Na mijn weekeind toch een hoop reacties, waarvoor dank.
Viper® schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:12:
Klinkt als oplichtingspraktijken, zie ook:
https://www.dnb.nl/algeme...e-u-benaderen-namens-dnb/
Ik zou eerst controleren of ze daadwerkelijk medewerker zijn van de bank waarbij je bankiert.
Naam en nummer noteren, hoofdkantoor bellen en verifiëren.
Werken ze er vragen wat de situatie is en aangeven dat je hier niet meer voor gebeld wil worden. Werken ze er niet klacht indienen en melden bij politie ?
Voorwaarden erbij pakken, vaak kan je die inzien/downloaden bij het afsluiten van een rekening. Terug te vinden via de website. Mogelijk kan je ergens in je profiel aanzetten of ze je mogen benaderen voor dit soort zaken of niet.
Ik heb de voorwaarden erop nageslagen, hier staat nergens iets van in dat ze dit mogen doen, of gaan doen. De dame die belde is geverifieerd en werkt echt bij de bank.
Natuurlijk heb ik geen gegevens doorgegeven waar ze iets mee kunnen, dat zou ook niet handig zijn natuurlijk.
assje schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:34:
[...]
Ik vind het wel goed van de bank, het is ook gewoon miet zo handig om grote bedragen voor lange termijn op een simpele spaarrekening te laten staan. Ik weet niet om welke bank het gaat maar bij de grootbanken al helemaal niet.
Ik hecht wel waarde aan mijn privacy, dus hebben ze niets te zoeken op mijn rekening (mijn mening). De betreffende rekening is overigens een normale betaalrekening, geen spaar.
Juist, alleen de notaris doet dat soort dingen niet. (niet onze iig)
Ik ben mij al aan het oriënteren.
FredvZ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:32:
[...]
De bank belt toch nooit...
Ik zou niet uitsluiten dat iemand anders de (juiste) inschatting heeft gemaakt dat jij je huis verkocht hebt en geen ander huis hebt gekocht en dús een grote som geld beschikbaar hebt.
De persoon aan de telefoon doet alsof-ie van de bank is om jouw vertrouwen te winnen.
Goed moment om nog eens goed tegen het licht te houden wat je allemaal post op social media en met wie je IRL informatie deelt

Tja, dat heb ik dus wel gedaan, IRL deel ik weinig tot geen info en al zeker niet op de socials.
Op zich is de controlerende functie best begrijpelijk. Neemt niet weg dat iemand vanuit die functie de beslissing maakt om daar op te handelen en de informatie te gebruiken buiten het doel van controle. Dat is wat mij het meeste stoort denk ik. Als ik geld echt onzichtbaar wil hebben, dan heb ik daar wel andere opties voor.
Hoi!!! schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:45:
[...]
Je kunt er wel iets aan doen. Na een aantal keer het verzoek dat ik niet voor die onzin gebeld wil worden hebben ze ergens in hun systemen genoteerd “klant wil niet commercieel gebeld worden” sindsdien al jaren niet meer lastig gevallen.
Gedaan, heeft niet geholpen ...
5pë©ïàál_Tèkén schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:39:
In mijn optiek hoort dit er bij. Een bank heeft een zorgplicht. Goede kans dat daar een stuk voorlichting bij hoort. Ja, de bank verdient er ook aan, maar als het om grotere bedragen gaat zal die voorlichting met je mee 'groeien'. Daar hoort ook een stuk ongevraagd advies bij helaas. Als je dat niet wilt kun je je daarvoor afmelden (lijkt me). Zo niet, dreigen dat je overstapt naar een andere bank. Ga niet je telefoonnummer wijzigen o.i.d. - als er echt iets is moeten ze je wel kunnen bereiken.
Ik had mij dus al uitgesproken dat ik niet benaderd wil worden voor dat soort zaken, heeft dus niet geholpen ...
Kalentum schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:08:
[...]
Heb jij niet ergens in je bankomgeving een mogelijkheid om dit in te stellen? Ik heb een hele pagina met instellingen waar ik per productcategorie kan aangeven of ik benaderd wil worden en op welke manier.
Dus een eerste stap zou zijn om dat allemaal even na te lopen en kijken hoe het ingesteld staat.
Ik heb het nu met een klachtmelding geregeld. Al is wat zegt ook een optie. Het zou alleen standaard niet aan mogen staan.
Ik ga met jullie tips aan de slag.
Als er iets nuttigs te melden is kom ik er op terug.
Bedankt voor de reacties!
Meh ...