT afdeling. ‘s Avonds om half tien lijkt me dat zeker niet realistisch.
Uhm nee sowieso zal de ICT afdeling hiermee weinig te maken hebben.

🌞🍃

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is toch normaal? Op een gegeven moment krijg je ook post dat je in aanmerking komt voor private banking en soms zelfs een uitnodiging voor een evenement.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-05 10:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Wolly schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:48:
Dat is toch normaal? Op een gegeven moment krijg je ook post dat je in aanmerking komt voor private banking en soms zelfs een uitnodiging voor een evenement.
Klopt. Ik heb door de jaren heen ook significante bedragen gestort gekregen door diverse transacties (verkoop bedrijf, verkoop woning) en dan belt op een gegeven moment iemand van Private Banking. Zowel bij de ABN Amro als Rabobank mee gemaakt. Nee, dat waren geen oplichters, echt medewerkers van de bank.

Ja, banken houden je transacties ook op die manier in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:19
Dit is ook precies waarom ik gebruik maak van verschillende banken voor zakelijk, privé en investeringen/ beleggingen.
Toen ik net ondernemer was, heel lang geleden, kon de medewerker van de bank uit mijn afschriften een Bijna kloppende winst en verliesrekening creëren 🤮.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:53
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:39:
Dit is onzin. Als je wat geld op je rekening zet belt de bank met enige regelmaat om ( beleggings) producten te verkopen en of een afspraak te maken. Zo’n twee keer per jaar gemiddeld. Ervaring met zowel Rabo als ING.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

FreakNL

Well do ya punk?

Knab doet het iig niet. Of ik heb te weinig geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24
Twarp schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:09:
bellen ze na 2 maanden nog een keer.
De bank belt toch nooit...

Ik zou niet uitsluiten dat iemand anders de (juiste) inschatting heeft gemaakt dat jij je huis verkocht hebt en geen ander huis hebt gekocht en dús een grote som geld beschikbaar hebt.
De persoon aan de telefoon doet alsof-ie van de bank is om jouw vertrouwen te winnen.

Goed moment om nog eens goed tegen het licht te houden wat je allemaal post op social media en met wie je IRL informatie deelt :)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

FredvZ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Ik heb het een paar keer gehad bij een relatief grote Nederlandse bank. Vond het zelf ook best raar, maar heb het toen zelf gecontroleerd en het bleek legitiem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2024 17:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
DIJK schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:21:
[...]

Dit is onzin. Als je wat geld op je rekening zet belt de bank met enige regelmaat om ( beleggings) producten te verkopen en of een afspraak te maken. Zo’n twee keer per jaar gemiddeld. Ervaring met zowel Rabo als ING.
Ik bevestig dit voor inderdaad ING en Rabo. Behalve beleggen hanteren ze deze praktijken ook voor de private banking achtige producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Snow_King schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Klopt. Ik heb door de jaren heen ook significante bedragen gestort gekregen door diverse transacties (verkoop bedrijf, verkoop woning) en dan belt op een gegeven moment iemand van Private Banking. Zowel bij de ABN Amro als Rabobank mee gemaakt. Nee, dat waren geen oplichters, echt medewerkers van de bank.

Ja, banken houden je transacties ook op die manier in de gaten.
Is niet echt naar transacties kijken, maar wel naar niet helemaal specifieke trends.

Je hebt bij iedere bank een interne score/ profiel gekoppeld aan de afgenomen productcategorieen en de activiteiten daarin. Dat wordt gebruikt voor het aanbieden van andere producten, maar ook voor het constateren van afwijkingen. Wordt ook tegen fraude gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 08:11
sambalbaj schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Is niet echt naar transacties kijken, maar wel naar niet helemaal specifieke trends.

