Geschil met gemeente over prijs af te nemen parkeerplaats

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtdjtdjt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 08:26
Ik zou graag de Tweakers expertise willen benutten met betrekking tot een geschil tussen ons en een Nederlandse gemeente rondom de prijs van de af te nemen parkeerplaatsen. Het betreft hier een zelfbouw project. Ik heb e.e.a. in een tijdlijn uiteengezet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alvast bedankt voor de mensen die de tijd hebben genomen om dit lange verhaal te lezen.
Ik hoor graag jullie meningen/reacties.

Mochten er overigens mensen zijn die een geschikt advocatenkantoor kunnen aanraden voor deze casus, stuur mij dan even een privébericht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 16:53

SeatRider

Hips don't lie

Als eerste, is het niet zo dat er geen BTW wordt geheven bij een nieuwe oplevering aan particulieren?

[ Voor 17% gewijzigd door SeatRider op 05-10-2024 10:45 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtdjtdjt
SeatRider schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:44:
Als eerste, is het niet zo dat er geen BTW wordt geheven bij een nieuwe oplevering aan particulieren?
Goede vraag waar ik niet direct het antwoord op weet. Hierbij in ieder geval ook nog wat aanvullende informatie over de parkeerplaats.
  • De gemeente heeft een kavel in bezit waarop een gebouw gemaakt gaat worden met een parkeergarage (kelder).
  • De gemeente heeft de bouw via een selectieprocedure/aanbesteding aan een projectontwikkelaar toegewezen.
  • Het is mij niet helemaal duidelijk of de projectontwikkelaar de parkeerplaats verkoopt aan de gemeente en dat de gemeente die weer doorverkoopt aan ons of dat de gemeente direct eigenaar is van de parkeerplaats en enkel de bouwkosten betaalt aan de ontwikkelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
1. Met vermoedens bereik je niks.
2. Ja, een optieovereenkomst is (volgens mij) alleen een verklaring tussen de twee partijen waarbij de verkopende partij het jou 'gunt' om hetgeen in de overeenkomst beschreven staat over te willen nemen. Voor hetgeen je ervoor moet betalen zal in een later stadium een definitieve verkoopoverkomst opgesteld worden. Dientengevolge kunnen er prijswijzigingen plaatsvinden.
3. Zie 1.
Dat jullie CPO het allemaal rooskleuriger heeft ingeschat is gewoon een inschattingsfout. Kwestie van iemand inhuren die er wél verstand van heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtdjtdjt
Yaksa schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:54:
1. Met vermoedens bereik je niks.
2. Ja, een optieovereenkomst is (volgens mij) alleen een verklaring tussen de twee partijen waarbij de verkopende partij het jou 'gunt' om hetgeen in de overeenkomst beschreven staat over te willen nemen. Voor hetgeen je ervoor moet betalen zal in een later stadium een definitieve verkoopoverkomst opgesteld worden. Dientengevolge kunnen er prijswijzigingen plaatsvinden.
3. Zie 1.
Dat jullie CPO het allemaal rooskleuriger heeft ingeschat is gewoon een inschattingsfout. Kwestie van iemand inhuren die er wél verstand van heeft.
Dank voor je reactie.

1. Het feit dat ik het over een vermoeden heb kunnen we prima staven zodra we de aanbestedingsdocumenten opvragen. Deze zijn namelijk niet geheim te houden voor de gemeente.
2. [Definitie op internet van optieovereenkomsten] Een optie is een contract dat de eigenaar het recht geeft om iets te kopen tegen een bepaalde prijs die men van te voren afspreekt.
3. Onbehoorlijk bestuur is niet zo zwart wit. Er gelden veel geschreven en ongeschreven regels waar een gemeente zich aan moet houden om te voorkomen dat burgers en bedrijven schade oplopen.

Ik ben het zeker met je eens dat er op bepaalde momenten beter naar de documenten gekeken had moeten worden door het bestuur dat de overeenkomsten met de gemeente afsloot. Wat je hierbij wel moet bedenken is dat de betreffende gemeente voor de ontwikkeling specifiek ingezet heeft op particulier opdrachtgeverschap. In dergelijk geval zou het in ieder geval netjes zijn om een particulier niet te behandelen als een professioneel ontwikkelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32
Huur met zulke bedragen een jurist in. Die kan je beter adviseren dan Tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Juridisch advies is de beste weg.

Vraag me alleen af als je gelijk krijgt en daarmee de koop zou vervallen (gemeente ontbindt) waarna aanbesteding opnieuw begint, ben je dan niet duurder uit onder de streep als dat je nu die 21% lapt? Ook gezien boete beding van de aannemer en tijd die een evt. hoger beroep gaat kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door JJ Le Funk op 05-10-2024 11:14 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05

Croga

The Unreasonable Man

djtdjtdjt schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:03:
Ik ben het zeker met je eens dat er op bepaalde momenten beter naar de documenten gekeken had moeten worden door het bestuur dat de overeenkomsten met de gemeente afsloot. Wat je hierbij wel moet bedenken is dat de betreffende gemeente voor de ontwikkeling specifiek ingezet heeft op particulier opdrachtgeverschap. In dergelijk geval zou het in ieder geval netjes zijn om een particulier niet te behandelen als een professioneel ontwikkelaar.
Onafhankelijk van hoe de gemeente het ingezet heeft zullen jullie als collectief gewoon behandelt worden als een professioneel ontwikkelaar en mag de gemeente dus verwachten dat alle documenten goed gelezen en begrepen worden.