Je hebt bij iedere bank een interne score/ profiel gekoppeld aan de afgenomen productcategorieen en de activiteiten daarin. Dat wordt gebruikt voor het aanbieden van andere producten, maar ook voor het constateren van afwijkingen. Wordt ook tegen fraude gebruikt.
Mwah, onder het mom van Know Your Client zijn ze wettelijk verplicht om wel degelijk transacties in de gaten te houden:
https://www.abnamro.nl/nl...lient-klantonderzoek.html
Dat ze bij deze wettelijke verplichting dan aan de andere kant wat nevenverkoop verrichten als ze tóch geld moeten besteden aan deze 'onderzoeken', kan je de banken eigenlijk niet kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:09
Heb bij mijn huisbank wel eens gehad dat ik ook een belletje kreeg om te gaan beleggen, dat was omdat ik een paar dagen daarvoor was ingelogd en even ging kijken bij hun beleggingsproducten op de website.
Wellicht vervelend, maar je doet er niet veel aan.

Zelfde met wat betreft jouw bankgegevens, inclusief saldo.
Echt niets is meer geheim wat dat betreft, je kunt er ook zeker vanuit gaan dat je betaalrekening, saldo en diverse transacties al diverse malen is bekeken door CDD analisten.
Niet te vergeten dat de anti-fraude/witwas afdeling allemaal AI systemen gebruiken die data van álle klanten vergaren.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:57
Rukapul schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:46:
[...]

Ik bevestig dit voor inderdaad ING en Rabo. Behalve beleggen hanteren ze deze praktijken ook voor de private banking achtige producten.
Ook hier ING, zelfde ervaring. Geen ervaring met Rabo. Wel ABN. Daar niets anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:19
JohanNL schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:35:
Heb bij mijn huisbank wel eens gehad dat ik ook een belletje kreeg om te gaan beleggen, dat was omdat ik een paar dagen daarvoor was ingelogd en even ging kijken bij hun beleggingsproducten op de website.
Wellicht vervelend, maar je doet er niet veel aan.

Zelfde met wat betreft jouw bankgegevens, inclusief saldo.
Echt niets is meer geheim wat dat betreft, je kunt er ook zeker vanuit gaan dat je betaalrekening, saldo en diverse transacties al diverse malen is bekeken door CDD analisten.
Niet te vergeten dat de anti-fraude/witwas afdeling allemaal AI systemen gebruiken die data van álle klanten vergaren.
Je kunt er wel iets aan doen. Na een aantal keer het verzoek dat ik niet voor die onzin gebeld wil worden hebben ze ergens in hun systemen genoteerd “klant wil niet commercieel gebeld worden” sindsdien al jaren niet meer lastig gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:07

franssie

Save the albatross

Vanuit de bank kan je het ook zien als zorgplicht, hadden ze je nou nooit geïnformeerd over depositos of beleggen ... Ik vind het niet vreemd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:10
In mijn optiek hoort dit er bij. Een bank heeft een zorgplicht. Goede kans dat daar een stuk voorlichting bij hoort. Ja, de bank verdient er ook aan, maar als het om grotere bedragen gaat zal die voorlichting met je mee 'groeien'. Daar hoort ook een stuk ongevraagd advies bij helaas. Als je dat niet wilt kun je je daarvoor afmelden (lijkt me). Zo niet, dreigen dat je overstapt naar een andere bank. Ga niet je telefoonnummer wijzigen o.i.d. - als er echt iets is moeten ze je wel kunnen bereiken.

Zoals anderen ook zeggen - dubbelcheck of het geen oplichters zijn!

Edit: wat betreft het ongevraagd bekijken van je rekening - banken moeten erg veel doen/ in de gaten houden vanwege witwassen, het financieren van terrorisme en andere nare dingen. Ga er maar vanuit dat elke transactie boven de €1.000 door een algoritme gaat en misschien door een medewerker wordt gechecked.

[ Voor 21% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 05-10-2024 20:44 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:17
franssie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:47:
Vanuit de bank kan je het ook zien als zorgplicht, hadden ze je nou nooit geïnformeerd over depositos of beleggen ... Ik vind het niet vreemd.
Zo kun je elke banaan recht lullen.