Er is meermaals in documenten aangegeven dat de prijs anders is dan in de conceptversie van het kavelpaspoort. Dat had jullie collectief moeten zien. Dat was ook het moment om in bezwaar te gaan.

Laten we vooropstellen dat ik mij aansluit bij mijn voorgangers: Ga niet zelf verder zitten modderen! En ook IANAL. Maar alles lijkt er naar te wijzen dat de gemeente het gewoon juist gedaan heeft.

Oh, en laat die eerste bullit onder de vraagstukken vooral overal weg. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde om te gaan speculeren over wat de gemeente wel en niet gedaan heeft. Zeker als je meteen maar begint met de gemeente in de schoenen te schuiven dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat maakt je zaak niet sterker; eerder het omgekeerde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Members only:

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtdjtdjt
Dank voor de reacties.

Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door djtdjtdjt op 05-10-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
Die VVO is toch geen particulier? Is het dan niet gebruikelijk dat alles ex-btw wordt aangeprijsd en had je dat niet kunnen weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:43
Heeft de gemeente een beleidsregel omtrent parkeerplaatsen. Een aantal gemeenten hebben dat, hierin kunnen ook bedragen staan. Gemeenten werken met beleid om te voorkomen dat ze voor elk project afzonderlijk een berekening moeten maken. Plus dat het vooraf voor ontwikkelaars ook helder is.
Verder is het niet mijn vakgebied.

Wat wel kan helpen is een gesprek aan gaan met de verantwoordelijke wethouder. Dat kun je altijd naast een juridisch traject doen. Cpo en woningbouw zijn populaire onderwerpen en wethouders zijn al bezig met de komende verkiezingen. Uitnodiging om lintje door te knippen bij oplevering met krant erbij zijn ze vaak gevoelig. Ik kan me niet voorstellen dat een gemeente zo’n project laat ploffen om een discussie van 21%, waarbij de gemeente toch niet duidelijk heeft gecommuniceerd.

Want is het antwoord van oktober 2024 een college besluit geweest of een ambtelijk antwoord? Vraag naar de onderliggende stukken (eventueel Woo verzoek), dat kan veel relevante interne info geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

djtdjtdjt schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:39:
Dank voor de reacties.

***members only***
je kan een juridische verwijzing beter zien als een disclaimer om te voorkomen dat opmerking of mening van een ondeskundige tweaker serieus wordt genomen. en dus niet als een persoonlijke kritiek. :)

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtdjtdjt
aljooge schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:06:
Die VVO is toch geen particulier? Is het dan niet gebruikelijk dat alles ex-btw wordt aangeprijsd en had je dat niet kunnen weten?
Members only:
Bas.013 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:21:
Heeft de gemeente een beleidsregel omtrent parkeerplaatsen. Een aantal gemeenten hebben dat, hierin kunnen ook bedragen staan. Gemeenten werken met beleid om te voorkomen dat ze voor elk project afzonderlijk een berekening moeten maken. Plus dat het vooraf voor ontwikkelaars ook helder is.
Verder is het niet mijn vakgebied.

Wat wel kan helpen is een gesprek aan gaan met de verantwoordelijke wethouder. Dat kun je altijd naast een juridisch traject doen. Cpo en woningbouw zijn populaire onderwerpen en wethouders zijn al bezig met de komende verkiezingen. Uitnodiging om lintje door te knippen bij oplevering met krant erbij zijn ze vaak gevoelig. Ik kan me niet voorstellen dat een gemeente zo’n project laat ploffen om een discussie van 21%, waarbij de gemeente toch niet duidelijk heeft gecommuniceerd.

Want is het antwoord van oktober 2024 een college besluit geweest of een ambtelijk antwoord? Vraag naar de onderliggende stukken (eventueel Woo verzoek), dat kan veel relevante interne info geven.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Members only:
SeatRider schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:44:
Op nieuwbouw zit juist wel BTW, onafhankelijk van of er aan een particulier wordt geleverd.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
fopjurist schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:21:
***members only***

[...]

Op nieuwbouw zit juist wel BTW, onafhankelijk van of er aan een particulier wordt geleverd.
Is dat wel zo? Haal dit van Funda zakelijk en daar zit ook nieuwbouw op die site.

Alle prijzen en tarieven zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.

https://www.fundainbusine...aarden-funda-in-business/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
aljooge schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Is dat wel zo? Haal dit van Funda zakelijk en daar zit ook nieuwbouw op die site.

Alle prijzen en tarieven zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.

https://www.fundainbusine...aarden-funda-in-business/
Voor zakelijke advertenties is het gebruikelijk prijzen zonder BTW te benoemen, dat neemt niet weg dat die BTW bij de transactie wel degelijk betaald moet worden. De zakelijke koper kan vervolgens de BTW terug vragen.

Als particulier betaal je ook BTW bij V.O.N. objecten. Bij K.K. objecten betaal je alleen de wettelijke overdrachtsbelasting die voor jou situatie van toepassing is.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1