Ja dit gebeurt maar het gebeurt maar met één reden: commercieel gewin van de bank. En schijnbaar zijn er genoeg die er in trappen, want anders doen ze het niet.

Begrijp me niet verkeerd, je geld elders beleggen dan op je betaal/spaarrekening is vaak een heel goed idee. Maar om dat bij je grootbank te doen is dan weer een heel slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ING kan ik ook bevestigen, ik kreeg een brief met gegevens van een account manager o.i.d. ook omdat ik over een bepaalde grens ging. Voelt wel wat anders aan dan iemand die belt maar gezien het bankgeheim effectief niet anders.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Voor alle "de bank belt nooit" das BS. Ben wel eens gebeld over vage Creditcard transacties door de anti fraude afdeling.

En laatst over mijn hypotheek. Een zorgplicht belletje omdat ik een aflossingsvrije hypotheek heb.

Daar had dik welliswaar een brief vooraf over gekregen, maar op mijn verzoek toonden ze het ook aan via de App (dan krijg je in de app te zien dat er inderdaad een medewerker belt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 06-10-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoals gezegd zijn er wat algoritmes die draaien (in ieder geval bij ABN) die processen triggeren als je:
-Meer dan X vermogen hebt
-Gedurende Y maanden meer dan Z aan inkomsten hebt

En zo nog wel een paar.

Bij bijvoorbeeld de ABN gaat wordt er dan een vlag "affluent" bij je rekening gezet, wat triggered dat je benaderd wordt voor bijvoorbeeld private banking en vermogensadvies. Ik ben daar alleen maar blij mee, want niks met vermogen doen is kapitaalvernietiging. De inflatie is vele malen hoger dan de rente, van dat geld koop je elk jaar minder (en tegen mijn pensioentijd is een ton op een spaarrekening geen pensioenpot meer)

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 06-10-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:29
Boerenlater schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:24:
Bedanken voor de tip en zeggen dat je gaat beleggen bij DeGiro ;)
Je weet dat dat beleggingsplatform aan security lending doet? Dat betekent dat ze niet alleen de totale waarde van je weet, maar ook een deel van de afzonderlijke aandelen uitleent aan een ander met als doel dat die ander short kan gaan en De Giro zelf nog een deeltje opbrengsten uit short gaan kan mee snoepen. Over de veiligheid van dit security lending zijn al veel discussies over geweest op Tweakers, veel denken dat dit geen enkel probleem is, anderen hebben er wat meer twijfels over.

Feit blijft dat wanneer je niet wil dat de bank meekijkt in je saldo, dat de overstap naar De Giro een rare move is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
Ook gebeurd bij mij met de Rabobank. Had aardig wat geld op mijn spaarrekening en vanuit mijn account had ik toen een paar keren op de website gekeken naar hypotheken.
Toen een belletje gekregen of ik geinteresseerd was in een kennismakingsgesprek bij hun voor een hypotheek, aangezien ik een goed gevulde spaarrekening had..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-05 22:59
Dit heeft een commerciële insteek. En je kan vrij eenvoudig aangeven dat jouw gegevens niet voor commerciële doeleinden gebruikt mogen worden. Zoek eens op 'recht van bezwaar' gevolgd door de naam van de betreffende bank. Vaak zijn dat geautomatiseerde portalen en ben je er met een paar keert klikken al uit.

Overigens, er zit (privacyrechtelijk) een behoorlijk verschil tussen het inzien van transacties en een geautomatiseerd signaal opvolgen wanneer een saldo een bepaalde grens overschreden heeft. Ik verwacht dat hier van het laatste sprake is.

[ Voor 28% gewijzigd door Wanne-B88 op 06-10-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
franssie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:47:
Zorgplicht om jou beleggings producten te verkopen? Laten we elkaar niks wijs maken, ze willen het liefste je uitkleden.

Terugkomend bij OP, helaas is dit normaal bij ABN (andere banken doen dit waarschijnlijk ook). Afhankelijk van hoeveel het is zorg ervoor dat het gedekt is en wellicht breng het onder bij een betrouwbare bank, *knip* ongefundeerd, voegt niets toe

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 08-10-2024 12:56 . Reden: Teveel geknipt stuk hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:07
Lang, lang geleden werkte ik bij een commercieel callcenter, was in de tijd dat aandelenlease-constructies hip waren (en nog niet verboden). Wij belden klanten van de bank op om ze naar een filiaal te lokken, waar dan een accountmanager ze een aandelenlease-product kon aanpraten.

Wij hadden geen inzage in saldo's, überhaupt niet in bankgegevens anders dan naam + telefoonnummer, maar we wisten wel dat alle klanten op de bellijst geselecteerd waren op een bepaald saldo.

Nu is er sindsdien wel eea. veranderd op gebied van marketing en bel-me-niet enzo, maar alsnog kan ik me heel goed voorstellen dat banken hun klanten actief benaderen (al dan niet uitbesteed aan een extern callcenter) om ze bepaalde producten aan te bieden, zodra het saldo een bepaalde hoogte heeft.

Wat ik maar wil zeggen: het hoeft niet per se zo te zijn dat de medewerker die jou belde ook daadwerkelijk inzage heeft in jouw saldo en rekeninggegevens. Maar hij weet wel dat jij kennelijk interessant genoeg bent om te bellen.

[ Voor 12% gewijzigd door migchiell op 06-10-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:40
Twarp schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:09:
Dit overkomt mij nu voor de tweede keer. Ik heb een mooi bedrag op mijn rekening staan, legaal verkregen i.v.m. verkoop huis, en een bankmedewerker neemt contact met mij op of ik het wil gaan beleggen.

Na de eerste keer heb ik al verbolgen gereageerd dat ik het niet fijn vind dat ze dit doen, bellen ze na 2 maanden nog een keer. Of het geld toch niet wil gaan beleggen, investeren of voor andere zaken wil gebruiken.

Nou vroeg ik mij zo af of dit normaal is, of dit uiteindelijk mag en welke stappen ik moet nemen (naast de klachtenprocedure die ze zelf aanbieden voor de tweede keer) om dit te voorkomen.

Graag jullie inzicht!
Heb jij niet ergens in je bankomgeving een mogelijkheid om dit in te stellen? Ik heb een hele pagina met instellingen waar ik per productcategorie kan aangeven of ik benaderd wil worden en op welke manier.

Dus een eerste stap zou zijn om dat allemaal even na te lopen en kijken hoe het ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 07-05 10:35
Vraag me af bij welk bedrag/inkomen dit dan gebeurd is. Ik heb bij 2 (grote) banken een aardig bedrag staan naast m'n investeringsaccount (bij een externe partij) en ben nog nooit gebeld.. Behalve voor een KYC onderzoek, hoe ik er aan kwam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Topicstarter
Na mijn weekeind toch een hoop reacties, waarvoor dank.
Viper® schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:12:
Klinkt als oplichtingspraktijken, zie ook:
https://www.dnb.nl/algeme...e-u-benaderen-namens-dnb/

Ik zou eerst controleren of ze daadwerkelijk medewerker zijn van de bank waarbij je bankiert.
Naam en nummer noteren, hoofdkantoor bellen en verifiëren.
Werken ze er vragen wat de situatie is en aangeven dat je hier niet meer voor gebeld wil worden. Werken ze er niet klacht indienen en melden bij politie ?

Voorwaarden erbij pakken, vaak kan je die inzien/downloaden bij het afsluiten van een rekening. Terug te vinden via de website. Mogelijk kan je ergens in je profiel aanzetten of ze je mogen benaderen voor dit soort zaken of niet.
Ik heb de voorwaarden erop nageslagen, hier staat nergens iets van in dat ze dit mogen doen, of gaan doen. De dame die belde is geverifieerd en werkt echt bij de bank.

Natuurlijk heb ik geen gegevens doorgegeven waar ze iets mee kunnen, dat zou ook niet handig zijn natuurlijk.
assje schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Ik vind het wel goed van de bank, het is ook gewoon miet zo handig om grote bedragen voor lange termijn op een simpele spaarrekening te laten staan. Ik weet niet om welke bank het gaat maar bij de grootbanken al helemaal niet.
Ik hecht wel waarde aan mijn privacy, dus hebben ze niets te zoeken op mijn rekening (mijn mening). De betreffende rekening is overigens een normale betaalrekening, geen spaar.
Johan Bogle schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:35:
Juist, alleen de notaris doet dat soort dingen niet. (niet onze iig)
MallePietje schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:34:
Duidelijk aangeven dat je niet gebeld wilt worden voor advies.
Als ze dat blijven doen, geld bij een andere bank onderbrengen.
Ik ben mij al aan het oriënteren.
FredvZ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Ik zou niet uitsluiten dat iemand anders de (juiste) inschatting heeft gemaakt dat jij je huis verkocht hebt en geen ander huis hebt gekocht en dús een grote som geld beschikbaar hebt.
De persoon aan de telefoon doet alsof-ie van de bank is om jouw vertrouwen te winnen.

Goed moment om nog eens goed tegen het licht te houden wat je allemaal post op social media en met wie je IRL informatie deelt :)
Tja, dat heb ik dus wel gedaan, IRL deel ik weinig tot geen info en al zeker niet op de socials.
geekeep schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:18:
[...]

Mwah, onder het mom van Know Your Client zijn ze wettelijk verplicht om wel degelijk transacties in de gaten te houden:
https://www.abnamro.nl/nl...lient-klantonderzoek.html
Dat ze bij deze wettelijke verplichting dan aan de andere kant wat nevenverkoop verrichten als ze tóch geld moeten besteden aan deze 'onderzoeken', kan je de banken eigenlijk niet kwalijk nemen.
Op zich is de controlerende functie best begrijpelijk. Neemt niet weg dat iemand vanuit die functie de beslissing maakt om daar op te handelen en de informatie te gebruiken buiten het doel van controle. Dat is wat mij het meeste stoort denk ik. Als ik geld echt onzichtbaar wil hebben, dan heb ik daar wel andere opties voor.
Hoi!!! schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Je kunt er wel iets aan doen. Na een aantal keer het verzoek dat ik niet voor die onzin gebeld wil worden hebben ze ergens in hun systemen genoteerd “klant wil niet commercieel gebeld worden” sindsdien al jaren niet meer lastig gevallen.
Gedaan, heeft niet geholpen ...
5pë©ïàál_Tèkén schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:39:
In mijn optiek hoort dit er bij. Een bank heeft een zorgplicht. Goede kans dat daar een stuk voorlichting bij hoort. Ja, de bank verdient er ook aan, maar als het om grotere bedragen gaat zal die voorlichting met je mee 'groeien'. Daar hoort ook een stuk ongevraagd advies bij helaas. Als je dat niet wilt kun je je daarvoor afmelden (lijkt me). Zo niet, dreigen dat je overstapt naar een andere bank. Ga niet je telefoonnummer wijzigen o.i.d. - als er echt iets is moeten ze je wel kunnen bereiken.
Ik had mij dus al uitgesproken dat ik niet benaderd wil worden voor dat soort zaken, heeft dus niet geholpen ...
Kalentum schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:08:
[...]

Heb jij niet ergens in je bankomgeving een mogelijkheid om dit in te stellen? Ik heb een hele pagina met instellingen waar ik per productcategorie kan aangeven of ik benaderd wil worden en op welke manier.

Dus een eerste stap zou zijn om dat allemaal even na te lopen en kijken hoe het ingesteld staat.
Ik heb het nu met een klachtmelding geregeld. Al is wat zegt ook een optie. Het zou alleen standaard niet aan mogen staan.

Ik ga met jullie tips aan de slag.

Als er iets nuttigs te melden is kom ik er op terug.

Bedankt voor de reacties!

Meh ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Twarp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:20:
Ik hecht wel waarde aan mijn privacy, dus hebben ze niets te zoeken op mijn rekening (mijn mening). De betreffende rekening is overigens een normale betaalrekening, geen spaar.
*knip* dat mag je onderbouwen
Verder is een significant bedrag (uit verkoop woning) op een lopende rekening laten staan wel echt absurd.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 08-10-2024 12:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 07-05 10:35
assje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:40:
[...]

Verder is een significant bedrag (uit verkoop woning) op een lopende rekening laten staan wel echt absurd.
Hoeft niet absurd te zijn: Een betaalrekening kent meestal geen rente, dus als je bv moslim bent en geen rente mag ontvangen is dit een manier om het op te lossen, een gewone betaalrekening als parkeerrekening gebruiken voor grote bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ex87 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:42:
Hoeft niet absurd te zijn: Een betaalrekening kent meestal geen rente, dus als je bv moslim bent en geen rente mag ontvangen is dit een manier om het op te lossen, een gewone betaalrekening als parkeerrekening gebruiken voor grote bedragen.
Ik denk dat we een verschillende definitie van absurd hebben :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mania-92 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:42:
[...]
Ja dit gebeurt maar het gebeurt maar met één reden: commercieel gewin van de bank. En schijnbaar zijn er genoeg die er in trappen, want anders doen ze het niet.
Waarom gelijk zo negatief? Ik kan mij voorstellen dat diverse mensen echt wel wat hebben aan tips en / of aanvullende producten.
Begrijp me niet verkeerd, je geld elders beleggen dan op je betaal/spaarrekening is vaak een heel goed idee. Maar om dat bij je grootbank te doen is dan weer een heel slecht idee.
Want?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

*knip* originele post aangepast

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 08-10-2024 12:04 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Omdat je gewoon 2-4% rendement door de toilet spoelt zonder enig voordeel of steekhoudende reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Bor schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:53:
Bankmedewerkers mogen echt niet zo maar overal naar kijken. Alles wat ze doen wordt gelogged en de toezicht is behoorlijk.
Ongetwijfeld zijn er beperkingen en is er toezicht. Verandert er niet veel aan dat de bank mogelijkheid heeft en er dus ook medewerkers zijn die de transacties op de rekening in kunnen, mogen en zelfs moeten zien.

Persoonlijk zie ik contact opnemen met klanten die grote bedragen op een lopende rekening laten staan in de basis dus ook als goede service. Het lijkt er op zijn minst op dat iemand hulp kan gebruiken bij het maken van afwegingen. Als iemand daar anders over denkt en geen behoefte aan heeft zal hij dat aan kunnen geven.

Als een bank blijft bellen ondanks dat er op de juiste plek is vastgelegd dat dit ongegewenst is dan wordt het een ander verhaal.

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 08-10-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Laatst online: 22:01
Jaren bij een bank gewerkt, zeker in de beginperiode (+-10 jaar terug) werden er gewoon om de 2-3 dagen lijsten uitgedraaid met klanten waarbij een saldo hoger dan bedrag X op de betaalrekening stond. Die ging je netjes nabellen en het geld laten overmaken naar de spaarrekening of je opende een belegrekening als ze daar op aan gingen.

Toen waren er nog targets op credit- en beleggingsgeld. Op deze manier had je die zo binnen.

Nu zullen ze ongetwijfeld zoiets doen, maar dan gewoon digitaal. Vooral vanuit veiligheidsoverwegingen aangezien targets op deze onderdelen er niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24
Ik had van een week ook opeens zo'n dude aan de telefoon die beweerde van ING Vermogensbeheer te zijn. Op mijn opmerking dat ik verbaasd was dat de bank belde gaf hij aan dat ze wel bellen om mensen uit te nodigen op kantoor. Met dat laatste lijkt het wel legit.

Maar wat me nog wel dwars zit: ik heb helemaal geen vermogen.

Zouden ze dan random klanten bellen in de hoop dat er wat te halen is? Of zou het dan toch een soort van scam zijn?

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1